Gisteren een interessante bijeenkomst van GVR: Blogging, spelen met vuur? Twee internetmannen aan het woord: Marco Derksen van Marketingfacts en internetjournalist Francisco van Jole. Wat het tot een bijzondere bijeenkomst maakte was, dat de heren als ying en yang waren. Derksen, …
Gisteren een interessante bijeenkomst van GVR: Blogging, spelen met vuur?
Twee internetmannen aan het woord: Marco Derksen van Marketingfacts en internetjournalist Francisco van Jole.
Wat het tot een bijzondere bijeenkomst maakte was, dat de heren als ying en yang waren. Derksen, de optimist, Van Jole, de pessimist.
De hele bijeenkomst beschrijven wordt wat veel, hieronder wat hoogtepunten.
Derksen ziet de blogs als de dragers van kennis. Een bericht kan zich als een olievlek uitbreiden.
Hij haalde het voorbeeld aan van Amerikaanse slotenmaker Kryptonite. Een consument plaatste een filmpje online waar een Kryptonite-slot met een Bic-pen werd geopend. 'Als Kryptonite eerder had gereageerd, was de schade wellicht minder geweest dan de tien miljoen dollar die het het bedrijf uiteindelijk kostte doordat ze de sloten terug moesten roepen.'
Van Jole kwam later op dit voorbeeld terug. 'Ook ik schreef een stukje over deze sloten, totdat ik er later achterkwam dat dit euvel alleen voor de Amerikaanse sloten gold. Niet voor de sloten die op de Nederlandse markt te koop zijn.' Maar ook in Nederland ging het verhaal al de ronde.
Derksen gaf in zijn presentatie aan dat hij de kwaliteit van de berichten niet overschat. 'De berichtgeving neem ik vaak met een korreltje zout.' Maar hij gelooft wel in de wet van het grote aantal. 'Als iets onzin is, zal het op internet nooit zo groot worden als iets dat waar is.'
Derksen gaf aan dat weblogs vooral hun waarde hebben aan het begin van een nieuwsstroom. 'Het nieuws is vaak het eerst te lezen op weblogs, pas later wordt het door mainstream media overgenomen.'
Correspondent
Francisco van Jole is van mening dat blogs hetzelfde pad volgend als het oude medium de krant vroeger.
Hij vergelijkt de opkomst van de blogs met de opkomst van de kranten in de 19de eeuw. Destijds bestonden er ook duizenden krantjes in Nederland en deden de bewoners/lezers verslag van wat ze zagen. Hence het woord, correspondent. Ze corresponderen met de redactie vanuit hun woonplaats over wat er gebeurde in hun omgeving. Zo werken weblogs ook.
'Weblogs zijn een volgende logische fase in de ontwikkeling van internet', aldus Van Jole. Niets meer, niets minder.
Uit onderzoek van bijvoorbeeld MarketingTribune blijkt dat 85 procent van de marketeers nooit een weblog bekijkt. Ook uit het Grote Marketing-enquête van Tijdschrift voor Marketing blijkt dat niet veel marketeers een 'nieuwerwetse' ontwikkeling als weblogging volgen.
'Hoe komt het dan', zei Van Jole, dat als ik kijk naar de toptien van veel bekeken blogs kijk, ik twee marketingblogs zie staan? Marketingfacts en MolBlog/DutchCowboys.'
Geen Stijl
Marco Derksen noemde een voorbeeld van iets wat onlangs op shockblog Geen Stijl langskwam: iemand had aangegeven nadat ze een klacht over UPC op Geen Stijl had geventileerd, al snel door UPC werd geholpen. De macht van het blog!
'Dat was rond de tijd dat UPC aankondigde zeven mensen non-stop in te zetten voor het monitoren van blogs. Ik vond het te toevallig. Een gecoördineerde actie?'
Van Jole: 'Dat is iets dat ik nooit zou beweren. Ik kan als journalist niet zoiets gaan roepen. Ik heb daar helemaal geen bewijs voor.'
