RSS

22 Redenen om geen iPhone te willen

22 Redenen om geen iPhone te willen

De iPhone is uit en de eerste reacties zijn in. En natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. (Of was het rozegeur en manenschijn? Sinds ik Nederland verliet, is de spelling tweemaal veranderd...) Dat was te verwachten. Toch komt het …

 

De iPhone is uit en de eerste reacties zijn in. En natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. (Of was het rozegeur en manenschijn? Sinds ik Nederland verliet, is de spelling tweemaal veranderd...)

Dat was te verwachten. Toch komt het lijstje met tekortkomingen nog aardig hard aan. Hier is een opsomming met 20 redenen waarom wij Europeanen (en Aziaten) blij mogen zijn dat we nog even onze plas moeten ophouden. En daar staan de wat mij betreft twee belangrijkste manco's nog niet eens bij: 2G, en geen verwisselbare batterij.

Een greep uit de meest schokkende bevindingen:

- Geen bluetooth, behalve voor koptelefoons en dan ook nog uitsluitend die van Apple;
- Geen camera-settings. Alleen een sluiterknop;
- Geen externe ringtonen;
- Geen documentviewers. Documenten kunnen alleen worden bekeken als email-attachment;
- De eerste telefoon met een volwaardig OS blijkt niet over een volwaardig OS te beschikken maar over een uitgeklede versie daarvan, die niettemin maar liefst 700MB van de 4 dan wel 8GB aan ruimte in beslag neemt!

Minder ernstig, maar toch opmerkelijk: geen MMS-ondersteuning! Een teken dat MMS definitief tot het dodenrijk van gefaalde technologieen is toegetreden? Of gewoon onderdeel van Apples to-do-lijstje, waaronder waarschijnlijk de meeste van bovenstaande tekortkomingen vallen? De tijd zal het leren.

Niettemin, alles bij elkaar nogal teleurstellend voor het meest gehypete gadget aller tijden. Desondanks lopen de Amerikanen ermee weg, en wel met miljoenen tegelijk.

Misschien toch een anderssoortige markt?

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Logo’s leren lezen
Speciale aanbieding: Kom ook naar Digitaal Willen We Allemaal!

Reacties / 44  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

De helft van je redenen vallen al weg xD.
Externe ringtones gaat WEL
Document vieuwer ook al :)
Kwestie van tijd , ze maken nog van alles dat je kan downloaden bij installer.
Ik zou mijn iphone nooit kunnen wegdoen :D


Citystars

woe 02 jul 2008, 15:55

hallo, ik zie dat jullie hier nogal over die visie aan het discussieren zijn maar ik vroeg me af of iemand kan zeggen wat de visie van apple, de iphone, precies in houd.


stephanie

din 27 nov 2007, 12:20

Fantastisch! http://www.willitblend.com/ is inderdaad samen met Coke&Mentos;( http://www.eepybird.com/dcm1.html ) het mooiste en succesvolste voorbeeld van viral marketing op het Internet. Eerder deden ze overigens al de iPod, met het zelfde zwarte rokerige goedje als resultaat: http://www.willitblend.com/videos.aspx?type=unsafe&video=ipod


Jos.

vri 13 jul 2007, 4:15

Will the IPhone blend ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI

Ouch.


Kari-Anne

don 12 jul 2007, 22:14

Ik ga inderdaad wanneer die iphone in nederland verkrijgbaar is en niet te duur in aanschaf en in combinatie met abbo zal dat ook wel zo zijn hem uitproberen ben wel benieuwd en tja als die niet bevalt jammer dan toch een poging gedaan


michel

woe 11 jul 2007, 15:15

@Marc: begrijp me goed, ik waardeer de discussies, maar waardeer het nog meer als mensen ze met open vizier en onder eigen identiteit voeren.


Jos.

woe 11 jul 2007, 12:18

Maar om op het onderwerp terug te komen. Ik denk dat de iPhone erg hoge ogen heeft gegooid waardoor de verwachting groot is. Mag ook en is heel normaal, ook dat mensen juist dan kritischer gaan kijken naar de dingen, maar ik zou zeggen, wacht af tot hij volgend jaar in Nederland is en koop er een.
Lijkt me leuk om dan weer met iedereen de discussie te openen; )


Marc

woe 11 jul 2007, 11:33

Daar wil ik niet eens op reageren. Wat een onzin om mensen zo te beschuldigen. Marc is niet mijn echte naam maar is niet zo dat ik ook onder andere namen post. Vond het een beetje kinderachtig vandaar geen reactie. Ik kan niet onder mijn echte naam posten omdat ik i.v.m. met positie geen open mening over dingen kan geven.


