Ik drink geen Amstel

Kari-Anne Fygi
Ik drink geen Amstel

Laat ik het maar eerlijk zeggen: ik drink geen Amstel omdat ik een vrouw ben. Sterker nog, sinds die hele campagne is gestart om Amstel als een 'mannenbier' in de markt te zetten, heb ik een pesthekel aan het merk gekregen. …

 

Laat ik het maar eerlijk zeggen: ik drink geen Amstel omdat ik een vrouw ben.

Sterker nog, sinds die hele campagne is gestart om Amstel als een 'mannenbier' in de markt te zetten, heb ik een pesthekel aan het merk gekregen.

Nu weet ik dat Amstel in sommige kennerskringen als 'zwerversbier' wordt getypeerd. Misschien dat de vrouwelijke bierdrinkers er niet zo rouwig om moeten zijn dat Amstel hen niet langer aanspreekt in zijn marketinguitingen, maar toch.

Nu heeft Amstel een nieuwe actie, de SuperPingels. Joepie! Mannen willen ook 'zegeltjes' verzamelen. Je kunt voetbaldvd's winnen, een tafelvoetbalspel.

Hoe serieus neem je je doelgroep als je ze afschildert als dommeriken ('Trap 'm erin, een spel voor mensen met meer geluk dan wijsheid' ? een onlinespelletje op de site) en het feit dat je een 'ballenbar' bij de Huishoudbeurs (in 2005) plaatst, om de mannen die met hun vrouwen mee naar de Huishoudbeurs moeten, te vermaken.

Wat een domheid! Wat een platitudes, wat een stereotyperingen, wat een aannames!

Én je vervreemdt vrouwelijke bierdrinkers van je merk én je doelgroep schilder je af als domme ezels. Is dit werkelijk effectief?

Het zal wel humoristisch bedoeld zijn, maar mij ontgaat de grap.

Oh ja: bovendien beslissen nog steeds veel vrouwen bij de wekelijkse boodschappen welk bier er in huis wordt gehaald.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 52  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

hahaha wat kan iedereen zich druk maken om nix in deze wereld...
dan is die reclame toch blijven hangen en daar gaat het om
oja en mooie slogan met je grolsch

je hebt bier en je hebt grolsch...

doe mij maar bier


Woe

Sat 28 Jul 2007, 5:30

Lezers: dit blogstukje is al oud. Gaat NIET over de nieuwe commercial van Amstel.
Daar voor verwijs ik jullie naar een blogstukje dat daar wel over gaat:
http://www.molblog.nl/marketing/4842


Kari-Anne

Thu 10 May 2007, 13:16

Wat jammer is aan de Amstel campagne is dat ze zo hun best doen om de Amerikaanse bier reclames van Miller en Budweiser te evenaren maar er weer een raar soort Nederlands spotje met plotje uitkomt waarbij de mannen juist helemaal niet mannelijk uit naar voren komen maar juist als randstedelijke wijf-mannen die elke zondag met hun bakfiets en kinderen door de stad fietsen. De makers zijn waarschijnlijk zelf van die mensen.


Lisa

Thu 10 May 2007, 11:59

Wat een particulier gezeur. Volgens mij is de campagne zeer succesvol en vaak erg grappig. Vrouwen die zich buitengesloten voelen of moeite hebben met de humor moeten lekker een ander biertje drinken.


opa bangepoep

Thu 10 May 2007, 11:17

Wauw 47 reacties op de molblog (blog?).well done Amstel!


robert van den berg

Tue 08 May 2007, 15:57

Wat een rare gedachtegang dat deze commercial beledigend zou zijn voor vrouwen!? Voel me er wel door in het zonnetje gezet juist, wordt toch wel wat goedgemaakt door zo`n knipoog van Jan Vayne namens alle lompe Amstel mannetjes! Goed begrepen hoor door de reclame meneren. Lekker zwerversbiertje!


