‘Marketing valt niet te leren’

Kari-Anne Fygi
‘Marketing valt niet te leren’

Marketinggoeroe Roland van Kralingen schreef naar aanleiding van het jublieumnummer in het novembernummer van Tijdschrift voor Marketing een interessant opiniestuk over de stand van marketingzaken. Van Kralingen zocht een dieper inzicht in de 'state of the marketing profession'. Hij ging op …

 

Marketinggoeroe Roland van Kralingen schreef naar aanleiding van het jublieumnummer in het novembernummer van Tijdschrift voor Marketing een interessant opiniestuk over de stand van marketingzaken.

Van Kralingen zocht een dieper inzicht in de 'state of the marketing profession'. Hij ging op zoek naar de versnellers en vertragers.

Hij meent dat de eerste vertrager de bewering is dat marketing een vak is:

'We noemen marketing al 40 jaar een "vak", wat de suggestie oproept dat het te leren valt. Juist door het een vak te noemen bijten we onze eigen staart, we creëren daarmee de kaste van de marketingman/vrouw.

'Net zo min als ondernemen een vak is, is marketing dat. Het is een houding, een cultuur, een 'drive'. Maar geen vak.

'Valt ondernemen te leren? Valt marketing te leren? In de meeste publicaties wordt geen onderscheid gemaakt tussen marktontwikkeling en marktbewerking.

'Marktbewerking kan men nog proberen onder de knie te krijgen, het wijst de weg door de vele bomen in het marktbewerkingbos. Marktontwikkeling, het creëren van nieuwe markten en merken, bevindt zich op het raakvlak van ondernemen en marketing. Dat is geen vak, dat vraagt om inzicht, drive en talent.

'Er is een wereld van verschil tussen de entrepreneurial marketeer en de marktbewerker. Het zijn verschillende competenties, het ene valt nog enigszins te leren maar bij ontwikkeling van nieuwe markten is marketing een van de gereedschappen die een ondernemer in zijn bagage heeft.'

Wat vindt de MolBlog-lezer van Van Kralingens theorie?
Je kunt ook stemmen op de poll.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 11  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

als iemand denkt dat hij/zij mij zwart op wit kan laten zien dat marketing niet te leren valt, kan ik nog een aardig zakcentje terug krijgen van mij hogeschool.
ik volg namelijk al twee jaar het vak marketing..

iemand zal er dus wel van overtuigd zijn dat het te leren valt.


Kristian Funke

Sun 19 Nov 2006, 14:19

(God nee, niet nog een definitie-discussie over "wat marketing is".)

'Marketing bedrijven' is nog wel te vergelijken met ondernemen - dus door iedereen te doen, mits hij/zij hiervoor talent heeft.

'Marketeer'-zijn is gewoon een vak met regels ontstaan uit ervaringen, instrumenten, richtlijnen en zelfs een vakorganisatie en vakblogs.

De groep die zich bij het eerste thuisvoelt, zijn de innovatoren, creatievelingen, ondernemers (haha), denkers, theoretici en wolkenrijders.

Hun behoefte is het om nieuwe dingen te ontwikkelen, ook al ziet de rest van de wereld het als minder "nieuw", maar meer als een creatieve invulling van al bestaande ideeen. Ze hebben een hekel aan het idee dat er vaste regels en patronen zijn.

De tweede groep zijn de mensen die handen uit de mouwen steken, de verkopers, de verkoopondersteuners, de knippers en plakkers. Hun behoefte is om niet te lullen maar poetsen; om de ervaring in de praktijk te volgen en niet elke hype en theorie. Zij hebben een hekel aan nieuwe ontwikkelingen die onbekende regels opleveren.

Kort gezegd : binnen marketing heb je artiesten en er zijn ambachtslieden. Beiden proberen naar beste kunnen om hun producten & diensten op te laten vallen. Bij de artiesten is dan het resultaat al binnen. De ambachtslieden gaan door tot de verkopen binnen & betaald zijn.

