Red Band Truly is een nieuw assortiment snoep van LEAF Holland waarmee het naar eigen zeggen de eerste snoepproducent in Europa is die op grote schaal een nieuwe en brede categorie snoep op de markt brengt waarin minder suikers, fruitsappen en …
Red Band Truly is een nieuw assortiment snoep van LEAF Holland waarmee het naar eigen zeggen de eerste snoepproducent in Europa is die op grote schaal een nieuwe en brede categorie snoep op de markt brengt waarin minder suikers, fruitsappen en natuurlijke ingrediënten centraal staan.
Tijdens de productpresentatie spraken voedingsdeskundige Vardit Kohn en Mark Visser, Marketing Director van LEAF Holland de aanwezige pers toe.
Ze spraken over de gezondheidstrend die niemand natuurlijk ontgaat. 'Gezond' is een hype woord en staat bovenaan de voedingsagenda. 'Niet alleen regeringen zijn er mee bezig, de consument zelf ook.'
Naast dat voedsel gezonder moet worden, willen de consumenten ook natuurlijkere ingrediënten.
Kohn: 'Minder suiker, natuurlijke kleurstoffen, kleinere verpakkingen en eerlijkheid in marketing, dat is wat de consument wil. En ze willen geen compromis wat betreft smaak. Ja, het moet gezonder maar moet ook gewoon lekker blijven.'
Deze trends hebben ertoe geleid dat LEAF nieuwe snoepconcepten is gaan ontwikkelen en aan de Europese consument heeft voorgelegd. Uit alle tien concepten die zijn getest bleef Truly over. De uitvoering van het concept heeft geleid tot twaalf verschillende varianten, allen met eigen smaken en vormen. Ook deze zijn weer getest in verschillende landen onder bijna 3.000 consumenten.
Bieten
Het is snoep met 30 procent minder suikers, fruitsappen, vezels en kleuren op basis van natuurlijke grondstoffen. Er zijn natuurlijke kleurstoffen gebruikt, kleurextracten van groente. Zo worden rode bieten gebruikt voor rood, kurkuma (afkomstig van een wortelsoort) voor geel en paprika extract voor oranje.
In Nederland worden voor kinderen, volwassenen en gezinnen in totaal tien varianten geïntroduceerd. Ze zijn onderverdeeld in drie soorten: Truly Juicy, Truly Smoothy en Truly Splashy.
De snoepjes gericht op kinderen zijn in speelse vormen gemaakt. Met deze snoepjes kunnen ze figuren maken en puzzelen. De Truly-producten voor kinderen zijn in de vorm van een uitdeelverpakking te verkrijgen. 'Moeders houden zo de controle over de hoeveelheid snoep die ze weggeven', aldus Visser.
Ik vroeg aan Mark Visser hoe hij de 'minder goed voor je'-snoepproducten ziet afgezet tegen deze nieuwe 'iets minder slechte' Truly-producten. Zal er kannibalisering optreden, zullen de nog ongezondere producten op termijn verdwijnen? 'Wellicht. We hopen het eerste jaar dat van onze omzet 10 tot 15 procent van deze Truly-producten zal komen. Dat zal in de toekomst waarschijnlijk meer worden.' De Truly-producten zullen wellicht de plaats van de light snoepproducten (met niet natuurlijke ingrediënten) innemen.
Verpakking
Het idee was het snoep in echte papieren zakken te verkopen, zoals in grootmoederstijd, maar volgens Leaf voldoet papier niet meer aan de huidige kwaliteitseisen. Het heeft daarom gekozen voor een verpakking dat zacht voelt en op papier lijkt. Er is geen zichtvenster en de tekst is 'speels met de hand geschreven.'
Visser: 'Productverpakking moet communiceren wat het is. De meeste aankoopbeslissingen worden nog steeds voor het schap gedaan. Dus je moet goed communiceren en opvallen.'
Leaf brengt de Truly-producten op de markt in Nederland, Finland, Zweden, Denemarken.
De Nederlandse snoepmarkt is goed voor zijn 750 miljoen euro omzet. Nederlandse kinderen zijn de op een na grootste snoeperds van Europa.
