Levi: Second Life is een hype

Kari-Anne Fygi
Levi: Second Life is een hype

Marketing Live! is nog in volle gang, maar als eindredacteur van een tijdschrift zit je soms muurvast aan een deadline... Vandaar dat ik alleen de ochtend heb meegemaakt. Het ochtendprogramma bestond uit een lezing van Alfred Levi, Daan Quakernaat en een …

 

Marketing Live! is nog in volle gang, maar als eindredacteur van een tijdschrift zit je soms muurvast aan een deadline...
Vandaar dat ik alleen de ochtend heb meegemaakt.

Het ochtendprogramma bestond uit een lezing van Alfred Levi, Daan Quakernaat en een gesprek tussen de laatste drie Marketeers of the Years, Hans Hagenaars (Postbank), Alexander Ribbink, TomTom en René Frijters, oprichter en directeur Alex.

Hier een korte samenvatting van Alfred Levi's verhaal.

Levi zei dat hij het nu eens leuk vond zijn lezerspubliek live te zien.

Mensen die Levi kennen, weten dat hij marketeers wakker wil schudden uit hun passiviteit. Dat deed hij ook nu weer.

Lef en durf
Het ontbreekt marketeers aan lef en durf, meent Levi. Niemand weet hoe marketing er in 2010 uit zal zien en dat zorgt voor veel onzekerheid. Welke route dient er te worden gekozen? Hoofdredacteur Theo van Vugt liet in zijn inleidende praatje zien dat uit onderzoek blijkt dat marketeers vinden dat ongeveer de helft van de marketeers overbodig zijn. Een schokkende constatering, en voor Levi het bewijs dat er helemaal verkeerd over marketing wordt gedacht.
'Er wordt in de verkeerde richting gedacht. Marketing dient in de kern van elk bedrijf te zitten. Het gaat niet om een functie, maar het moet een lijnelement van de organisatie zijn.'
Voor Levi is het simpel: een bedrijf moet rondom marketing worden opgebouwd.

Het zijn onzekere tijden voor de marketeer. 'Wie wil nog naar de boodschap luisteren? Bovendien, consumenten zijn het geloof voorbij. Het draait niet meer om woorden, maar om daden.'Dat vergt een aanpassing van het handelen van de marketeer. 'Marketeers moeten leren er te zijn wanneer de klant dat wil', aldus Levi. 'De ouderwetse dienstbaarheid zoals we die ooit van Kotler hebben geleerd is nog steeds relevant. Hij dient alleen in een nieuw jasje te worden gestoken.'

Drug
Voor mij bewees Levi zijn expertise door Second Life een hype te noemen. En hij haalde scherp uit naar alle marketeers die nu bang zijn iets van de hype te missen en met een diep plons in het Second Life-gebeuren springen.
'Second Life is voor mij niets meer dan een uit de hand gelopen hype. Als ik marketeers spreek die in Second life zijn gestapt, hoor ik: "Ik doe maar mee, misschien leer ik wat". Second Life is niets meer dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven. Vroeger gingen ze een shotje in Amsterdam halen om vervolgens de alledaagse werkelijkheid aan te kunnen, nu duiken ze uit onvrede in de virtuele wereld.

'Het is typisch voor onze generatie marketeers achter de hypes aan te hollen. Heeft helemaal geen zin! Zorg er voor dat je een voorloper bent. Neem bijvoorbeeld ABN Amro die in Second Life stapt: het Amerikaanse Wells Fargo deed dat al een jaar eerder.'

Levi's advies: zie Second Life als een experiment, een ontwikkeling in interactiviteit waar marketeers vandaag de dag mee te maken hebben.

Naast een voorloper willen zijn, moeten marketeers zich ook gaan beseffen: alles wat naar midelmaat riekt, is ten dode opgeschreven.



Levi gooide ook Giep Franzens stelling overboord dat 50 procent van het geïnvesteerde reclamegeld weggegooid is, maar dat men alleen niet weet welke helft. 'Het is geen vijftig procent, het is negentig procent.' Alles wat buiten innovatie valt, is weggegooid geld, meent Levi.

Geen geld meer weggooien
'Ik ben er heilig van overyuigd dat het ouderwetse advertising ten dode is opgeschreven', zei Levi tegen de zaal. 'We moeten niet meer lukraak geld weggooien.'
Het feit dat er zo veel geld wordt verspild, is de reden dat marketeers zo'n slechte naam hebben in het bedrijf. 'We moeten geen geld meer weggooien, we moeten geld gaan verdienen.'

Levi had nog vijf tips voor het luisterende publiek:
1. Draai de verrekijker om. De ontvanger dient centraal te zien, niet de zender. Marketeer: zoek de consument op!
2. Help mensen met het consumeren van media. Geef een reden tot kiezen in de wereld van overvloed.
3. Media convergentie. Content heeft zoveel potentieel. Probeer consumenten over de volle breedte te bereiken.
4. Insight rules the world. Algemene kennis als insight zien, heeft geen zin. Ga op de huid van de consument zitten.
5. Neem een voorbeeld aan Jan Marijnissen, wees eerlijk, oprecht en transparant.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 18  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Wat doet men tijdens de Kerstdagen op Second Life.

