Gisteravond een hilarisch moment bij De Wereld Draait Door. Peter R. de Vries (toch zelf doorgewinterd journalist) laat zich door Matthijs van Nieuwkerk verrassen. Het boekje wat de Vries wilde pluggen kwam nauwelijks onder de aandacht. Bij de aftiteling grijpt de …
Gisteravond een hilarisch moment bij De Wereld Draait Door. Peter R. de Vries (toch zelf doorgewinterd journalist) laat zich door Matthijs van Nieuwkerk verrassen. Het boekje wat de Vries wilde pluggen kwam nauwelijks onder de aandacht. Bij de aftiteling grijpt de Vries in. On-air ontstaat een woordenwisseling. De Vries claimt een afspraak op papier, maar wat heb je daar aan?
De media staan er vandaag vol van :
- De Pers
- De Telegraaf
- GeenStijl
- Vanochtend bij 'Evers Staat Op'
Dan rijst de vraag, had je beter moeten weten? Kan je wel dit soort harde afspraken maken met de pers?
Beste Molbloggers (ook de journalisten onder jullie), hoe had dit het beste aangepakt kunnen worden? Alhoewel je ook kan zeggen, dat het boekje nu veel meer aandacht krijgt dan het anders ooit had gehad....(dus toch slimme PR van De Vries?!?!?)
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


nrc.next schijnt er ook haar licht op: http://www.nrcnext.nl/nieuws/multimedia/article935777.ece
AJ
Fri 15 Feb 2008, 11:19
http://www.hypr.hyves.nl
Flip
Wed 13 Feb 2008, 10:27
Meld je aan bij HyPR...een hyves voor mensen in het PR vak.
@WA..wellicht interessant voor een artikel...
Flip
Wed 13 Feb 2008, 10:25
Onderwerp loopt ook flink bij: http://www.mediacourant.nl/?p=4896#comments
Willem-Albert
Wed 13 Feb 2008, 10:12
@WA
Mee eens. Mijn inziens dunt de kalitatieve journalist in Nederland snel uit. Iedereen gooit zich op massa nieuws en is weinig onderscheidend. Binnenkort zal ook nieuws rondom Britney Spears te lezen zijn in de Volkskrant, parool, fd, etc.. Waar gaat dat heen. Hebben zij niet de morele plicht om de lezer 'op te voeden' en slimmer te maken i.p.v. ons een tsunami van crap te bezorgen..
Flip
Wed 13 Feb 2008, 10:07
Apart in deze is dat Peter zelf ook journalist is en dus minder belang heeft bij een goede relatie met dat programma omdat hij zelf zeker nu al veel publiciteit heeft. Van de andere kant vond hij het blijkbaar toch nodig afspraken te maken over extra publiciteit.
ThE_ED
Wed 13 Feb 2008, 10:04
@ Flip:
DWDD is zeer populair
+
Peter R. de Vries is "the man of the week"
+
Ruzie live op tv
=
Nieuws
Ben het wel met je eens dat entertainment nieuwtjes erg vaak een plek krijgt in het reguliere/ serieuzere nieuws.
Willem-Albert
Wed 13 Feb 2008, 9:17
Heel attent. Ik vraag me alleen af waarom dit nieuws is. Waarom moeten mensen dit lezen... Omdat een artikel met Peter R goed scoort?
Flip
Wed 13 Feb 2008, 9:10
Wat attent van DAG om hun informatie zo te delen... Kunnen wij hier vaker afspraken over maken ;-)
Willem-Albert
Wed 13 Feb 2008, 9:02
http://www.dag.nl/static/project/epaper/DG/20080213___/1_010/article1_image.html
DAG
Wed 13 Feb 2008, 9:01
Tuurlijk kun je afspraken maken. En daar hou je je dan ook aan, als media en als 'content leverancier'.
Ik maak me er veel meer zorgen over het feit dat je dus blijkbaar kunt 'onderhandelen' over publiciteit in een VARA-programma. Ik heb nog nooit durven 'eisen' van een medium: je mag alleen met CEO X spreken als je ook iets zegt over zijn nieuwe product. Geven en nemen inderdaad zoals Flip zegt, dat spelletje ken ik wel. Jij regelt iets exclusiefs en krijgt daar hopelijk iets voor terug. Maar eisen? En zelfs 'zwart op wit'? Met details over hoe lang er over het product gesproken wordt? Dat vind ik gevaarlijk voor een programma van de publieke omroep...
@Niels: eens. Peter R is een vakman en doet dingen die niemand anders doet. iedereen kan/mag vinden van 'm wat men wil maar hij flikt het maar mooi wel...
AJ
Tue 12 Feb 2008, 20:39
Deals zijn inderdaad al zo oud als de weg naar Rome. Dat maakt ook vaak de relatie tussen persvoorlichter en journalist. Geven en nemen. Het feit dat Peter R het openbaar aankaart is geen nieuws. De vraag is nu of Matthijs van de afspraak wist en of de redactie structureel mensen met andere bedoelingen naar de studio lokt.... Dan zou er op lange termijn namelijk een lege tafel overblijven.. wat zijn afspraken waard als deze niet worden nagekomen...?
Flip
Tue 12 Feb 2008, 13:41
In ieder geval heeft hij de juiste voorletters van zijn ouders meegekregen!
Vanessa
Tue 12 Feb 2008, 13:29
@ Willem-Albert
Een tijdje terug zat Mart Smeets bij Van Nieuwkerk aan tafel. Dat gesprek liep hardstikke stroef. Ik had op dat moment graag gezien dat Van Nieuwkerk in het moment zelf daarop geacteerd zou hebben. Bijvoorbeeld door Smeets aan te spreken op zijn onvermogen een fatsoenlijke gesprekspartner te zijn. Maar hij liet te dat het esprek als een nachtkaarsje uit ging.
