Is bloggen dood?

  •  / 
  • 18 September 2008, 12:22 / 
  • Reacties 36 / 
  • Views 6169
Is bloggen dood?

In tegenstelling tot wat er links en rechts beweerd wordt, geloof ik helemaal niet dat bloggen dood is. Of dat alle bloggers het niet-meer-zo-nieuwe-speeltje zat zijn... Het FD had gisteren ook weer een stuk over 'ploeteren in de blogosfeer'. En ik …

 

In tegenstelling tot wat er links en rechts beweerd wordt, geloof ik helemaal niet dat bloggen dood is.

Of dat alle bloggers het niet-meer-zo-nieuwe-speeltje zat zijn...

Het FD had gisteren ook weer een stuk over 'ploeteren in de blogosfeer'. En ik word ook weer aangehaald als degene die het helemaal zat is.

Ja, het is vreselijk veel werk en het liefst zou ik een paar gekken op afstand verpulveren, maar voor de rest is het best leuk om te doen.

Het is direct en heel erg snel. En zoals ik in het begin al meende: je staat zo lekker dicht op je doelgroep.

Misschien moeten we alleen af van dat begrip: blog. Dat doet me toch te veel denken aan persoonlijke observaties wat de kat vandaag weer gegeten heeft of hoe lekker meneer X met mevrouw Y gezoend heeft.

Voor een zakelijke site als MolBlog met de input van deskundigen is er nog steeds plek. Ik geloof alleen niet meer zo in het bereiken van de massa. De eerste keer werd ik wild van het aantal bezoekers op een stukje over H&M. Inmiddels toch meer dan 1,3 miljoen keer bekeken!

Maar nu weet ik: we worden heel goed gevonden door consumenten, maar niemand zit te wachten op al hun persoonlijke ellende met bedrijven als KPN, Ziggo of UPC.

Ik denk ook niet dat alles kort hoeft te zijn of diepgravend. De mix maakt het leuk. Het gaat niet om het absolute bereik, maar om de kwaliteit.

Dus: van mij mag iedere andere blog omvallen, maar wij gaan gewoon door.

Ps: adverteerders voor dit prachtblog met een werkelijk uitmuntend bereik mogen zich bij mij melden.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 36  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Aan de transparantie van blogs kan nog wel wat worden verbeterd. Zelden krijgen we bezoekcijfers te zien. Het kan ook anders (Molblog is een blog voor marketeers toch, gaan we (:-)
http://reclamewereld.blog.nl/statistieken/2008/10/01/reclamewereld.blog-noteert-ruim-50.000-page-loads-in-september


Michael

Thu 02 Oct 2008, 12:52

Uit ervaring kan ik zeggend dat het ook pér blog heel erg kan verschillen. Meestal is er wel sprake van een vaste kern "reaguurders", of hoe je ze wilt noemen, maar de grootte daarvan kan verschillen. Wel zijn het inderdaad die kleine percentages die Theo al aangeeft.

De ene blog leent zich ook wat beter voor bijvoorbeeld een discussie dan de andere, natuurlijk. Misschien wel interessant om dat eens nader te bekijken.


ThE_ED

Thu 02 Oct 2008, 11:09

maar blijf ik wel benieuwd naar wat de bezoekersaantallen zijn!


Ronald

Thu 02 Oct 2008, 10:56

@Theo,
tuurlijk ken je me niet. Als je mensen wil kennen moet je een winkel op de hoek beginnen. Bloggen is iets heel anders TO. Daar komen mensen via het internet vanuit alle Nederlandse provincies op je website.
Enfin, dank voor je uitleg. Je kan wel tegen een grapje, dat siert je.


toine Haaren

Thu 02 Oct 2008, 10:49

@Toine: ik ken jou helemaal niet, wie ben je? Wat doe je hier?

Even serieus: ik zal maar weer die oude wet van stal halen:

1 procent van de internetpopulatie levert een actieve bijdrage aan de blogs.

4 procent komt langs en reageert.

95 procent komt langs en consumeert.


Theo

Thu 02 Oct 2008, 10:17

@Toine Haaren: je begrijpt het duidelijk niet, jammer.


