SBS6 reclame in zenderlogo zorgt voor irritatie

Thomas Gussekloo
  • Media / 
  • 2 September 2008, 11:06 / 
  • Reacties 33 / 
  • Views 15307
SBS6 reclame in zenderlogo zorgt voor irritatie

Steeds vaker hoor ik mensen over het irritante gedrag van SBS6 dat tegenwoordig de plaats van haar zender logo gebruikt om te adverteren met haar eigen programma's in bijvoorbeeld films. Zelf zat ik gisteren de film Flightplan te kijken en stoorde …

 

Steeds vaker hoor ik mensen over het irritante gedrag van SBS6 dat tegenwoordig de plaats van haar zender logo gebruikt om te adverteren met haar eigen programma's in bijvoorbeeld films.

Zelf zat ik gisteren de film Flightplan te kijken en stoorde mij aan de hoeveelheid reclame die de zender over het beeld heen gooit. Reclame blokken zijn voor de zender de laatste weken niet meer genoeg.

Zodra de film draait komt vanuit het logo Gerard Joling naar voren met een bord dat aan het eind van de week, het parade paardje van SBS, het helemaal uitgemolken concept Popstars weer op de buis is.

Zodra je daarna eindelijk de film weer helemaal kan volgen volgt het volgende SBS spotje boven in beeld voor opnieuw een SBS6 programma, wiebenik. Ik begrijp de zender heel goed maar mensen die een film zitten te kijken zijn naar mijn mening tussen die film door niet geïnteresseerd in andere SBS programma's

Zou het echt het kijkers aantal van de twee programma's verhogen of niet? Of irriteert het de kijker alleen maar? Misschien wennen we er wel aan.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 33  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Ik kijk bijna nooit naar sbs. Het is me daarom niet opgevallen. Gisteren voor het eerst sinds jaren naar sbs nieuws gekeken.


Dirk

Tue 13 Jan 2009, 18:09

ik wordt gek van die popstar reclame,zit je midden in de film komt die homo van een joling ineens storen,wij kijken dus niet naar popstar


eppie

Tue 11 Aug 2009, 1:02

check deze hyves met mailadressen van de commercielen om je klacht kenbaar te maken.

http://bhaf.hyves.nl/

groeten, Arjen


Arjen O.

Tue 13 Jan 2009, 17:46

Ik ben het helemaal eens met je standpunt, maar wat ik helemaal niet snap is dat de zender zelf denkt dat alles goed is, de programma's die niet op tijd beginnen, en zoals je zelf al zegt de reclame onder een programma. Maar waar ik me ook ernstig aan stoor bij sbs6 is dat men daar denkt dat we van elke nieuwe serie, programma etc geheel Nederland daarvan in de ban is.

Beetje te triest voor woorden daar.


Remko

Tue 13 Jan 2009, 17:17

Verschrikkelijk vind ik al die nonsens door de film heen. Denkt SBS nu echt dat ze ons daar een plezier mee doen? Ik wind me er dermate over op dat ik maar een hyve begonnen ben tegen deze nonsens en voor het tergkomen van de aftiteling. Alles wordt steeds gehaaster. Nog even en ik zal werkelijk principieel niet meer naar SBS kijken.


Arjen O.

Sat 22 Nov 2008, 18:08

@Jurriaan, gelukkig hebben we internet nog voor Uitzendinggemist en het downloaden van films.


Maarten Mulder

Mon 15 Sep 2008, 20:12

Gelukkig hebben we altijd nog de mooie BBC zenders, waarop films nog altijd te bezien zijn zonder enige vorm van reclames.


Jurriaan

Mon 15 Sep 2008, 18:17

Als je US series kijkt dan krijg je ook popups van vette series. Ik stoor me er niet meer aan. Maar een popup van Gerald Joling gaat indd te ver :)


reset

Sat 13 Sep 2008, 1:59

Ik heb vandaag een bericht terug gehad van SBS6..Dit 9 dagen na mijn e-mail en begin van deze blog. Dit was hun reactie:

Beste kijker,

Hartelijk bedankt voor je email. Je hebt aan ons op 01-09-2008 per mail een vraag gesteld, het antwoord hierop is:
De programma-aankondigingen die tijdens onze programma?s te zien zijn, hebben we ingezet om er voor te zorgen dat geen van onze kijkers onze nieuwe programma?s hoeft te missen. Niet iedereen kijkt op hetzelfde moment naar onze zender, dus zenden in de aanloop naar de start van het betreffende programma regelmatig de aankondigingen uit. Hierdoor kan het zijn dat de trouwe SBS 6-kijkers deze aankondigingen vaker zien dan andere kijkers. Dit is echter een tijdelijke actie en na de start van de programma?s worden de aankondigingen ook minder of stoppen ze zelfs helemaal. Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Zo willen zij dus hun kijkers behouden..niet dus :S