Marc

woe 11 jul 2007, 11:29

@Marc: het gaat mij niet zozeer om de techniek. Zoals gezegd, dat wordt vroeg of laat wel rechtgezet. Waarschijnlijk vroeg, als dit gerucht waar is: http://mikecane.wordpress.com/2007/07/10/iphone-death-star-upgrade-coming/

Marc, even een andere vraag: in een andere post werd jouw 'echtheid' in twijfel getrokken: zie discussie op http://www.molblog.nl/mobile/5466. Ben benieuwd wat jouw reactie daarop is?


Jos.

woe 11 jul 2007, 11:23

@Jos,
ik geloof dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Je kan makkelijk met andere telefoons communiceren. Ik zei alleen het voorbeeld van computer als het echt te moeilijk is voor iemand. Ik bedoel er zijn genoeg mensen die niet weten wat het verschil tussen een sms en een mms of een mail is. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je wil uitwisselen naar een andere telefoon? Ringtones?
De iPhone ondersteund gewoon bluetooth en wireless hoor. 802.11b/g Wi-Fi, en Bluetooth 2.0 met EDR
Sorry dat ik hierboven jouw punt misschien niet begreep. Ik hoop dat het nu duidelijker is.


Marc

woe 11 jul 2007, 10:23

@Marc: mijn punt is juist dat dat alleen via een PC of Mac kan. Waarom niet gewoon rechtstreeks? Waarom mensen dwingen gebruik te maken van andere onderdelen van Apples infrastructuur? Koppelverkoop, heet dat, en het is al lang geleden gebleken dat het op de korte termijn wel eens werkt maar op de lange termijn niet. Erger nog is dat gedwongen koppelverkoop innovatie tegenhoudt.


Jos.

woe 11 jul 2007, 9:21

Je kanjuist wel mp3, AIFF, mp4, of andere ringtone files in de iPhone gebruiken. Dat is het hele punt juist. Je kan er net zo makkelijk op copiëren als met een computer. Veel eenvoudiger dan met andere mobiele telefoons. Ik denk echt dat het goed is als mensen zich iets meer in de technologie van de iPhone gaan verdiepen voor ze discussie voeren. Er word nog steeds in termen van bestaande telefoons en systemen gedacht. En als je echt zo'n oude nokia beltoon wil hebben dan zet je m gewoon via je pc op je iPhone.


Marc

woe 11 jul 2007, 9:15

@Michel: al eens geprobeerd te Skypen, of een andere Voip-dienst te gebruiken met je mobiel? Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat, maar hier laten de telekommers het gewoon niet toe! Telecom-providers zijn het grootste obstakel op weg naar innovatie in mobiele communicatie (en dus marketing). Allemaal in de naam van belachelijk hoge investeringen in het verleden. Die moeten er eerst uit, dan mogen we pas verder. Tot die tijd is jouw abonnement onderdeel van een ommuurd tuintje, waar je alleen uit mag onder scherpe voorwaarden, onder toezicht van je provider.

De grote belofte van de iPhone was dat Apple machtig genoeg en in staat zou zijn om dat gevestigde patroon te doorbreken. Maar wat blijkt? De iPhone is het tuintje met de hoogste muren van allemaal. Natuurlijk kun jij je oude beltoontjes niet gebruiken. Die moeten worden gekocht, via iTunes! Kaarten op je iPhone? Ja, maar dan uitsluitend van Google en Yahoo! Videos? Ja, via YouTube want daar hebben wij een deal mee.

Overigens gaat dat ver doorgevoerde 'ommuurde tuin'-model er nog voor zorgen dat we wereldwijd nog behoorlijk lang op iPhones kunnen wachten. Niet vanwege productiecapaciteit, maar omdat de Apple boys stuk voor stuk in iedere nieuwe markt met alle telekommers moeten onderhandelen om vervolgens het meest winstgevende en (niet het mooiste) tuintje met de hoogste muur uit te kiezen.


