Starbucks is oliedom

Kari-Anne Fygi
Starbucks is oliedom

Tijd om wat persoonlijke stoom af te blazen: Iedere keer als ik iets lees over Starbucks en het feit dat ze (nog) niet naar Nederland komen, denk ik: is Starbucks werkelijk zo dom? De Nederlandse consument ziet Starbucks in Nederland wel …

 

Tijd om wat persoonlijke stoom af te blazen:

Iedere keer als ik iets lees over Starbucks en het feit dat ze (nog) niet naar Nederland komen, denk ik: is Starbucks werkelijk zo dom?

De Nederlandse consument ziet Starbucks in Nederland wel zitten:
- www.prikpagina.nl
- www.michielveenstra.nl
- www.claver.nu
- www.bokt.nl
- een heuse petitie
- www.vandegrift.net
- www.allesamerika.nl
- www.nuitblanche.nl

Het artikel 'Waar blijft Starbucks?' in Carp is het nieuwste artikel in een lange rij van artikelen in de media over hoe het toch komt dat Starbucks niet naar Nederland komt (Uitgezonderd het hoofdkantoor voor Europa dan en een shop in het Nike-hoofdkantoor).

Alexander Belderok van Roland Berger Strategy Consultants in Carp: 'Nederland zit midden in het Senseo-tijdperk, dus ik vraag me af of we wel klaar zijn voor een keten als Starbucks.'

Tja, of Senseo koffie is, daar verschillen de meningen nogal over?

'Koffie is voor Hollanders een beladen product. Wij gaan voor een sober, degelijk assortiment, niet voor veel verschillende smaakjes', aldus Belderok.

Een beladen product? Wat is dat nu weer?

Verderop in het artikel komt het: de beroemde (en beruchte?) 'Nederlandse koffietraditie' is de boosdoener voor afwezigheid van Starbucks.

'Wat Starbucks mogelijk afschrikt aan de Nederlandse markt, is de rijke koffietraditie. Het is moeilijk om een al bestaand koffieritueel te veranderen.'

Tja, vroeger aten Nederlanders ook aardappelen met andijvie en een gehaktbal. Maar vandaag de dag staat er ook Thais op tafel en wordt er wel eens een hamburger bij McDonalds gehaald. Vooral dat laatst was destijds toch ook een breuk met de 'eettraditie'?

Grootste verdienste
De grootste verdienste van Starbucks is dat het de Amerikaan (en toerist!) een alternatief heeft aangeboden voor de waterdrab die voorheen voor koffie doorging in de VS. Het bedrijf heeft de Amerikaan opgevoed in het koffiedrinken.

Zoals in het artikel terecht wordt opgemerkt, Starbucks is verder succesvol in China, Japan en Groot-Brittannië, landen met een theecultuur.



Vandaar, zo gaat de redenering, dat deze landen openstonden voor een nieuwe koffie-ervaring. In bijvoorbeeld Italië en Frankrijk krijgt Starbucks minder goed vaste voet aan de grond vanwege de daar al bestaande sterke koffiecultuur. Vandaar dat Starbucks Nederland links laat liggen, lesson learned.

Een te makkelijke redenering lijkt me. Ik denk dat het meer te maken heeft met anti-Amerikaanse sentimenten in Frankrijk en Italië, de te hoge kosten van toplocaties in steden als Parijs, Nice, Rome, Milaan en de relatief hoge Starbucks-koffieprijzen.


Italiaanse barretjes
En dan nog, Nederland valt niet te vergelijken met Italië en Frankrijk, niet qua koffiecultuur. Kijk maar eens naar het staand koffiedrinken 's morgens in Italiaanse barretjes.

Een bakje koffie doen bij de buurvrouw kan best blijven bestaan als Starbucks naar Nederland komt.

De mensen die bij de buren een bakje koffie halen, zijn een andere doelgroep dan de werkenden in de grote steden die fietsend (of met de bus, tram) door de binnenstad naar hun werk gaan en best trek kunnen hebben in een bakje Starbucks-koffie.
Ik verwacht weinig succes als Starbucks in Opmeer een vestiging opent, maar Zwolle, Utrecht, Tilburg, Maastricht, Amsterdam ga maar door: dat moet toch lukken?

Rekenmeesters
Dick de Kock, directeur van The Coffee Company die nu langzamerhand de ruimte in Nederland voor Starbucks' voeten wegkaapt: 'Wij hebben totaal geen marktonderzoek gedaan voordat we begonnen. (?) Starbucks heeft rekenmeesters die tot drie cijfers achter de komma becijferen of een winkel rendabel zou kunnen zijn.'
The Coffee Company heeft nu tien winkels in Nederland.

Espressamente, de sjieke koffieshop van Illy die in oktober in Rotterdam start ziet zich niet als een concurrent voor Starbucks. Directeur Gert Korteweg: 'Wij richten ons op kwaliteit, zij gaan vooral voor véél koffie.'



Verderop in het artikel komt een reden aan bod die meer hout snijdt: het is lastig voor Starbucks zakenpartners te vinden. Starbucks werkt met franchisers 'maar om een enorme papierwinkel aan wetgeving en regels te ontlopen, doet het land slechts zaken met een partij', weet Carp. De mogelijke Nederlandse partnerkandidaten Albert Heijn, Maxeda, Albron, Servex hebben allemaal hun eigen nadelen (bijvoorbeeld het ontbreken van toegang tot goede locaties).