Chantal

Wed 10 Sep 2008, 21:25

deze week bij veronica was er zelfs een erg grote pop-up rechts onder in beeld die zelfs over de ondertiteling heen viel....veel slechter kan het toch niet worden...
Dit toont toch aan dat het helemaal niet om de kijker gaat?


marcel

Wed 10 Sep 2008, 12:24

Veronica is zo niet nog erger, met dubbel logo èn al die aankondigingen voor flutprogramma's om t kwartier door de film heen. ik kijk geen films meer op de commercielen, download wel.


gast

Tue 09 Sep 2008, 22:41

@ E. Bassie,
Ik denk dat je een terecht punt aanhaalt. Want waarschijnlijk ben je niet de enige die uiteindelijk zich er niets van aantrekt. En gewild of niet, de ongewenste boodschap is toch opgepikt...


Dirk van Gastel

Tue 09 Sep 2008, 20:29

@Dirk van Gastel

Kom op Dirk.. meten met 2 maten: als ik klaag ter bevestiging van het onderwerp dan kan dat als 'freakin irritant' worden ervaren. Maar als ik me niet vergis dan is dat wat jij zelf opgeschreven hebt ook een klacht (over mij) en derhalve geklaag. Dat ik daarbij gebruik maak van enig populistisch taalgebruik.. dat is waar.. maar vergis je niet, dat hoeft niks over het intellect van de schrijver te zeggen.

De inhoud achter de emotie dus. Heel simpel; als ik en de schrijver van de blog (ik neem aan andere kijkers ook) zich irriteren aan de 'pop-ups', dan wordt bij langdurig gebruik van deze methode door de zenders de emotie niet meer aan de 'pop-up' gekoppeld maar aan de zender. Imago schade/reputatieverlies kan het gevolg zijn. Ik zeg 'kan' want ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik merk namelijk aan mezelf dat ik, ondanks de irritatie over die pop-ups, blijf afstemmen op de zender die uitzenden wat ik wil kijken en dus (helaas) ook op commerciele zenders...


Etterbak Bassie

Tue 09 Sep 2008, 17:33

@Etterbak Bassie,
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat postings zoals jij hier boven achterlaat, door veel lezers ervaren worden als 'freakin irritant'? Dit bloggersplatform probeert professionele gedachten te slijpen. N = 1 geklaag past daar niet in. Daarom de vraag: kun je wellicht nog inhoudelijk bijdragen vanuit de kennelijke emotie die er bij je opkomt?


Dirk van Gastel

Tue 09 Sep 2008, 13:13

helemaal mee eens.. freakin irritante pop-ups. Heb je al genoeg last van op 't internet en nu krijg je ze ook als je tv zit te kijken... ik zeg: bom dr'op


Etterbak Bassie

Tue 09 Sep 2008, 12:13

Kwestie van de commerciële gewoon overslaan dus. Erger vind ik overigens reclame op koopmedia, zoals DVD en Blu-Ray. Moet je dus bij het opzetten van een gekochte film (Euro 29,95) zelf actief gaan kiezen om reclame over te slaan of anders 6 trailers uitzien. Daar word je gek van, ondanks het feit dat bijvoorbeeld Blu-Ray de nieuwste trailers download. Ik ben nu aan beland op het punt dat ik overweeg maar eens te stoppen met het kopen van media. Dat doen die reclameboys zelf.


roy

Tue 09 Sep 2008, 9:14

SBS, Veronica, RTL, ze hebben het allemaal ontdekt. De popups worden groter en groter en, indien mogelijk, nog irritanter. Heb sowieso al een bloedhekel aan de vele onderbrekingen op die commerciele zenders. Het lijkt wel of er een wedstrijd aan de gang is welke zender de kijker het meest kan ergeren. Daarbij is het toch allemaal pulp wat er uitgezonden wordt. Gisterenavond een laatste poging gedaan een film te kijken op Veronica. Als ik een film wil zien, huur of download ik het wel. Ik ben klaar met commerciele omroepen.


Bert

Tue 09 Sep 2008, 8:34

Als marketeer ben ik benieuwd waar de grenzen van de tolerantie van consumenten liggen.
Als consument ben ik vastbesloten, niet meer naar SBS6 te kijken. Hoe verzin je het, zulke indringende reclame tijdens de meest intense momenten van films en series. Een doelbewuste keuze van SBS, en uiterst irritant.

Goed dat je dit aankaart.


