RSS

Ik word een beetje 2.0 moe

Ik word een beetje 2.0 moe

2008 is toch echt wel een "2.0 jaar" geworden. Natuurlijk was er de afgelopen jaren ook al 2.0, maar het virus bereikt toch wel zijn hoogtepunt in 2008. Werkelijk achter bijna alles, wordt momenteel die 2 en die 0 met die …

 

2008 is toch echt wel een "2.0 jaar" geworden.

Natuurlijk was er de afgelopen jaren ook al 2.0, maar het virus bereikt toch wel zijn hoogtepunt in 2008. Werkelijk achter bijna alles, wordt momenteel die 2 en die 0 met die punt ertussen geplaatst.

Wil je anderen laten zien dat je nadenkt over de toekomst?

Plaats dan 2.0 achter een specifiek woord en je geeft aan dat je snapt waar de moderne Abraham de mosterd haalt. Intikken van 2.0 bij Google levert een enorme lijst op, natuurlijk de oer 2.0, ofwel web 2.0. Maar er is ook marketing 2.0, media 2.0, overheid 2.0, bibliotheek 2.0, ambtenaar 2.0, milieu 2.0, politiek 2.0, lunch 2.0, godsdienst 2.0, restaurant 2.0 en de lijst is nog lang niet compleet.

Maar wat zegt het eigenlijk? In veel gevallen is het (weinig creatief) klakkeloos kopieergedrag, is er geen andere manier om te laten zien dat je open en modern bent?

Daarnaast is het soms zelfs een beetje genant. Want als we nu naar een overheid 2.0 toegaan, wat heeft die overheid dan al die eeuwen uitgevoerd, als ze al zo lang bij 1.0 zijn blijven steken.

Ik weet ook wel dat het iets van alle tijden is. Nog niet zo lang geleden hadden we de "2000" golf en er was een tijd dat "nieuwe" of "new" te pas en te onpas werd toegevoegd, denk aan nieuwe economie.

Wat mij betreft mogen we in 2009, gerust 2.0 of 3.0 (nog beter!) blijven gebruiken. Zo kwam ik zelf een organisatie tegen die zich dit jaar "beweging 3.0" is gaan noemen, het moet niet gekker worden. Maar mag het een beetje minder? Want de 2.0 inflatie begint aardig op te lopen. En dat terwijl de gedachte achter 2.0 zo aardig was, open, sociaal, delen. Maar het is net als met "ik hou van jou", als je het meent is het prachtig, maar als je het te vaak gebruikt, verliest het zijn waarde.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Logo’s leren lezen
Speciale aanbieding: Kom ook naar Digitaal Willen We Allemaal!

Reacties / 39  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Hoi allen,

Ik zie mezelf wel als 2.0, ik probeer tenminste wel van alle technische Web 2.0 snufjes op de hoogte te blijven. Niks mis mee toch?


Peter Visser

din 09 dec 2008, 10:14

Ik mis naast 2.0 ook het containerbegrip "24/7"... Ik heb weinig contactcentra gezien die ook 24/7 telefoontjes of emailtjes beantwoorden


Guido Gihaux

zon 07 dec 2008, 11:07

@Hans, de wiki staat op http://overheid20.wetpaint.com.

Meer info volgt snel op http://www.ambtenaar20.nl en http://www.frankwatching.com.


Davied

zon 07 dec 2008, 8:12

@ Karlijn: ik keek vandaag even op overheid20.nl om te zien of de wiki al bereikbaar is; maar kennelijk had ik de link donderdag op moeten schrijven. Gelukkig wel op overheid 1.7 gevonden. Dank daarvoor.


Hans Berends

zon 07 dec 2008, 0:00

Zou het met de komende crisis nu -2.0 worden? Lees min, twee punt nul. Of we kunnen de grote 2.0 bingo spelen, een bingokaart vol met 2.0 varianten en dan kijken wie het eerst alle varianten voorbij heeft zien komen bij het eerst komende congres.


Stephan Fellinger

zat 06 dec 2008, 18:38

Ja, dan komen ze niet voorbij de Development Release, 2.5


ThE_ED

zat 06 dec 2008, 16:53

nu we allemaal wel een idee hebben wat 2.0 is, wat gaan we er nu mee doen? ik heb sterk het idee dat onder de druk van de huidige crisis bedrijven die willen overleven daadwerkelijk 2.0 moeten gaan implementeren, stakeholder breed, anders bestaan ze niet meer als het 3.0 tijdperk aanbreekt...


ronald van den hoff

zat 06 dec 2008, 16:09

@marc de jong luneau: ik heb er een weggehaald, twee keer precies hetzelfde posten is te 2.0...


Theo van Vugt

zat 06 dec 2008, 15:34

Twee punt nul keer gepost ook. Zonder moe te worden.