Geen geschikte zakenpartner
The Coffee Company-directeur denkt waarschijnlijk terecht dat het niet kunnen vinden van een geschikte zakenpartner de belangrijkste reden is dat Starbucks nog niet in het Nederlandse straatbeeld is te zien.

Klinkt logischer dan angst voor een 'sterke koffiecultuur'.
Bovendien, in 2002 was Starbucks nog naarstig op zoek naar een Nederlandse partner.

Een ander gerucht is dat er een 'afspraak' bestaat tussen Sara Lee en Starbucks waardoor de Nederlandse markt voor DE is.
Er zijn 20 DE-cafés in Nederland (en dan vooral in de Randstad en enkele steden daarbuiten).

Maar hoe het ook zij, voorlopig blijven we Starbucks-loos
Misschien heeft het ook wel iets: Nederland als koffieonderontwikkelingsland.

PS Voor de diehards:
Hier een onderzoek van student sociale geografie, Erik Bijsterbosch, of Starbucks vestigingen in Nederland zou kunnen beginnen.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 87  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Starbucks is in Nederland.. alleen op schiphol... maar als echte starbucks fan maakt dat natuurlijk niks uit!!!!


r

Thu 21 Feb 2008, 23:41

Ik heb, toen ik voor mijn werk in Las Vegas was, geen ochtend de Starbucks overgeslagen. Een lekkere Starbucks en een cherry danish, en ik was weer wakker.

Ik zou er zeker voor gaan als het in Nederland te krijgen was!


Randy Keyers

Wed 20 Feb 2008, 22:37

hoezo missen jullie de link met koffie? Ik ben al een stapje verder, maar laat maar. Ik ben er klaar mee.
GOD BLESS AMERICA!!!!


ruth

Fri 04 Jan 2008, 21:19

Diederik Heinink HOEZO mis je de link met koffie?


r

Fri 04 Jan 2008, 21:17

Starbucks op schiphol!!! YEEEHEEEEE


R

Fri 04 Jan 2008, 21:16

In London betaalde ik 2,30 pond = ?3,10! :)


Sarah

Thu 03 Jan 2008, 12:04

Ik heb hier voor een frappuccino tall (=small) ?4,20 betaald!


Sarah

Thu 03 Jan 2008, 12:00

Ik begreep van een Amerikaan dat de prijzen per stad, en zelfs per vestiging kunnen verschillen. (Dus je betaald meer in downtown Manhattan dan in een wat minder druk gebied.)


ThE_ED

Thu 03 Jan 2008, 11:43

in Singapore betaal je S$3.80 voor een long black = ongeveer EUR 1,90.


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 11:15

@Diederik Heinink

Ja, goede! hehe

Nee maar we mogen dan best een zeurland zijn, maar Starbucks zal echt wel aanslaan hier. Wie houdt er nou niet van? En hou je niet van koffie, dan wel van thee of een muffin en gezellig bijkletsen met vrienden toch!

De Starbucks op schiphol is trouwens wel duurder dan bv die in London!!! of Madrid! Met minimaal ?0.80


Sarah

Thu 03 Jan 2008, 11:11

Ik vind een goede coffeebar ook heerlijk, hoewel het ook een beetje een hype is geweest hier. (Iedereen ging een jaar of 2-3 terug ineens naar de coffeecorner.)

Ik denk dat Starbucks op zich wel goed in Nederland past qua "op straat eet cultuur". Het traditionele beeld is toch dat van iemand die naar kantoor loopt met zo'n beker in de hand.


ThE_ED

Thu 03 Jan 2008, 10:41

hier in Singapore smullen de mensen werkelijk van coffee bars. men is hier zeer trend- en merkgevoelig. zeker als het uit het Westen komt: Starbucks is hot, The Coffee Club is hot, allemaal. maar ook hun eigen concept doet het erg goed. zie mijn eerdere posting hierover:
http://www.molblog.nl/marketing/4713


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 10:23

Een hype in Nederland rondom de introductie in Nederland, bedoel ik natuurlijk. ;) Veel mensen kennen het hier, vinden het hip, alleen tot voor kort was het er niet.


ThE_ED

Thu 03 Jan 2008, 10:17

@ThE_ED: de merknaam staat al jaren stevig in de schoenen, dus ik denk dat het te laat is voor een hype.


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 10:11

Ze hebben blijkbaar gekozen voor een relatief stille introductie. Ik weet ook niet of ze gebaat zouden zijn bij een kortstondige "hype".


ThE_ED

Thu 03 Jan 2008, 10:09

@Kari-Anne: haha, ik kan ook niet even weg. beide op Schiphol; het is nog erg braaf.


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 9:50

@Diederik: dit bericht is anderhalf jaar oud. Toen was Starbucks nog niet in Nederland. Nu zijn er twee, een achter de douane op Schiphol en eentje op Schiphol Plaza vlakbij de Burger King. Anton-Jan schreef daar onlangs over:
http://www.molblog.nl/Merken/6090


Kari-Anne

Thu 03 Jan 2008, 9:48

@Kari-Anne: goed inderdaad.

en wat bedoel je, ze zijn nu dus wel in NL, behalve de vestiging die al bekend was?


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 9:38

@Diederik: Welcome back!
Nee, woordvoerder heeft niets losgelaten. Starbucks doet simpelweg geen uitspraken en bam! Ineens zijn ze er.


Kari-Anne

Thu 03 Jan 2008, 9:27

@sarah: het is wel te hopen dat je geen koffie in je hand hebt als je tegen iemand aan loopt:-)


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 9:13

Wanneer leren we nou eens: niet over één kam scheren!