Jos.

maa 09 jul 2007, 3:16

Ik bedoelde dus dingen zoals een beltoon of mp3 tje van een andere telefoon bv een sony ericson w800 als voorbeeld omdat ik die zelf bezit over te zenden naar de iphone, tweede ik gebruik mijn bluetooth verbinding van mijn tom tom navigatie om verkeersinfo op te halen.Ik bedoel dus dat die twee fabrikanten dan dus ook wifi zouden moeten gebruiken ik heb namelijk nog steeds geen manier gevonden om via bluetooth in een wifi netwerk te komen misschien is het nu duidelijk wat ik bedoel.


Michel

zon 08 jul 2007, 20:42

@Michel,
waarom zouden andere fabrikanten over moeten gaan op een soort van communicatie middel? Ik begrijp je antwoord niet. WiFi is te gebruiken met de meeste computers. Waarom zouden telefoons van andere merken met elkaar moeten communiceren via bluetooth? Je kan alles sturen, dus ook beelden etc. via wifi naar een toestel zonder wifi. Het enige waar je misschien bluetooth voor nodig zou hebben is het draadloze 'oortje' wat je ooit hebt gekocht, maar dat heeft hetzelfde imago als je mobiele telefoon aan je riem angen dus dat zal snel weer verdwijnen: )


Marc

zon 08 jul 2007, 14:11

@Marc, Michel: Bluetooth wordt vast en zeker binnen de kortste keren met een software-upgrade verholpen.

Apples strategie om zich zelf te binden aan een telecomprovider per markt is een veel diepgaander fout. Als je eenmaal dat pad ben ingeslagen, is terugkeer erg moeilijk. En de telecommers hebben maar belang bij een ding en dat is het pluggen van hun eigen netwerk en niet dat van een ander. Die staan dus precies het soort vernieuwing waar de iPhone voor staat, radicaal in de weg.

Dat is een gemiste kans. Blijft over een andere kans om naadloze communicatie naar de digibete massa's te brengen: het radicaal vernieuwde, gebruikervriendelijke interface. Toch begint ook dat beeld nu barstjes te vertonen, getuige dit lezenswaardige artikel: http://www.nytimes.com/2007/07/05/fashion/05Cyber.html?_r=1&adxnnl=1&oref=slogin&adxnnlx=1183868217-UhiIXHhKim4Na1omGCmWAA


Jos.

zon 08 jul 2007, 6:22

Had inderdaad niet aan die mogelijkheid gedacht en zoals je zegt is wifi ook beter dan bluetooth.
Alleen dan is het wachten nog dat iedere fabrikant dit inziet en overgaat op een soort van communicatie middel.Had al wel gelezen dat de iphone zijn tijd 5 jaar voorruit is misschien is het probleem dan verholpen.


Michel

zat 07 jul 2007, 19:08

Misschien ben je wel niet de doelgroep en ben je teveel ge-pee-ceet, hoe ze dat vaker noemen. De iPhone werkt gewoon met een compueter via een station maar ook via wifi. Waarom bluetooth dat vele malen langzamer is dan nog toevoegen? Je kan makkelijker met wfi met elkaar communiceren, phone to phone of met computers dan met bluetooth.


Marc

zat 07 jul 2007, 18:17

Toch vreemd dat bluetooth mist, denk toch dat bluetooth wel iets is wat blijft en niet te vergelijken is met zaken zoals mms. Neem de voorbeelden maar van draadloose verbinding met een pc,externe speakers,koptelefoons,navigatie zoals tom tom,andere telefoons,beperkt internet en ben vast nog wel wat vergeten foutje van apple zeker niet zo slim dus.


Michel

zat 07 jul 2007, 13:27

Erg grappig en erg goed gemaakt!!!


