Games + benzine = klimaatverandering?

Frans Jan Boon
Games + benzine = klimaatverandering?

Gistermiddag ontving ik een persbericht van games producent Electronic Arts over een samenwerking met benzinemaatschappij BP. De bedrijven werken in de game SimCity? Societies samen zodat spelers zich bewuster worden van de klimaatveranderingen, ronkt het persbericht. In het spel worden klimaatveranderingen …

 

Gistermiddag ontving ik een persbericht van games producent Electronic Arts over een samenwerking met benzinemaatschappij BP. De bedrijven werken in de game SimCity? Societies samen zodat spelers zich bewuster worden van de klimaatveranderingen, ronkt het persbericht.

In het spel worden klimaatveranderingen zoals het broeikaseffect onder de aandacht gebracht. Koopt de speler bijvoorbeeld energieverslindende gebouwen dan wordt een kritiek niveau bereikt en waarschuwt het spel dat er gevaar bestaat voor het optreden van verschillende natuurrampen zoals droogte, hittegolven en andere die de steden van de speler kunnen bedreigen.

Spelers kunnen er ook naar streven om een groenere omgeving te maken en gevaren te voorkomen die veroorzaakt worden door excessieve CO2-uitstoot door gebruik te maken van "BP Alternatieve Energie-mogelijkheden met een laag CO2-gehalte zoals waterstof-, aardgascentrales, windmolenboerderijen en zonne-energie."

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goed streven om kinderen hiermee bekend te maken. Maar kan ik in het 'echte leven' dan al waterstof tanken bij BP? Of mijn elektrisch aangedreven vervoermiddel opladen met uit zonne-energie gewonnen elektriciteit? Volgens mij nog niet.

Op het eerste gezicht een slimme zet van EA, wat zo gebruik maakt van de marketingkracht van BP. Maar wat zal dit op lange termijn betekenen voor het merk Sims? Met deze actie afficheert het zich met een bedrijf uit een branche die milieuvervuiling en klimaatverandering als consequentie van zijn kernactiviteit accepteert.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 9  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Mede n.a.v. dit artikel heb ik hier een column over geschreven "Opnieuw beginnen in SimCity" Voor de belangstellende hier de link: http://www.jouwgames.nl/content/column/5026/Opnieuw_beginnen_in_SimCity_Societies.html


Herman Dijkstra

Tue 23 Oct 2007, 0:49

Een interessante discussie uiteraard.

Als puntje bij paaltje komt zal het echter zonder enige twijfel het merk EA en het Sims merk schaden. Sterker nog, dat doet het nu al.

Er is van BP niets te vinden op het gebied van schonere initiatieven. Het idee om groene initiatieven te koppelen aan de game is super te noemen, alleen de combinatie groen-BP laat nu juist het averechtse zien. Waarom? BP heeft geen groene alternatieven bij de pomp.

Kinderen bewust maken van groen bouwen? Ja! Gekoppeld aan BP? HUH???

Dit is PR tot op het bot. In de echte wereld bieden we niks schoons, in de virtuele wereld natuurlijk wel!

Zo ken ik er nog wel een paar...


Rogier van Kralingen

Mon 15 Oct 2007, 11:57

Ben het ermee eens dat het een goed initiatief is! Maar het is idd niet zo dat alle milieu verbeteringen verkrijgbaar zijn, zoals standaard waterstof kunnen tanken bij BP of waar dan ook, maar door de kinderen van tegenwoordig te stimuleren om een betere toekomst te simuleren, kan het best zijn dat er geniën in de maak zijn die later het milieu daadwerkerkelijk kunnen veranderen, door bv een nog betere/efficientere manier te vinden om zonne-energie te winnen e.d....
Gebeurt dat niet, dan worden kinderen i.i.g. bewust gemaakt van wat er met ons milieu gebeurt en de gevolgen ervan!


Astrid Stoll

Sat 13 Oct 2007, 16:01

Goede initiatief! Kinderen krijgen zo te maken met wat de effecten zijn van de verschillende onderdelen van zo een stad.
ook is BP niet de koploper van een schone milieu vindt ik dat de invloed dat zo een game heeft op kinderen niet onderschat moet worden en dus +punten zijn voor BP en EA uiteraard.


Harald Stoll

Sat 13 Oct 2007, 15:19

@Arjen: bedankt voor je oplettendheid, de afbeelding is aangepast.

Frans Jan Boon
Frans Jan Boon

Fri 12 Oct 2007, 13:57

@Frans Jan
Ik ben absoluut niet bekend met een dergelijke organisatie, maar ik mag toch aannemen dat aan dat soort oplossingen gewerkt wordt?

Dan vind ik een spel waar het bedrijf zijn ideale toekomstbeeld in verwerkt juist positief. (als het goed is wordt er ook daadwerkelijk naar dat toekomstbeeld gestreefd)


Flip

Fri 12 Oct 2007, 13:19

Dat plaatje klopt niet bij het artikel. The Sims (personage/familie in leven houden) is een heel ander spel dan SimCity (stad bouwen), waar BP nu aan meewerkt. In The Sims deden ze trouwens ook al aan productplacement met o.a. Ford en H&M.


Arjen

Fri 12 Oct 2007, 12:34

@Flip: ik ben enigszins bekend met de BP organisatie en weet dat milieu bij hen een aandachtspunt is, maar dat geldt tegenwoordig voor alle benzinemaatschappijen. Om hierin echt onderscheidend te zijn moeten deze bedrijven dit niet alleen in woord of in games aantonen maar in daad. Dus: snel alternatieve brandstoffen aanbieden, vervuiling bij pijplijnen in landen als Alaska, Rusland en Nigeria proactief voorkomen, etc.

Frans Jan Boon
Frans Jan Boon

Fri 12 Oct 2007, 12:00

Niet helemaal mee eens:

"Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goed streven om kinderen hiermee bekend te maken. Maar kan ik in het 'echte leven' dan al waterstof tanken bij BP?"

Games lenen zich er uitstekend voor om een wereld te creeëren zoals je die graag zou zien. Nu is het inderdaad nog niet mogelijk om waterstof te tanken, maar BP laat zo zien wat hun ideaalsituatie is.

"Met deze actie afficheert het zich met een bedrijf uit een branche die milieuvervuiling en klimaatverandering als consequentie van zijn kernactiviteit accepteert."

Ik vind juist dat BP door deze actie laat zien dat zij dit niet accepteert. Ze wil zich juist onderscheiden van de branche. Trouwens, de rest van de branche begint ook al aardig in beweging te komen.

Ik vind het geen sterke samenwerking, maar zie het ook weer niet zo negatief als Frans Jan.


Flip

Fri 12 Oct 2007, 11:48