Nieuw logo Robeco

  • Design / 
  • 14 October 2006, 12:36 / 
  • Reacties 30 / 
  • Views 22059
Nieuw logo Robeco

We hebben het hier al eerder opgemerkt: oude logo's vallen bij bosjes deze herfst. Robeco's design manager corporate marketing, Ada van Dijk, laat in een mail weten dat Robeco ook een nieuw logo heeft. Ze schrijft: 'Sinds 25 september zijn we …

 

We hebben het hier al eerder opgemerkt: oude logo's vallen bij bosjes deze herfst.

Robeco's design manager corporate marketing, Ada van Dijk, laat in een mail weten dat Robeco ook een nieuw logo heeft.

Ze schrijft: 'Sinds 25 september zijn we een woordmerk in plaats van een woordmerk met percentage ervoor. We hebben dit gedaan om ons eigentijdser, internationaler en zakelijker te kunnen presenteren.
'Daarnaast zijn we (na 20 jaar) op turquoise overgestapt. We hadden zalm, niet echt een pakkende kleur in het buitenland, maar in Nederland typerend voor Robeco.'
Het oude logo staat hier beneden:


Van Dijk: 'Ik ben wel benieuwd naar reacties voor en tegen.'

Nou, reageer maar?.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 30  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Het is beter geworden.


Metin

Fri 20 Oct 2006, 18:35

Ik ben met Anne eens, dat het logo (beeld en/of woordmerk) een deel van de totale huisstijl is. Een huisstijl bestaat uit meer elementen dan het logo. Als een bedrijf een beeldmerk heeft, wordt daaruit vaak een element uitgehaald om daar een vormelement van te maken. Bij grote corporate identity trajecten wordt dan vaak gedaan. Beeld communicatie neemt in belang alleen maar toe.
Ik ben met Edo eens, dat in de B2B een andere aanpak vergt dan de B2C. B2C zal naar mijn mening steeds meer met beelden gaan communiceren omdat er dan geen taalbarrière ontstaat. Bijvoorbeeld bij burger zaken in een gemeentehuis zou veel meer met beelden/iconen kunnen worden gecommuniceerd i.p.v. berichten in een tal van talen.
B2B is echter professionele communicatie die moet voldoen aan een zakelijke uitstraling, wat eerder wordt bereikt door woorden dan beelden.


Alexis van Dam

Wed 18 Oct 2006, 13:43

Wat ik mis in deze hele discussie over veranderende logo's is dat een logo maar een onderdeel is van een totale huisstijl. Een verandering van logo is een groot ding, maar is vaak niet de enige verandering. Veel huisstijlen veranderen meer door verandering van beeldtaal, het toevoegingen van (typo-)grafische elementen, het gerichter toepassen van de huisstijl, het vaststellen van een ander kleurenpalet of veranderingen in andere "eigen" elementen. Ik vraag me dan ook af of de oordelen die hier geveld worden over allerlei logo's niet te kort door de bocht zijn. En dat het wellicht zo zou kunnen zijn dat de beeldgerichte communicatie meer door veranderingen in beeldtaal en een betere facilitering daarvan wordt vormgegeven, in plaats van al deze elementen in een logo te willen stoppen.


anne

Wed 18 Oct 2006, 13:01

Ik vind het juist fascinerend dat we inderdaad in een steeds meer beeldgerichte communicatiewereld leven en dat we tegelijkertijd een verschuiving zien van illustratieve logo's naar woordmerken. Zeker in de business-to-business wereld is deze trend (voor zover 't een trend is trouwens) duidelijk zichtbaar. Kijk ook eens op http://www.cidoc.net en op http://www.identityworks.com voor recente internationale ontwikkelingen op logo design gebied.


Edo

Wed 18 Oct 2006, 12:25

Ben het met Alexis eens dat we steeds meer met beeld werken en steeds meer beeldmerken verdwijnen. Het nieuwe logo vind ik erg 'plat'en niet aansprekend.


Laurens

Wed 18 Oct 2006, 12:15

De twee kleuren verbinden you en uniek in een woord. Verder sluiten de oranje en de warm zwarte tint goed aan bij de huisstijl van Robeco en bij het Younique concept.


Ada

Wed 18 Oct 2006, 11:58

Halverwege deze lijst met definities van turquiose, kwam ik ook Younique van Robeco tegen. Na onderzoek op de site van Robeco Direct kwam ik dit tegen. Ik ben niet gecharmeerd van de kleurwisselingen in dit 'logo' en verstoord mijn lezen. Het lijkt net door kinderen geschreven die elke keer een nieuwe pen gebruiken. Ada, kan je ook deze keuze toelichten?


Stefan

Wed 18 Oct 2006, 9:43

Of je 't nou blauw noemt of turkoois of turquoise, 't is cyaan met een beetje geel toegevoegd, net zoals op Wikipedia staat vermeld! Einde discussie.

De zichtbaarheid en leesbaarheid van dit nieuwe logo is sterk verbeterd, zeker in de fondsenpagina's in alle dagbladen.


Edo

Tue 17 Oct 2006, 10:44

het nieuwe logo straalt misschien wel zakelijkheid uit, maar het logo alleen zegt niks. Dat percentage teken, had in iedergeval een financiële relatie.
Juist nu beeld steeds belangrijker wordt gaat met beeldmerken verwijderen... vreemd!


Alexis van Dam

Mon 16 Oct 2006, 23:32

@Wouter
Wist je dat mannen maar 7 kleuren kunnen onderscheiden. Wedden dat turqoise daarniet bij zit. Neem nou zalm, perzik en creme. Dat zijn geen kleuren, maar eten.