Mark

vri 06 jul 2007, 13:08

@Mark: probeer anders deze eens: http://www.youtube.com/watch?v=lcB8CKa73B0
:)


Jos.

vri 06 jul 2007, 12:32


mark

vri 06 jul 2007, 12:23

Ik ben het wel met je eens. Het heeft ook geen zin om de iphone nu in Europa te gebruiken.
Maar daarin tegen zal de Europese versie beter en sneller werken qua internet etc. Ik denk dat er straks diverse applicaties gratis te instaleren zijn als widgets op de iPhone. Er zijn er al een paar klaar (zie hier http://iphoneapplicationlist.com/)
Ik denk dus dat je straks je hele telefoon kan customizen op je eigen behoeften en gedrag door applicaties te verwijderen of toe te voegen. Dat ik ervan uitga dat ze gratis zullen zijn is omdat het een redelijk makkelijke programmeer taal is die door velen gebruitk kan worden. De freeware apps zullen het uiteindelijk winnen van de betaalden net zoals dat met widgets op je gewone computer is gegaan. Hooguit zal MSN messenger voor de iPhone wel niet gratis zijn; )


Mark

vri 06 jul 2007, 12:14

@Mark: wat mij tegenstaat, is dat ze hebben gekozen voor het model waarin ze de telefoonverkopen koppelen aan een abonnement met een provider - welke provider dan ook. Later openstellen voor andere providers (wanneer dan? AT&T heeft volgens mij alleen al twee jaar bedongen!) verandert daar op zich niets aan.

Het visionaire vind ik juist het idee van een apparaat waarmee je van alle tegenwoordige communicatiemogelijkheden gebruik kunt maken, wanneer je maar wilt. In plaats daarvan zijn Voip en 3G nog steeds niet mogelijk, het eerste omdat AT&T (en hun opvolgers straks ook) niet wil en het tweede omdat AT&T het niet kan. En zo zijn alle mogelijkheden in principe aanwezig (net als met alle andere smartphones) maar hebben we er nog steeds niets aan.

Maar het interface zelf is inderdaad briljant.


Jos.

vri 06 jul 2007, 11:58

@Jos,
de zet van Apple om een volwaardige OS op een mobiel te laten draaien vin dik briljant. Zo is de koppeling computer en telefoon 'monkey proof' geworden en volledig te accessen via je PC. Dit is voorheen nooit echt gelukt met andere merken. Zo ook de ondersteuning van alle formaten wat betreft film, foto's en illustraties, waar voorheen enkel 3gp ondersteund was voor film en voor plaatjes enkel jpeg en pct formaten. Uitzonderingen daar gelaten.
Nu gaat Apple trouwens niet zoals in Amerika met 1 telecom bedrijf in zee maar per land met verschillende in Euroopa. In de UK zal dit hoogst waarschijnlijk O2 worden, in Duitsland T Mobile en in Spanje Telefonica. Zo gaat Appple waarschijnlijk na een introductie periode de iPhone open stellen voor andere operators.
Wat betreft Aples visie denk ik dat de tijd het zal leren. Mijn idee is dat andere mobile bedrijven telefoons zullen ontwikkelen die richting iPhone gaan en minder de door hun bevaren koers zullen blijven uitgaan. Als dit zo is kun je concluderen dat Apple wel degelijk een visiee heeft.


Mark

vri 06 jul 2007, 11:27

@Marc, Jos en Lisa: toch goed om te zien dat discussies over visie de gemoederen hoog kunnen doen oplopen.

Zonder nu direct op de man/vrouw te spelen, wat vinden jullie nu van Apples visie (of gebrek aan visie) met de introductie van de iPhone?

Aftrap van mijn kant: gedurfd, waar het interface betreft (touch screen, uitgeklede OS X); lafhartig waar het de koppeling met bestaande 'walled garden' telecombedrijven betreft; en een hoop gebakken lucht waar het de capaciteiten van het ding als multimedia-telefoon betreft.


Jos.

vri 06 jul 2007, 10:22

Jos spant weer de kroon met de meest suffe inspriratieloze opmerking van de week. Hoe doe je dat toch Jos?


Mark

vri 06 jul 2007, 10:14

Visie? Ik zie voor me dat binnenkort mobiele telefoontjes niet meer nodig zullen zijn. Dan denken we allemaal vanuit 'verschillende planeten', zoals Lisa dat noemt. Communicatie is dan overbodig geworden.