Daantje

Tue 08 May 2007, 12:17

Ik ben het met 'grdf' eens. De reclame is vast niet bedoelt om de vrouwelijke Amstel drinkers te beledigen. Zelf vind ik de reclame wel leuk.


ginny

Sun 14 May 2006, 21:16

alsjeblieft zeg, aanstellen is ook iets. zo kun je je over alles wel gaan druk maken!


grdf

Sun 14 May 2006, 21:11

Ik zou nou n iet direct willen zeggen dat Leffe goor bier is rob, de commercial blijkt aan te slaan bij de doelgroep dus het hele probleem en de discussie hier snap ik niet... Maar goed, misschien komt dit omdat ik een man ben en de problemen die een vrouw bij deze reclame heeft niet begrijp/zie


Daan

Tue 18 Apr 2006, 16:04

Bij ons in het oosten drinken we BIER. Bier voor kerels: GROLSCH


bert

Thu 30 Mar 2006, 13:57

ik vind het heerlijk als hij met zo'n toontje zegt: schat neem je een kratje amstel mee? zitten superpingels bij. ik ben de doelgroep en ik waardeer het hoewel ik het bier zelf minder waardeer


dirk

Tue 28 Mar 2006, 23:04

zoals verwacht is de reactie van Herwin ter zake, want hij weet waar hij over praat. het amstel brandteam is al jaren zeer professioneel bezig, soms tot jalousie van de heineken collegas. consistentie en creativiteit, gedisciplineerd op de doelgroep gericht, daar gaat het om. voel je niet aangesproken, loop lekker door, dame. de man geeft aan welk bier hij wil. natuurlijk slijt het thema, maar meestal slaat de verveling het snelst toe bij de reclamemakers. vasthouden dus.


charles

Tue 28 Mar 2006, 16:20

Tja, waarom Amstel drinken als je bij de Bierkoning in onze hoofdstad de meest goddelijke Belgische bieren kunt kopen...


Biemie

Wed 15 Mar 2006, 15:58

het slaat aan bij de doelgroep, goeie reclame dus, zo simpel is het..

ik kan er pers. wel om lachen lkker overdreven, en goed afgekeken van de amerikaanse bierreclame's


ingmar

Fri 10 Mar 2006, 11:20

Ja je kan wel lekker over amstel gaan lullen.. maar dat tenminste het enige bier wat een status heeft,, dat gore leffe shit enzo is gewoon slecht bier


rob

Thu 02 Mar 2006, 18:43

In de zaterdageditie van Het Parool wordt aandacht besteed aan deze discussie op MolBlog.

Daarnaast komt brandmanager van Amstel, Bram Westenbrink, in de krant aan het woord: ? Uit onderzoek blijkt dat er, zowel bij mannen als bij vrouwen, wel degelijk behoefte is aan duidelijkheid, aan ? echte? mannen en ?echte? vrouwen. (?) Amstel begrijpt als geen ander hoe mannen in elkaar zitten en weet waar ze behoefte aan hebben.?

Aha.

Twee weken na de start van de Superpingels-actie, hebben zich al meer dan 30 duizend spaarders - ?echte mannen? dus - aangemeld.

Ik raak nooit meer een Amstel-flesje aan.


Kari-Anne

Sat 25 Feb 2006, 17:12

die pingels doen het helemaal niet op die site als je die codes invult! wat een flauwe actie van amstel!


kiekje

Sat 25 Feb 2006, 0:05

Tsja, misschien heeft het iets met relativeringsvermogen te maken en het doorzien van de milde en in de kern goed bedoelde humor.

Als je het wilt zien, bevestigen de commercials van Amstel juist op subtiele wijze de macht van vrouwen en de in hun ogen vaak vertederende kinderlijkheid van mannen.

Mijn hoog opgeleide, ambitieuze echtgenote kon in ieder geval hartelijk lachen om deze (en vorige) commercials van Amstel. Niet dat we het drinken, maar de sympathie is er.

Haar hitlist voor fabrikanten van maandverband wordt daarentegen steeds langer. Waarom? Omdat die bloedserieuze carrierevrouwen laten zien die zich vervolgens buitensporig opwinden over zoiets onbenulligs als hun maandverband. Het sexisme en de neerbuigendheid die daar achter steekt, ontgaat veel vrouwen kennelijk.


Friso Gosliga

Fri 24 Feb 2006, 6:01

Wat ik in ieder geval interessant vind is dat een commercial zoveel spontane reakties oproept en in de discussie veel positieve bijval krijgt.