Het testpanel op de redactie was positief: de snoepjes zijn lekker, minder zoet. De vier zakjes die ik na de persmeeting meekreeg, waren binnen twee dagen op.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Jullie zijn VERSCHRIKKELIJK!!! Nog nooit in mijn 39-jarige bestaan heb ik een heel pak koekjes opgegeten of een hele zak chips of snoep leeg gegeten binnen 24 uur. Nu wel I'm in love with berry's
antoinette
Sun 29 Jul 2007, 23:00
Via Marketing week: Nestlé to launch spoiler to Cadbury?s ?healthy? sweets
In a copycat move, Nestlé Rowntree is plotting the launch of a new venture that aims to go up against Cadbury Trebor Bassett?s The Natural Confectionery Company. The Swiss company is understood to be launching The Real Confectionery Company later this summer.
The Real Confectionery Company is thought to be a range of sugar products, including jellies, that contain real fruit juice and no artificial colourings or flavours. It is expected to be positioned as a ?better for you? alternative to the standard confectionery products although it is not expected to be low in sugar.
The launch mirrors Cadbury?s plans for The Natural Confectionery Company, which is being rolled out from this month. The 18-strong range, which was originally launched in Australia, is a variety of fruit jelly sweets that are free from artificial colours and flavours. Cadbury acquired the brand in 2003.
It is understood that the Real Confectionery range will be one of Nestlé?s most significant confectionery launches of the year. It is expected to receive a major marketing campaign, although it is not clear if it will include TV. Nestlé declined to comment.
Industry insiders are sceptical about the raft of ?better for you? products and believe that parents are unlikely to be won over by the sugar products. One source says: ?Parents might feel less guilty about giving them to their kids but they are really not better for them.?
Cadbury has appointed brand experience agency Sledge to handle a sampling and experiential campaign to the support the launch of The Natural Confectionery Company, and to engage parents and children through word-of-mouth. A brand campaign, which is expected to include TV, is expected later in the year, created by Fallon.
Danielle Schouten
Wed 23 May 2007, 12:33
Berries in Love is lekker
Rudy
Thu 03 May 2007, 21:22
@Kari-Anne: dank, datum had ik niet gezien! (Jammer overigens, ik vond dat van die buzzers wel een aardige theorie)
Jos.
Thu 03 May 2007, 8:59
@Jos: Het bericht heeft in de top5 gestaan, maar na een tijdje maakt een bericht plaats voor een nieuwer bericht met veel reacties.
Dit bericht is van 8 april, al een klein maandje geleden.
Kari-Anne
Thu 03 May 2007, 8:55
Waarom staat dit bericht met 22 reacties eigenlijk niet in de 'Reacties top 5'? Is dat misschien omdat buzzers niet worden meegeteld? :)
Jos.
Thu 03 May 2007, 8:38
Met schaamrood op de kaken: nee, nog steeds geen tijd gehad er even op uit te gaan. Jammer dat er nog steeds geen rss bestaat waarmee je ze zo uit je DVD-spelertje kunt laten floepen.
dick veerman
Wed 02 May 2007, 23:59
@Dick: aha! Jij hebt duidelijk rss!
;-)
Of de 'mail me bij nieuwe reacties' aangezet.
Maar heb je ze al geproefd?
Kari-Anne
Wed 02 May 2007, 23:09
Hoho, voor zover het over mij gaat: ik zou marketingboodschappen graag clean houden. Mijn boodschap: zeg gewoon waar het over gaat.
Truly is is me te gezond. Dat is onzin. Snoepjes zijn er om lekker te zijn. Punt aan de lijn. Natuurlijke ingredienten zullen daarbij helpen. Maar maak ze niet gezond. Mutatis mutandis waren de Boerenkip en de nu lopende klacht bij de Reclame Code Commissie tegen AH's Australian Homemade op hetzelfde basisargument gebouwd: geen onzin aub, want die is er al genoeg. Vooral met eten moet je dat niet willen.
dick veerman
Wed 02 May 2007, 23:06
Ja, zo'n buzzer vertrouw ik! ;-)
Maar de meningen verschillen over de Truly-snoepjes, op Foodlog vinden ze het maar zozo.