25-12-2006 10.30 uur

Total Residents: 2,169,447
Online Now: 8,923
0,411 % online

Hype of niet


Jan-Henk Bouman

Mon 25 Dec 2006, 10:30

@Bruins

Levi heeft gelijk. Second life is een hype. En hyves ook. Een game als Runescape met meer dan 5 miljoen deelnemers, soms 270.000 tegelijk on-line, kreeg nooit deze media aandacht. Kinderen spreken al jaren af in deze virtuele wereld. Maar met Second life kunnen volwassenen nu ook, een inhaalslag maken. En een hype kan natuurlijk altijd uitgroeien tot een belangwekkend en belangrijk verschijnsel. En dan heeft Levi toch nog steeds gelijk. Dat is mooi, en slim van die Levi. Je moppert wat op het publiek, en je zegt niks.


jeroen tebbe

Sat 16 Dec 2006, 1:51

klopt.
Binnen nieuwe producten wordt nu op 'oude' manieren geadverteerd. Daar win je de gunst niet mee.
De kansen liggen juist in interactie en het aanhaken aan de activiteit die de consument bedrijft.
De advertentie kan onderdeel zijn/ worden van de activiteit.

Daar liggen de kansen. Het vergt alleen een andere mindset en kijk op consumenten, merken en diensten.


Bruins

Fri 15 Dec 2006, 9:22

@Bruins
Wat ik alleen maar wil zeggen: zo lang het de meeste marketeers nog ontbreekt aan het lef of de creativiteit om op een echt goede manier gebruik te maken van een massaal netwerk als Hyves (dwz op een manier die niet push, maar pull is), dan verbaast het me dat er wel geld in niches als dit wordt gestopt. That's all.

Experimenteren moet, maar kan ook op plekken waar hun doelgroep WEL daadwerkelijk zit, daar valt nog zoveel te leren. Ik zou persoonlijk eerder daar m'n geld in stoppen dan in een (for experiments sake) virtuele wereld waar hun doelgroep niet of in zeer kleine getale rondloopt.


Edward

Fri 15 Dec 2006, 1:32

@ edward: mee eens.

De vergelijking verbaasde mij alleen. Ik snap het 'overinvesteren' in die wereld ook niet.

Ik richt me liever op mijn doelgroep dan op een ?marketeersproduct?.

Elke marketeer zou zich moeten afvragen waar zijn (of haar) doelgroep zit en wat deze gaat doen.

Als de consument regeert, dient de marketeer vooral te kijken en luisteren naar die consument.

Ik let liever op mijn doelgroep dan op andere marketeers (en hypes).

Als SL echt de toekomst heeft, dan verdubbelt de doelgroep en daar wordt elke marketeer vrolijk van (ik wel tenminste).


bruins

Thu 14 Dec 2006, 22:04

Second Life, Active Worlds... nu is het moment om ervaring op te doen in virtuele werelden om deze later (in de dan leidende virtuele wereld) te benutten.

Frans Jan Boon
Frans Jan Boon

Thu 14 Dec 2006, 17:52

"Second Life is niets meer dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven." is misschien inderdaad wat ongenuanceerd.

Maar de genuanceerde versie is dat er wel één kern van waarheid in zit: Second Life is voor een (relatief) kleine groep mensen die zich (heel intensief) onderdompelt in een virtueel tweede leven.

In dat licht heeft de aandacht van allerlei (massa)marketeers wel wat weg van een hype.

Ik ben een groot voorstander van meer experimenteren in de marketingwereld, waar de schijnzekerheid van de grp nog altijd regeert. Maar als je je realiseert dat bv. (veel massalere) virtuele netwerken nauwelijks goed worden ingezet door marketeers, dan mag je al die aandacht voor Second Life wel wat overdreven noemen, lijkt me.


Edward van de Ridder

Thu 14 Dec 2006, 11:51

"zie Second Life als een experiment, een ontwikkeling in interactiviteit.."

Precies!! Second Life is leuk om in te experimenteren maar niet 'meer' om massaal in te investeren. Dan had je er bij het begin al bij moeten zijn. Over een jaar is er weer iets nieuws ontwikkeld. Een kwestie van afwachten.

Samengevat; een goed stuk van Levi ook al bevat het een mening die veel mensen "nu" nog niet willen horen.


Niels Dortland

Thu 14 Dec 2006, 10:12

"Second Life is niets meer dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven."

Dit lijkt mij juist de reden om wel in te stappen, als er iets is waar 'verslaafden' behoefte aan hebben is het wel het volgende shotje. Het merk kan een ingredient worden van deze 'drug'.
Weet iemand tot hoever een junk wil gaan voor zijn drugs, Die gaat dus niet zitten zappen tijdens de commercial-break, zeker niet als dat onderdeel is van zijn wereld....