Jos van Liempd

woe 04 jul 2007, 11:57

Ik denk dat het een groot succes wordt. De Iphone beschikt over alle relevante functie en is eenvoudig te bedienen (een van de laatste trends). Daarnaast is hij erg mooi en heeft een aantal grappige features waar de mensen dan weer over praten. Uiteindelijk past de Iphone 100% binnen het Apple assortiment en waardoor de communicatie al voor een deel geslaagd is.


Francesco

woe 04 jul 2007, 11:05

Laatste nieuws: 'Without citing sources Rheinische Post said in a preview of a story to be published on Wednesday that T-Mobile is expected to sell the iPhone exclusively with a T-Mobile contract for around 450 euros starting Nov 1. Deutsche Telekom and T-Mobile were not immediately available for comment.'


Jos.

woe 04 jul 2007, 4:16

ANP bericht: Apple verkoopt eerste weekend 525.000 iPhones

NEW YORK/SAN FRANCISCO (ANP) - De iPhone van Apple is in het introductieweekeinde de Amerikaanse winkels uit gevlogen.
Ongeveer 525.000 stuks van de designtelefoon gingen dit weekeinde over de toonbank, volgens schattingen van onderzoeksbureau Global Equities Research in de Los Angeles Times.

Anders dan gebruikelijk konden de eerste klanten hun iPhone thuis via het Apple Online Platform iTunes activeren.
Door de grote hoeveelheid aanvragen van het apparaat duurde het activeren echter lang. Sommige Apple-klanten moesten 39 uur wachten voordat ze het felbegeerde apparaatje in gebruik konden nemen.

De verkoop begon vrijdagavond stipt om 18.00 uur (plaatselijke tijd) in de winkels van Apple en partner AT&T in de Verenigde Staten. Vanaf dinsdag verzamelden fans zich al voor de winkels om het nieuwe multimediale speeltje te bemachtigen. Het apparaat is te koop vanaf 499 dollar (367 euro).


Theo van Vugt

maa 02 jul 2007, 15:02

Nou wordt ie helemaal mooi: Ik heb geen grof woord gebruikt en wel degelijk een serieus argument gebruikt.


Leon Buijs

maa 02 jul 2007, 14:53

@Leon: interessant? Helemaal niet: op het moment dat jij een reactie tikt die iets toevoegt dan is het prima. Als je alleen maar beledigt en geen argumenten aandraagt, dan zijn we snel klaar.
Ik word een beetje raar van al die makkelijke op de man gerichte reacties.


Theo van Vugt

maa 02 jul 2007, 14:48

Interessant: Ik plaats hier een reactie en een uur later is ie weg..


Leon Buijs

maa 02 jul 2007, 14:12

Back on-topic: Sterke punten van Apple is naast design, het vermogen om buiten de industrie standaard te denken. Denk eens aan het 'scrollen' met de i-pod, of de manier waarop het touchscreen te gebruiken is van de Iphone, erg intuïtief en erg aantrekkelijk! Daar zit de grote kracht. En dat is los van alle functies die erop horen te zitten volgens de technische mannen. Ik verwacht dat de grote meerderheid van i-phone bezitters, niet de standaard 'knoppenfreaks' zijn. En dat is dan nog een grote kwaliteit; Aantrekken van andere consumenten!


Geert

maa 02 jul 2007, 14:05

Deze discussie gaat nergens naartoe merk ik. Twee verschillende planeten. Sorry dat ik erover ben begonnen. Mijn verwachtingen lagen iets te hoog.


Lisa

maa 02 jul 2007, 11:37

@HJ: en jij denkt dat de garantie nog geldig is als je je op die manier aan het ding vergrijpt? :)


Jos.

maa 02 jul 2007, 11:24

@Lisa: en wat biedt de iPhone dan allemaal aan moois dat buiten dat 'oude' denken valt, als ik vragen mag? Updates? Doe ik al met mijn Nokia N95. Email-attachments, inclusief het herkennen van bestandsformaten? Idem. Connectiviteit met meerdere draadloze netwerkstandaarden? Daar blijft de iPhone zelfs in achter. Naadloze integratie met de iTunes-site? Moet ik nog zien. Echte multimedia-operatie? Nog van geen kanten (op YouTube na, dan - een website uit velen). Volledig uitwisselbare communicatie via telefoon-, Voip- en IM-netwerken? Absoluut niet; in plaats daarvan hebben ze hun ziel en zaligheid verkocht aan AT&T.