http://www.foodlog.nl/comments.php?id=D1570_0_1_0_C
Kari-Anne
Wed 02 May 2007, 22:36
@Kari-anne: en als je het nou van een buzzer hoort die niet op de Truly campagne zit (dus geen zakjes heeft thuisgestuurd gekregen) maar wel altijd als eerste nieuwe producten van het schap plukt om ze aan een onderzoek te onderwerpen en bovendien erg van snoepjes houdt ;-)
Ik was al fan toen ik het verhaal achter Truly in artikel van adformatie las, sinds kort weet ik ook hoe ze proeven. Ik ben erg voor de Truly Juicy "Berries in love". Met zo'n naam alleen al ben je toch meteen verkocht...
Danielle Schouten
Wed 02 May 2007, 22:33
@Willem: tuurlijk. Ik hoor liever van niet-buzzers dat het een lekker snoepje is.
Kari-Anne
Wed 02 May 2007, 21:49
@Kari-Anne: transparantie (zeggen dat je een Buzzer bent) is minder geloofwaardig ? Eerste keer dat ik zoiets hoor.
Willem
Wed 02 May 2007, 21:39
Benieuwd of de consument hierpo zit te wachten. Tenslotte praten ze over snoep = SUIKERWERK en dat mag best AF EN TOE. Waarom dan zoveel eruit halen, moet het wel lekker blijven...
Gijs
Wed 25 Apr 2007, 22:07
Ja maar wij zijn eerlijke buzzers,als iets niet goed of geen toekomst heeft geven we dat ook aan!!Eerlijk duurt het langst.
Diana
Sun 22 Apr 2007, 18:05
@Diana: je verhaal is geloofwaardiger als je op een marketingblog niet vertelt dat je een buzzer bent...
Kari-Anne
Sun 22 Apr 2007, 10:41
Ik ben een van de buzzers die Truly mag gaan "buzzen"en bekendheid gaan geven aan het product.Nu heb ik vandaag een doos vol gekregen en ik kan jullie meedelen dat ze echt heel lekker zijn ,en dat je ze echt zelf moet gaan proberen.ook kan je er hele creatieve dingen mee doen.Leuk om eens te knutsellen met je kinderen.Niet al van te voren commentaar,maar gewoon eerst eens lekker rustig zelf proeven.En die light snoepjes die blijven heus wel bestaan,daar is gewoon in de sonja bakker tijd erg veel vraag naar!!
Diana
Sat 21 Apr 2007, 22:10
Ik mis dan wel de reden waarom Red Band nog steeds Light snoep heeft staan.......en nu zeiken ze het af dat dat niet kan?!
Rob
Wed 11 Apr 2007, 0:08
Ik mis alleen Daphne Dekkers nog. Ik vind het toch een beetje vertekenen. 'Natuurlijk snoep', 'Gezoet met zoetheid van fruit' en alle denkbare varianten. Common, snoep is niet gezond en ik ben echt de laatste die zich er druk over maakt. Maar besodemieter me nou niet...
Positief nieuws: de verpakking lijkt mij helemaal top. Chique stijl, voor een snoepje.
Ben
Tue 10 Apr 2007, 16:39
Mooi zo, gewoon 'nog lekkerder' dus - dat is tenminste wat. Daarna moet je gewoon ff geen zak meer kopen.
Aardig te horen dat natuurlijke snoep lekkerder is. Laten ze dat toch gewoon zeggen. Ik ga ze 'ns proberen!
dick veerman
Mon 09 Apr 2007, 18:06
@ Dick en Kari-Anne: Op de redactie waren deze 'gezonde' snoepjes inderdaad nog sneller op dan de gewone varianten drop en snoep... en daar zit de valkuil; want grootste nadeel van snoep: het blijft er nooit bij 1...
Elsbeth
Mon 09 Apr 2007, 17:53
And business it is, indeed!
Kohn, de voedingsdeskundige gaf aan in haar presentatie: het is de niche markt van gisteren, het is de snelstgroeiende markt van vandaag en het is de mainstream markt van morgen.
Kari-Anne
Mon 09 Apr 2007, 9:58
Kari-Anne, 'dat zijn minder gezonde producten waar iets 'gezonds' aan wordt toegevoegd.' Dat vind ik een mooie uitspraak!