Ik mis de link ook, maar ik zeg altijd sorry als k tegen iemand aanloop .... dus hou ik van starbucks??!! :D


sarah

Thu 03 Jan 2008, 8:57

@ruth: ik mis de link met koffie even.


Diederik Heinink

Thu 03 Jan 2008, 2:11

Ik zeg niet dat nl geen koffieland is, het is gewoon de mentaliteit van de mensen hier! Word je hier in Nl vuil en arrogant aangekeken als je per ongeluk tegen iemand aanloopt, in Amerika wordt er sorry tegen je gezegd, ook al liep jij tegen iemand aan... nou vraag ik je!


ruth

Wed 02 Jan 2008, 23:00

and now more on a serious note: ik heb deze discussie tot nu toe even niet gevolgd, maar het is inderdaad een ongelooflijk feit. ik ben erg benieuwd wat hier de werkelijke reden voor is.

dat NL voor DE is, lijkt me ongeloofwaardig en anders een aardige case voor de NMa.

dat NL geen 'koffieland' zou zijn is de grootste nonsense die ik ook ooit gehoord heb. menig koffietentje doet goede zaken en daarnaast is er ook nog zoiets als de markt 'opengooien'. als Starbucks begint, volgen er meer(hoe staat het met The Coffee Bean, The Coffee Company, The Coffee Club in NL?).

heeft de woordvoerder van Starbucks al gereageerd?


Diederik Heinink

Wed 02 Jan 2008, 2:46

Hey,
ik wil even reageren op het feit dat jij Starbucks oliedom vindt!
Teneerste is er al een starbucks in Nederland, maar jah, geeft niet.. en trouwens Nederland is een zeurlandje, we hebben te veel eisen!
En als Starbucks echt zo dom is, waarom is de eigenaar van Starbucks dan zo rijk? Die Amerikanen weten gewon wat ze willen!!!!GOD BLESS AMERICA


ruth

Tue 01 Jan 2008, 20:02

I love Starbucks. Als ik in 't buitenland ben zoek ik er altijd één op. Het zou in Nederland geweldig lopen. Het feit dat we 't er al over hebben zegt toch genoeg. In hartje Amsterdam mag er cker geen Starbucks ontbreken, alleen maar te denken aan alle toeristen die de stad bezoeken en trek hebben in een Starbuck. De koffie is gewoon lekker, vooral de verschillende smaakjes. Er is voor iedereen wel wat te vinden. Het is gewoon een belevenis. Als je er niet van houdt, prima! Maar voor alle fans net als ik, kan ik niet wachten tot een store in de buurt!


Logan

Thu 27 Dec 2007, 13:42

Starbucks heeft gewoon een goed concept. Marketing ten top. In een relaxte stoel, boekje lezen, koffie naar smaak, iets lekkers erbij, laptop erbij, met vrienden kletsen, zakenrelaties. Het kan allemaal.
De kwaliteit koffie is niks mis mee. Als je echt voor t exclusieve wilt, dan ga je toch wel naar een ander café!

Nu in de vertrekhal van Schiphol, denk dat het niet lang meer duurt voordat er in Amsterdam ook een vestiging volgt. Laat maar komen! :D


Sarah

Wed 05 Dec 2007, 11:53

Ik heb begrepen dat de starbucks in schiphol inmiddels verplaatst is naar het gedeelte waar je kan komen zonder ticket en dus ook zonder de douane te moeten passeren!

Natuurlijk moet starbucks naar Nederland komen en het wordt op zeker een groot succes. Het concept is goed (gratis wifi, cheesecake, koffie en frappucinos).

In Rotterdam zijn er ook zaken die ijskoffie serveerde - maar die stopte er allemaal mee in oktober omdat het volgens hen te koud was buiten.


Martijn

Fri 30 Nov 2007, 12:47

ER MOET GEWOON EEN STARBUCKS KOMEN IN AMSTERDAM . PUNT


...

Sat 24 Nov 2007, 15:55

Die "20 DE-Cafés" zijn ook een beetej misleidend want er zijn er heel veel die in gebouwen van bijvoorbeeld universiteiten liggen. Die in Rotterdam bijvoorbeeld alle 3! (Ze zijn wel erg populair.)


ThE_ED

Fri 16 Nov 2007, 12:53

Bij gate B heb ik woensdag koffie van ze gedronken. Overal gezellige bankstellen, mooi centraal gelegen.
het personeel moest duidelijk wennen, in de 5 minuten dat ik wachtte op mijn frappucino, moesten ze 4 verkeerde bestellingen weggooien, waaronder thee...alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
maar wel heerlijke ijskofffie gedronken!


Elsbeth Eilamder

Fri 16 Nov 2007, 12:50

sinds gister open aan de goede kant op schiphol!!!


wieksel

Fri 16 Nov 2007, 11:52

Hahahahaaaaaaaaaa eindelijk!!! Starbucks zit in Amsterdam...op Schiphol...voorbij de douane helaas maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er twee verkooppunten in de vertrekhal komen. Hoe dan ook: naast london, Berlin en Bangkok prijkt er nu ook een Amsterdam mok aan mijn Amsterdamse keukenmuurtje!! Ik ben heeeeeeel blij...sorry Rick (doe je zusje de groetjes)van de coffecompany maar mij ben je als klant kwijt...STARBUCKS RULES!!!