Polariserend, ja, maar je moet keuzes maken om impact bij je doelgroep te bereiken. En vergis je niet hoe een sociale klasse B, communiceert!

Negatief voor vrouwen? Mijn mening: nee (kwam overigens in de pre-test ook niet naar voren). Ook als vrouw begrijp je toch de mannenhumor en dat is toch ook vaak de reden dat wij mannen door vrouwen grappig gevonden worden.

Ik heb ook eens in mijn omgeving gevraagd en de meeste vrouwen zien het relatieve karakter duidelijk.

Wat betreft koopgedrag is het nog steeds zo dat de man de keuze maakt voor het merk en de verpakking en de vrouw een opdracht meegeeft.
Als het een beetje meezit gaat hij op zaterdag mee om te sjouwen.

Helaas, voor sommige vrouwen, maar cijfers liegen niet.

Met andere woorden: soms is de samenleving of een specifieke doelgroep platter dan we denken.

En is het overgrote deel van Nederland in staat om communicatieve boodschappen te relativeren en de humor ervan in te zien.

In onze statements zien we positieve resultaten op de bekendheid van het
programma, goede bijdrage aan de merkstatements en een goede gemiddelde reclamewaardering.

Volume effecten kunnen we nog niet beoordelen.

Tot slot geeft deze commercial verder inhoud aan de positionering "Ons
Bier" en raakt de vriendencampagne steeds meer naar de achtergrond.

Herwin van den Berg, marketing directeur Heineken Nederland


Herwin van den Berg

Thu 23 Feb 2006, 13:36

Leuk bedacht deze actie, helaas voor amstel zal het altijd het kleine broertje van heineken blijven. Daarnaast is de looptijd te lang, wie is er na 2 maanden nog geinteresseerd in actiepunten?
Alles draait om prijs, welk bier in de aanbieding is wordt gekocht...weggegooid geld dus!


unknown

Sun 19 Feb 2006, 1:29

Keuzes maken, daar gaat het om in de marketing... En dat heeft Amstel uitstekend gedaan! Amstel kiest duidelijk voor een doelgroep benadering en wel de grootste groep bierdrinkers in Nederland namelijk mannen tussen grofweg 18 en 45 jaar. En zoals de onderstaande discussie mede aantoont, hoe scherper je op je doelgroep zit, hoe minder aansprekend het merk voor de 'niet-doelgroep' zal zijn. Dat zouden meer marketeers met hun merk moeten doen (indien zij voor een doelgroepbenadering kiezen)!

Bovendien vind ik deze nieuwe campagne een keurig vervolg op de ?drie vrienden?-campagne die steeds meer aan het vervreemden was van het merk. De drie vrienden kwamen steeds meer centraal te staan en het merk Amstel werd steeds verder naar achteren verdrongen. Het was een grote uitdaging om met een aansprekend vervolg thema op deze campagne te komen. En daar zijn ze bij Amstel goed in geslaagd! Amstel heeft heel goed begrepen welke emoties en behoeften er in de biercategorie (in het algemeen) en bij de doelgroep (in het bijzonder) leven. Bier drinken met je vrienden moet vooral ongecompliceerd zijn, want er zijn nog genoeg andere momenten in het leven waarop je serieus moet zijn.

Willem Albert ik ga volledig met jou mee als je zegt dat marketeers teveel in hun ivoren torentje zitten en te weinig benul / besef hebben van wat er in het hoofd van de ?gemiddelde bierdrinker? (lees: de Amstel doelgroep) omgaat.

Kortom, persoonlijk vind ik de nieuwe communicatieve executie van Amstel een voltreffer om maar even in voetbaltermen te blijven...


Michel Jansen

Sat 18 Feb 2006, 22:00

@XXX: ik moet streng zijn. Ik vind je reactie prima, maar ik begrijp niet dat je dat anoniem moet doen? Waar schaam je je voor?


Theo van Vugt

Sat 18 Feb 2006, 13:37

Eindelijke een commercial die gevoelens losmaakt (=impact) en neem maar van mij aan de doelgroep begrijpt het heel erg goed. Wellicht verstandig is om te luisteren naar mannenhumor.