Beiden zijn marketeers.


Ewout Wolff

Wed 15 Nov 2006, 18:05

Wat is Marketing eigenlijk? Waar praten we hierover? Is Marketing nog wel Marketing. Eerst dit en daarna maar eens kijken of het al dan niet een vak is.


Joop de Boers

Mon 13 Nov 2006, 16:48

Ronald: Absoluut eens met het eerste deel van je stelling, maar deel twee (passie, overtuiging, vermogen verschil te maken) is m.i. niet vak- maar persoonsgebonden. Dat heb je, of heb je niet, ongeacht je vak. Denk ik.


Frank

Thu 09 Nov 2006, 20:54

Frank: de hoeveelheid mensen die claimen "marketeer" te zijn op hun visitekaartke te zijn is nog geen bewijs dat zij ook echt talent hebben .... de echte marketeers onderscheiden zich door een ongekende passie voor marktontwikkeling en groei, hun overtuiging en resultaatsgerichtheid en het vermogen een verschil te maken. En dat zijn er echt niet zo veel hoor ....


Ronald Velten

Wed 08 Nov 2006, 22:03

Marketing is zeker geen vak. Heeft niks te maken met een 'hoger doel', 'roeping' of andere vormen van destinatie. Je moet mazzel hebben dat je een beetje bij je talenten uitkomt in het leven, en als dat zo is, onderscheid je je van zelf.
Daarbij, zo'n bijzonder vak/talent is het niet, want daarvoor zijn er teveel :-)


Frank

Wed 08 Nov 2006, 20:42

Goede ontwikkelaars van nieuwe markten zijn ondernemer, geen marketeer. Heilig van overtuigd.


Ralph Ruyters

Wed 08 Nov 2006, 20:13

Marketingkennis kan je opdoen, dus in die zin is het een vak. Echter, om succesvol te zijn moet een marketeer m.i. ook beschikken over inzicht, visie, lef, en vooruitkijken in plaats van stilstaan of terugblikken.

Frans Jan Boon
Frans Jan Boon

Wed 08 Nov 2006, 12:42

helemaal eens met Van Kralingen. zou ook een flinke degradatie van het 'vak' zijn als we niet eens met zijn stelling zijn.
natuurlijk zijn er aspecten van marketing die enigszins aan te leren zijn, maar zonder talent ervoor kom je niet ver. zoals met veel dingen in het leven.


Diederik Heinink

Wed 08 Nov 2006, 12:34

Het is eigenlijk simpele logica. Voor de meeste vakken geldt dat hetzelfde doen de doelmatigheid bevordert. Een accountant, een ingenieur, een chirurg heeft er belang bij beproefde methoden te volgen. Een marketeer die zich tot beproefde methoden beperkt, draagt uiteindelijk niks bij aan het belangrijkste doel van marketing: onderscheid maken. Het is prima om te leren van anderen (en in die zin is het wel een vak), maar de belangrijkste regel is: er zijn geen regels.


Toine

Wed 08 Nov 2006, 12:16

Ik ben het deels met Roland van Kralingen eens. Je kan niet geheel leren het marketingvak te beheersen. Ik denk wel dat je de elementen, tools en verschillende onderzoeken kan leren. Hiermee ontwikkel je een basis, waarmee je anders tegen zaken aankijkt dan een niet marketeer. Maar het is ook geen garantie voor succes, er zijn te veel factoren die daar invloed op hebben. Dit heeft volgens mij niet alleen met inzicht, drive en talent te maken, maar ook met een portie geluk. Maar het kan best zijn dat geluk hetzelfde is als talent.

Een mooi voorbeeld hiervan is een spits die elke keer op de juiste plek staat en scoort. Misschien is het dan geen geluk meer, maar heet het gewoon talent.


Leon Ekkels

Wed 08 Nov 2006, 11:01