marlies van eunen - de Boer

Fri 31 Aug 2007, 19:33

Ik weet dat starbucks al eens geprobeerd heeft om naar nederland te komen. Er werden zelfs al managers etc geworven om het hier op te zetten, echter de kwaliteit van starbucks koffie laat in vergelijking tot veel leuke lunchzaken en koffiebarretjes toch wel de wensen over. Persoonlijk woon ik in Haarlem en ik zou er toch niet aan moeten denken om hier in een starbucks te zitten. Een goed voorbeeld is de subway. Ook zo iets waarvan iedereen zei waarom niet hier. Nou het was hier en ging gruwelijk op zijn bek. Waarom? Heel simpel voor hetzelfde geld zit je een kwalitatief beter broodje te eten in een veel gezelligere omgeving.


patrice meijboom

Sat 11 Aug 2007, 18:06

Hi,

Ik reageer op het bericht van Zaan,
er heerst in Nederland een grotere eet cultuur dan in amerika (met uitzondering van New York). Waarschijnlijk bedoel je een eetcultuur waarbij men alles buiten de deur eet. Ik heb vaak genoeg amerikaanse gasten in het restaurant maar zij halen het bij lange na niet bij de nederlandse gasten.
Toch geef ik je zeker gelijk dat "wij" nederlanders tevaak thuis eten en dan vooral 's ochtends! Ik pleit nog steeds voor een aantal Starbucks ketens hier in nederland!!!


Kees Kok

Mon 06 Aug 2007, 1:18

Ik heb al meerderen mensen in mijn omgeving horen zeggen dat ze starbucks geweldig vinden. Maar de helft van deze mensen heeft nog nooit een bakkie op van deze gehypte Amerikaanse keten op.

Ikzelf vind starbucks erg lekker. Alleen zie ik niet in waarom dit zo nodig naar nederland moet komen. Er bestaat meer koffie toch?

Zo heb je bij de benzinestations in amerika ook heerlijke koffie, die erg lijkt op een starbucks! Voor een paar dollarcent heb je een super grote beker koffie die je in je eentje niet opkrijgt, in allerlei soorten smaken! (bv. the farmer brothers)

Verder denk ik wel dat starbucks hier een succes zou kunnen zijn omdat, vooral de jeugd, het amerikaanse leven willen.

Alleen het amerikaanse leven is net nog even anders als het hier is. Er is daar een buiten de deur eet cultuur. Mensen stappen s'cohtens de deur uit en halen een kop koffie en een broodje. Wij eten, vaak nog,aan de keuken tafel een boterham met hagelslag. Maar ook dat is aan het veranderen.


Zaan

Sun 05 Aug 2007, 15:24

@M.: Heel goed! Is aangepast.


Kari-Anne

Mon 16 Jul 2007, 22:43

sorry maar.. houdt snijdt?!


M.

Mon 16 Jul 2007, 20:35

Starbucks is een hype, en als je het artikel leest in HP de tijd van juni (vertaling van artikel uit Der Spiegel)zou je starbucks moeten boycotten. Zeker in een tijd als deze. Starbucks is echt Amerika en laat ze het daar houden...We are all living in America :(


marco

Mon 09 Jul 2007, 18:58

Waarom zou Starbucks nu niet lukken - volgens mij is de tijp rijp; overal wordt Frappucino verkocht en de Coffee-company + DE winkels zijn niet meer weg te denken uit koffiedrinkend Nederland! Ik zie Starbucks gewoon als weer een ander bedrijf dat ook koffies verkoopt - niks speciaals aan, maar goed; die hype erom heen is ook alleen maar vanwege al die celebs die dààr hun koffie halen! starbucks de beste koffie van deze planeet?! Wat een onzin; in nederland wordt prima koffie gezet - we moeten juist trots zijn op onze DE en de markt niet verpatsen aan de Amerikanen!!!!


Annemarie

Fri 01 Jun 2007, 10:30

Er heeft ca. 7 jaar geleden een Starbucks filiaal gezeten aan het Noordeinde in Den Haag. Dat was snel afgelopen want het sloeg totaal niet aan. De kracht van Starbuck is dat het een standaard kwaliteit koffie over de hele wereld verkoopt. Net als MacDonalds. De koffie zelf is niets bijzonders. Als je echt lekkere koffie wilt, ga je naar La Mano Maestra op het Noordeinde. Of zet thuis gewoon een lekker bakkie!


Poekel

Thu 05 Apr 2007, 16:10

Ja, het lijkt mij geweldig wanneer Starbucks haar deuren zou openen in Nederland zowel in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den haag en dan vervolgens zou gaan uitbreiden naar andere steden. Ik heb wel 's een Frapuccino ( is toch die ijskoffie) en een cheesecake gegeten. And boy, i was sold...heerlijk!!!
Maar de CoffeeCompany hier in Utrecht lijkt me ook onwijs goed, zeker een goede stap omdat er verder niet veel plaatsen zijn waar je goede koffie en variaties daarop kan krijgen.
Je hebt Coffee-star in de bibliotheek van Utrecht, maar om nu onderweg ergens naartoe de bibliotheek binnen te gaan en daar te gaan chillen?? Lijkt me niet.
Hopend dat de CoffeeCompany een leuke tent is met leuk personeel. Wat ik overigens ook belangrijk vind is dat er frisdrank te koop is, van koffie krijg ik soms dorst en ik hoop natuurlijk dat er van die grote plasma schermen komen dat maakt de vestiging mooi in mijn ogen!