Waar ik het mee eens ben, is dat hier een visie achter zit die echte, barrierevrije multimedia-communicatie ooit gaat waarmaken. Maar Apple is niet de enige met die visie, en ligt voorlopig niet eens aan kop in de race.

En dat rechtvaardigt in mijn ogen niet de hype die ze (mede) hebben gecreeerd.


Jos.

maa 02 jul 2007, 11:21

@Jos;
En jouw voorspelling is juist dat visie loze wat ik duidelijk probeer te maken. Je roept enkel features die al bestaan en vergroot ze uit. Dat is geen visie.
Visie heeft ermee temaken dat je buiten de bestaande denkbeelden van nu kan redeneren. Dat lukt je dus niet met je 10 megapixel camera, terrabyte aan opslag en je beeldlijnen. Allemaal 'oud' denken in de overdreven zin.


Lisa

maa 02 jul 2007, 11:10

@Lisa: visie? O, geen probleem hoor. Ik kondig hierbij de iBirken-phone aan. De B-01 heeft straks een 10 megapixel-uitklapscherm, 2 Terabytes aan opslag, is voorzien van een volwaardig OS plus office-applicaties, ondersteunt (met een "t", nog wel!) WiMax, 4G, Dolby 5.1, en ieder muziek- en filmformaat onder de zon inclusief 1080-lijnen HDMI. Geen toetsenbord want voorzien van voice commands die nog perfect werken ook. O ja en ook nog voorzien van een mini-BlueRay-spelertje en een Leica 20 megapixel-camera met 50 programma-standen. Uiteraard in een onverwoestbaar omhulsel van 50 bij 100 bij 5 mm.

Echte marketing is niet alleen het hebben van visie, maar die ook nog weten te vertalen in een werkend product dat in de bijbehorende consumentenbehoefte voorziet. Apple voldoet inderdaad aan het eerste, maar amper half aan het tweede.

Software-ontwikkelaars zijn ongetwijfeld aan de gang om er iets moois van te maken, maar dat geldt voor zowat iedere smartphone op de markt. Inclusief de iBirken B-01. Duh.


Jos.

maa 02 jul 2007, 11:02


HJ

maa 02 jul 2007, 10:48

bodum = bodem
En het missen van Bluetooth lijkt mij toch redelijk belangrijk. Denk eens aan de carkit. Ik zal niet weten hoe je het anders kan doen.


Kees van Dijk

maa 02 jul 2007, 10:37

@lisa

Volgens mij heeft Molblog de laatste tijd alleen maar de Iphone op lopen hemelen. Dus een beetje kritiek van Nederlandse bodum kan geen kwaad.


Kees van Dijk

maa 02 jul 2007, 10:35

Gut och gut wat zijn we weer lekker Hollands bezig op Molblog. Lekker negatief met de meest onzinnige bevindingen. En daar hebben jullie speciaal een website voor kunnen vinden van iemand die bijvoorbeeld de onderbouwende term als: 'The keyboard sucks' of 'ringtones are incredibly lame'. Bravo!
De argumenten die gebruikt worden komen net zo visieloos over als toen Apple 10 jaar geleden besloot geen ondersteuning meer aan de FLOPPY te geven. Ook hier waren velen het niet mee eens en was dat de grootste fout die Apple was begaan. Dat Mien de huisvrouw dit soort dingen denkt is niet erg maar dat zoiets op een marketing blog staat is diep triest. Geen visie hier dus. MMS? Bluetooth? Allemaal leuk en aardig maar denk toch eens verder. Je hebt een volledig email programma dat elke extensie van plaatjes of films ondersteund. Elk ander mobiele merk ondersteund er maar 1... Op de iPhone zit een systeem dat updates krijgt en daardoor remotely meer programma's etc. krijgt. Software ontwikkelaars zijn met de code aan de gang om software voor derden te ontwikkelen. Het is gewoon zielig dat er mensen zijn die zo slecht hun ongelijk kunnen toegeven. Laten we over een jaar weer een discussie over MMS, bluetooth of Wireless hebben heren 'marketeer verslaggevers'


Lisa

maa 02 jul 2007, 9:42