Van Jole is cynisch over internet. 'Internet is de spiegel van de maatschappij, het laat een omgekeerde realiteit zien. Het is niet de gewone wereld, de mensen met een extreme mening gaan naar internet.'
'Weblogs zijn vaak een echokamer, ze roepen elkaar na. En wat je ook vaak ziet: "Ik vind jou zo goed, wat vindt jij van mij?'". De roep om bevestiging.
'Beroepsmatig kijk ik niet op blogs', zei Van Jole. 'Alleen soms voor privé-zaken. Op andere blogs reageren doe ik ooit nooit. Zo kan er nooit verwarring zijn. Er staan veel reacties op blogs met als naam Francisco van Jole, maar dat ben ik niet.'
Google Francisco van Jole en je ziet dat de internetjournalist reden heeft om cynisch te zijn:
Van Jole wordt hard aangepakt op shockblogs. Geen Stijl noemt hem een internetarcheoloog. 'Die naam draag ik als een geuzennaam', zegt Van Jole.
Retecool beweerde net als Evert Santegoeds in maart dit jaar dat dat hij twee jaar lang zijn salaris van 200 duizend euro per jaar doorbetaald zou krijgen, nadat hij was gestopt met de presentatie van de Wereld Draait Door.
Wat blijkt, te lezen op medialog: zijn salaris was stop gezet. Er was helemaal geen sprake van doorbetaling.
Maar de leugen waart wel rond op internet.
Adverteerders
Van Jole beweerde dat de meeste adverteerders zich niet bewust zijn van het feit wat Geen Stijl eigenlijk is. En als ze zouden weten wat het is, zouden ze zich wel twee keer bedenken voordat ze weer gaan adverteren op Geen Stijl. 'Ook valt mij op dat je de advertenties op Geen stijl nauwelijks ziet. Je ziet ze even en hup! Weg zijn ze. Ik neem aan dat de adverteerders zich daar ook niet van bewust zijn.'
Het kennisniveau wat betreft weblogs is over het algemeen niet hoog bij adverteerders, gaven Van Jole en Derksen allebei toe.
De Telegraaf is ook erg slim, meende Van Jole. 'En daarom zijn ze groot en de Volkskrant niet. Geen Stijl is van De Telegraaf, maar ze zijn wel zo slim om niet boven het blog Telegraaf te zetten. Iets wat de Volkskrant wel doet met de Volkskrant-blogs.'
Derksen gaf in zijn presentatie aan dat hij het jammer vond dat de Postbank bij de bekendmaking van het personaliseren van de Postbankpas, na eerste instantie alleen van de buzz via internet uitgegaan te zijn, uiteindelijk toch mainstream media in heeft gezet.
Van Jole was het niet met hem eens: 'Door de aandacht in advertenties, in print en op televisie, is het succes vele malen groter geworden dan wanneer alleen via weblogs aandacht aan de actie werd besteed.'
Zie ook: Adfoblog
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


@Mf: Thanks.
Dat was mijn voornaamste bezwaar ook, dat het te veel over een bepaald weblog ging.
Kari-Anne
Wed 04 Oct 2006, 11:12
Precies. Juist om die discussie op inhoud te voeren is het aardig om dat zwart/wit als uitgangspunt te nemen. En dat is dus ook exact wat ik doe.
Of mensen dat niet doorhebben valt te betwijfelen.
EJ
Wed 04 Oct 2006, 10:02
Goede analyse Kari-Anne. Het is namelijk niet altijd zwart-wit maar sommige mensen hebben blijkbaar niet door dat je soms dingen wel zwart-wit moet neerzetten om eea duidelijk te maken. Van Jole is even enthousiast over de ontwikkelingen in de markt als ondergetekende. Alleen in een debat is het goed om twee uitersten neer te zetten en daarbij vooral de rol te spelen die je het beste ligt: hij de pessimist en ik de optimist. Vond het een prima debat waarbij ik slechts één opmerking heb en dat is dat de discussie te veel over één weblog ging en daar ook de meeste conclusies aan gekoppeld werden. Daarmee doe je veel andere weblogs tekort en dat is jammer.
