Digitaal boeklezer iLiad te koop bij Selexyz

Kari-Anne Fygi
Digitaal boeklezer iLiad te koop bij Selexyz

If you can't beat them, join them. Dat moeten boekhandelketen Selexyz en uitgever Nieuw Amsterdam hebben gedacht, toen ze verhalen hoorden over de iLiad, de digitale boekenlezer, elektronisch boek, of digitaal papier ? het is maar hoe je het beestje noemt. …

 

If you can't beat them, join them. Dat moeten boekhandelketen Selexyz en uitgever Nieuw Amsterdam hebben gedacht, toen ze verhalen hoorden over de iLiad, de digitale boekenlezer, elektronisch boek, of digitaal papier ? het is maar hoe je het beestje noemt.

De iLiad was al online te bestellen, maar vanaf 1 november is het (exclusief) te koop bij Selexyz.

Nee, het is geen vervanging voor de pda, laptop, draagbare dvd-speler, pc. De iLiad is er louter voor boeken (en kranten) en het maken van notities. Het intern geheugen is kleiner dan de gemiddelde usb-stick: 128 mb (het kan wel worden uitgebreid met een extern geheugen). Dat kan omdat boeken weinig ruimte innemen. Het zijn tenslotte alleen maar letters. Dat is ook de reden waarom het apparaat (nu nog) geen kleurenscherm heeft, hoeveel leesboeken worden in kleur gedrukt?

Het apparaat dient ook helemaal niet te worden gezien als vervanging voor het papieren boek, verzekeren Selexyz-directeur Matthijs van der Lely, directeur van uitgeverij Nieuw Amsterdam Marij Bertram en iLiad-maker Hans Brons van iRex (een bedrijf dat eerder onderdeel was van Philips maar nu is afgesplitst) bij de presentatie gisteren in Selexyz Scheltema in Amsterdam.

Van der Lely: 'Het is natuurlijk wel een bedreiging voor het papieren boek, maar zo willen we het niet zien. Wij zien het apparaat meer als een aanvulling op wat al bestaat.' Van der Lely noemde als voorbeeld van dat innovatie niet altijd een bedreiging voor bestaande producten hoeft te zijn, de boekverkoop via internet. 'De internetsite van Selexyz is inmiddels onze grootste "winkel", maar de omzet in de fysieke winkels is dit jaar ook met zeven procent gestegen.'

MP3
Zo dus ook met de iLiad. Het zal niet de boeken in de kast in de huiskamer vervangen, maar het is wel een handig apparaat voor onderweg. Je loadt tien boeken up op de iLiad en je gaat op vakantie. Geen koffer vol met boeken of spijt dat je toch net een te zwaar boek hebt meegenomen. Of voor in de trein.Vergelijk het met MP3's, is een beetje de gedachte.

Van der Lely: 'Vergis je niet, boeken zijn een grotere markt dan de muziek- en gameindustrie.' Met digitale boeken kan de omzet dus nog veel meer groeien.

Er zijn nu zo'n 100 titels gratis te downloaden, maar deze week moeten er zo'n 45 duizend (betaalde) titels op de Selexyz-site komen te staan (als Mobipocket, het e-bookformat van Amazon.com).
Die boeken kan de iLiad-gebruiker tegen een prijs iets lager dan een echt boek downloaden. Vooralsnog zullen dit hoofdzakelijk Engelstalige titels zijn. Selexyz voorziet de eerste exemplaren van het nieuwste boek van Max Westerman, 'In Alle Staten', uitgegeven door Nieuw Amsterdam.



Verwacht iRex-directeur Hans Brons dat de iLiad een groot succes wordt? 'We beseffen dat we in het begin vooral een kleine groep, de early adopters, zullen bedienen. Ik denk ook niet dat het zo groot zal worden dat het de folio-producten wegdrukt.'

'De iLiad zal ook geen grote groep bereiken, ook omdat ? vind ik ? de prijs op dit moment veel te hoog is', voegt Van der Lely toe. 649 euro voor een, in wezen, beperkt apparaat is inderdaad geen kattenpis. Brons verwacht echter dat op termijn de prijs wel zal dalen.

