Amsterdam citymarketing: “Red Light Fashion”

  • PR / 
  • 17 January 2008, 11:06 / 
  • Reacties 24 / 
  • Views 12873
Amsterdam citymarketing: “Red Light Fashion”

Hoe je van een probleem een kans kan maken. Ben zelf tegen te betutteling op de Wallen in Amsterdam, maar de oplossing die de gemeente heeft voor de vrijgekomen panden, gaat een sterke marketing PR case worden. Las er net een …

 

Hoe je van een probleem een kans kan maken. Ben zelf tegen te betutteling op de Wallen in Amsterdam, maar de oplossing die de gemeente heeft voor de vrijgekomen panden, gaat een sterke marketing PR case worden. Las er net een leuk stuk over op www.good2b.nl.

Wat was ook al weer aan de hand. Na verschillende ramen en recent Yab Yum die van de gemeente dicht moesten, ontstond de vraag "Wat nu?". Nu is Amsterdam rond de Fashion Week al actief met mode. Opmerkelijk dat dat de stad een link zag tussen de beroemde "Red Light District" en de promotie van mode industrie.

Wat zijn de plannen? Op de Wallen komt er nu plaats voor winkels en etalages van Nederlands meest veelbelovende modetalenten. Vanaf 19 januari kun je daar een jouw outfits gaan shoppen midden tussen de meisjes van plezier. De opening wordt o.a. verricht door wethouder Lodewijk Asscher en bekend mode-illustrator Piet Paris. De verschillende modeblogs hebben het er massaal over.

Enkele designers die meedoen: Bas Kosters, Jan Taminiau, Daryl van Wouw, Edwin Oudshoorn, Roswitha van Rijn en Mada van Gaans.

Wat vinden jullie molbloggers. Een sterk staaltje citymarketing? Of heel onhandig om de Wallen hiervoor te gebruiken?

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 24  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

nu nog red light art en dan is alles weg....


Robert Pennekamp

Sat 16 Feb 2008, 14:02

Prachtig Amsterdam betaalt 28 miljoen om de panden met rode lichtjes terug te kopen. Het belastinggeld is goed besteed? Vervolgens gaan we mode-ontwerpers deze ruimte aanbieden (gesubsidieerd naar ik aanneem) en dan hebben we wat opgelost? Wie trekken wij aan in het red light district: toeristen en mensen die daar op wat voor 'enge' manier hun geld verdienen. Waar staat mode voor. Stijlvol, hip, zien en gezien worden, luxe, eigenzinnig etc. Wie wil hier nu gezien worden? Natuurlijk kan het werken, als we er maar genoeg geld in pompen. Kom maar op met die blauwe brieven. Laat al die voorlichters dan ook even uitleggen wat ze doen met al die mensen die ze daar liever niet zien. Is dit niet een voorbeeld van een opvallende oplossing voor een probleemwijk.

Gonda D.


Gonda D.

Mon 21 Jan 2008, 20:34

@Willem-Albert

Zoals Elsbeth aangeeft biedt dit ontwerpers de kans om aandacht te krijgen van toeristen.

De vraag blijft of dit de geschikte positionering is voor Amsterdam. Kan Amsterdam zich voldoende onderscheiden als modestad of kan zij zich beter richten op het verbeteren van haar imago als ?vrije? stad van Europa. De wallen samen met de koffieshops trekken veel toeristen. Waarom niet haar huidige identiteit ?verschonen? en daarmee een beter imago creëren... Of het meerwaarde biedt voor Amsterdam zal de tijd bepalen.


Lisa

Fri 18 Jan 2008, 22:07

Typisch weer een voorbeeld van: als ik het niet zie is het probleem er niet meer. Alsof je hiermee de problemen die er zijn oplost. En het is wel merkwaardig dat men wat dit onderwerp betreft daadkrachtig optreedt en bij andere sociaal culturele issues thee blijft drinken...


informio

Fri 18 Jan 2008, 21:55

Inderdaad, als alle ramen verdwijnen zitten die nieuwe hippe modezaken straks alsnog in een gebied dat alleen de mensen aantrekt die puur voor die mode komen en missen ze alsnog de exposure die ze als beginnend ontwerper zo hard nodig hebben :)


