Het land van betutteling!

Thomas Gussekloo
  •  / 
  • 5 November 2007, 12:38 / 
  • Reacties 37 / 
  • Views 8683
Het land van betutteling!

Wanneer houdt het een keer op? Begrijpen ministers niet dat iedereen lekker zelf uitmaakt waarnaar hij kijkt wat hij eet of met wie hij omgaat? Welke regeltjes krijgen we nog meer? Geen reclame voor snoep meer op tijden dat kinderen tv …

 

Wanneer houdt het een keer op? Begrijpen ministers niet dat iedereen lekker zelf uitmaakt waarnaar hij kijkt wat hij eet of met wie hij omgaat?

Welke regeltjes krijgen we nog meer?
Geen reclame voor snoep meer op tijden dat kinderen tv kijken?
Dames in mooie lingerie op een reclameposter is ook een taboe.
Een accijns op vet eten want stel je voor dat er iemand te dik wordt.

En nu mogen we op donderdag geen vlees meer eten als het aan D66, SP, partij voor de dieren en GroenLinks ligt?

De partijen willen dat de overheid start met, na "Woensdag, Gehaktdag", de campagne "Donderdag, Zonderdag". Een campagne waarin iedereen wordt gestimuleerd op donderdag vegetarisch te eten.

Is er straks nog een dag waarop je gewoon een lekkere vette pizza naar binnen mag schuiven? Of moet die pizza dan wel gemaakt zijn met door de overheid goedgekeurde ingrediënten?

Gaat de overheid ons straks een weekmenu voorschrijven wat je meteen kan ophalen bij de voedselbank om de hoek?

Welkom bij de linkse betuttelpartijen.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 37  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Reclame zelf is is een en al betutteling! Je moet dit en dit hebben (alsof je zelf niet kunt uitmaken wat je nodig hebt), en "morgen is het valentijnsdag" alsof je zelf geen kalender hebt... Reclame vertelt je precies wat je nodig hebt. Wat is hier nou betutteling???


Jos Koekkoek

Wed 06 Feb 2008, 12:38

@Jos: beter ten halve gekeerd dan....

Serieus: ook mij lukt het niet om 24/7 alles wat doorschiet bij te vijlen.
Maar we blijven het proberen. :)


Theo van Vugt

Thu 08 Nov 2007, 13:21

@rob: moet je lekker in Birma gaan wonen, daar wordt alles voor je geregeld! Voor je het vergeten was: democratie staat voor "demos=volk"...niet voor Big Brother ( niet die van Talpa overigens).


ronald

Thu 08 Nov 2007, 13:01

@Theo: het karakter van deze post is sowieso meer politiek dan marketing. Het is dus een tikje inconsequent om halverwege de discussie te gaan roepen dat het nu te politiek wordt. Dan had je dit eerder een halt moeten toeroepen.


Jos.

Thu 08 Nov 2007, 12:58

@Theo

Ook ik geloof niet dat je Marketing los kunt zien van politiek.

Deze blog gaat notabene over betutteling en dus over de vraag in hoeverre beslissingen aan de burger worden overgelaten, danwel dat de politiek ingrijpt..

Persoonlijk ben ik blij dat de politiek steeds meer probeert te reguleren en handhaven.
Dat geeft duidelijkheid en houvast aan mensen.


Rob

Thu 08 Nov 2007, 12:34

nieuwe post over de cijfertjes achter overheidscampagnes.

http://www.molblog.nl/reacties.php/6030


Thomas

Thu 08 Nov 2007, 12:32

@Theo: je m'excuse!

@Serge: wie bepaald er nu eigenlijk wat "slecht" gedrag is. Veel te rekbaar begrip. Daarom is het niet verstandig van de overheid dit soort campagnes te starten omdat het:
a.geen effect sorteert, dat kun je regelmatig op Molblog lezen.
b.het als betutteling ervaren wordt, althan door een gedeelte van de doelgroep (electoraat)
c.het de aandacht afleid, bewust of onbewust, van wat een gedeelte van het electoraat nu eenmaal van de overheid/politiek verwacht, omdat ze dat beloofd is tijdens de verkiezingstijd etc etc.

@Marc: De politiek, als "merk", dient, net als ieder ander merk, betrouwbaar en authentiek zichzelf neer te zetten en door het voeren van dit soort comapgnes gaat men aan dat doel voorbij. Kijk maar naar alle reacties en de verdeeldheid daarin.


ronald

Thu 08 Nov 2007, 12:13

Nou Theo, je ziet waar dit lesmateriaal toe leidt ;-)


dick veerman

Thu 08 Nov 2007, 11:18

Marketing is zeker niet a-politiek. Marketeers veschuilen zich vaak achter dat argument om maar in niet in discussie te hoeven gaan.
Mij lijkt de basisvraag in deze post en al eerder gesteld:
Mag de overheid campagne voeren voor haar doelstellingen?