Als je iets toevoegt aan snoepgoed als frisdrank of regelrechte snoepjes wordt iets slechts beter. En als je iets weglaat aan iets ' slechts' wordt het .... ja wat eigenlijk? Veel beter? Een andere categorie?
Ben je mal. Het is een slimmere suggestie. Maar het blijft een suggestie zonder een juridisch foute claim. Pirma overigens van Leaf dat ze zeggen dat snoep in de eerste plaats gewoon lekker moet zijn. Maar de rest van de communicatieve overtones maakt ze echt geen haar beter dan de communicatie-jongens van Coca met vitamientjes. Gezondheid is business en daarom doen ze dit.
dick veerman
Sun 08 Apr 2007, 23:06
@Dick: dat is een andere categorie. Dat zijn minder gezonde producten waar iets 'gezonds' aan wordt toegevoegd.
Dat is niet het geval bij dit snoepwerk. Hier wordt niets toegevoegd, alleen weggehaald (30 procent minder suiker) en vervangen (kunstmatig door natuurlijk).
Kari-Anne
Sun 08 Apr 2007, 22:07
Kari-Anne, ik ben blij dat ik het verkeerd begrijp ;-) Maar zit nog wel met als woorden als 'gezonder' die Leaf in de mond neemt. Lijkt verdacht veel op Mentos met vitamine C, chips met groenten en Cola voor je dagelijkse vitamientjes. Toch? Tuurlijk niet helemaal hardop .....
dick veerman
Sun 08 Apr 2007, 22:01
@Dick: Nee, nee het is geen gezond snoep. Ze zeggen, om in de gebruikte Engelse termen te blijven niet: good for you, maar better for you.
Het is nog steeds snoep, er zit nog steeds suiker in, maar minder suiker.
Twee kleine snoepjes uit zo'n zak: 29 calorieën. Nog steeds niet gezond dus.
Mark Visser, de marketing directeur vertelde op de bijeenkomst ook:
'Snoepen is leuk en lekker, het is een verwenmoment. Het moet ook lekker zijn anders heb je niet die bijzondere beleving. De Truly-snoepjes moeten de consument een keuze geven een snoepje te kiezen waar wat minder suikers in zitten en meer natuurlijke ingrediënten bevatten. Maar het belangrijkste voor de consument blijft een lekkere smaak.?
Zo noemt Red Band/Leaf het bijvoorbeeld ook geen light snoep.
@Aapje: daar heb je wel een punt. Snoepjes zijn niet splashy en sommige zien er chemisch uit, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn!
Kari-Anne
Sun 08 Apr 2007, 21:48
Goed te horen dat de snoepjes kennelijk lekkerder zijn ('in twee dagen op') nu ze natuurlijker gemaat zijn. Maar .... heeft dat iets te maken met gezondheid.
Snoepjes zijn er niet om gezond te wezen, maar om lekker te zijn. Snoepfabrikanten die ons vertellen dat natuurlijke snoepjes gezondheidsproducten zijn, verkopen verhalen. Mogen snoepjes misschien gewoon 'natuurlijk' zijn.
Gezonde snoep. Bah!
dick veerman
Sun 08 Apr 2007, 21:34
...sorry, hoor maar ik heb eens gekeken op die site...en irriteer me mateloos aan het volgende zinnetje "Helemaal zoals de natuur het bedoeld heeft", dat veel te vaak herhaald wordt. Het lijkt op gebrek aan creativiteit om de verschillende snoepsoorten op een orginele wijze te beschrijven. Bah.
Vormgeving van site, verpakking en snoepjes naar mijn idee wel heel goed.
Ik vraag me echter ook af of de namen "juicy" en "splashy" niet associaties teweegbrengen die niet in de smaakbeleving worden waargemaakt. Dan is er namelijk het risico dat de ervaring niet overeenkomt met de verwachting. Negatieve disconfirmatie dus.
Ik heb ze niet geproefd, dus kan verder niks zeggen over de kwaliteit.
Ik ben benieuwd.
Aapje
Sun 08 Apr 2007, 21:32