Marc de Jong Luneau

zat 06 dec 2008, 15:21

Als je ergens (maakt mij niet uit wat..) 2.0 achter zet, betekent dat toch vooral dat je daarmee belooft dat een verbeterde versie aanstaande is. Misschien doet dat deze of gene besluiten iets terughoudender te zijn in het strooien met twee punt nullen? In elk geval: Web 3.0 wordt rond 2010 verwacht (ook wel The Third Decade of Web). En daar hebben we dan sinds 2004 op gewacht (en bij deze, heel 2.0, over gepost).


Marc de Jong Luneau

zat 06 dec 2008, 15:20

@ Stefan: Er is niks mis met nadenken. :-)

Het goede van het te pas en te onpas toepassen van een idee als 2.0 is dat het enerzijds de kracht en de reikwijdte van de onderliggende principes laat zien en, anderzijds, de beperkingen en randvoorwaarden aan het licht brengt.

Ik zie er dus weinig kwaads in dat het 2.0 begrip af en toe een beetje wordt opgerekt, zolang er maar van geleerd wordt. Dat daardoor enige moeheid ontstaat is onontkoombaar, maar daar moeten we dan ook maar de humor van inzien.


Erwin

zat 06 dec 2008, 10:49

@Stephan We dragen allemaal ons steentje bij. Op de long-tail-manier! ;-)


Davied

vri 05 dec 2008, 20:12

@Erwin: ik ben niet van het klakkeloos omarmen en zeker ook niet van het klakkeloos verketteren. Wel van het nadenken over zaken en daarna een eigen mening vormen.


Stephan Fellinger

vri 05 dec 2008, 17:31

... 2.0 Eerst allemaal omarmen, daarna allemaal verketteren. Het blijft in ieder geval een sociaal gebeuren ;-)


Erwin

vri 05 dec 2008, 17:16

@Stephan: 100% eens. en zoals ik al schreef in mijn reactie pas op een stuk over financiele marketeers: echte creativiteit zit in de oorspronkelijkheid van ideeen, zelf na durven denken. helaas wordt er nog veel gekopieerd.


Diederik Heinink

vri 05 dec 2008, 15:56

@Davied: Wat ik wil is dat mensen beter nadenken voordat ze de term gebruiken, om misbruik te voorkomen. En beter nadenken over wat het gedachtegoed, zoals jij dat zegt, werkelijk inhoud. Ik denk overigens niet dat ik nu het tegendeel bereik.

Sterker nog, ik heb niet de illusie dat ik met een enkel artikel op Molblog enorme invloed zal hebben op de discussie, dat zou knap arrogant zijn. Maar als een paar mensen er uberhaupt over nadenken, ben ik al tevreden ;-)


Stephan Fellinger

vri 05 dec 2008, 15:41

Heel goed om loze terminologie ter discussie te stellen, maar je bereikt nu het tegendeel van wat je bedoelde. Nu gat de discussie namelijk weer over de namen en termen en niet over wat met het gedachtengoed van 2.0 wordt beoogd.

Daar moet de discussie over gevoerd worden. En welk label je daar boven plakt, dat maakt niet uit (al zou ik uit marketingoverwegingen dat ook niet elke maand willen veranderen).


Davied

vri 05 dec 2008, 15:25

2008> 2.0
2007> 2nd life (weet u nog...?)

en 2009? Wie het weet mag het zeggen....


Emiel van Wegen

vri 05 dec 2008, 13:27

Ik niet, maar het wordt wel te pas en te onpas gebruikt ja. Ik snap wat je bedoelt, David.

Zoals een "sociaal netwerk", maar wat dan een niet-sociaal netwerk met mensen is...


ThE_ED

vri 05 dec 2008, 12:03

Sja en zo word ik moet van "sociale"dingen... aaargh


David

vri 05 dec 2008, 11:37

hoorde laatst iemand zichzelf als "Henk 2.0" presenteren na een fijne cursus Persoonlijke Effectieve Communicatie oid...


Bas

vri 05 dec 2008, 11:26

als overheid 1.7 kregen wij gewoon een fles wijn. Shit, hadden we dan misschien toch 2.0 moeten doen?


Karlijn

vri 05 dec 2008, 9:56

Hehe, eindelijk wordt het onderkent :) Ik word er ook knettergek van, dat 2.0 gedoe is gewoon gebakken lucht.

Vraag maar eens aan 10 verschillende mensen wat WEB2.0 is, ik garandeer je dat je 10 verschillende antwoorden krijgt.

Wat nog erger is, zijn die zogenaamde experts die dan wel even komen uitleggen wat dat is en dan ?XXX op hun bankrekening mogen bijschrijven.