Marc

Thu 08 Nov 2007, 10:42

Nou moet ik toch echt grinniken.


dick

Thu 08 Nov 2007, 10:34

Het echte probleem is dat de branche blijkbaar niet kan uitleggen dat slecht gedrag toch vooral door de consumenten zelf komt.

Niemand dwingt een ander iedere dag een mars/vet vlees/<vul zelf in> te eten/drinken/consumeren. Toch doen mensen het. Slecht gedrag neemt iemand over van z'n familie/vrienden, niet van een commercial; Dikke kinderen hebben bovengemiddeld vaker dikke ouders

De overheid denkt dat als ze reclame verbieden de problemen vanzelf weggaan. Ze weten zelf dat dit ook niet het geval zal zijn, maar ja, zij moeten ook iets intern verkopen, en een zondebok kiezen (media) is de weg van de minste weerstand.


Serge

Thu 08 Nov 2007, 10:31

Marketing is niet a-politiek. Maar laten we daar maar niet over gaan filosoferen. ;)


ThE_ED

Thu 08 Nov 2007, 10:25

Ach, het is een proces van vallen en opstaan. Maar omdat het studiemateriaal is voor anderen, laten we het gewoon staan.


Theo van Vugt

Thu 08 Nov 2007, 10:22

Theo, je hebt gelijk: het ging over eetregels en niet over terrasverwarming en fietsverlichting.

En je hebt het niet: deze posting zelf gaat over de zedelijke hygiene (= apolitiek, maar wel het terrein dat in de politiek tot uitdrukking komt) van waaruit we al dan niet met reclame en communicatie om moeten gaan.

Maar het is me duidelijk: Molblog gaat uitsluitend over vaktechniek.

Dan moet je ook zuiver zijn en deze posting integraal verwijderen. Hij past immers niet in het beleid zoals je het zelf formuleert.


dick

Thu 08 Nov 2007, 10:21

Heren, heren. U noodzaakt mij wederom tot ingrijpen. Begin zelf een blog over politieke zaken, maar hier past het niet en willen we het niet.

Marketing is apolitiek, maar politiek is wel marketing...etc.

Als er nu nog reacties verschijnen waarin het niet over marketing gaat, worden ze verwijderd!


Theo van Vugt

Thu 08 Nov 2007, 9:59

@Ronald

Op het gevaar af dat dit een politieke discussie dreigt te worden sluit dit mooi aan bij mijn opmerkingen hiervoor.

Of het nu over fietsverlichting gaat of zware criminaliteit, er zijn regels of normen. Het is logisch dat je die handhaaft, anders ligt verloedering op de loer. En als de regels je niet bevallen moet je het met z'n allen eens worden over nieuwe regels.

Terrasverwarming is een enorme energieverslinder. Ik bedoel, wie gaat nu in hemelsnaam de buitenlucht verwarmen?? Hoe gek zijn we met z'n allen??


Rob

Thu 08 Nov 2007, 9:41

betutteling? laten ze nu toch echt eens gewoon de echte problemen aanpakken: onderwijs, gezondheidszorg, mobiliteit,arbeidsmarkt, woningnood etc. Morgen weer in de Telegraaf een idee van Groen Links om in de horeca de terrasverwarming te verbieden. Net geweest: een oproep van de Raad van Commisarissen om "de fietsverlichting" aan te pakken. Hebben onze politici en justitie nu echt niets anders te doen? Wat zijn dit toch allemaal voor koekebakkers, gewoon aan het werk druiloren en dit land echt leefbaar houden!


ronald

Tue 06 Nov 2007, 21:39

Ik ben blij dat het liberalisme eindelijk op zijn retour is. Het uiteenvallen van de VVD illustreert dat. Het laissez faire principe is simpelweg te ver doorgeschoten.

Langzaam maar zeker begint de overheid zijn taak op te pakken en de teugels aan te trekken, op meerdere terreinen.
Oppassen alleen dat ook dat in de toekomst weer niet te ver doorschiet, maar zover zijn we nog lang niet.

Ik vind het te makkelijk om alles wat van overheidswege naar buiten komt maar meteen betutteling te noemen.