Tamar

Tue 03 Apr 2007, 1:03

Hé ja gezellig met z'n allen uit grote kartonnen bekers drinken en daarna ermee over straat lpen omdat je er mee naar kantoor moet.
Ik heb 1 keer in de VS ( Seattle) bij starbucks koffie gedronken. Ik vond het niet bijzonder lekker en ook niet bijzonder gezellig.


Jan

Wed 21 Mar 2007, 13:42

In Amersfoort is het voor mij begonnen!!
Koffie bij: " Coffee Case "
Kortegracht 3
100 % Arabica coffee
Espreso/Cappuchino/macchiato
voor altijd verknocht.


C.Dijkhuis

Sun 18 Mar 2007, 22:00

Ik ben ook zeker niet iedereen maar wel blij, ieder z'n smaak uiteraard maar als Starbucks een beetje dezelfde kant op gaat als in New York dan worden het super strakke en mooie "koffiehuizen"


Kees Kok

Tue 13 Mar 2007, 23:55

Ik ben zeker niet iedereen, maar ik ben wel blij!


Marieke

Mon 12 Mar 2007, 10:08

Beste mensen, zal ik dan maar met een primeur komen? Ik werk op schiphol en starbucks is al druk in onderhandeling over de inrichting en plaatsing van de starbucks fillialen.. Over een paar maanden kan je dus helemaal naar schiphol rijden voor een frappucino.. Iedereen nu blij?


ROEL EN ROEL

Mon 12 Mar 2007, 6:36

Starbucks heeft creatieve koffie-varianten, maar ik vind de "hype" ietwat overdreven. Blijft een kwestie van persoonlijke smaak. Maar goed, voor wie het nog niet wist, er worden op dit moment (maart '07) Horeca Managers gezocht voor, jawel, een Starbucks Coffee locatie op Schiphol... Trek er je conclusies uit zou ik zeggen!


Benjamin

Thu 08 Mar 2007, 14:32

Ik kwam op deze site terecht toen ik op zoek was naar links over Starbucks en Nederland. Toevallig had ik zelf ook al een soortgelijk mailtje gestuurd naar Starbucks en dezelfde reactie ontvangen als bovenstaand. Ik vraag me echt af waar Starbucks op wacht voordat ze zich gaan vestigen in Nederland.


Marieke

Sun 04 Mar 2007, 19:21

Ik heb gisteren gelijk een email gestuurd naar de Starbuck wanneer ze een winkel in Nederland gaan openen en ik kreeg dit terug:

Hello Kees,



Thanks so much for suggesting us to open stores in Holland.



We're always looking for great new places to open stores, so I'd be more than happy to pass along your comments to our store development team for their consideration.



Thanks for taking the time to contact us. We appreciate your interest and look forward to seeing you in our stores soon!



Warm Regards,



Minh L.

Customer Relations Representative

Starbucks Coffee Company

Dus misschien als we allemaal een mailtje sturen zet ze dat aan het denken..( )


Kees

Thu 18 Jan 2007, 10:43

De vergelijking van Starbucks met Senseo slaat nergens op. Starbucks probeert in hun ketens een ervaring te creëeren, dat mensen de koffie lekker vinden is wel belangrijk voor ze maar niet het belangrijkste punt. Door middel van wireless internet en grote lekkere stoelen proberen ze het mensen comfortabel te maken. Zelfs de mensen achter de counter moeten cursusen volgens om altijd lief en vrolijk te lachen, alleen om dat op de klanten uit te stralen. De koffie is dus niet het belangrijkste, het is het gevoel dat ze je erbij geven; ontspanning en het gevoel dat je gewenst bent.


Lotte

Thu 18 Jan 2007, 9:16

Snap de vergelijking tussen Senseo en Starbucks niet helemaal, Senseo drinken mensen thuis en Starbucks even snel onderweg of lekker in zo'n grote stoel met een heerlijk stuk cake! Starbucks is echt perfect, ben 6 dagen in New York geweest en vond het super relaxed en makkelijk! Wordt hoog tijd voor een Starbucks hier in de buurt, Haarlem of Amsterdam....!!!


Kees Kok

Wed 17 Jan 2007, 13:25

Wie veel reist wordt vanzelf een Starbuck junk, prima coffee, geweldige capuchino's en nog beter altijd internet.

Daarnaast prima plek om af te spreken voor business, zeker in London. Hoewel als het even kan nog liever CaffeNero (best expresso this side of milan). Jammer dat we dit soort coffeeshops in Holland nog niet hebben.


Henk

Wed 10 Jan 2007, 20:05

er moet egt hoognodig een starbucks in nederland (haarlem) komen .. ik ben namelijk egt zwaar "verslaafd" door een zomer in amerika en ik ken wel honderden mensen die geinterseert zouden zijn in een starbucks..


charlotte

Wed 10 Jan 2007, 18:17

Erik, leuk dat je even 'langskomt'!