Joris

Fri 18 Jan 2008, 18:51

*begint Joris gelijk te geven*

Ja, voor dat publiek kan het wel aanslaan ja. En het is sowieso wel handig om überhaupt die kamertjes te gebruiken bij leegstand. Maar anders ben ik nog altijd ervoor om het gebied zo te laten als het is...


jpschadde

Fri 18 Jan 2008, 18:29

@WA: Inderdaad, we zijn het eens wat dat betreft. Prima plan van Amsterdam :)


Joris

Fri 18 Jan 2008, 13:56

@ Joris: echte creatievelingen/ de meer gekke & innovatieve personen zoeken vaak plekken die ook op het randje liggen. Iemand noemde al de "The Meatdistrict" in NY. Dit is ook een creatieve hotspot geworden. In een minder gestyleerde en rauwe omgeving komen vaak de juiste prikkels voor vernieuwende dingen.


Willem-Albert

Fri 18 Jan 2008, 13:51

@JP: Ik denk dat we het over verschillende mensen hebben. Ik heb het niet over van Kooten & de Bie's 'de vieze man' achtige types maar meer mensen die gewoon uit nieuwsgierigheid (interesse kan ik het niet noemen denk ik) een wandelingetje maken over de wallen. Die mensen worden aangetrokken door de prostitutie ('even een kijkje nemen') maar worden daarbij tevens blootgesteld aan de mode-zaken. Ik denk dat het nieuwsgierige publiek ook modepubliek kan zijn. Andersom verwacht ik dat niet.

Ik denk daarnaast dat het niet alleen gaat om jezelf profileren als stad met mode - dat gebeurt immers reeds in oa. de Fashion week. Het is voor mij bovenal een creatieve oplossing voor de invulling van de panden die vroeger als peeskamertjes dienden.


Joris

Fri 18 Jan 2008, 12:55

@Tebbe; We delen een mening.

@WA; Het is een leuk 'ideetje'. Maar daar moet het wel bij blijven. Mensen vinden het toch niet fijn om tussen prostituees te shoppen? Ik kan het me niet voorstellen.

@Joris; De mensen die er komen om te kijken zijn over het algemeen toch niet de mensen die op zulke plaatsen óók naar een modegebeuren gaan?

Als je je wilt profileren als creatieve stad (met mode), doe dat dan gewoon in een andere gebied. Er zijn straten genoeg die de uitstraling hebben waar het bij past.

@Elsbeth; Ja, dat is een goede zaak. Maar om dan de zaken te sluiten die vandaag in het nieuws verschijnen.. ..dat is dan natuurlijk zonde voor 'het wallengebied'.


jpschadde

Fri 18 Jan 2008, 10:49

@Tebbe; dat gaat ook gebeuren, de ramen in bijv de korstjespoortsteeg en aan de Singel verdwijnen. en dit plan is slechts een onderdeel, het Parool schrijft erover: http://www.parool.nl/nieuws/2007/DEC/17/p1.html


Elsbeth Eilander

Fri 18 Jan 2008, 10:02

@WA
Raam prostitutie zit door de hele stad. Volgens mij had de stad er meer aan gehad als de prostitutie juist geconcentreerd wordt op de wallen. En dat die op andere plekken (zoals achter de singel etc..) verdwijnen. Die panden zijn ook makkelijker te herbestemmen.

Maar wat je verder met die panden zou moeten? Een Holland Casino erin beginnen. Dan profiteert de overheid er echt van. Of misschien zoekt Herfkens nog gesubsidieerde behuizing.


Tebbe

Fri 18 Jan 2008, 9:27

@jpschadde: Ik denk dat het publiek op de wallen er voor het overgrote deel komt uit nieuwschierigheid (de toeristen incluis).

@Willem-Albert: ik vind dit een prima plan. Prostitutie eruit, mode erin. Mode is, zoals vele kunstvormen, bij uitstek geschikt om de randjes van ethische zaken op te zoeken. Dat is wat hier gebeurt in mijn optiek en ik vind dat er op een creatieve manier wordt omgegaan met de leegstaande panden.


Joris

Fri 18 Jan 2008, 8:31

Kijk... dit wordt een goede discussie!

@Joris/ Tebbe/ JPSchadde: had de gemeente volgens jullie dan beter met die lege panden kunnen doen? Is er iets anders te verzinnen qua citymarketing op de Wallen?