Marij Betram, directeur van Nieuw Amsterdam: 'Misschien kun je het vergelijken met de markt van het luisterboek. Nederland liep altijd achter. Het duurde twintig jaar voordat de omzet van luisterboeken de moeite waard werd. Het elektronische boek zal wellicht ook net zoveel tijd nodig hebben.'

In de VS gaat het goed met de groei van het elektronisch boek. In 2006 werden er vier miljoen elektronische boeken verkocht, in 2007 tot dus ver acht miljoen.

De iLiad is vooral goed geschikt voor naslagwerken, studieboeken. Medische dokters kunnen hun naslagwerken altijd meehebben tijdens hun rondes.'Ik denk niet direct aan poëzie of romans', aldus Betram.

Haarscherp beeldscherm
Wat naar mijn mening het sterkste punt is van de iLiad, is de beeldschermkwaliteit van het touchscreen. Haarscherp. Niets geen lcd-scherm of een ander flikkerig scherm waar de ogen vermoeid van raken. Het scherm van de iLiad is alsof er een boekpagina achter een glazenplaat legt. Het leest echt heerlijk, zo heb ik ervaren (Hoewel de leeservaring het niet haalt bij een echt boek.)

De iLiad beschikt over een WiFi-module waardoor draadloos updates en nieuwe informatie kunnen worden gedownload. De lezer kan aantekeningen maken. Maar anders dan bij het papieren boek kan hij de van aantekeningen voorziene tekst gemakkelijk overzetten naar zijn pc, of doorzenden en delen met vrienden en collega's. Content die erop kan worden gezet: pdf, xhtml, txt, Mobipocket, Word, Excel, Powerpoint.

Wie gaat er een kopen?

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 33  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

voor de tweede keer in korte tijd is mijn iLiad reader volledig vastgelopen...maar weer opsturen dus.


ronald van den hoff

Thu 10 Jan 2008, 12:14

Het Nederlands Dagblad meldt vandaag:
In '(...) een maand tijd hebben meer dan honderdvijftig Nederlanders de iLiad aangeschaft sinds boekhandelsketen Selexyz met een proefverkoop begon in zijn vestigingen in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.'


Kari-Anne Fygi

Mon 31 Dec 2007, 11:07

Over de iLiad en aanverwante artikelen blog ik al enige tijd mijn vingers blauw.
Voor de liefhebbers:
Mist de bibliotheek de e-boot? en de Readius graag als kerstgeschenk.
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2007/10/29/310923.aspx
en
Van e-paper en e-ink naar MePaper voor de informatiejunkie
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2007/10/15/305172.aspx
en
Van iLiad via Smartphone en de PSP tot UMPC in de bibliotheek?
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2007/11/13/320772.aspx
Rita Niland


Rita Niland

Wed 28 Nov 2007, 12:39

Vandaag presenteert Amazon de Kindle, een apparaat om e-books te downloaden, te lezen en op te slaan zonder tussenkomst van een pc, meldt http://www.webwereld.nl/ref/rss/48725

'Het apparaat ter grootte van een paperback gaat 399 dollar kosten, aldus een groot verhaal dat Newsweek dit weekend aan de Kindle wijdde.

De batterijduur zou 30 uur beslaan, herladen neemt twee uur in beslag. De schermtechnologie is afkomstig van E-Ink. Er kan mee gesurft worden op het web, maar via welke browser precies is onduidelijk. Het apparaat zelf kan ongeveer 200 boeken opslaan. Ook is er plaats voor geheugenkaarten, maar details daarover ontbreken nog.'


Kari-Anne

Mon 19 Nov 2007, 20:24

Ik zat me nu plotseling wel te bedenken; stel dat dit aanslaat lopen uitgevers dan niet tegen hetzelfde probleem aan als muziekuitgevers; de standaard wordt ineens "digitaal" en gaat illegaal uitgewisseld worden. Ik bedoel, stel dat dit alles over een paar jaar heel gewoon is en boeken volop verkrijgbaar; waarom dan niet de boeken van je vrienden kopieëren in plaats van ze te kopen?