Iedere beetje TV-kijker zag dat Smeets achter zijn arrogante gedraai iets te verbergen heeft. Dáár achter komen, dat zou spannende TV geven. De Vries doet dat. Van Nieuwkerk te weinig.
Niels F.C. Willems
Tue 12 Feb 2008, 13:24
@ Niels: leuke stelling. Peter R. de Vries kan dit maken. Wat nou als sterretje X of Y daar zat. En dan opeens richting van Nieuwkerk zou zeggen: "Hé ho, wij zouden het over mijn single hebben en nu... "
Weet vrij zeker dat van Nieuwkerk dat met 1 of 2 vileine opmerkingen de persoon had neergesabeld. Je moet ook erg zelfverzekerd zijn om live op TV op meta niveau over het interview te gaan praten.
Willem-Albert
Tue 12 Feb 2008, 13:07
Wat het voorval zo interessant maakt, was dat wat De Vries deed, bijna niet voorkomt op de (Nederlandse) TV; namelijk dat de geinterviewde (of de interviewer) een kwalificerende opmerking maakt over het gesprek zelf.
Dat maakt De Vries ook een witte raaf op TV: hij is heel onmiddellijk in zijn optreden. You love him, or you hate him. Dat zouden er meer moen doen.
Niels F.C. Willems
Tue 12 Feb 2008, 12:58
@Willem-Albert: nou, nee hoor. Anders zouden we molblog niet doen...
We zijn al lang uit die ivoren toren gekomen, maar afspraken worden nog altijd gemaakt.
Theo van Vugt
Tue 12 Feb 2008, 12:36
Het is naïef om te denken dat in programma's als DWDD mensen verschijnen die NIET iets te verkopen hebben (boek, CD, tentoonstelling, tv-programma). Die afspraken worden altijd gemaakt, anders is zo'n programma niet te vullen.
Maar ik denk dat De Vries met deze actie meer publiciteit voor het (nu al gedateerde, want zonder het Natalee-verhaal) boekje heeft gekregen, dan wanneer Van Nieuwkerk zich braaf aan de afspraak had gehouden.
Robert_K
Tue 12 Feb 2008, 11:24
@ Theo: haha... de oude vertrouwde positionering van de journalist!
-> De journalist in de ivoren toren ver weg van de stakeholders die heel vriendelijk om zijn aandacht vragen
-> "Zou u, als dat schikt, willen kijken naar dit idee".
Juist door opkomst van internet/ blogs/ burgerjournalistiek zou je verwachten dat die positie verandert en democratiseert. Theo begrijp ik echter goed dat je terugverlangt naar die oude tijd ;-)
Willem-Albert
Tue 12 Feb 2008, 11:22
@Willem-Albert: dat lijkt me een heel goede houding :)
Serieus: het is altijd een spel: ik wil exclusieve en bijzondere content, de ander wil het podium.
Als de een om een of andere reden de afspraken negeert, dan staat dat de volgende keer toch op de agenda.
Hoe graag wil je weer op dat podium?
En: hoe graag wil ik hem/haar nog een keer hebben?
Theo van Vugt
Tue 12 Feb 2008, 11:18
@ Theo: dat afspraken gemaakt worden en dat jij vindt dat je daaraan moet houden is helemaal helder en zuiver.
De vraag is met name hoe ga je er mee om als journalist zich niet aan de afspraak houdt? Je hebt een belangenspel en meeste personen zullen dan denken: "ach jammer... loont niet de moeite om relatie met journalist in gevaar te brengen"
Willem-Albert
Tue 12 Feb 2008, 11:15
(dus toch slimme PR van De Vries?!?!?)
Ah, de R staat voor 'Reclame' ;-)
matthijs
Tue 12 Feb 2008, 11:11
@Davy: helemaal mee eens. De Vries moet zelf gesprek om kunnen buigen naar zijn belang. Nu zit hij te wachten tot van Nieuwskerk het onderwerp aanroert.
@Arnold: alle praatprogramma's zitten vol met gasten met een belang, anders komen ze niet. Dus dat is niet DWDD exclusief
Willem-Albert
Tue 12 Feb 2008, 11:07
Pfff...nou afspraken worden wel vaker gemaakt.
Dat je iets alleen hebt (exclusief!) of dat de bron er op een bepaald moment mee naar buiten komt (na publicatie). Of dat een andere partij er niet bij mag zijn (ja, het recht van de sterktste geldt nog steeds).
Het zijn gewoon de 'normale' omgangsvormen. Als je een afspraak hebt, dan hou je je daaraan. Anders wordt het een rommeltje.
Maar De Vries heeft nu wel de wind mee om voor dit soort 'bedrog' aandacht te vragen.
Als hij op die plek al eerder slechte ervaringen had, waarom gaat-ie dan nog?
Omdat het podium toch mooi is...
Theo van Vugt
Tue 12 Feb 2008, 11:06
Dat hele programma is een grote advertorial volgens mij. Er zit zelden iemand die niet iets aan te prijzen heeft toch?
Peter de Vries pakt zo dubbel de aandacht.
arnold
Tue 12 Feb 2008, 11:01
Hij had zelf het boekje in handen moeten houden, waardoor hij er meer aandacht op kon vestigen. Het gesprek moest hij zelf maar naar zijn eigen boodschap proberen leiden door een kernboodschap achter de hand te houden en die duidelijk te maken
Davy
Tue 12 Feb 2008, 10:58