Elsbeth Eilander

Thu 02 Oct 2008, 10:16

Hoeveel bloglezers heeft molblog eigenlijk? Zie eigenlijk alleen maar een handje vol mensen reageren en altijd dezelfde. Heeft het nog wel zin om een blog als deze open te houden? Het lijkt me zo'n ondankbaar werk op deze manier. Als je voor Geenstijl of zo schrijft begrijp ik dit nog wel of heb ik het helemaal mis.


toine Haaren

Thu 02 Oct 2008, 9:20

inhakend op deze discussie, wil ik graag iets voorleggen aan iedereen:
Denken jullie dat commercieel bloggen (inkopen van bloggersruimte voor reclame) van toegevoegde waarde is voor marketing? Of prikt de gemiddelde bloglezer daar dwars doorheen?


Tim

Tue 30 Sep 2008, 11:01

Ik zal in het half jaar dat ik weg ben eens kijken wat er te vernieuwen is :)


Ronald

Mon 29 Sep 2008, 12:40

Ja, Ronald, vloggen is leuk, maar het kost vaak wel extra moeite en zeg maar de learning curve om er iets leuks van te maken is toch wel wat steiler.

Wellicht inderdaad wel een idee om de mogelijkheden er van voor een Marketingblog eens te onderzoeken. En dan dus niet alleen een interview of praatje opnemen.


ThE_ED

Sun 28 Sep 2008, 20:26

Videobloggen! Das pas koel! ronald.vandestreek.net ... Zo hou ik mensen op de hoogte van mijn marketingminor in Bangkok!


Ronald

Sun 28 Sep 2008, 15:57

Een blog is al lang geen dagboek meer, sterker nog, de grootste en bekendste weblogs zijn dat niet.


ThE_ED

Thu 25 Sep 2008, 23:15

De term blog is voor molblog misschien niet goed. Blog is immers in de perceptie een soort dagboek. Maar Professional Knowledge Exchanche o.i.d. lijkt me te ver gaan. BTW in mijn fidonet-tijd in 1992 (met lekkere 300 baud modems) heette het bij sommige groepen gewoon "discussie"


Marc Roelofs

Thu 25 Sep 2008, 22:55

Nu mobiel internet een hit aan het worden is: wat is jullie ervaring, is een touchscreen toetsenbord (iPhone, Samsung Omnia e.a.) lekkerder in het gebruik dan een uitschuifbaar QWERTY-toetsenbord (Google G1, SE Experia, HTC Touch Pro e.d.). Of voldoet dat ''ouderwetse'' van b.v. de nieuwe Nokia N96 (en N95/8g) nog steeds?


Michael

Wed 24 Sep 2008, 11:25

@Theo, als je nu toch bezig bent: ik verwacht overigens wel meteen een mobiele en iPhone versie van Molblog. ;)

Erwin van Lun
Erwin van Lun

Wed 24 Sep 2008, 9:21

Maak je niet druk om Maureen joh, Bastiaan. Sorry Maureen, maar de digitale revolutie is hier en nu. Ik wil niet zeggen dat bloggen perfect is, of zelfs maar een eindstadium vertegenwoordigd, maar kom op dingen afschrijven als "triest" omdat het niet in de traditionele vorm komt. Daar lachen we nu echt een beetje om hoor. Tien jaar geleden vond iedereen dat misschien een beetje triest, dat online communiceren, maar zoveel jaar later en een miljardenindustrie rijker...
Geniet nog maar even lekker van print.


ThE_ED

Tue 23 Sep 2008, 21:58

Maureen, houd a.u.b. die ongenuanceerde uitingen voor je. Maak jezelf eens bekend. Want wat wil je eigenlijk met jouw opmerking zeggen?


Bastiaan Uunk

Tue 23 Sep 2008, 21:50

Bloggen is zeker niet dood. Het is wel een beetje triest. Niets als men ook in de geprinte media kan publiceren maar mensen die enkel bloggen en dat serieus nemen is redelijk zielig.


Maureen

Tue 23 Sep 2008, 21:47

Ik denk overigens dat je jezelf niet moet willen benoemen. Dan loop je ook niet tegen zoiets aan van "kan dat wel als weblog" of "oh, een weblog, dat kan echt niet meer". Niet dat je geen gedachte moet hebben achter wat je maakt, maar om daar nu zo'n beperkt label aan te hangen, dat verdienen maar weinig sites, denk ik.