Mieke Hagens

Fri 17 Feb 2006, 13:57

Nou nou, de reacties zijn weer typerend. Algemeen gezegd is het gros van Nederland platter dan plat en kan zich uitzonderlijk goed herkennen in de beeldvorming die Amstel laat zien. Dat een aantal quasi-intellectuelen daardoor geen Amstel meer kopen zal Amstel worst wezen. De massa (veruit de grootste markt) begrijpt uitstekend de boodschap en kan hier kostelijk om lachen.

BTW, het feit dat vrouwen vaker boodschappen doen betekent niet dat zij alle beslissingen nemen m.b.t. wat er gekocht wordt. Als de vrouw al de kratjes haalt, is het niet onlogisch dat zij het bier haalt wat de grootste bier-drinker in het gezin wil hebben (en dat is vaak de man). Vreemde aannames voor iemand die de basisprincipes van marketing zou moeten begrijpen. Koopgedrag =/ Keuzegedrag.


xxx

Fri 17 Feb 2006, 11:03

Kari Anne, die 67% haalt wel HET bier:) Mijn vrouw sjouwt geen kratje hoor. Zoek het lekker uit...


albert

Fri 17 Feb 2006, 0:31

Nou vooruit, laat ik ook nog maar wat roepen...

Freddy Heineken had het altijd over 'die huisvrouw in Zwolle die de boodschappen doet, moet het ook nog kunnen begrijpen'.

Hij zei dat als hij weer eens geconfronteerd werd met de uitspattingen van het reclamebureau. Hij herschreef dan gewoon de hele campagne, zoals hij dacht dat het hoorde en goed was.

Maar ja, Heineken is al weer een tijdje dood...


Theo van Vugt

Thu 16 Feb 2006, 14:42

Kari-Anne,

Het is zo dat vrouwen nog meer de boodschappen doen. Maar voor de categorie bier zegt dat niet zoveel. Wie bepaalt merk wat gedronken wordt? En nog los van wie vaker de boodschappen doet, wie haalt dominant de kratjes?

Nu heb ik wel een beeld hierover. Zelfs al in "old days", waarin de boodschappendoener nog puur vrouwelijk was, was bier kopen iets anders. In mijn jonge jaren namelijk (zeg 13 jaar geleden) heb ik een 2 jaar achter de kassa gewerkt bij AH. Zeer leerzaam voor marketeer status later. En toen was het toch echt zo, dat kratjes met name in het weekend en vaak mannen werd gekocht. Ook vertelden de vrouwen dat zij bier toch echt niet ongevraagd gingen wisselen.

Al met al... het kiezen voor mannen door Amstel is heel verstandig. En zolang zij vrouwen niet vervreemden, is deze keuze heel sterk.


Willem-Albert

Thu 16 Feb 2006, 12:20

Leuk om eens kritiek op die reclame van Amstel te lezen. Ook ik ben een vrouw die graag een biertje drinkt, maar door die domme reclames ben ik 'principieel weigeraar' van Amstel geworden. Geef mij maar Grolsch! Is trouwens ook nog eens veel lekkerder...


Ellen

Thu 16 Feb 2006, 11:41

@Albert: Ik leef op de planet van de cijfers ;-)
Ga maar eens naar bijvoorbeeld http://tijdbesteding.nl.

Daar kun je gedetailleerde tabellen zien. Selecteer maar eens boodschappen doen en dan zie je dat meer vrouwen dan mannen boodschappen doen: 89 procent tegenover 67 procent.

De laatste cijfers dateren van 2000, dit jaar zullen de cijfers van 2005 worden gepubliceerd.