Eline

Sat 06 Sep 2008, 20:40

er is maar één oplossing, negeer al die commerciele programma's


bert

Sat 06 Sep 2008, 13:59

echt, zuiver door die irritante popup van Joling - die ik bewust heb genegeerd tot nu toe - heb ik besloten om pertinent NIET te gaan kijkne, hoewel ik alle seizoenen nog heb gevolgd...


ruud

Thu 04 Sep 2008, 23:07

jij kijkt geen tv, de tv kijkt naar jou, vandaar de naam het blauwe oog.
nog enkele onderzoeken en het blijkt dat tv kijken niet alleen voor baby's en peuters selchts is, maar ook volwassenen. En van tv máken wórdt je slecht, dat zie je aan SBS6

Dat zijn geen Nederlanders, dat zijn veramerikaanste zakkenvullers... in ieder geval hebben ze er bij mij voor gezorgd, dat we vrijdags NIET naar die onzin gaan kijken.


ruud

Thu 04 Sep 2008, 23:05

Wat ook gebeurd en ik geloof dat dat wel een hele tijd aan de gang is en het me enorm irriteert is dat zodra de film/programma afgelopen is er meteen reclame is, er is geen enkele aftiteling meer zoals je op een dvd zou zien. Meteen een reclameblok van zo'n 10 min. voordat er iets anders komt. :( :(


Muppet

Wed 03 Sep 2008, 22:25

Niet alleen SBS maakt zich er schuldig aan, ook bij Veronica (ook SBS, I know) gebeurt dit. Hier komt de reclame voor een film gerust over de ondertiteling heen. Om maar vooral morgen weer te kijken, maar ik ijk nu al! Totaal gebrek aan respect idd.


Geert

Wed 03 Sep 2008, 13:02

Goed zo zwagertje van me ;) goede blog..

Ik heb dus gister toen we met zen 3en een film zaten te kijken een mailtje gestuurd naar sbs6 en daar heb ik nog geen reactie van gehad..dan snappen jullie ook gelijk deze blog..

WEG MET DE RECLAME OP SBS6!!!


chantal

Tue 02 Sep 2008, 22:59

Ik irriteer me er ook verschrikkelijk aan. De afbeeldingen worden ook steeds groter. Zag zondag dat ze het bij RTL inmiddels ook doen.


Rob

Tue 02 Sep 2008, 16:43

Irritainment in plaats van entertainment. SBS6 maakt het veel te gek. Het gaat niet meer om het belang van de kijker (ging het daar ooit wel eens om?) maar om het belang van SBS6 en allerlei daaromheen hangende andere belanghebbenden als adverteerders. Is er enige relatie tussen het filmgenre waarbij de reclame wordt getoond en het programma waar voor geadverteerd wordt? Ik heb de link nog niet kunnen ontdekken. Ik denk dat SBS6 hier een grote fout maakt, of krampachtig probeert vast te houden aan een business model wat allang niet meer van deze tijd is.
Ik hoop overigens niet dat de 6 in SBS6 staat voor het cijfer wat ze zichzelf geven :-) Wat mij betreft is dit 1 van de slechtste zenders die nederland rijk is.


Jaap Steinvoorte

Tue 02 Sep 2008, 15:15

@ Elsbeth

Gewoon het knopje '6' op je afstandbediening onklaar maken ;-)


Jipsa

Tue 02 Sep 2008, 14:54

@Pieter Bas
Dat ze de zendtijd verkopen wist ik niet, dat maakt het nog erger idd. Ik neem het woord nieuwsprogramma dan ook direct terug :D


Edwin

Tue 02 Sep 2008, 13:55

Eigenlijk zijn dit een soort offline pop-ups. SBS is wat dat betreft aan het veranderen in de homepage van de Telegraaf.
Ik ben benieuwd of er al pop up-blockers voor televisie worden ontwikkeld.


Elsbeth Eilander

Tue 02 Sep 2008, 13:52

Hear hear. Ik zat - ondanks Jodie Foster, not my cup of tea - helemaal in die film en dan stuitert ineens op een retespannend moment Gerald Joling door het beeld. Er zijn grenzen en dit is erover.


AJ

Tue 02 Sep 2008, 13:40

SBS wordt steeds irritanter. Dit reclamegedrag loopt zeker de spuigaten uit. Ik keek eigenlijk bijna alleen nog maar SBS voor de films, maar op deze manier hoeft dat idd ook niet meer.

@Edwin: Dat je Hart van Nederland zogenaamd nieuwsprogramma noemt is zelfs nog een compliment...
Het programma bestaat enkel uit advertorials (bedrijven kunnen daar gewoon hun reclamezendtijd inkopen) en het pluggen van eigen programma. En af en toe wordt er dan nog iets onzinnigs over de kat van mevr Jansen in Broekoplangedijk gemeld...


Pieter Bas

Tue 02 Sep 2008, 13:15

Dat is zeker irritant.
Wat ik ook zo irritant vind is het steeds maar linken naar eigen programma's in hun zogenaamde nieuwsprogramma's. Elke gelegenheid pakken ze om hun eigen programma's onder de aandacht te brengen.


Edwin

Tue 02 Sep 2008, 12:56

bagger tv niet meer en niet minder


verhagen

Tue 09 Mar 2010, 20:51