Snelle jongens, die reclamemakers!

Eline Walda
Snelle jongens, die reclamemakers!

Nederlandse vrouwen rijden geen auto. Net als in Saudi-Arabië is het in Nederland de man die achter het stuur zit. Het is dan ook logisch dat het steevast de man is die in de showroom aan de bestuurderskant van de beoogde …

 

Nederlandse vrouwen rijden geen auto. Net als in Saudi-Arabië is het in Nederland de man die achter het stuur zit.

Het is dan ook logisch dat het steevast de man is die in de showroom aan de bestuurderskant van de beoogde nieuwe auto gaat zitten, terwijl zijn vrouw en kinderen bewonderend toekijken.

En dat het de man is die vervolgens een lening afsluit om die auto te financieren. Het is dan ook nadrukkelijk zijn auto. En zijn zoontje op de achterbank? Die droomt nu al van de dag dat hij papa's auto mag lenen om er een meisje mee te imponeren.

Vrouwen hebben helemaal geen tijd om auto te rijden, want ze hebben het veel te druk met schrobben, boenen, koken, de was doen, biertjes inschenken voor de man, gastvrouw spelen, kinderen verzorgen en mooi zijn (of pogingen daartoe doen).

Althans, dat is wat reclamemakers ons willen doen geloven. De "snelle jongens" uit de reclamebranche tonen ons een wereld zoals die misschien ooit, in de jaren vijftig van de vorige eeuw, bestaan heeft.

Een wereld waar de meeste mensen zich niet in herkennen. Of, zoals Ciska Dresselhuys het in Adformatie verwoordt: "80 procent van de mensen in reclames wordt als abnormaal neergezet. Reclamemakers gaan blijkbaar niet uit van de intelligentie van mensen."

Het Europees Parlement wil af van de stereotype manier waarop mannen en vrouwen in reclame worden afgeschilderd. Volgens de resolutie die het Europees Parlement deze maand heeft aangenomen, heeft reclame wel degelijk invloed op hoe wij kijken naar onszelf en anderen.

Het vaststellen van bindende regels voor reclame is uiteindelijk echter uit de resolutie geschrapt. Terecht, lijkt mij.

Reclame die niet aanspreekt, omdat wij ons niet herkennen in het beeld dat ons wordt voorgespiegeld, bereikt haar doel niet. Uiteindelijk zullen harde cijfers hun werk wel doen. Zeker nu er weer mindere tijden aankomen en er flink gesnoeid wordt in het marketingbudget.


Meer lezen?
De resolutie die het Europees Parlement heeft aangenomen
Financiële reclame teveel gericht op mannen
Gamma wint Gouden Meetlat Opzij

Een paar voorbeelden bekijken?
Bij Mazda is een auto een jongensdroom.
Ook bij Toyota zijn auto's alleen voor mannen.
Evenals bij Volkswagen.
Volgens Postkrediet wordt die auto ook door een man gekocht.
Ook bij lenen.nl is de gezinsauto het speelgoed van de man.
En nog eens lenen.nl.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 22  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

@Eline: ik bedoel dat als er alléen vrouwen zitten dat het dan veel te veel een kliekje wordt. Met alleen mannen heb ik dat idee minder, misschien omdat ik zelf man ben, maar ik hoor vergelijkbaar commentaar van vrouwen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de man of de vrouw beter is dan de ander. Maar wel dat ik het idee heb dat als er alleen vrouwen zijn dat ik het gevoel heb dat het kader wat verschuift, niet naar minder professioneel, maar misschien juist wel naar te gefocust op perfectie in plaats van naar communcatie per se. Het is moeilijk te omschrijven, maar van zowel mannen als vrouwen heb ik al meermalen vernomen dat een "vrouwenbolwerk" erg competitief is, wat niet gelijk staat aan efficiëntie.

Ik werk overigens zelf graag met vrouwen hoor, het gaat zeker niet om de individuele competenties, maar om de groepsdynamiek die er onstaat met (bijna) alleen vrouwen. (En misschien ook wel, met alleen mannen, maar dan op een ander vlak.)

Misschien is dit teveel een gevoelsargument hoor. (Overigens, vind ik het afgezonderd van dit, een beetje jammer dat "communicatie" geclaimd is als zijnde "vrouwelijk" door verschillende stromingen. Ik denk niet dat je dat kunt zeggen, er is gewoon een ander type communicatie.)