Kari-Anne

Fri 24 Nov 2006, 17:36

leuk mijn scriptie hier terug te vinden:http://www.ru.nl/socgeo/html/files/ba-thesis/scripties/2004-2005/Bijsterbosch, Erik.pdf

ja, Starbucks is een interessant bedrijf, met vele mogelijkheden. Maar met een moeilijke opgave in Nederland. Toch denk ik dat het concept hier zeker aan zal slaan, maar dat is uiteraard aan Starbucks zelf om haar kansen te berekenen en het eventuele risico te nemen


Erik Bijsterbosch

Fri 24 Nov 2006, 16:56

Omdat het zo'n dankbaar onderwerp is: Starbucks wil van 12.000 naar 40.000 verkooppunten wereldwijd, waarvan de helft buiten de VS. En over twee jaar moet je bij 6.500 vestigingen een warme maaltijd kunnen krijgen. Voor meer interessante Starbucks facts: http://www.usatoday.com/money/industries/food/2006-10-05-starbucks-growth_x.htm

Eric van der Palen
Eric van der Palen

Wed 11 Oct 2006, 13:43

Wat in deze discussie alleen maar wordt aangestipt maar veel meer aandacht zou moeten krijgen, is het totaalpakket dat Starbucks biedt. Wake up and smell the coffee: het gaat niet alleen om de koffie zelf, maar ook om al die variaties, de muffins en het feit dat je er gezellig kunt zitten, desgewenst met een boek. Ik heb bij Starbucks in New York ooit gezeten achter een Mocha Frappuccino gezien hoe het zachtjes begon te sneeuwen, terwijl Frank Sinatra op de achtergrond The Christmas Waltz zong. Bij The Coffee Company moet je blijven staan om een bekertje koffie van 3 euro te nuttigen: daar zie je mij dus niet.


Kiki

Mon 02 Oct 2006, 14:37

Er zit overigens wel een soort overslag/distributiecentrum in Amsterdam. Ik moest er ruim anderhalf jaar geleden eens boodschappen bezorgen toen ik voor Albert (bezorgservice AH) werkte.

Een mega pand in de richting van Spaarnwoude, in de buurt van de geflopte containerterminal. Ik kreeg er een kop koffie :)


Gijs Nijholt

Wed 13 Sep 2006, 14:41

@Onno: ben je niet in de war met Subway?

Uit een eerder bericht op MolBlog:

?Amsterdam krijgt een wereldprimeur als de winkel over drie maanden in de Reguliersbreestraat opent: een unieke Subway-vestiging.?
Zie: http://www.molblog.nl/reacties.php?nieuws=2850


Kari-Anne

Tue 05 Sep 2006, 14:03

Voor zover ik weet is het de bedoeling dat er op korte termijn een Starbucks komt in de Reguliersbreestraat te Amsterdam. Laten we het een hardnekkig gerucht noemen. Het zou gaan om een plek naast het Tuschinsky.


Onno

Tue 05 Sep 2006, 13:58

Ik wil niet zeggen dat starbucks slechte kwaliteit levert, maar dat wij hier al enorm hoge kwaliteit koffie voor thuisgebruik hebben. In Amerika is dat niet het geval, zie verder de reactie van sil.

Omdat ik zeg dat starbucks qua koffie (dus niet qua concept en experience) niet bijzonder is ben ik blijkbaar een links conservatieve Nederlander die nog nooit starbucks koffie heeft gedronken. Beide aantijgingen zijn onjuist.

Tevens heeft starbucks zelf te kennen gegeven dat ze bezig zijn: 'De starbucks formule richting de Nederlandse norm te vertalen.' (In een reactie op een e-mail voor een essay wat ik enkele jaren geleden heb geschreven.) Hierbij gaat het ook zeker niet alleen om de koffie kwaliteit maar ook om de sfeer rondom de koffie die bij ons veel anders is.

Kortom, ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat starbucks de stap durft te nemen. Goede zaak dat ze eerst kritisch naar een nieuwe markt kijken in plaats van een formule een op een te copy-pasten.


Flip

Tue 05 Sep 2006, 9:37

Ik liep vrijdagavond op de Haarlemmerdijk in Amsterdam en daar zit een Coffee Company (goede locatie!)

Helaas maar tot 19.00 open...

Een voordeel van Starbucks is dat je er vaak ook nog om 23.00 terechtkunt.

Het is een huiskamer buiten de deur.

Zou mooi zijn als Coffee Company ook ruimere openingstijden zou hebben.
Dat hoort erbij.

's Ochtends zijn ze om 07.30 open en dat is een goed tijdstip.


Kari-Anne

Mon 28 Aug 2006, 16:13

Starbucks is in de VS een succes omdat men geen koffie op kantoor kan krijgen. De meeste Amerikanen weten niet eens hoe ze koffie moeten zetten en hebben geen koffieapparaat in huis. De Senseo is trouwens wel in opkomst in de VS. Bovendien snappen ze daar helemaal niets van koffie drinken. De meeste Nederlanders staan er mee op en gaan er mee naar bed maar in de VS is dat een ander verhaal. Ik mis Starbucks niet in Nederland hoor, genoeg alternatieven. Maar als ik een Starbucks tegen kom en ik heb trek in een bakkie zal ik er wel binnen lopen, maar dat zou ik ook bij de Coffee Company of wie dan ook doen.


sil

Mon 28 Aug 2006, 15:14

Starbucks manier van roasten (bijna verbrand) sluit slecht aan bij de Nederlandse norm. De manier waarop de Amerikaan koffie nuttigt heeft ook niks met de Nederlandse manier te maken. Veel volle melk erin, en het dan gek vinden dat ze dikker worden.

Link tussen de Coffee Company en DE bestaat dacht ik niet meer. Het is wel begonnen met seed money van DE.
DE is ooit begonnen in Nederland, onder de naam Jacque Motte, maar dat was een flop. Welke persoon dat bedacht heeft bij DE... Nou ja, de vorige baas van Sara Lee-DE, een Belg...
Nu staan ze op verschillende locaties met DE Cafe, wat beter aanslaat.
DE probeert op veel manieren jongeren aan de koffie te krijgen, iets wat ze de laatste tijd steeds beter lukt. Maar de nieuwe producten die bedoeld zijn om jongeren aan te trekken gaan wel de Starbucks kant op.