Goed overigens om eens met een aantal mensen uit de reclamewereld te spreken over dit onderwerp. Nu maar hopen dat ze uit beide invalshoeken de juiste elementen weten te halen die bruikbaar is hun eigen omgeving.
mf
Wed 04 Oct 2006, 0:09
even de cijfers uit het GME-onderzoek van dit jaar erbij gehaald: eenderde van de ondervraagde marketeers volgt minstens eenmaal per week een weblog en acht het relevant, ook wat betreft marketingwaarde; een weblog kan bijdragen aan merkonderhoud en merkenbouw.
daarnaast besteedt een marketeer gemiddeld 40 procent van z'n werktijd aan communicatie, denk aan overleg met collega's, netwerken met externe relaties, via de telefoon, e-mail, en face-to-face. 1 op de 3 besteedt er zelfs meer dan 60 procent van z'n tijd aan. Social networking, maar dan old-skool:-)
Elsbeth Eilander
Tue 03 Oct 2006, 16:15
Even voor de goede orde. Ik heb hetzelfde als Marco afgevraagd bij de Postbankpasactie. Het antwoord van Postbank zelf bleek echter simpel. Ze hadden het enorme effect van de buzzactie niet verwacht en tegelijkertijd was de massamediale mainstream campagne al lang intern geaccordeerd en ingekocht bij mediabureaus... het is dus een misvatting om het te zien als "uiteindelijk toch".
Danielle Schouten
Tue 03 Oct 2006, 16:13
Daar heb je gelijk in.
Ik vind blogs kennisdragers, maar ben het eens met van Jole dat niet alle blogs kwalitatief goed zijn.
Maar ik waak ervoor een blog als Geen Stijl als maatstaf te nemen, wat Van Jole soms lijkt te doen.
Kari-Anne
Tue 03 Oct 2006, 16:08
Realisme en kritische beschouwing dragen wat mij betreft juíst bij aan evolutie van dit medium, en is dat niet waar pionieren over gaat: evolueren?
Wanneer iemand blogs definieert als 'dragers van kennis', dan mag je toch hopen dat met kennis kwaliteit wordt bedoeld.
Eén van de twee noemt blogs 'kennisdragers', en de andere ontkent dat. Lijkt me moeilijk om deze twee meningen te verenigen.
Dat beiden een rol hebben bij de ontwikkeling van blogs staat hier even los van, dat ben ik natuurlijk met je eens.
EJ
Tue 03 Oct 2006, 16:01
Ik kan me vinden in zijn argumenten. Zeker wat betreft Geen Stijl (zie daarvoor ook AdfoBlog).
Je noemt Van Jole een realist, daar ben ik het wel mee eens.
Maar realisme zorgt niet voor innovatie, brengt geen pioniers voort zoals Derksen (zoals Van Jole hem noemde).
Eerlijk gezegd kan ik me net zo goed vinden in Van Jole's realisme als in Derksens visie en enthousiasme.
Het is voor niet niet of/of, maar en/en.
Goed van Van Jole om te relativeren en vraagtekens te plaatsen, goed van Derksen om in het diepe te springen.
Allebei hard nodig in de snelle wereld van internet
Kari-Anne
Tue 03 Oct 2006, 15:15
Oh sorry, ik bedoel idd géén onwaarheden.. :-)
Maar inhoudelijk: wat vindt jij zelf van de argumenten van Van Jole?
EJ
Tue 03 Oct 2006, 14:45
@EJ: Nee, ik denk niet dat het te gemakkelijk is. Hij noemde zichzelf gisteren ook een pessimist. Ik hecht geen oordeel aan de constatering dat hij een pessimist is.
Maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt: Van Jole is een realist: je ziet onwaarheden?
Of bedoel je geen onwaarheden?
Kari-Anne
Tue 03 Oct 2006, 14:24
Is de benaming optimist/pessimist niet iets te gemakkelijk Kari-Anne? Vooralsnog lijkt van Jole vooral meer realist: ik zie onwaarheden in de opmerkingen van van Jole.
Iemand anders wel?
EJ
Tue 03 Oct 2006, 14:18