Kari-Anne

Thu 16 Feb 2006, 11:34

@kari-anne: weet je waarom ik me hier zo druk over maak? Omdat veel marketeers zich er vaak zo makkelijk van af maken. Een product in een oranje jasje of een bal op de verpakking en klaar is kees. En dan is er eindelijk een campagne die creatief inspeelt op de gedachtewereld van de doelgroep en dan ga jij die zitten afkraken...
http://www.zibb.nl/marketingsales/weblog.asp?action=showLog&logID=296


Michiel de Visser

Thu 16 Feb 2006, 10:04

Kari Anne zegt ; "oh ja: bovendien beslissen vrowen nog steeds veel vrouwen bij de wekelijkse boodschappen welk bier in huis wordt gehaald"

Van welke planeet kom jij? :)


albert

Thu 16 Feb 2006, 6:51

@Willem-Albert: Het is weinig verheffend, inderdaad. En dat vind ik jammer. Wat ik al eerder schreef:door zo duidelijk een bepaalde doelgroep te benaderen, sluit je anderen uit. En ik heb mijn twijfels of dat nu zo goed werkt.

Maar je opmerking over dat vrouwen jarenlang zijn afgebeeld als helden, daar ben ik het niet met je mee eens. Ik zie vooral de moederlijke, huishoudelijke types over het scherm wandelen. Kijk alleen maar naar de gemiddelde wasmiddelenreclame. Niet bepaald helden, maar huishoudelijke types.


Kari-Anne

Wed 15 Feb 2006, 15:56

Nou nou, wat een ophef. Zoals al eerder in een andere post werd gezet: jarenlang zijn in reclame vrouwen afgebeeld als helden en mannen als domme "geld-verschaffers".

Amstel geeft daar een draai aan en levert een soort mannen emancipatie. Totaal over-the-top gebracht, maar in de kern heel goed: mannen kom op voor je recht om (af en toe) lekker simpel man te zijn. Voetbal wordt daarbij als logisch mannenhaakje gebruikt.

De reacties van de heren en dames marketeers in de ivoren toren, zeggen niks over wat Amstel doet bij de echte doelgroep: de Nederlandse massa. Daar weten zowel man als vrouw heel goed dat campagne ironisch is en weten die humor wel te waarderen.

Kleine tip aan marketeers: loop ook eens over de markt in Alphen a/d Rijn of Ermelo. Dan snap je Amstel stukje beter....


Willem-Albert

Wed 15 Feb 2006, 15:29

@michiel. precies, het ligt er net zi dik bovenop als een grap van andré van duin en dat getuigt niet van goede smaak.


houtlust

Wed 15 Feb 2006, 14:43

@Michiel, ik heb je stukje gelezen. Word je gesponsord door Amstel? ;-) Nee, hoor je hebt gelijk wat betreft de Drie Vrienden-commercials: die waren echt heel leuk.

@Friso: Tja... Maar weet je, de commercials over mannenburgers van McDonald's vond ik daarentegen geweldig: 'Maar ik heb helemaal niets met die ribbeltjes'


Kari-Anne

Wed 15 Feb 2006, 14:33

@houtlust: Wat is nou goede smaak? De ironie ligt er toch duimendik bovenop?

@jeroen: een biermerk dat perfect is voor de gemiddelde man: weet jij een nog betere positionering voor bier?


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 14:32

Om nog maar eens een ander geluid te laten horen: het is slootwater, maar de reclames zijn echt grappig (in de zin van: haha, wat een dombo's, maar ik herken mezelf er niet in) en het is het goedkoopste A-merk. Voila, het succes in een notendop.


Frederik

Wed 15 Feb 2006, 14:25

Kari-Anne, wat een onzin schrijf je toch op. Decennialang is de man het opperkneusje in alle reclamespotjes. Worden de rollen voor 1 keer omgedraaid (lekker over the top: vrouw met 2 koters op fiets gaat boodschappen doen, man hangt in ochtendjas uit het raam en roept: neem je een kratje pils mee?), ZIET Fygi het niet...

Jammer hoor. Goeie actie van Amstel.