Weet je wat? Gebakken lucht 2.0, dat is het.


Jorn Kremers

vri 05 dec 2008, 9:45

@ Karlijn: leuke presentatie! Vind de e-card érg sterk :-)!


Lourens

vri 05 dec 2008, 9:45

2.0 was in 2007 al een irritante modegril, maar marketeers lopen altijd een beetje achter op de ontwikkelingen :)


Hayo

vri 05 dec 2008, 9:18

Is nu een modegril geworden. Om moe van te worden. Wordt inmiddels overal opgeplakt, zelfs op een gewoon papieren magazine, waar ik toch echt heel erg weinig 2.0 filosofie kan terugvinden.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=4487

Ook de beta vermelding wordt inderdaad (Daniëlle) wel heel erg gebruikelijk.

En waar ik helemaal erg moe van wordt is het plakkertje HIER Klimaatneutraal dat we ook overal tegenkomen. Daarvan weet helemaal niemand waar dat nou precies voor staat.

Maar in de communicatie doet zo'n label het altijd goed, zal de achterliggende gedachte wel zijn.


Erik van Erne, stichting Milieunet

vri 05 dec 2008, 8:08

Mee eens...maar utopie

....2.0 is mislukt door de eigen hype...


Flip

don 04 dec 2008, 22:54

Het is heel goed om daar even bij stil te staan. Want onder het mom van 2.0 wordt er vandaag een enorme conferentie georganiseerd (met dito begroting) en zitten er mensen dagenlang dingen te doen met 2.0. Prima hoor dat de overheid hier iets mee wil, maar je kunt soms ook een beetje doorslaan... Ga nou eerst eens denken wat je echt denkt te kunnen bereiken, wat past bij je organisatie en bij het gedrag van je mensen. Het is natuurlijk van de zotte dat Bijleveld van ambtenaren ineens gaat verwachten dat ze 2.0 gaan zitten zijn. Laat ze alsjeblieft gewoon de telefoon gaan pakken. Kortom: 1.7 zou ook al heel mooi zijn ;)


Kariljn van den berg

don 04 dec 2008, 22:47

het moet uiteraard zijn 'futuristische term'...;-)


flip

don 04 dec 2008, 22:47

Oh, we hebben je gewoon heel erg subliminaal beinvloed, ook leuk! Nou ja, spread the word (en plak onze posters wild :D)


Karlijn

don 04 dec 2008, 22:45

2.0 is zo traag doorontwikkeld dat iedereen ermee aan de haal kan gaan. Als 2.0 massaal was opgepakt en gebruikt, dan wist iedereen de werkelijke betekenis. Omdat 2.0 voor velen (leken) nog een futurische term is kan iedereen deze naar eigen dunken invullen. Kortom, het is zo 2.0 om hier te lang bij stil te blijven staan...


Flip

don 04 dec 2008, 22:44

@karlijn: nou het ging iets anders, ik zag in een flits op twitter iets over 1.7 en kreeg toen inspiratie en daarna helemaal niet meer gedacht waardoor mijn moeiheid was ontstaan. Pas toen jij het net meldde, moest ik er aan denken....


Stephan Fellinger

don 04 dec 2008, 22:38

serieus? en dan ga je niet even linken? Nou ja, dat is wel heel erg 1.0 hoor ;)


Karlijn

don 04 dec 2008, 22:30

@karlijn: sterker nog, de inspiratie voor het artikel kwam door jullie 1.7 ;-)


Stephan Fellinger

don 04 dec 2008, 22:28

helemaal mee eens! Ook erg moe van! Vandaar dat mijn zus Marije en ik vandaag bij de werkconferentie van Binnenlandse Zaken Overheid 1.7 lanceerden. Zie http://www.overheid17.nl voor presentatie en onze posters. Vooral als gimmick maar ook om die 2.0 hozee een beetje in te dammen. Ga eerst maar gewoon je werk doen! ;)


Karlijn van den Berg

don 04 dec 2008, 21:11

...en internet is weer 24 "2.0"-en rijker ;-) Nietetemin eens met je boodschap; het verlies aan waarde.

Vind ik trouwens ook gelden voor de "Bèta" toevoeging. Wordt te pas en te onpas gebruikt als excuus voor "we rommelen nog even wat aan, val ons er dus vooral niet op aan."

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

don 04 dec 2008, 17:55

2.0 gaat ook meer over de 'nieuwe' opzet van het "open, sociaal en delen", want dat had je verder in 1.0 ook al.

Wat het, vind ik, vooral is, is dat "2.0" vooral een mooie (marketing?)term is, maar de betekenis vaag blijft.


ThE_ED

don 04 dec 2008, 17:41

Ik ook...


Mooren

don 04 dec 2008, 17:35