Misschien wordt het geen mainstream, maar het zegt wel iets over de richting van de markt en de mogelijkheden die er zijn.

Vreemde vergelijking dus....


Bruins

Thu 14 Dec 2006, 9:23

Wells Fargo is volgens mij al een tijdje niet meer actief in SL. Het kostte hun teveel en de drempel voor klanten om er gebruik van te maken was te hoog. Ze zijn daarop verhuisd naar Active Worlds.

Ginko is op dit moment de bekendste bank in SL.

Er is in mijn ogen niets mis met de doelstellingen die ABN AMRO heeft in SL. Ze pakken misschien iets te groot uit, maar goed, het is ook De Bank;-)

Opmerkingen als die Levi maakt als dat SL "niets meer is dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven" zijn gewoon dom en kortzichtig. Typisch iemand (op basis van de info die ik nu heb) die wel eens wat gelezen heeft over SL maar het verder niet echt wil begrijpen. En van dat soort figuren zijn er iets teveel op dit moment.


Yme Bosma

Thu 14 Dec 2006, 9:20

@Ewald: precies. Ik vroeg Levi tijdens MarketingLive of het nu dom is van ABN Amro om in SecondLife te stappen en hij zei dat het niets meer toevoegde.
Er zit al jaren een bank in, Wells Fargo en die hebben alle eer al gehad. Waarom moet abn amro er dan nog in? Het is inderdaad een kwestie van hypes nalopen en niet nadenken voor je iets doet.
Je moet Levi niet ophangen aan zijn kritiek op SecondLife, het gaat om marketeers die nieuwsgierig zijn en vol passie achter iets aan gaan. Marketeers moeten nieuwe dingen proberen en niet vanuit het gevoel opereren dat ze-het-ook-maar-eens-moeten-proberen.


Theo van Vugt

Thu 14 Dec 2006, 9:09

Levi zei niet dat je er niet in moet stappen. Hij zei dat het een van de 100 nieuwe mogelijkheden is, en dat je je eigen plan moet trekken. Hij doelde slechts op de luiheid van de marketeers die van de ene hype naar de andere hollen. Uit afschuw voor de reactieve marketeer die geen eigen plan trekt maar elk kwartaal weer met de nieuwste hype mee gaat doen, uit angst om iets te missen. Die angst om iets te missen, daar ging het over.


ewald verhoog

Thu 14 Dec 2006, 1:43

Of zou hij dit dusdanig gezegd hebben om de discussie zuurstof te geven?

En: hypes hoeven niet verkeerd te zijn.


Frank den Haan

Wed 13 Dec 2006, 22:51

Vreemd toch. Vorige week sprak ik nog met Alfred Levi over Second Life, op het Nima Societal Event. Levi betuigde daar juist hoe belangrijk het was om nieuwe interactieve media en community's als marketeer daadwerkelijk uitgeprobeerd te hebben. Daarbij noemde hij Hyves en met name ook Second Life, waar hij naar eigen zeggen zeker had rondgekeken. Maar ook weer niet te veel, want je moet jezelf immers breed informeren.

We waren het er daar in Noordwijk over eens dat Second Life inderdaad nogal hyperige trekjes had en dat adverteerders over elkaar heenbuitelen om maar vooral niet de boot te missen. Maar om het nu maar meteen bij het grof vuil te zetten is ronduit kortzichtig. Second Life is de voorloper van de meer geavanceerde virtuele community's die nog zullen volgen. Die zullen veel toegankelijker en technisch beter zijn dan Second Life. Hun invloed op het veranderende publiek zal groot zijn. Wie nu experimenteert in Second Life, kan straks ook makkelijker in die werelden instappen. Second Life negeren is dodelijk voor marketeers. Inderdaad: dit advies van Levi is weggegooid geld.


Jeroen Mirck

Wed 13 Dec 2006, 21:43

@Yme: volkomen eens.

Is denk ik onmogelijk te zeggen of SecondLife als marketingtool een hype is. Eerst maar eens resultaten afwachten. Ik denk dat het verassend mooi wordt.


Frank den Haan

Wed 13 Dec 2006, 20:38

Levy trapt een zogenaamd heilig huisje omver om vervolgens met enorme platitudes (zoek de consument op!!) de zaal naar huis te sturen. Twijfel zaaien is een ding, echt advies geven een ander.


raul lansink

Wed 13 Dec 2006, 19:34

Ik vraag me af of hij zelf wel eens langer dan 1 minuut in Second Life heeft rondgekeken. De adverteerder die gaat betalen voor het advies van iemand die onderstaande zegt gooit namelijk 100% van zijn geld weg.

"Second Life is niets meer dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven."


Yme Bosma

Wed 13 Dec 2006, 17:57

"Hij haalde scherp uit naar alle marketeers die nu bang zijn iets van de hype te missen en met een diepe plons in het Second Life-gebeuren springen."

Amen.


Tinus

Wed 13 Dec 2006, 17:22