ThE_ED

Tue 13 Nov 2007, 16:19

Oh ja, en bij deze de rechtstreekse links naar de Cybook en de iLiad:

-> http://www.edupaper.nl/producten/Bookeen_Cybook
-> http://www.edupaper.nl/producten/irex_iliad


JoGnet.nl

Tue 13 Nov 2007, 11:47


JoGnet.nl

Tue 13 Nov 2007, 11:45

De Cybook van Bookeen wordt ook geleverd door Edupaper.nl.

Ik heb het apparaat enkele keren in mijn handen gehad. Het is zeer handzaam en is prima met één hand te bedienen. Erg prettig. En een stuk goedkoper (circa 350 euro).

Overigens kun je op de iLiad aantekeningen maken. En hem dus ook als notitieblok gebruiken. Dat kan op de Cybook niet.

En dan de tekst-herkennings-software nog trainen...


JoGnet.nl

Tue 13 Nov 2007, 11:42

Overigens ondersteunt de reader van Bookeen geen folders. Dat betekent dat de +/- 5.000 boeken die op een 2Gb kaart passen gewoon in dezelfde map zouden moeten.


Bas

Wed 07 Nov 2007, 15:12

@Ronald: ja, je sluit via usb de reader aan op je pc. Hij wordt direct herkend als externe harde schijf. Je kunt vervolgens eenvoudig het gedownloade bestand in de gewenste map slepen.


Guido Benard

Wed 07 Nov 2007, 10:55

Guido: is het makkelijk om na het downloaden op je pc de zaak over te zetten naar je E-boek?


ronald

Tue 06 Nov 2007, 21:43

@Guido: dank voor je berichtgeving!
Nuttig.


Kari-Anne

Tue 06 Nov 2007, 12:48

Vandaag even wat (gratis) boeken gedownload vanaf de Selexyz site. Er kan een keuze gemaakt worden uit ruim 100 titels in 17 categorieën, van Kunst & Cultuur tot Wiskunde & Statistiek (welke overigens wel vol staan met advertenties). Tevens kunnen er uitreksels gedownload worden, waarvoor wel 1,30 euro voor gerekend wordt. Deze dus ook maar even besteld om te kijken hoe dit betalingsproces zal gaan verlopen.

Er kunnen meerdere titels worden geselecteerd en opgeslagen in de winkelwagen. Wanneer de bestelling definitief wordt gemaakt, wordt er een e-mail gestuurd met daarin de links naar de documenten. Gratis documenten kunnen direct worden gedownload. De link voor het uitreksel verwijst naar een pagina waarop een 0900 nummer staat dat je moet bellen om een code te krijgen. Dit nummer kost 1,30 euro per gesprek, waardoor je gelijk 'afrekent' (zou dit ook zo werken wanneer je een boek van 80 euro koopt?).

Ik begrijp dat de 45.000 titels die gaan verschijnen in Mobipocket formaat zullen zijn. Bij dit formaat heeft de Iliad wat meer functionaliteiten, zoals het vergroten van het lettertype. Hierdoor is de irritante zoomfunctie (zie boven) niet meer nodig.

Zodra alle titels gepubliceerd worden ga ik zeker even een titel downloaden. Ik ben benieuwd!


Guido Benard

Tue 06 Nov 2007, 12:39

Sinds een maand of vijf heb ik de Iliad ebook reader in bezit. Wat ik zelf het mooiste aan het apparaat vind, is de beeldschermtechniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van e-ink (ook wel elektronische inkt genoemd). Dit is een techniek waarbij zwarte bolletjes in een witte vloeistof ?drijven?. Door magnetische stromen worden de bolletjes naar boven en naar beneden geplaatst, afhankelijk van de inhoud van de pagina. Op plaatsen waar de zwarte bolletjes omhoog gaan wordt het scherm zwart, waar ze op de bodem blijven liggen blijft het scherm wit.

