Jongerenmarketing: Stop met “vet cool”

Berd Warmelts
Jongerenmarketing: Stop met “vet cool”

Weliswaar loopt gratis dagblad De Pers niet goed, maar vanochtend las ik toch wel een aardig stukje: "Mislukte jacht op jongeren" kopte de krant. Bedrijven slaan de plank vaak volledig mis als het gaat om inspanningen om jongeren te bereiken. Ook …

 

Weliswaar loopt gratis dagblad De Pers niet goed, maar vanochtend las ik toch wel een aardig stukje: "Mislukte jacht op jongeren" kopte de krant. Bedrijven slaan de plank vaak volledig mis als het gaat om inspanningen om jongeren te bereiken. Ook de overheid en politici doen hun best om zo hip mogelijk over te komen op jongeren.

Maar wat blijkt: het werkt averechts om gedrag van jongeren te kopiëren. Meedoen aan Second Life, rappende politici, vet chille slogans: jongeren vinden het maar niks. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, "moet je jongeren niet aan willen spreken in hun eigen taal, want daar prikken ze zo door heen." Pijnlijk misschien om te realiseren, maar veel marketeers begrijpen gewoon niet wat er bij jongeren speelt. De meeste (senior) marketeers zijn tussen de 30 en 45 en hebben simpel weg te weinig contact met hen. Advies is dan ook: praten, praten en praten. En zodra je echt weet wat de jonge doelgroep nou echt je beweegt en je dit begrijpt moet je er snel op inspelen.

Niet echt iets nieuws. Al jaren roept men dat "marketeers out-of-touch" zijn. Maar het lijkt erop dat men nooit verder komt in deze discussie. En het artikel geeft er ook geen antwoord op de vraag hoe je dan in contact komt met jongeren. En hoe zorg je ervoor dat zij met jou blijven praten zodat je ze daadwerkelijk beter kan begrijpen? Misschien toch binnenkort een stuk in Sony's Home op de PS3 sponsoren?.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 19  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Volgens mij staat er zoiets als:
VET COOL welke zieke k*nkermongool gaat dat woord nog gebruiken dan, echt domme gasten hoor, serieus. En betekent dus eigenlijk: Wie gebruikt er nou VET COOL. Die mensen zijn niet slim bezig.


mrt

Tue 20 May 2008, 10:35

@Wendy: kun je dat misschien voor ons vertalen naar Algemeen Beschaafd Nederlands?

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

Thu 19 Jul 2007, 20:10

VET COOL welke skire kk mogool gaat dat wordt nog gebruiken dan echt domme kils hoor siri


wendy

Thu 19 Jul 2007, 16:50

Het is duidelijk dat deze manier van aanpak niet werkt. Ik ben zelf 20 jaar oud en erger me eraan dat er zoveel aan 'rap' wordt gedaan. Het is alles behalve VET als een 50+er probeert te rappen. Ten eerste verwacht je dat niet en ten tweede klinkt het voor geen meter. Pak dan een echte rapper en laat hem de boodschap overbengen. Of blijf jezelf!


TW

Thu 15 Mar 2007, 13:08

Dat vind ik persoonlijk inderdaad een betere uitspraak. Jongeren identificeren zich met bepaalde dingen. Dat kunnen bekende mensen zijn, maar ook vrienden of anderen die ze op een of andere manier respecteren.


Bart

Mon 12 Mar 2007, 19:30

@Bart

Hoi Bart, je hebt gelijk; ik had het beter moeten formuleren: jongeren baseren hun keuzes op andere dingen dan marketing die op hun gericht is. Het zijn vaak de stijliconen die hun voorbeeld zijn. Als David Beckham een bepaalde broek draagt, of DJ Tiësto een bepaald shirt aanheeft; daar zijn ze gevoelig voor. Het zijn stijliconen.
Jongeren identificeren zich met hun sterren en elke slimme marketeer weet dat (zoals jij het zegt, jongeren eigenlijk geen keuze máken) ze met sterren een trend kunnen ontlokken.

Mee eens?


Mattijs

Mon 12 Mar 2007, 18:00

@Mattijs

'...jongeren zelf kiezen wat ze 'vet cool' vinden...'? Daar zet ik mijn hevige twijfels bij. Ik geef marketing op een MBO college, en als ze ergens gevoelig voor zijn, dan is het de trend die op dit moment heerst. Of hun vrienden de artikelen nu hebben of dat de media het gaaf brengt. Maar zelf een keuze maken; ho maar.


Bart

Mon 12 Mar 2007, 17:01

Ik denk dat Christijan Albers talgebruik valt onder de noemer 'bedrijfscultuur' zoals Yuppen bijvoorbeeld een 'VrijMiBo'hebben en allerhande Engelse termen hebben geïntegreerd in hun taalgebruik. ('Even een meeting houden om de Unit te outsourcen omdat die niet profitable is').

Maar inderdaad; als je er niet in zit klinkt het erg eng.


Mattijs

Mon 12 Mar 2007, 12:26

Mijn haren gaan ook recht overeind staan als ik Christijan Albers 'Maximum Attack' hoor zeggen.