Joost

Sun 27 Aug 2006, 13:42

Het is typisch Nederlands om weer meteen met het argument aan te komen dat de koffie van Starbucks niet te drinken is. De gemiddelde tent in Amsterdam schenkt vele malen smerigere koffie dan normaal is. Daar tegen is de koffie van Starbucks heerlijk. Maar ja, Starbucks is Amerikaans en dat kan niet goed zijn volgens de links conservatieve Nederlander. Hou toch een keer op en proef zelf eens. Als bijvoorbeeld de service in Starbucks hetzelfde zou zijn in Nederland als in de rest van de wereld gaat Amsterdam er in ieder geval op vooruit. Wel eens een kop koffie bij de Coffee Company besteld? Meer dan twee klanten tegelijk kunnen ze niet aan, chagerijnig personeel en geen lekkere koffie...


joost wijnberg

Fri 25 Aug 2006, 10:34

Stel voor dat Whitbread met Costa Coffee ook niet al te lang wacht om hun keten in NL neer te zetten dan. Ik zal ze eens tippen. In de UK een grote concurrent van Star Bucks.
http://www.costa.co.uk


ggoossens

Fri 25 Aug 2006, 0:23

Maar of Nederland hier klaar voor is... http://www.youtube.com/watch?v=Eu6q_RNTDgk

Eric van der Palen
Eric van der Palen

Thu 24 Aug 2006, 23:45

@Gijsbregt: Inderdaad, ze zijn ook mvo-waardig bezig.


Kari-Anne

Thu 24 Aug 2006, 12:26

Helemaal mee eens Kari-Anne,
De taart van SB wordt toch ook vergeleken met de DE koffie van hier? Ze hebben een nieuwe category in het koffie drinken uitgevonden en ingevoerd. Maar juist de gewone bonen zijn prima. Vaak nog ecologisch (of iets daaraan verwant) ook. En de barista's weten heus wel wat ze doen daar, dus de espresso of cappuccino smaakt echt goed daar. Ga het eens proberen, fans van het bakkie pleur.


Gijsbregt

Thu 24 Aug 2006, 11:45


marije

Thu 24 Aug 2006, 10:39

Waar komt de notie vandaan dat Starbucks minder goede koffie schenkt dan wij hier in Nederland?

Starbucks staat bekend om zijn frappuccino?s , koffie met witte chocolade en slagroom, caramel, hazelnoot ga maar door.
Deze producten bevatten koffie, maar koffie kun je het niet noemen ;-)
Meer snoepjes.

Maar ze schenken ook normale koffie (keuze uit verschillende soorten bonen, zie:
http://www.starbucks.com/ourcoffees/menuboard.asp?category_name=Coffee+Menu+Board ), espresso?s.

En die koffie is prima en van goede kwaliteit.


Kari-Anne

Thu 24 Aug 2006, 10:29

Waarom starbucks niet naar nederland komt? Omdat wij hier al zo'n hoge kwaliteit gewend zijn dat starbucks zich niet op dat punt kan onderscheiden.
In Amerika is het inderdaad zo dat ze vele malen betere kwaliteit leveren dan menigeen, maar de standaard ligt hier al enorm hoog.
Uiteraard hang het concept starbucks niet alleen een de kwaliteit van de koffie, maar het is mijns inziens wel het punt waardoor starbucks hier nog niet te vinden is.


Flip

Thu 24 Aug 2006, 9:49

Ik heb toch sterk de indruk dat deze Belderok geen idee heeft wat er speelt in de koffiemarkt. De causale connectie tussen Senseo (inhome) en Starbucks (outofhome) ontgaat mij volledig: De eerste is een convenience propositie en de tweede een experience propositie, appelerend aan sterk verschillende behoeften. Wat experience betreft, loopt Nederland aardig over van voorbeelden (binnen en buiten de koffiemarkt). Nederland is allang klaar voor Starbucks.


Raul

Thu 24 Aug 2006, 0:54

Dichtstbijzijnde Starbucks is in Düsseldorf. Slechts 2 uur van de randstad. Maar toch te ver weg voor het ontbijt of de lunch.
De ware reden voor het ontbreken van Starbucks laat ik aan de experts over. Mijn mening is wel dat het succes van Senseo de weg heeft bereid voor echte koffie, zoals Illy en Starbucks. DE pakt dit nu niet op, want ze missen in het sensibele senseo apparaat de benodigde bars (luchtdruk, bedoel ik). Nieuwe smaakjes uit zogenaamd verre orden, blijven de witter dan wit van de koffie. De creative destruction komt vanuit Italië en hopelijk spoedig vanuit de VS. Leve de goede koffie in een goede setting. En thuis, daar schenk ik al lang geen DE meer, maar in Italië gebrande koffie of vers gemalen Starbucks koffie.


Gijsbregt

Wed 23 Aug 2006, 23:34

Dat heb ik nu ook met Gap. Ze zitten in Europa echter alleen nog maar in Engeland en Frankrijk, dus voordat Amsterdam aan de beurt is...


Elsbeth

Wed 23 Aug 2006, 14:11

De koffie die Starbucks schenkt, is prima. Niet beter of slechter dan bijvoorbeeld Douwe Egberts.

Maar wat ik persoonlijk mis in Nederland, is het concept van Starbucks. En dan vooral de lekkere stoelen, banken, mogelijkheden voor draadloos internet, de kranten op de tafel en het uren kunnen blijven zitten.