Rob

Tue 06 Nov 2007, 13:12

Het grappige is natuurlijk dat van oudsher voor veel mensen de vrijdag al de dag is van geen vlees eten. (Maar heel sneaky dan wel weer vis consumeren...) Waarom het nu dan ineens weer op de donderdag moet...


ThE_ED

Tue 06 Nov 2007, 11:41

De media is hier zelf mede schuldig aan, gezien het links stemmende karakter van de branche.


Serge

Tue 06 Nov 2007, 11:36

Mijn voorstel is om donderdag helemaal om te namen naar 'zonderdag'. Dat scheelt weer een campagne, al zullen agenda's en kalenders aangepast moeten worden. Een eenmalige investering die echter de wereld zal redden. Andere dagen:

autovrijdag (laat de auto een dagje staan)
waterdag (drink water als je uitgaat)
zondigdag (1 dag dat alles mag)
balansdag
beweegdag
omegavetzuurdag


Wouter

Tue 06 Nov 2007, 2:14

Thomas als jij het maatschappelijk belang niet begrijpt dan is die campagne zeker nodig.
Ongezond leven geeft op termijn hogere medische kosten dus bijv hogere ziektekostenpremies. Uiteindelijk betaal ik dus voor die vette pizza.
(al hoor je ook wel eens het argument dat een ongezond leven lagere pensioenpremies tot gevolg heeft :-)
Er zijn ook onderzoeken die zeggen vegetarisch zijn meer positieve invloed op het milieu heeft dan niet in een Hummer rijden.
En dan hebben we natuurlijk nog de kwaliteit van leven van onze dieren.
Trouwens dit zijn niet mijn argumenten maar die van de initiatiefnemers.
Dat jij het er niet mee eens bent is je goed recht maar kom dan met tegenargumenten en niet met een populistisch uitdrukking als betutteling.
Overheidscampagnes zijn per definitie campagnes die niet altijd populair zijn. Populaire onderwerpen komen wel van private personen of het bedrijfsleven. Ik zal ook niet op donderdag vleesloos eten (dat doe ik al twee dagen in de week) maar ik vind wel dat initiatiefnemers een punt hebben.


Marc

Mon 05 Nov 2007, 22:37

Oeps, spelling in zijn klein rothokkie ;-) Schandalig en dat dus.


dick veerman

Mon 05 Nov 2007, 19:12

Karin, wij hebben zgn. knobbelkiezen en zijn dus wel degelijk OOK vleeseters. Dat is uit ons gebit op te maken.

We eten schanddalig veel vlees, at we schanddalig achteloos wegkauwen. Maar dat is geen reden om een dagje zonder in te stellen. Dat verandert nl. niets aan de leefomstandigheden van dieren of hun vervuiling.
Het is een eenvoudige aflaat, die het geweten sust en de slachtoffers met het probleem laat zitten.
De vraag naar vlees in de wereld stijgt alleen maar.

Wordt wakker, dames en heren symboolpolitici. U bent schuldig aan het desinformeren van de Ndl. burger door die heerlijk zijn geweten verplicht te laten sussen.


dick veerman

Mon 05 Nov 2007, 19:09

Niet ingericht op het kauwen van vlees? Niet primair nee, maar ook niet primair op groenvoer; we zijn een alleseter, weten we nog wel uit de biologieles. (En middels koken hebben we idd. de mogelijkheid tot vlees eten kunstmatig wat verbeterd.)

(Anders hadden we ook wel een wat meer op planten ingesteld maagdarmstelsel gehad.)


ThE_ED

Mon 05 Nov 2007, 18:51

Voor de goede orde: obesitas is een erkende ziekte, behalve in Nederland.
Dat is echt iets anders dan gewoon dik zijn.


ronald

Mon 05 Nov 2007, 18:21

Van een stukje vlees word je (meestal) niet ziek, en ook niet dik. Maar het menselijk lichaam is niet ingericht op het kauwen, verteren en opnemen van vlees. Het verband met kanker is nu eindelijk 'officieel' gelegd. Vlees is dus in de hoeveelheden waarin veel mensen het eten inderdaad ongezond. De intensieve veehouderij is zowel slecht voor het milieu als voor het dier. Dus inderdaad, zo'n beetje alles wat je aanvoert :-) De campagne neemt geen angst weg zeg je, maar die is er bij de meeste mensen ook niet. Je hoeft natuurlijk niet eerst angst in te boezemen om hem vervolgens met een campagne weer wet te nemen. Beter kun je mensen op het idee brengen wat te minderen. Ik weet ook niet of dit de manier is, maar in elk geval deel ik niet je mening dat het op voorhand weggegooid geld is, of verregaande betutteling.


