Hofland in de fout met Google

Redactie
Hofland in de fout met Google

Henk Hofland, net als Jan Blokker een favoriet van me onder de oudere journalisten, zie ik deerlijk in de fout gaan met zijn pleidooi gisteren in NRC Handelsblad tegen Google Nieuws. Onder de titel Geplukt nieuws (alleen voor abonnees) vergelijkt Hofland …

 

Henk Hofland, net als Jan Blokker een favoriet van me onder de oudere journalisten, zie ik deerlijk in de fout gaan met zijn pleidooi gisteren in NRC Handelsblad tegen Google Nieuws. Onder de titel
Geplukt nieuws (alleen voor abonnees) vergelijkt Hofland de nieuwe Google-dienst in de Benelux met de man in de kiosk die een hele krant leest en deze vervolgens verfomfaaid terugzet in het rek. Zulke malle vergelijkingen vormen bij Hofland gelukkig een uitzondering.

Letterlijk: "Je klikt verder, komt terecht bij een andere faciliteit van Google, 'Nu Nieuws' waarin de feiten tot een half uur geleden zijn bijgewerkt. Heel handig. Maar het wordt door de zoekmachine bij elkaar gesprokkeld uit de kranten, de radio en televisie die door het publiek en de adverteerders in stand worden gehouden.

In tijdschriftenwinkels zie je mensen die een krant helemaal uitlezen, dan niet kopen maar enigszins verfrommeld in het rek terugzetten. Die stelen het nieuws. Voor zover ik kan zien, doen de zoekmachines dat op wereldschaal. En wij plukken het dan weer van het web. Wat je op het web hebt gevonden en gebruikt, heb je niet gestolen maar geplukt."

De bittere toon is begrijpelijk voor een liefhebber van de krant, maar onjuist: Google Nieuws is niet de man in de kiosk die de krant leest, maar is de man die de ankeilers op de voorpagina's van verschillende kranten leest en vervolgens de rest van dat nieuws wil lezen. In de kiosk koopt hij de krant indien zijn nieuwsgierigheid groot genoeg is, op internet klikt hij door naar artikelen uit één of meer bronnen.

Na dat klikken ben je op de site bij de uitgever van dat nieuws, die het zelf exploiteert. Het 'gevaar' van de dominantie van Google Nieuws is, volgens mij, juist dat artikelen willen ze nog worden opgenomen in Google Nieuws, vrij toegankelijk moeten zijn. Dat betekent dat je als uitgever, om mee te blijven doen, wellicht wordt gedwongen om het nieuws op internet te financieren met reclame. Hofland had er, als verdediger van de papieren krant als eenheid en van betaalde journalistiek, beter aan gedaan om dit argument te berde te brengen en niet de vermeende rechtenschending door Google.

En in dat licht klopt Hoflands verdediging van journalistiek en democratie en tegen de blogs en indexen als Google Nieuws dan wel weer, al ben ik het daarmee ook niet helemaal eens: "En hoe vervelend en misschien weerzinwekkend dat ook voor de mensen van de zoekmachines en de bloggers mag klinken, daar heb je vakmensen voor nodig. Beroepskrachten die de verhoudingen en de voorgeschiedenis kennen, weten wat de personen in het drama waard zijn; en aan de andere kant een publiek dat op de hoogte is en dus begrijpt wat er staat. Daarop - dat veronderstellen we tenminste - is onze democratie gebaseerd."

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 5  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Vind dat er in de laatste alinea alle blogs en bloggers wel erg makkelijk op een hoop gooit. Getuigt toch een beetje van een traditionele journalist die de moderne technologie wel probeert te begrijpen, maar de ontwikkelingen als een aantasting zien van een beroepsgroep en daar vervolgens toch wat laagdunkend over uitspreekt (zie in dit voorbeeld ook de neerbuigende opmerkingen van de publieken over Talpa).

Denk eigenlijk dat er genoeg blogs zijn met amateurschrijvers die zo'n grote mate van vakgekheid heeft dat hij of zij meer weet van een onderwerp dan een beroepskracht. Denk dat blogs als Frankwatching en Marketingfacts inhoudelijk vaak beter zijn dan hun professionele en door vakjournalisten geschreven tegenhangers als Emerce en Webwereld. De grote schare bezoekers geeft tevens het bestaansrecht aan.

Verder de slotzin met het citaat: "en aan de andere kant een publiek dat op de hoogte is en dus begrijpt wat er staat. Daarop - dat veronderstellen we tenminste - is onze democratie gebaseerd." kan ik niet plaatsten. Wat heeft het lezen en begrijpen van een vankundig geschreven bericht met democratie te maken??


een blogger

Sun 05 Mar 2006, 18:32

Het stukje was niet helder genoeg geformuleerd en ik heb het aangepast.
Wat betreft de kritiek dat ik de laatste opmerking van Hofland niet nader pareer: het wordt te lang anders. Dit volstaat voor de Molblog


Peter Olsthoorn

Thu 02 Mar 2006, 14:35

Ik vind dit een raar stukje.
Het bestaat bijna voor driekwart uit
de column van Hofland zelf. En de tegenwerpingen zijn niet altijd te
volgen (ook vanwege slordigheden).

Zoals deze:
?De bittere toon is begrijpelijk voor een liefhebber van de krant, maar
onjuist: Google Nieuws is niet de man in de kiosk die de krant leest,
maar de is de man die de ankeilers op de voorpagina leest en vervolgens
de rest van dat nieuws wil lezen.?

Dan leest hij toch de rest van het nieuws. Of je nou een krantenstukje
uitleest of op internet doorklikt om verder te lezen, ik zie niet wat
het verschil is.

De schrijver eindigt met Hoflands verdediging van journalistiek, waar hij of zij het gedeeltelijk mee eens is, maar ook niet helemaal. Dan denk ik; leg uit, hoezo niet? Maar daar eindigt het stukje. Raar.

Ik kan me overigens wel vinden in Hoflands verdediging.


Katja

Thu 02 Mar 2006, 13:03

Ik hoop overigens wel, dat dit een kleine dip is in de kwaliteit die meneer Hofland verder altijd levert.
En misschien is Google nieuws ook wel een ?blessing in disguise? omdat nu meer mensen makkelijker toegang krijgen tot het nieuws dat hun interesseert, wordt het voor journalisten misschien weer interessant om kwalitatief werk te gaan leveren. En misschien krijgen ze daar dan ook de kans toe van hun redacties, uitgevers en reclame afdelingen.


Norman

Thu 02 Mar 2006, 9:50

Het is misschien een 'beetje dom' van meneer Hofland, maar wel begrijpelijk.

Alleen dat laatste stukje over journalistiek, vakkundigheid en een geïnformeerd lezerspubliek is natuurlijk net zo?n zeperd als zijn ideeën over Google en nieuws. Ik zie nog te vaak journalistiek bedreven worden om het feit dat men de titel journalist draagt en niet om de vakinhoudelijke deskundigheid. Dat zelfs meneer Hofland tot dat niveau van ?riool?journalistiek (zoals hij zelf waarschijnlijk het werk van bepaalde familie weekbladen zou omschrijven) is afgedaald blijkt wel uit het feit, dat hij meent te weten hoe je Google nieuws moet omschrijven en dat journalisten meer van de situatie die ze beschrijven af zouden weten dan de lezer.


Norman

Thu 02 Mar 2006, 9:43