Liegen dat het gedrukt staat?

Paul Blok
Liegen dat het gedrukt staat?

Soms lees je van die berichten die feitelijk wel kloppen, maar waarin de suggestie wordt gewekt dat er iets anders aan de hand is. Afgelopen dagen kwam ik er weer een paar tegen over virtuele omgevingen. Donderdag (16/08/07) in nrc.next: In …

 

Soms lees je van die berichten die feitelijk wel kloppen, maar waarin de suggestie wordt gewekt dat er iets anders aan de hand is. Afgelopen dagen kwam ik er weer een paar tegen over virtuele omgevingen.

Donderdag (16/08/07) in nrc.next:
In een bericht met de titel 'Vuilspuien op Hyves' wordt geschreven over verplegers die op Hyves grievende en denigrerend uitlatingen deden over bewoners van een verzorgingstehuis. In de tekst staat: '(?) Hyves, een van de grootste websites van Nederland met meer dan anderhalf miljoen leden'.

Als je niet weet hoe Hyves werkt zou je kunnen denken dat anderhalf miljoen hyvers dit vuilspuien gelezen hebben. Dat is natuurlijk niet zo. Dat staat er ook niet, maar die indruk wordt wel even gewekt. Het noemen van het ledental (nog even los van of het klopt) is hier niet relevant, lijkt mij. Wél vraag ik mij af hoeveel mensen de betreffende hyve daadwerkelijk hebben bekeken en de 'foute' uitlatingen hebben gelezen.

Vrijdag (17/08/07) in Het Parool:
In een bericht met de titel 'Bankcrisis in Second Life' staat: 'in de dagen dat de reele wereld in de ban is van de Amerikaanse hypotheekcrisisen ineenstortende Amerikaanse beurzen, breekt ook in Second Life paniek uit.'

Heeft de hypo-crisis direct zijn weerslag in Second Life? Bepalen instortende beurzen dat de Second Life-economie vastloopt? Nee, want later in het artikel staat dat de crisis te wijten is aan een gokverbod dat onlangs is ingevoerd op Second Life (zie ook). De link met de crisis in de reele wereld is er dus helemaal niet.

Zondag (19/08/07) op Molblog:
In een bericht met de titel 'Liegen dat het gedrukt staat?' verschijnt op Molblog een bericht dat dagbladen suggestief over virtuele werelden schrijven. Dagbladen zijn 'oude media' en er verschijnen dagelijks (tien)duizenden dagbladtitels met alles bij elkaar miljoenen artikelen. Wereldwijd worden dit soort dagbladen door miljarden mensen gelezen. Opvallend: juist op de dag van het Molblogbericht verschijnen de meeste dagbladen niet.

Verschijnen van dagbladen vandaag niet door dit Molblog-bericht? En zijn alle dagbladen altijd suggestief? En worden er miljarden mensen verkeerd geinformeerd?

Ik denk dat het allemaal best meevalt. Maar een beetje zorgvuldiger formuleren (over de virtuele wereld) kan zeker geen kwaad.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 9  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

=liegen tot dat het gedrukt staat= dat is het en moet het zij... want men moet nog al niet een moeite doen om al die leugens steeds maar weer in de pers te krijgen. De waarheid verzuipt er welhaast in. Maar... al zijn leugens nog zo fel: de waarheid zet men nimmer, nimmer buiten spel. De Duizenddichter


hietbrink berend willem

Tue 11 Sep 2007, 14:03

Alsof ze het weblog lezen, goede grap van lokale omroep limburg. Ik hoorde het vanmorgen op het NOS journaal (ons met belastingcenten betaalde zogenaamd betrouwbare orgaan) en kon het bijna niet geloven (het kan namelijk niet volgens de Fifa). Niemand die daar even onderzoek of navraag doet dus

http://www.nu.nl/news/1201986/41/Interview_Van_Bommel_blijkt_grap_van_omroep.html


Bas van de Haterd

Tue 21 Aug 2007, 9:27

Paul, je hebt helemaal gelijk, ik denk dat A, B en C veel voorkomen, bij zowel het wekken van de suggestie als de verkeerde of verdraaide feiten.


Bas van de Haterd

Mon 20 Aug 2007, 20:48

Dat de feiten soms niet kloppen is - uiteraard - zorgelijk. Maar waar het mij deze keer vooral om gaat is de suggestie die wordt gewekt door a) onwetendheid of b) gemakzucht of c) sensatiezucht of d) iets anders.

Ik weet niet of het door a, b, c of d komt (en ik weet eigenlijk ook niet welke ik het ergst zou vinden). Maar voorlopig constateer ik dat dit soort berichten verschijnen. Dat kan het beeld bij lezers die niet bekend zijn met het onderwerp sterk vertekenen, en dat baart ook zorgen.

Paul Blok
Paul Blok

Mon 20 Aug 2007, 20:45

@Toine: niet persoonlijk, maar gezien de laatste info die ik van Hyves had en hun groeitempo is het cijfer heel logisch.

En nee, ik denk dat elk bedrijf vooral moet proberen het nieuws zoveel mogelijk te halen. Dat is je functie als marketeer / PR man (of één van). Het is aan journalisten om te bepalen wat het wel en niet haalt en daar zit veel mis.

@Myra: heb je gelijk in, dubbeltelling zal er zeker in zitten.


Bas van de Haterd

Mon 20 Aug 2007, 20:21

Ik weet van een heleboel dat ze meerdere hyve accounts hebben. Ik heb er maar één maar er zijn er zat met twee of meer....

liefs, Myra.


Myra Foil

Mon 20 Aug 2007, 13:25

Misschien moet je je pijlen richten op de marktonderzoekers in Nederland die al die onzinrapporten verspreiden, Bas. Dan gaat het peil op den duur weer omhoog. Oh en 3 miljoen leden voor Hyves in Nederland: is dat een gecheckt feit?


Toine

Mon 20 Aug 2007, 12:52

Tja, het niveau van de journalistiek in Nederland is al jaren zwaar beneden pijl in mijn optiek. Geen journalist die ook de moeite neemt om feiten te checken lijkt het wel eens (Hyves heeft 3,9 miljoen leden waarvan 3 miljoen Nederlandse volgens mijn laatste gegevens). Veel onderzoeken komen uit, worden door iedereen klakkeloos als waar aangenomen, terwijl een berekening van 5 minuten het hele onderzoek onderuit kunnen halen. Ik hoor dan veel in mijn trainingen: Maar het stond in de krant... Dan mag je er toch van uit gaan dat het klopt?

Ik zou al blij zijn als Nederlandse journalisten zich voortan wat dieper zouden vastbijten in de stof en wat meer energie zouden stoppen in een inhoudelijk goed verhaal. Maar dan heb je misschien vakidioten nodig in plaats van Neerlandici (zoals op weblogs b.v.)

De suggestieve zaken zoals je die dan noemt is voor mij fase twee om het op te lossen.


Bas van de Haterd

Mon 20 Aug 2007, 11:58

Idd.. het was mij ook al opgevallen dat er verkeerde indrukken worden gewekt. Ik als SecondLife verslaafde moet daardoor te vaak die misverstenden wegnemen die zijn veroorzaakt door de (oude) media. Al die berichten worden nog eens versterkt door de gesprekken tijdens verjaardagen en zo. Ik schrijf dit onder mijn SL avatar naam......

liefs, Myra.


Myra Foil

Mon 20 Aug 2007, 8:59