Dat hebben we niet of nauwelijks in Nederland.


Kari-Anne

Wed 23 Aug 2006, 14:10

Hmm, zat zondag in London nog aan starbucks + stroopwafel (produced in Amsterdam for Starbucks!!!!). Vind het ook jammer dat dit in Nederland bestaat. Gelukkig is er in Haarlem een meer dan prima (wellicht nog beter) alternatief: 'Anne en Max'


Daan

Wed 23 Aug 2006, 13:03

Toen ik voor mijn werkgever in Kuala Lumpur was, liep ik ?s ochtends voor kantoortijd langs de Starbucks. Daarmee kon ik de dag in ieder geval met goede koffie beginnen. Om diezelfde reden ontvluchtte ik tijdens vakanties ook al eens de Thaise, Mexicaanse en Chinese hotelkoffie door bij Starbucks te gaan ontbijten. In het buitenland is Starbucks een zekerheidje, je weet wat je er kunt verwachten. Net als McDonalds, de Pizza Hut of Subway.

Gewetensvraag: zou ik datzelfde doen wanneer er hier in Nederland een vestiging op mijn route van huis naar werk zou liggen? En zou het voor mij dan ook uitmaken of dat Starbucks, Coffee Company, Illy Espressamente of Costa Coffee zou zijn?

Voor mij persoonlijk: ik betwijfel of ik met een beker koffie ?van buiten? in de lift zou stappen. De koffie hier op kantoor is echt niet beroerd. Maar treinpassagiers, toeristen, lunch-wandelaars en winkelend publiek zullen een kopje merk-koffie denk ik zeker omarmen.

Eric van der Palen
Eric van der Palen

Wed 23 Aug 2006, 12:20

Ik zit helemaal niet te wachten op Starbucks in Nederland. Ik verwacht veel meer van de nieuwe Illy cafés in Nederland. Echte goede Italiaanse koffie. Als je kijkt naar de ontwikkelingen in Londen, dan zie je dat de consument veel meer trekt naar authenticiteit en dus weg van Starbucks naar Costa Coffee. Laat die Amerikanen maar doen waar ze goed in zijn: Hamburgers bakken en Cola maken.


Eric Silva

Wed 23 Aug 2006, 10:53

Goed verhaal! Ik blijf me inderdaad verbazen over het ontbreken van Starbucks in Nederland. Hier in Zwitserland (waar ik sinds kort woon) heerst een vrij sterke koffiecultuur, te vergelijken met de Italiaanse cultuur. Mensen betalen hier al gauw 500-1000 frank (300-700 euro) voor een koffie-apparaat thuis. (Dergelijke koffie is inderdaad niet te vergelijken met de Senseo die we ook hebben meegenomen uit NL ;-)
Maar toch is Starbucks hier een groot succes, en dat komt met name door toch de kwaliteit van de koffie, maar zeker ook de goede locaties waar ze hun vestigingen hebben. Op of nabij bijna elk groot treinstation is een Starbucks gevestigd. En ondanks de forse prijzen voor koffie (3,50 euro voor de kleinste cappuccino) is de Starbucks altijd overvol.


Robert de Heer

Wed 23 Aug 2006, 9:07

Het wordt lastig voor Starbucks. De Coffee Company uit Amsterdam gaat 50 vestigingen openen in NL (in de komende twee jaar) En er schijnt een link te bestaan tussen Douwe Egberts en de Coffee Company. Zo heeft Douwe Egberts de Nederlandse markt dichtgetimmerd. Geen Starbucks in NL maar Coffee Company....


Kees de Bruin

Wed 23 Aug 2006, 6:08

Japan heeft een hele sterke koffiecultuur met een enorme hoeveelheid traditionele koffie barretjes. De koffie in deze koffiebarretjes is heel speciaal. Beter dan ik ooit gedronken heb. Veel Japanse `salarymen` duiken even een Japanse koffiebar in voor ze naar werk gaan voor een lekker bakkie (en natuurlijk een sigaret).

Sinds Starbucks begonnen is in Japan, verdwijnen deze traditionele Japanse koffieshops in een razend tempo. Ze kunnen de concurrentie met de prijzen en de snelheid van serveren niet aan. De geplande 200 nieuwe Starbucks het komende jaar zal vermoedelijk wel de doodsteek zijn voor deze mooie en lekkere traditie. Jammer.


Douwe

Wed 23 Aug 2006, 1:24

Starbucks heeft natuurlijk een ijzersterk imago. Ik ben het met je eens dat het raar is dat ze niet proberen voet aan de grond te krijgen in Nederland. Een winkel in hip Amsterdam zou in ieder geval niet misstaan!


Wouter

Wed 23 Aug 2006, 0:50

Waarom niet Wim?
De volksgezondheid wordt er niet slechter van als het wegblijft.


Frank

Tue 22 Aug 2006, 23:07

ik vindt de drankjes die starbucks serveert prima te drinken maar met echte koffie heeft het niets te maken. dat neemt niet weg dat een starbucks in ieder geval op schiphol niet zou mogen ontbreken


wim

Tue 22 Aug 2006, 22:53

Ik vind dat ongelofelijk hyp-erige gedoe zo overdreven. Er zou geen koffie beter dan starbucks koffie zijn. Ik vind het persoonlijk bagger wat een vaag koffie tintje heeft maar dat is persoonlijk.

Ik vraag me af of dan McDonalds ook haute cuisine is?


Frank

Tue 22 Aug 2006, 22:44