Zo moet het ongeveer gegaan zijn in de brainstorm: - We moeten duidelijk maken dat tanken bij ons het goedkoopste is. - Ja, maar mensen willen meer bij een tankstation, zoals plassen, eten, drinken, slecht bosje bloemen kopen. - Nou, dan …
Zo moet het ongeveer gegaan zijn in de brainstorm:
- We moeten duidelijk maken dat tanken bij ons het goedkoopste is.
- Ja, maar mensen willen meer bij een tankstation, zoals plassen, eten, drinken, slecht bosje bloemen kopen.
- Nou, dan zeggen we dat toch gewoon, tanken bij Tango, plassen bij Shell!
- Goed idee, kun jij dat mooi opschrijven?
- En zet er ook nog even bij hoeveel dat scheelt in de portemonnee.
Het resultaat? Deze advertentie vandaag in de Telegraaf!
Ben dol op vergeijkende reclame dus ik kan er wel om lachen. Ben benieuwd of Shell er ook zo over denkt...
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Even nog een opmerking; veel tankers rijden in de tijd van de baas in een leaseauto met een tankpas. Het kan hun niet boeien hoe duur de benzine is, maar WEL hoe schoon de toiletten zijn. Ikzelf zou dus gewoon lekker naar de Shell gaan en daar lekker mijn plasje plegen. Heeft shell ook direct het voordeel dat ik er een colaatje en een mars bijkoop EN tank!
Rara
Mon 08 Oct 2007, 10:47
Ze hebben genoeg mogelijkheden om hier op te reageren, alleen ze hebben er zichzelf alleen mee. Dus ze kunnen beter zwijgen. Vergelijkende reclame mag, maar de boodschap die Tango nu uitzendt is nou niet echt positief, als we kijken naar de decodering van de boodschap door de burger. Daarnaast moet er naar de omstandigheden gekeken worden. Tango en Shell zijn concurrenten van elkaar, en dan wordt het idee van verkleining wel een sterker.
Elfahmi
Fri 05 Oct 2007, 13:28
Ik denk niet dat Shell gaat reageren. Zoveel mogelijkheden hebben ze daar niet toe. Zie ook http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1110
legalview
Thu 04 Oct 2007, 14:33
Ja, coordinator trainersgroep Regio Rijnmond van Shell. Ik heb ook af en toe op een station gestaan om het zelf te ervaren.
Elfahmi
Thu 04 Oct 2007, 12:42
Elfahmi: klinkt alsof je zelf op een benzinestation hebt gewerkt...
Theo van Vugt
Thu 04 Oct 2007, 10:12
Theo: Leuk onderzoek, maar ik kan je vertellen dat het anders zit en dat je het onderzoek naar omstandigheden kunt analyseren.
1) Het personeel op een bezinestation wordt vakbekwaam opgeleid (minimaal 2 cursussen verlpicht per jaar, bij Shell).
2) De klant tankt niet omdat het zijn hobby is, maar omdat hij ergens naar toe moet. Dus hij heeft haast en dit gaat natuurlijk ten kosten van alles (vriendelijkheid, poapiertjes op de grond gooien etc. etc. etc.)
3) De vieze wc's; Wc's worden dagelijks schoongemaakt (3X). Alleen sommige wc-gangers hebben nog steeds begleiding nodig bij het plassen en zelfs bij het drukken. Normaal richten is een kunst.
4) De meeste klanten komen altijd rond het spitsuur tanken, logisch dat men lang moet wachten.
5) Klanten hebben een vocabulaire van hier tot Tokyo en als dat thuis los laten, dan........krijgt men een koekpan tegen het hoofd.
Dus waar kun je beter spuien dan op een tankstation; even lekker je emoties en frustraties droppen.
Om de orde te handhaven op het station zijn medewerkers genoodzaakt streng en vakbekwaam op te treden tegen bijvoorbeeld alles-weters. Als ze dit niet doen verliezen de macht en controle over het station, met alle gevolgen van dien.
Voorbeeld: Klant komt aanrijden om te tanken. Stapt uit; en steekt eerst een sigaret op en grijpt vervolgens naar de tankpistool ( Elke kind van 3 weet dat dat benzine en vuur niet samen gaan.
Medewerker grijpt naar de microfoon en verzoekt vriendelijk de klant om eerst zijn sigaret uit te zetten alvorens hij de pomp vrij geeft. U raadt het al; meneer was hier niet van gediend en liet dit duidelijk blijken d.m.v gebarentaal. Na herhaling van de medewerker, stapt de klant het staion binnen en laat horen hoe ver zijn woordenschat reikt, en dit in het bijzijn van andere klanten.