Friso

Wed 15 Feb 2006, 14:25

Michiel, de Amstelcampagne getuigt toch niet van goede smaak, dat kan je toch niet menen?


houtlust

Wed 15 Feb 2006, 14:23

Voor de goede orde (en pageviews natuurlijk) wil ik jullie ook nog verwijzen naar mijn stukje over de campagne van Amstel:

http://www.zibb.nl/marketingsales/weblog.asp?action=showLog&logID=305


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 14:18

@jeroen: Wat mij betreft is jouw reactie volledig voor jouw rekening. Op de Huishoudbeurs ben ik nog nooit geweest. En een hersenloze voetbaldwaas zou ik mezelf ook bepaald niet noemen. Ik denk ook soms best weleens na en lees zelfs boeken. Verder heb ik geen rijbewijs, laat staan een auto en verkopen is totaal niet mijn ding. Enne Jeroen, je zegt niet ombenullen, maar onbenullen


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 14:16

@Jeroen: een man naar mijn hart!
@Michiel: het zal ook zeker een kwestie van smaak in humor zijn, ja. @vdp: dat is nu net mijn punt! ;-)


Kari-Anne

Wed 15 Feb 2006, 14:15

@Elsbeth: afkraken van die reclames voor vrouwen mag best, maar dat doe ik niet. Kwestie van moraliteit, om met de heer Wiegel te spreken. Het mag wel, maar het getuigt niet bepaald van goede smaak


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 14:11

Helemaal eens met Kari-Anne: Amstel is een bier met een stompzinnig imago. En ik ben man, dus ik mag het zeggen. Ik zal nooit Amstel in huis halen, want het is het bier van hersenloze voetbaldwazen. Van seksistische ombenullen. Van eendimensionale autoverkopers. Kortom: een dom bier met een dom imago. Perfect geschikt voor de gemiddelde man - zo'n sukkel die onder vrienden heel stoer doet, maar ondertussen wel door zijn vrouw wordt meegesleept naar de Huishoudbeurs.


Jeroen

Wed 15 Feb 2006, 14:09

Hallo Kari-Anne,

volmondig beaam ik het: ja, ik ben ook zo'n man die zich aangesproken voelt door deze jongensachtige humor. En of ik me dom behandeld voel? Welnee, het is alleen maar grappig en volkomen herkenbaar.


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 14:08

@Michiel: van mij mag je maandverbandreclame best afkraken hoor:-) net als wasmiddelreclame, mag best.


Elsbeth

Wed 15 Feb 2006, 14:07

Ach, ik maak me niet zo druk om hoe een bier in de markt wordt gezet. Als het mij maar smaakt. En Amstel smaakt prima. Ik voel mij niet zo buitengesloten als Amstel komt met pingels voor voetbaldvd's. Of als MacDonalds komt met een mannenburger. Als mannen dat nou leuk vinden, laat ze dan in die waan ;-) Biertje?


Hanneke

Wed 15 Feb 2006, 13:56

1. Volgens mij beslist de man in de meeste gevallen welk bier er gedronken wordt
2. De reclames van Amstel vind ik wel erg grappig, ik denk dat dat komt omdat mannen wel om zichzelf kunnen lachen.
3. Het is niet raar dat de grap je ontgaat, hij is ook niet voor jou bedoeld.


vdP

Wed 15 Feb 2006, 13:55

@Michiel: Ah! Jij behoort dus tot bovenstaande doelgroep?
:-)


Kari-Anne

Wed 15 Feb 2006, 13:54

Hallo Kari-Anne,
Oei, lastig hoor, om een zinvolle mening over een campagne te geven als je niet tot de doelgroep behoort. Het is alsof een man als botte hork de commercials voor maandverband afkraakt. Dat doe je dus gewoon niet, ook al vind ik ze nog zo smakeloos.
Heb je de mannen om je heen al 'ns gevraagd wat ze van de campagne van Amstel vinden? Mijn mannelijke vrienden, collega's en familieleden zijn het er namelijk allemaal wel over eens: Amstel heeft een perfect gevoel voor kleedkamerhumor.


Michiel de Visser

Wed 15 Feb 2006, 13:52

Ach, een man die mee moet naar de Huishoudbeurs, drinkt waarschijnlijk Best Bier. Want dat merk is lekker goedkoop, volgens zijn vrouw...


Elsbeth

Wed 15 Feb 2006, 13:48

Oeh, gevoelig artikel :)

Ik zou niet weten waarom en vrouw die de boodschappen doet (en die zelf geen bier drinkt) beslist wat voor bier er staat. Lijkt mij een kwestie van opvoeden ;)


Shiver

Wed 15 Feb 2006, 13:40