Wel eens geprobeerd met je laptop buiten een digitaal document te lezen? Bijna onleesbaar met dat daglicht. De Iliad blijft altijd goed leesbaar en is echt rustig voor je ogen. Ook is het handig dat je aantekeningen kunt maken in documenten. Je pakt de bijgeleverde stylus en schrijft je opmerkingen erbij. Wanneer het document wordt afgesloten worden de aantekeningen bewaard. Grappig detail van de reader is de langwerpige knop aan de zijkant van de reader die je kunt kantelen alsof je echt een bladzijde omslaat.
Tot zover het positieve verhaal. Nadeel van het apparaat is de trage bediening. Het activeren van icoontjes met de stylus heeft een vertraging, wat soms erg irritant kan zijn. Ook de zoomfunctie laat te wensen over. Aangezien documenten in allerlei verschillende lettergroottes te downloaden zijn is het vaak nodig om het beeld wat te vergroten. Dit gaat op een redelijk omslachtige manier, die niet altijd het gewenste resultaat geeft. Wat mij betreft één van de grootste aandachtspunten voor de volgende versie.
Vanwege een compleet vastgelopen systeem heb ik de reader ook al eens terug moeten sturen naar de fabriek. De Iliad reader is dus een mooi apparaat, maar nog te beperkt en buggy, zeker voor de vraagprijs. Op naar de volgende versie dus!


Guido Bénard

Mon 05 Nov 2007, 14:37

Digitale boeken zullen zeker een voorname plaats in gaan nemen. Helemaal als de content op den duur gaat integreren met andere media, zoals mp3 en film.


Geert-Jaap de Jong

Sat 03 Nov 2007, 12:33

@ Kari-Anne: ik moet onverwacht naar het buitenland maar mijn collega Guido zal morgen/ overmorgen een gebruikers review posten...


ronald

Wed 31 Oct 2007, 13:34

Dit is nog maar het begin. De Iliad is nog niet de 'iPod van e uitgeefindustrie', daarvoor zijn er teveel beperkingen. Maar de ontwikkelingen gaan hard. Ook in China zitten de fabrikanten niet stil. Binnenkort meer informatie over de verschillende ebook readers en reviews op http://www.ebookreaders.nl.


Wiebe

Wed 31 Oct 2007, 0:10

heb een sony reader. helaas alleen in de vs te koop. ben boekenliefhebber, maar als je vaak onderweg bent, scheelt dit in gewicht. de bokeen is inderdaad interessant omdat het ook boeken kan lezen die je kan kopen bij mobipocket. de iliad is en blijft aan de dure kant. voor de helft van de prijs zou het veel aantrekkelijker zijn. ben uitermate tevreden over de sony reader.


julia

Tue 30 Oct 2007, 21:17

Ik heb hem nu een maand of zes en ben er redelijk tevreden over. Eigenlijk lees ik alleen nog maar boeken vanaf de iLiad. Toch mag iRex nog wel iets meer zijn best doen softwarematig gezien, want er ontbreken features die zo ontzettend voor de hand liggen (zoeken in een PDF om maar eens iets te noemen) en de laatste firmware bevat een flinke big (bij het aanzetten opent de iLiad een willekeurig document). Kortom: te duur, buggy, maar toch een heerlijk apparaat.


Matthijs

Tue 30 Oct 2007, 18:06

@Gosse: Nee, er is niets aan de posting veranderd.
Ik heb alleen aan het begin (en kranten) toegevoegd.


Kari-Anne

Tue 30 Oct 2007, 17:20

op die van mij kan ik pdf's bekijken . de power point sla ik op als pdf etc...


ronald

Tue 30 Oct 2007, 17:07

@Kari-Anne:
Heb ik de posting slecht gelezen, of zijn de laatste vijf alineas later toegevoegd, na mijn posting om 13.43h?!

PDF& PPT kunnen dus blijkbaar wel weergegeven worden?


Gosse AdB

Tue 30 Oct 2007, 17:04

ik gebruik hem tot nu toe om inderdaad lekker op vakantie alle pdf documenten/ power point presentaties etc rustig te lezen...dat werkt erg goed en ook het scherm is zeer "leesbaar" buiten aan de pool, hetgeen bij mijn laptop niet het geval is...


ronald

Tue 30 Oct 2007, 16:42

Ik denk niet dat je constateringen die je in je eerste twee zinnen doet kloppen, Niels. Maar tóch denk ik dat je in principe wel gelijk hebt, en zeker voor studiedoeleinden lijkt me het ideaal; alles over jouw onderwerp in 1 klein pakketje. Toch vrees ik dan ondanks het enorme aantal voorlopig nog voor het aanbod van boeken.