Karin

Mon 05 Nov 2007, 17:31

Welk Maatschappelijk doel dient behaald te worden met een campagne als zonderdag?
Mensen worden niet ziek al zij een stukje vlees eten.

Er wordt geen angst weggenomen zoals bij de campagne tegen de dreiging van terroristische aanslagen.

Zou het dan de reductie van co2 uitstoot zijn?

of gaat het hierin alleen om het dieren welzijn?

Ik ben van mening dat deze campagne totaal geen maaschappelijk belang heeft.

Of wordt je dik van een stukje vlees?


Thomas

Mon 05 Nov 2007, 17:18

Er is een verschil tussen betutteling en mensen bewust maken. Dat laatste is kennelijk nodig in de Westerse wereld, waar obesitas volksziekte nr 1 dreigt te worden. En dat kost ongelooflijk veel geld, heel veel meer dan een campagne.


Karin

Mon 05 Nov 2007, 17:10

Ik zie dit als ordinair linkse kerk bashen a la Geen Stijl maar hoor nog steeds geen argumenten.
Laat ik het anders vragen: vinden jullie dat de overheid campagne mag voeren? (dat is een andere vraag dan over de kwaliteit van de huidige campagnes)


Marc

Mon 05 Nov 2007, 16:51

@Thomas: het beeld dat je bij de posting hebt geplaatst, laat zien dat men nog veel meer 'betutteling' nodig heeft.
;-)


Kari-Anne

Mon 05 Nov 2007, 16:39

Thomas, de minister van Landbouw is het er gelukkig niet mee eens, maar pas op: Paul Rosenmoller komt eraan. Zie http://www.foodlog.nl/comments.php?id=2499_0_1_0_C; wat daar allemaal uit gaat voortkomen, weet niemand. Maar dat het betutteling mag heten is wel zeker.


dick veerman

Mon 05 Nov 2007, 16:36

Gelukkig is de minister het niet eens met de linkse partijen:

Verburg voelt overigens niets voor zo'n campagne. "Ik stimuleer graag de consumptie van gezond voedsel. Maar ik ben niet de minister van betutteling, eerder van verleiding." D66 ziet een campagne als 'donderdag, zonderdag' echter als een uitdaging. "Dit is juist verleiding, helemaal geen betutteling." (ANP)


Thomas

Mon 05 Nov 2007, 16:27

mm ja zou ik kunnen doen. Alleen is het verboden bij de wet door rood te rijden. Vers producten eten die verlopen zijn ziektes veroorzaakt en een concurrent uitschelden nou niet echt past binnen molblog en het mij daar zeker niet om gaat. maarja dat staat dan ook nergens in de regeltjes geschreven.

het stellen van dit soort regeltjes of campagnes is naar mijn mening het uitmelken van de achterban. Lekker accijns gaan betalen op vet eten. Of ach we hebben toch teveel belastig geïnd dus dan maar een nutteloze campagne er tegenaan gooien.

waarom is mijn vraag...

Volgens mij hebben ze wel wat beters te doen daar in Den Haag dan lekker hangen in die mooie blauwe stoelen van ze en komen met dit soort campagnes.


Thomas

Mon 05 Nov 2007, 16:23

Thomas ik stel voor dat je voortaan zonder autogordels gaat rijden. Je ook niets meer aantrekt van de uiterste verkoopdatum van versproducten.
Dat rode stoplicht want je hebt haast.
Bij je volgende blogpost een concurrent verrot schelden waar daar had je toevallig zin. enz.
Dat is nl de consequentie van wat je zegt.
Het is te gemakkelijk om nieuwe ideeën af te doen als betutteling. Kom eens met steekhoudende argumenten.
Die donderdag zonderdag is geen verplichting, het is een idee, een advies. Jij hoeft daar niet aan mee te doen, jij houdt al je vrijheid. Hoezo betutteling?


Marc

Mon 05 Nov 2007, 16:15

Kenmerkend voor onze politieke "slagkracht": echte problemen schuiven we weg en gaan ons betuttelend drukmaken. Het voordeel is wel dat politici dit soort zaken snappen, de rest is veel te moeilijk voor ze!


ronald

Mon 05 Nov 2007, 15:37

Thomas, well spoken!

Vlees gaat op de bon, want daar krijg je kanker van. En voorzover je er geen kanker van krijgt, krijg je er een slecht milieu van. En voorzover je er geen slecht milieu van krijgt krijg je er een boze Thieme van. En da's pas echt gevaarlijk.

Zou het dit voorjaar weer over zijn?


dick veerman

Mon 05 Nov 2007, 15:16