ChuckNance

Mon 12 Mar 2007, 12:14

Het gaat niet om het 'er doorheen prikken' van kinderen. Het gaat om de passendheid. Een bank die 'vet cool' o.i.d. zegt, is net zo ongeloofwaardig als een leraar of ouder die dat zegt. Omdat ze te oud zjn. Een bank heeft als merk de verkeerde gevoelsleeftijd. Doet denken aan veertigers en vijftigers die op de nieuwste Puma's etc. lopen.

Een sportschoenenmerk, elektronicamerk of snoepmerk kan er denk ik eerder mee wegkomen omdat ze een jongere gevoelsleeftijd hebben. Veronica zat indertijd met 'keihard de lekkerste' enzo vaak net op het randje, maar slaagde er toch ook lang in om geloofwaardigheid te behouden.


Wouter

Fri 09 Mar 2007, 14:42

hierbij de link
http://www.vpro.nl/ programma/detoekomst/ afleveringen/27029984/


Jeroen

Fri 09 Mar 2007, 12:55

@Rudi:

Het gaat erom wat ABN als jeugd bestempeld. is nogal een wijd begrip.

High potentials op SL? Hebben wij niets beters te doen?

Een kijkje in de wereld van hardcore SLers: check deze doc van VPRO van een tijd geleden, gaat over twee second life bezoekers: http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/27029984/
High po's? oordeel zelf!


Jeroen

Fri 09 Mar 2007, 12:54

@mathijs in het artikel in dagblad de pers werd dat vermeld. en ik vond het hele artikel zo wie zo het intrappen van een open deur. Natuurlijk werkt het niet om de jongeren op een niet authentieke wijze te benaderen.


Rudi

Fri 09 Mar 2007, 11:41

En even in het algemeen: Ik kan nergens uit opmaken dat de schrijver beweerd dat Second Life voor nerds is. En wat dan nog: Jongeren kunnen toch ook nerds zijn? Nerds kunnen toch ook jongeren zijn?

Zie het als een subcultuur. En probeer een subcultuur maar eens goed te bereiken. En dat is de essentie, daar slaan Marketeers de plank mis. Am I right?


Mattijs

Fri 09 Mar 2007, 11:38

@Rudi: Het heeft raakvlakken, maar is het niet een beetje off-topic? het gaat er toch om dat marketeers jongeren niet kunnen bereiken op de manier waarop zij denken dat dit wel lukt?


mattijs

Fri 09 Mar 2007, 11:34

@ Jeroen. In het artikel werden 2 beweringen gedaan:

1. Second life is alleen voor nerds
2. ABN AMRO zit in second life voor de jeugd

Punt 1 klopt niet, want uit het onderzoek van EPN blijkt dat de gemiddelde SL bezoeker hoogopgeleid is en veel sociale contacten heeft. Dus eerder het profiel van een high potential dan een nerd zoals beweerd in het artikel in dagblad de pers.

Punt 2 klopt niet want ABN AMRO heeft een vestiging in de second life versie voor de volwassenen. Voor de jeugd heb je een variant van Second life.

Hopelijk is het wat duidelijker waarom ik het geen goed artikel vond.


Rudi

Fri 09 Mar 2007, 11:23

@Rudi:
Even ter nuancering: "er klopt geen snars"...is dat je mening of kun je het ook onderbouwen? het is nogal een stelling. Welke argumentatie hangt achter de preferentie voor EPN boven EUR?


Jeroen

Fri 09 Mar 2007, 11:11

Ik vond het niet zo'n goed artikel eigenlijk. Wat er in stond over Second Life sloeg nergens op. Alle bezoekers van Second life zijn Nerds en ABN AMRO zit er alleen maar in voor de jeugd? terwijl er second life is voor 1-18 dus er klopt geen snars van die beweringen die er in dat artikel gedaan worden. Ik heb een mail gestuurd naar de redactie dat ze maar het volgende rapport moeten lezen:
http://www.epn.net/interrealiteit/Second_Life-Het_Tweede_Leven_van_Virtual_Reality.pdf


Rudi

Thu 08 Mar 2007, 17:16

Het is mij altijd opgevallen dat jongeren zelf kiezen wat ze 'vet cool' vinden of juist niet. Zorgvuldig wegen ze af of het in hun lifestyle past. Marketeers moeten dan ook meer appelleren aan de lifestyle van jongeren dan ze direct proberen aan te spreken.
Iets dat totaal niet voor jongeren bedoeld is kan daarom een volledige hype worden, in tegenstelling tot een product dat zich geprobeerd heeft toe te spitsen op jongeren. Vreemd? Niet helemaal: vooral de jongeren in de 'vet cool-doelgroep' doet zich graag ouder en interessanter voor dan ze zijn.
Met dien verstande dat ze heel bewust producten, merken (of nog specifieker; lifestyle products) uitkiezen die bij hun imago passen.

Ik ben zelf 23, misschien dat ik me iets beter kan identificeren met de doelgroep. Maar dan nog: het is moeilijk gestalte te geven aan dit fenomeen.


Mattijs

Thu 08 Mar 2007, 16:10