ThE_ED

Tue 30 Oct 2007, 16:09

De cd-collectie was een statussymbool en ligt nu onder het logeerbed. Een i-pod volstaat en de gigabytes kosten geen knoop meer. Als het apparaat de helft zou kosten kocht ik 'm meteen. En we weten dat het steeds goedkoper EN beter gaat worden. De boekenkast wordt een relikwie. Het boek gaat het vinyl achterna. Vinden we nu jammer, maar is mettertijd vanzelfsprekend.


Niels

Tue 30 Oct 2007, 15:16

Heb het stukje met interesse gelezen...
En toen kwam ik bij de laatste zin. Eigenlijk vraag. Wie gaat er één kopen?
Ehm....
Ik niet.
Denk ik.
Waarom?
Nou... ik ben helemaal niet tegen vooruitgang, tegen technologie die bepaalde zaken overneemt of verbetert...
Maar een electronisch boek....
Ik hou zo van boeken. Van de kaft. Van het omslaan van de bladzijde. Van de geur. Van het uitzoeken in de Boekwinkel. Van het in mijn boekenkast zetten. Van het vasthouden en weten dat je eindelijk de tijd hebt gevonden om te gaan zitten en te beginnen in het Boek.

Heb je dat ook met een electronisch boek?
Dat ruikt anders. (ruikt het?)
Dat koop je op het internet.
Dat zet je niet in je boekenkast. (boekenkast de kamer uit?)
Hoef je geen bladzijde om te slaan, hij doet het zelf...

Ik denk gewoon niet dat ik dat wil.
Ai.
Ben ik nu behoudend aan het worden?
Hou ik vast aan vroeger terwijl de wereld doorgaat?
Begint het dan toch bij 32+ toe te slaan?


Mariek

Tue 30 Oct 2007, 14:55

Vind het fors aan de prijs:
Mooi voorbeeld van de "skimming" strategie!

Als het PDF bestanden kan weergeven, lijkt het me handig om in de vakantie alle "nog-te-lezen" PDF's in alle rust eens te lezen. Kan de laptop lekker thuis blijven...


Gosse AdB

Tue 30 Oct 2007, 14:43

@Ronald: ik ben benieuwd!


Kari-Anne

Tue 30 Oct 2007, 14:40

Ik heb er eentje, al zo'n maand of 5. Is al een keer zo vast gelopen, dat hij weer naar de fabriek/importeur moest worden opgestuurd. downloaden vanaf amazon.com lukt me niet, krijg zelfs de reader niet eens goed over, dus ga nu gauw het eens bij Selexyz.
proberen deze week. Keep you informed!


ronald

Tue 30 Oct 2007, 14:37

PS, weet je hoeveel boeken je kunt kopen voor 649 euro?
;-)


Kari-Anne

Tue 30 Oct 2007, 14:30

@ThE-Ed: dat kan, maar ik wil echt geen boeken lezen op een iPod-scherm. Dat overleven mijn ogen niet.

Maar ben het absoluut eens: de Iliad is zeker nog te duur op dit moment.


Kari-Anne

Tue 30 Oct 2007, 14:20

649 Euro ?!
Ik weet dat het wat te simpel gedacht is, maar voor dat geld heb ik een goedkope laptop, met iets meer mogelijkheden dan alleen boeken lezen. (Echter wel met minder accu-tijd, natuurlijk)

Als we die laptop buiten beschouwing laten; ik vind het wel een beetje weinig functionaliteit voor zoveel geld. (Je kunt ook een ipod kopen en dan audioboeken downloaden, ik noem maar iets.)


ThE_ED

Tue 30 Oct 2007, 14:17

Net zo handig en bijna half zo duur: http://www.bookeen.com/ebook/ebook-reading-device.aspx

Ik heb em al besteld :)


Bas

Tue 30 Oct 2007, 14:12