ThE_ED

Fri 24 Oct 2008, 21:42

Hele late reactie, sorry!
@ The Ed - wat bedoel je met mutserig? Ik heb met zowel mannen als vrouwen samengewerkt op dit gebied, ik zie het verschil echt niet. Er zijn goede, er zijn mindere, zowel bij mannen als vrouwen.
@ Jeroen - eigenlijk zeg je dat je deel moet uitmaken van de doelgroep om die te begrijpen. Als dat het geval is, zouden we de helft van de marketing- én communicatieadviseurs moeten ontslaan. Is het niet belangrijker dat je je durft (en kunt) te verplaatsen in de doelgroep? Ik zie niet in waarom een man geen uitstekende campagne kan ontwikkelen die vrouwen aanspreekt, en andersom. Zolang je werkelijk 'out of the box'(oef, een van de meest misbruikte termen ooit!) durft te denken, buiten geijkte paden durft te treden, werkelijk om je heen kijkt om te zien wat er gebeurt in de maatschappij. En de overtuigingskracht bezit om opdrachtgevers c.q. werkgevers op het hoogste niveau van jouw gegronde visie te overtuigen.


Eline

Fri 24 Oct 2008, 20:25

Idd. Alleen maar vrouwen is ook niets :-) Ik denk dat binnen ieder niveau van een organisatie de kwaliteit van de organisatie gebaat is bij een gezonde mix tussen man en vrouw. Het communicatievak is nu eenmaal bij uitstek een weerspiegeling van de maatschappij, dus het is niet meer dan natuurlijk dat de verdelingen daarbinnen evenredig zijn. Wel denk ik dat vrouwen en mannen meer aanleg hebben voor sommige zaken. Volgens mij zijn vrouwen beter in organiseren (en dus beter meer vertegenwoordigd in bijvoorbeeld PM) en mannen misschien iets meer aanleg hebben om gekke dingen te bedenken (creatie)...


Jeroen

Fri 03 Oct 2008, 14:05

Of misschien wat minder vrouwen in de geijkte communicatie beroepen die Eline al noemt en wat meer op andere plekken. Sorry voor de terminologie, maar van de andere kant heb ik ook het idee dat zo'n vrouwenbolwerk als "communicatie" soms ook een beetje mutserig wordt, je moet elkaar scherp houden. ;)


ThE_ED

Fri 03 Oct 2008, 10:43

@jeroen: mee eens!

Werkze!


daan

Fri 03 Oct 2008, 9:46

@Jeroen - het grappige is dat communicatieadviseurs, projectmanagers communicatie e.d. heel vaak vrouwen zijn. En ook op communicatiemanagementniveau zie je veel vrouwen. M.a.w.: aan klantzijde zit dat goed, zou je denken. Toch helpt dat nog onvoldoende. Misschien omdat marketeers juist vaker mannen zijn, evenals directies. Wat ook kan: geëffende paden bewandelen, omdat dat 'veiliger' lijkt. Harley Davidson werd geloof ik al genoemd, en daar is de switch naar reclame die vrouwen aanspreekt puur veroorzaakt door cijfers. Weer een punt voor accountability van marketeers!

Eline Walda
Eline Walda

Fri 03 Oct 2008, 9:46

Ik heb enige tijd samengewerkt in een team met een vrouw. Dat ging perfect want die kon precies vertellen hoe we het in moesten steken. Had natuurlijk zelf ook wel een idee, maar vrouwen nou eenmaal wel van venus, dus helemaal goed inschatten blijft moeilijk.

Zouden er niet gewoon veel meer vrouwen reclame moeten maken. Ik denk dat het zichzelf dan oplost.


Jeroen

Fri 03 Oct 2008, 9:39

@ Daan - dank voor de toevoegingen.
@ The-ED - Mee eens. Misschien simpelweg minder conventioneel worden. Het is achterhaald om reclame over dagelijkse boodschappen op vrouwen te richten en financiële zaken en auto's op mannen. Nog afgezien van het feit dat de rolverdelingen flink zijn vervaagd (of beter gezegd: gemengd) de afgelopen decennia, hebben we te maken met zo'n 2 miljoen singles, die allemaal hun eigen boontjes doppen. Zowel voor het wasmiddel als de hypotheek.


Eline

Tue 23 Sep 2008, 21:33

Nouja, aangezien er steeds meer vrijgezellen schijnen te zijn zal dat ook wel veranderen, denk ik zo.
(Overigens is dat natuurlijk óók een reden om je ten minste ook op vrouwen te richten, aangezien zij ook steeds vaker alleen een huishouden vormen.)