Willem-Albert

Fri 18 Jan 2008, 7:51

Ik vind het idioot. Het publiek op de wallen komt er om te naaien, niet om genaaide waar te bestellen. Klinkt heel plat, ja, maar het is wel zo.
Dan; volgens mij was de strategie om de grootte van het gebied terug te brengen. Door nu modezaken in de kern van het gebied te openen, gaat het de verkeerde kant op. Snap sowieso niet echt wat Amsterdam wil; dat imago dat gaat nooit weg hoor; hookers and pot, zegt iedere Amerikaan die je tegenkomt.....


jpschadde

Fri 18 Jan 2008, 2:32

@bol
Het is onhandig van Amsterdam. Het signaal dat Amsterdam afgeeft met deze actie is het tegenovergestelde van wat ze beogen.
Je krijgt de mode/wallen actie hiermee in alle internationale bladen over mode. Resultaat: Amsterdam wordt nog meer geprofileert als 'Red Light DIstrict' stad.En dat is nou net wat Asscher niet wil. Maar goed Asscher is van de PvdA en daar hebben ze niet zo'n talent voor marketing communicatie.


Tebbe

Thu 17 Jan 2008, 22:19

Tebbe: je kunt je afvragen of de softdrugshandel en alles wat daaraan gerelateerd is (waterpijp verkopers) niet juist een punt is waarvoor een hoop toeristen (van jongere leeftijd) Amsterdam bezoeken. Zelfde geldt voor de prostitutie: als alle ramen vervangen worden voor (beginnende) mode-zaken zal de exposure van die zaken ook flink dalen.

Feit blijft dat Amsterdam van een probleem een kans heeft gemaakt. Het is er nu in ieder geval niet moeilijk je met het gebruik van kleur te onderscheiden.. ;)


Joris

Thu 17 Jan 2008, 18:59

Als het om de uitstraling van de stad gaat kunnen ze beter een aantal dubieuze geldwisselaars en waterpijp verkopers van het damrak verwijderen en daar de modescene aan ruimte helpen.


Tebbe

Thu 17 Jan 2008, 16:58

Ik vind het een prima concept. Amsterdam wil zich meer profileren als modestad, maar de ontwerpers zitten met hun winkels nu niet bepaald in de looproute van de gemiddelde toerist. Dit helpt zeker.

Daarnaast doet een expositieruimte in een oud pand wonderen voor de uitstraling en het imago van de buurt, zo is de gedachte van de gemeente. Het is dan ook al vaker gedaan.


Elsbeth Eilander

Thu 17 Jan 2008, 15:47

@ Elsbeth/ Lisa: wat vinden jullie van het concept? Joris juicht het toe. Toch kan je vragen of de link prostitutie (vrouwenhandel/ etc.) met mode goed is?


Willem-Albert

Thu 17 Jan 2008, 15:09

de ramen zijn wel een origineel alternatief voor de catwalk; de modellen zitten en het publiek wandelt voorbij...


Elsbeth Eilander

Thu 17 Jan 2008, 14:33

@Willem-Albert
Kleine aanpassing voor je bericht. Je kan er pas vanaf begin februari gaan shoppen, 19 januari is uitsluitend voor pers en genodigde.


http://www.modeblog.nl/winkelen-op-de-amsterdamse-wallen/0104/


Lisa

Thu 17 Jan 2008, 13:54

Joris: haha. Die "louche" types uit de modewereld zullen zich niet redden versus de Hells Angels van deze wereld.

De verbetering van de buurt is inderdaad één van de argumenten vanuit de gemeente. Dit is volgens mij zeker goed voor de perceptie van het gebied en de stad.

Maar wil Amsterdam (beginnende) creatievelingen echt blijven trekken, zal hem vooral ook moeten werken aan betaalbare woningen en behoud van plekken waar kunstenaars kunnen werken.


Willem-Albert

Thu 17 Jan 2008, 12:52

Uitstekend idee! Amsterdam zet zichzelf niet alleen neer als progressief en creatief, maar verbetert tegelijk een buurt waar voorheen alleen louche types kwamen (er vanuitgaande dat de modewereld niet uit louche types bestaat ;) ).


Joris

Thu 17 Jan 2008, 12:21