De medewerker grijpt in en laat de klant eens goed zien wie de baas is op het station. Na een discussie zet de klant zijn sigaret uit en tankt. Wat kan hier geconcludeerd worden?; De veiligheid van de klant(en) wordt gewaarborgd. Andere klanten en de klant hebben zelf mogen ervaren wat de normen zijn voor het handhaven van de veiligheid. Maar er zijn nog meer incidenten te noemen, waar klanten adequaat op worden aangesproken bijvoorbeeld: te hard op het station aankomen rijden. Te grof in de mond. Voorpiepen in de rij. etc. etc.
Dus het ligt niet aan de service. Het ligt aan de klant zelf. Vriendelijkheid is bij ons ver te zoeken.
Elfahmi
Thu 04 Oct 2007, 8:09
Maar dan moet ik 2 keer stoppen. Dus remmen en optrekken = minder milieuvriendelijk toch...
Boogstyle
Wed 03 Oct 2007, 18:34
BP stuurde een persbericht nav een onderzoek over de beleving van benzinestations.
Het bericht: Nederlandse consument verwacht meer van tankstation
Nederlanders vinden een stop bij het tankstation niet altijd plezierig. Dit blijkt uit onderzoek dat BP Nederland heeft laten uitvoeren door TNS-NIPO naar hoe Nederlanders een bezoek aan het tankstation ervaren.
Niet geheel onverwacht kwamen vieze toiletten naar voren als grootste verbeterpunt (59 procent). Daarnaast scoorden ook de aanwezigheid van veel zwerfafval (30 procent), te lang wachten (26 procent) en onvriendelijk personeel (22 procent) hoog.
Door deze ervaringen geven de 500 respondenten Nederlandse tankstations gemiddeld een kleine zeven. Voor BP één van de redenen om een campagne te lanceren die ernaar streeft dat de dienstverlening op haar tankstations in Nederland ?net een beetje beter? wordt.
TNS-NIPO is tevens gevraagd te onderzoeken wat de tankervaring van Nederlanders zou kunnen verbeteren.
Behalve de reeds genoemde verbeterpunten vragen de respondenten om handschoenen voor bij het tanken en ? verrassend genoeg ? geeft 16 procent van de vrouwelijke en 55+ respondenten aan met een beter gevoel weg te rijden bij een tankstation als ze hulp zouden krijgen bij het tanken.
?In onze ogen geeft het rapportcijfer van een zeventje aan dat het voor de Nederlandse consument net een beetje beter zou mogen?, aldus Jan van de Wouw Marketing Manager Retail van BP Nederland. ?Niet voor niets laat het onderzoek ook zien dat 33 procent van de Nederlanders op dit moment omrijdt om naar een beter tankstation te gaan.
De dingen ?net een beetje beter? doen, kan dus veel verschil maken.
De BP-campagne is eerder gestart in Amerika en Nieuw-Zeeland en verloopt daar zeer succesvol. Nederland is het eerste land in Europa waar BP de campagne introduceert.
De hernieuwde aandacht voor basiszaken als schone faciliteiten en optimale klantvriendelijkheid zal in de dagelijkse activiteiten op de BP stations worden verankerd.
Op de website http://www.neteenbeetjebeterbp.nl kunnen consumenten op een leuke manier kennis maken met de campagne en haar hoofdrolspelers.
Theo van Vugt
Tue 02 Oct 2007, 10:34
Ik krijg de "behoefte" om tegen een pomp van Tango aan te p.....
Jip
Mon 01 Oct 2007, 18:02
Grappige poging, maar ik krijg door deze uiting meer zin om te plassen dan te tanken.
Rob
Mon 01 Oct 2007, 15:46
Tango richt zich niet alleen tegen Shell er zijn ook tv reclames waarin Total wordt genoemd.
jeroen
Mon 01 Oct 2007, 13:57
op http://www.commutercars.com/ is tango ook al bezig shell te plagen :-) met een zuinige auto
marnix
Mon 01 Oct 2007, 12:47
Ik denk niet dat er sprake is van een regelrechte verkleining. Wat Tango eigenlijk ook doet is vertellen hoe beperkt ze zelf zijn. Je kan enkel bij ze tanken. Shell wordt er in mijn ogen niet slechter op, je zou ze nu zelfs als completer en meer servicegericht tankstation kunnen gaan zien.
Sander
Mon 01 Oct 2007, 12:08
Ja, ik ben benieuwd hoe shell hier op reageert. Shell heeft de mogelijkheid om met artikel 194A BW6 Tango aan zijn oor te trekken. Want je kunt dit zien als een regelrechte verkleining van Shell. Wat er eigenlijk staat is: Shell stelt niets voor!
Als ik Shell was zou ik van mij laten horen, maar niet luidruchtig zodat het de media-aandacht krijgt. Want krijgt Tango zijn zin en heeft ze denk ik haar doelstelling bereikt. Want in de ogen van de mensen hebben de sterksten ( de leeuwen) het altijd gedaan.
Elfahmi
Sun 30 Sep 2007, 12:06