ThE_ED

Tue 23 Sep 2008, 11:45

@Eline: volgens mij worden bijna alle belangrijke aankoopbeslissingen genomen door vrouwen. Er is zo'n onderzoek uit amerika dat zelfs de beslissing tot aanschaf van een grasmaaimachine (toch van origine een mannentaak) door vrouwen genomen worden..

fijne dag allemaal!


daan

Tue 23 Sep 2008, 9:11

@ Daan - datzelfde zie je bij financiele beslissingen. Ook daar wordt de man aangesproken, terwijl uit onderzoek blijkt dat vrouwen een belangrijke rol spelen bij dit soort beslissingen.

@ Harald - ik vraag me af in hoeverre het ooit gewerkt heeft. Dank voor de leestip!

@ Luuk - ik denk niet dat dat beter verkoopt, maar dat een andere manier nog niet is uitgeprobeerd. Het is eenvoudiger om te bieden wat de opdrachtgever vraagt dan om met een goed advies te komen hoe het beter kan. Je noemt een goed voorbeeld. Zoals ik al stelde: de wereld van veel (uiteraard niet alle) reclamemakers is die van de jaren vijftig van de vorige eeuw.


Eline

Mon 22 Sep 2008, 23:16

Die reclamejongens doen toch ook maar gewoon wat hun opdrachtgever van ze vraagt? Gewoon wet van de grote aantallen: met reclame, gericht op mannen verkoop je kennelijk meer testosteron-gebonden 2.0 scheurmonster, 5 deurs en in een normale kleur. Het is ook een kwestie van mediakeuze lijkt me. Ik verbaas me erover dat ik als food & beverage-manager van mijn gezin nooit wordt bereikt door nieuwe tandpasta's, hagelslaggen of diepvries-vis omdat ik nu eenmaal de Allerhande, Viva of Margriet niet lees.


Luuk Ros

Mon 22 Sep 2008, 13:11

@Eline Als je het Sanoma boek Don't think pink leest, is het inderdaad zo dat het niet meer werkt om een product rondere hoeken te geven of roze te verven


harald

Mon 22 Sep 2008, 10:24

er ligt een grote uitdaging voor marketeers in vrouwenmarketing. De meeste beslissingen, ook die van een auto, worden vaak genomen door de vrouw des huizes. De man mag uitzoeken, maar als de vrouw het niets vindt komt de auto er niet in..


Daan

Mon 22 Sep 2008, 10:06

Net als dat ze vrijwel elk model nog steeds typecasten voor begin dertigers terwijl een behoorlijk aantal van de nieuwe auto's door 50+ wordt besteld. Doelgroepdenken is daar nog niet echt doorgedrongen.


Mark

Mon 22 Sep 2008, 0:35

@ Mark - de vraag stellen is hem beantwoorden ... nee, dat is natuurlijk geen female marketing, dat is eh... plain stupid :-) Met het product auto sec is niets mis. Het is de reclame die de helft van de (potentiële) doelgroep niet bereikt. Duh! Hoe lang kunnen automerken zich dat nog veroorloven?


Eline

Mon 22 Sep 2008, 0:29

@ Harald - eh... PINK?! En 3-deurs? 1.3 motortje, schat ik in? Nee dank je! Ik wil gewoon een 2.0 scheurmonster, 5 deurs en in een normale kleur. Met een reclamespotje dat mij als vrouw aanspreekt, graag. Dat bedoel ik nou juist. Niet iedere vrouw heeft behoefte aan een boodschappenwagentje.


Eline

Mon 22 Sep 2008, 0:19

Onder het motto: het is voor vrouwen dus we maken 'm roze...
Is dat female marketing?


Mark

Mon 22 Sep 2008, 0:16

Dan valt deze commercial van de nieuwe Ford Fiesta ook in de smaak.


Harald

Mon 22 Sep 2008, 0:11

@ Mark :-) Dat verbaast me niets. Persoonlijk kan ik zelfs over mijn middle-of-the-road-auto's al erg sentimenteel worden... (http://www.volkskrantblog.nl/bericht/59709)


Eline

Sun 21 Sep 2008, 23:01

Het valt mij de laatste tijd op dat ik vrouwen ontmoet die juist heel gepassioneerd praten over hun oldtimers.


Mark

Sun 21 Sep 2008, 22:48

Heb een reactie verwijderd omdat deze off-topic was. S.v.p. reacties beperken tot de inhoud van dit artikel.


Eline

Sun 21 Sep 2008, 18:21