Bas Korpel

Mon 16 Oct 2006, 18:51

Turquoise, nogmaals, IS meer groen: http://en.wikipedia.org/wiki/Turquoise_(color)


Wouter

Mon 16 Oct 2006, 18:33

Ik ben het helemaal met je eens.


Frank

Mon 16 Oct 2006, 18:06

Ha Frank, die bruin is wel belangrijk, dat houdt het zakelijk. Bekijk de nieuwe webstijl op https://www.robeco.nl/nl/dut/pw/introduction/intro.jsp. De herkenning is op turquoise, en die is echt erg anders dan de Interpolis kleur, die is meer groen.


Ada

Mon 16 Oct 2006, 18:03

Bij interpolis mis ook bruin

Maar dan lijkt het ook op
KLM kleur
Airmiles kleur
Albert heijn kleur
bol.com kleur

En ga zo maar door.


frank

Mon 16 Oct 2006, 17:44

@Frank

'Groot' verschil niet, bovendien lijkt het bij print nog sterker op de kleur van Interpolis.


Robin

Mon 16 Oct 2006, 17:40

@ Robin
Is er iets met je monitor aan de hand Robin? Er zit toch een groot verschil tussen aqua en cyaan.


Frank

Mon 16 Oct 2006, 17:35

Ik vroeg het me af omdat iemand in eerdere comments niet aangesproken wilde worden met you. Terwijl ik meen dat dat inderdaad als zowel jij als u gebruikt wordt.

Wat betreft het nieuwe logo vind ik het een sterk woordbeeld. Een mooi evenwicht. Kleurtjes doen het ook goed met elkaar. Ik begrijp alleen het concept van de website niet helemaal.


Frank

Mon 16 Oct 2006, 17:33

Is er bewust voor gekozen om de kleur van Interpolis te gebruiken? Ik weet niet of het exact dezelfde kleur is, maar hij lijkt er wel verdomd veel op.


Robin

Mon 16 Oct 2006, 17:27

Wat je wilt, sommige Nederlands vertalen U, anderen vertalen jij. Younique van Robeco bezigt in de brochures ook gewoon u als aanspreekvorm, en als ze zich richten tot jongeren gebruiken ze jij. Wat vindt You van ons nieuwe Robeco logo by the way?


Ada

Mon 16 Oct 2006, 17:19

Is 'you' vertaald uit het engels jij of u?


Frank

Mon 16 Oct 2006, 16:48

Nee, Younique van Robeco blijft, Robecofondsen blijven, de huisstijlen hebben dezelfde kleuren en lettertypes en zijn heel duidelijk familie.


Ada

Mon 16 Oct 2006, 13:57

is dat een opmaat voor het (geddeltelijk) vervangen van de merknaam Robeco door Younique in NL, Ada?


Diederik Heinink

Mon 16 Oct 2006, 13:23

Ja, Younique van Robeco geldt voor iedereen die een rekening heeft. Voor de klanten die Robecofondsen kopen via bijvoorbeeld Rabo heten we gewoon Robeco. Hiermee maken we een duidelijker onderscheid tussen de services en de producten. Handig toch?


Ada

Mon 16 Oct 2006, 11:44

Dank Ada, voor je toelichting. Goed om te weten.

Geldt Younique voor alle rekeninghouders?
Of gaat het om een bepaald deel van jullie klanten?
Ik heb al 20 jaar een rekening bij jullie en denk niet dat ik in de jongere doelgroep val. ;-)


Kari-Anne

Mon 16 Oct 2006, 11:06

Met Younique wil Robeco Direct een jongere doelgroep aanspreken, dat doe je toch niet met U...? Is geld te serieus voor You? Robeco blijft U hanteren in de communicatie overigens, lekker zakelijk. In het Engels wordt het toch weer You dus dat maakt niet meer uit.


Ada

Sun 15 Oct 2006, 23:27

http://www.bloggers.nl/uploads/d/dialogical/3574.jpg

Dit soort grappen kan je dan niet meer doen met het nieuwe logo.


Ron Simon

Sun 15 Oct 2006, 21:50

Ik kreeg gisteren een rekeningafschrift binnen van Robeco.
Onderaan de envelop staat het nieuwe logo (wat ik een verbetering vind). Bovenaan de envelop, staat 'Younique' en daar achter in kleinere letters 'van robeco'.

Ik had geen flauw benul dat ze het logo hebben vernieuwd.
Maar in eerste instantie dacht ik bij het zien van de envelop dat het reclame was.

Ik merkte bij mezelf enige wrevel op toen ik 'Younique' zag staan. Ik wens met betrekking tot geldzaken (bank, giro, hypotheken, leningen) niet met 'you' te worden aangesproken, hoe hip de woordvondst ook is.


Kari-Anne

Sun 15 Oct 2006, 11:14

het was niks en het is weer niks...sorry, straalt niets uit. Hadden beter voor die gekke E een euro teken kunnen gebruiken ;-)

PS: Theo; kunnen we geen rubriek logo's maken?


Paul

Sat 14 Oct 2006, 17:18

Een beetje een rederijlogo met dat vlaggetje in de E. Beetje jaren twintiggevoel ook met die letter, wat die eerste indruk versterkt: tijd van de grote intercontinentale bootreizen. Dat past wel bij een organisatie met internationale ambities. Maar dat 'turquoise' is geen turquoise, niet op mijn scherm in elk geval. Ik noem dingen turquoise waar iets meer groenigs in zit: Spa Marie Henriette bijvoorbeeld.


Wouter

Sat 14 Oct 2006, 15:47

inderdaad moderneren wellicht wat zakelijker, maar qua onderscheidend vermogen vind ik het persoonlijk een 13 in een dozijn ....


Ronald Velten

Sat 14 Oct 2006, 14:57