ThE_ED

Tue 23 Sep 2008, 21:41

een nieuwe Molblog en geen Mobiel met internet? Tjong dat wordt wat... Ik zeg, wie o wie...


Peter

Mon 22 Sep 2008, 17:22

Dag allemaal, daar ben ik weer.

Nee, ik heb geen webmailmobiel. Snif.. Ook geen pda of smartphone. Snif snif...
Ook geen seizoenskaart van PSV. Snif, snif, snif...(Sorry michael, maar waarschijnlijk wordt PSV toch weer kampioen) en ook niet de domheid om nu alles al weg te geven.

U wacht maar gewoon lekker af.


Theo van Vugt

Mon 22 Sep 2008, 16:32

@Peter: nee.


Kari-Anne

Mon 22 Sep 2008, 16:24

mmh; heeft theo geen Mobiel met webmail?


Peter

Mon 22 Sep 2008, 16:21

@Michael: Theo zit niet 24 uur per dag achter de comp. Hij is op pad vanmiddag.


Kari-Anne

Mon 22 Sep 2008, 14:45

Oh, wat is die Theo stil, stiller dan die PSV-fans in Alkmaar...


Michael

Mon 22 Sep 2008, 14:40

Grappig, lees net een artikeltje over 10 redenen waarom je jezelf geen blogger moet noemen:

http://blog.futurelab.net/2008/09/10_reasons_to_stop_calling_you.html

(en Molblog misschien zijn auteurs geen 'bloggers').

Erwin van Lun
Erwin van Lun

Mon 22 Sep 2008, 14:00

Dat 'online' in Marketing online is eigenlijk ook niet meer van deze tijd, dus als je het goed wilt doen kan dat er misschien ook beter vanaf. Misschien een nieuwe titel voor het blad, nieuwe URL/ nieuw concept? Tis ff werk, maar dan heb je ook wat ;)

Erwin van Lun
Erwin van Lun

Mon 22 Sep 2008, 13:54

@Theo: Ga je Molblog integreren in MarketingOnline.nl?
Ik ben benieuwd...


Jeroen Mirck

Mon 22 Sep 2008, 13:03

TvMblog?


Michael

Mon 22 Sep 2008, 12:59

@jeroen: hou ons in de gaten.


theo

Mon 22 Sep 2008, 12:55

Dat hoor ik heel vaak: als we blogs geen blogs meer noemen, wordt het vanzelf serieuzer genomen. Natuurlijk zijn er in de marketing volop voorbeelden van naamsveranderingen die een product beter in de markt zetten, maar in dit geval is de term zo ingeburgerd dat een naamswijziging me volstrekt kansloos lijkt. De enige oplossing is gewoon ervoor zorgen dat je product (je blog) goed is in waar hij voor bedoeld is. Bovendien: als je al van de naam 'blog' af wilt, verander dan ook even de naam 'Molblog'. ;)


Jeroen Mirck

Mon 22 Sep 2008, 12:50

Ik vraag me af welke internet experts dat dan doen..


ThE_ED

Fri 19 Sep 2008, 21:29

Zo omschrijven zelfs internetexperts blogs nog steeds: een online dagboek. Maar een blog is simpelweg een dynamische methode om te publiceren. Niet meer maar ook niet minder. Sluit me dus helemaal aan bij wat je zegt!

(Nu moet ik alleen nog tijd vinden om weer wat vaker te bloggen hier...)


Eline

Fri 19 Sep 2008, 19:58

De copy is in ieder geval SEO-proof :-)


Paul A

Thu 18 Sep 2008, 23:02

Hi Theo,

Bij deze.. wij hebben de adverteerders! Meld je maar aan bij Blog.mij via http://www.blogmij.nl
of bel ons eens op :)

Groet,
Blog.mij = jong online bureau voor weblogs!


Niels


Niels

Thu 18 Sep 2008, 21:24

Heel goed, Theo, gewoon dóórgaan. Het is een kwestie van lange adem, net als bij het beginnen van een (goed) blad.


Michael

Thu 18 Sep 2008, 20:14