Microsoft werkt hard aan de PR rond de introductie van Vista volgende week voor de consumentenmarkt. Gisteren was ik een van de drie bloggers (Henk de Hooge en Frank Janssen waren de andere twee) die door Microsoft uitgenodigd werden voor de …
Microsoft werkt hard aan de PR rond de introductie van Vista volgende week voor de consumentenmarkt.
Gisteren was ik een van de drie bloggers (Henk de Hooge en Frank Janssen waren de andere twee) die door Microsoft uitgenodigd werden voor de lunch in Restaurant Lute in Ouderkerk a/d Amstel.
Wie was de disgenoot?
Tjeerd Hoek, design director Windows User Experience (foto). Hoek, die op zijn kaartje zijn Amerikaanse voornaam "cheered" heeft staan ('Amerikanen gaan anders mijn voornaam vermijden en dat leidt tot rare situaties'.) stuurt een groep van 35 ontwerpers aan, die allemaal als brug fungeren tussen de echte helden van het bedrijf ('de developers') en de 'user researchers', die alle data verzamelen over wat gebruikers eigenlijk willen.
Hoek: 'Het is mijn taak in de gaten te houden wat nu echt typisch Microsoft is en of dat gehandhaafd moet blijven. En hoe we ons nog onderscheiden van de rest.'
Hoeks achtergrond: industrieel ontwerp TU Delft en 13 jaar geleden bij Microsoft begonnen. Meteen vertrokken uit Nederland, want in Nederland 'zit alleen maar sales&marketing'.
Hij zit nu in Redmond en heeft gewerkt aan Office, XP en de laatste jaren aan Vista.
Hoek: 'Ik houd me bezig met vragen als: wat moet een product doen? En hoe is dan de interactie tussen de verschillende applicaties? Ik ben industrieel ontwerper en hetzelfde doe ik nog steeds, maar dan nu met software. Waar worstelt de gebruiker mee? En hoe kan ik dat verbeteren?'
Op de vraag of hij zijn inspiratie uit consumentensessies haalt, zegt Hoek: 'Microsoft is toch een beetje een gek bedrijf. Het is een universum op zich. De inspiratie vind ik vooral binnen het team zelf. Maar dat betekent niet dat we niet met consumenten praten.
'We bezoeken ze thuis en zien hoe ze werken met software, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren daar alleen de verslagen van zie. Ik kijk vooral hoe ze met de ontwerpen omgaan. Als we een menu opnieuw ontwerpen moet het wel een verbetering zijn. Kunnen ze nog bij hun data? Kunnen ze nog wel printen? Ik zie de succes en faalscores op verschillende aspecten en dan passen we het aan of niet.'
Op de vraag wat nu het lastigste is aan zijn baan, zegt Hoek: 'Klinkt misschien gek, maar Microsoft is een democratisch bedrijf. Dus iedereen kijkt en praat mee. Het is de vloek van de democratie. En ik word er soms gek van. Het is frustrerend dat ik voor de zoveelste keer iemand moet overtuigen om het vooral niet zo te doen. Zeker als dat een broekie is, die net komt kijken?me beroepen om mijn autoriteit werkt echter zeker niet.'
Op 30 januari is Vista in verschillende formaten beschikbaar voor de consumentenmarkt. Wat de verwachtingen zijn, wil Hoek niet zeggen. Maar verschillende keren komt het gesprek op Apple.
'Ik hoor steeds en overal dat Vista een kopie is van OS X van Apple. Met name mensen uit onze industrie zeggen dat graag. Maar dat is niet zo. Toen we een eerste versie van Longhorn lieten zien, de voorloper van Vista, bevatte het aspecten die Apple nog helemaal niet had. Ik denk dat een normale gebruiker ? en dat zijn er echt heel veel ? nog nooit een Apple gezien heeft.
'Dus voor hem en haar is het een positieve ervaring om Vista te zien. Het is cool. Ziet er goed uit en werkt beter. Er is toch niets op tegen om te zeggen, dat die ervaring die een paar mensen al hadden op Apple, nu ook beschikbaar is voor iedereen? Ik denk dat het verschil tussen OS X en Vista het verschil is tussen een Volvo en een Mercedes. Allebei auto's, maar heel anders in gebruik en uitstraling.'
Later: 'Apple is een speeltje, het is geen business machine. Vista is voor snel, efficiënt en effectief werken. Je kunt met Vista makkelijker multitasken dan op een Apple.'
Hoek vertelt hoe hij geprobeerd heeft de opstartfase aantrekkelijker te maken. Als een pc met Vista uit de doos komt, moet hij snel operationeel zijn. Niet langer een scherm met allemaal regels en termen als "master" en "slaves".
''Maar dan stuit je dus op de partners in de pc-industrie. Zij zien bijvoorbeeld de opstartfase als enige moment om nog iets te verdienen aan de gebruiker. Door ze allerlei service-contracten aan te bieden. Zij willen het niet kort houden. Je krijgt dan als consument een pagina voor ogen met grote letters: "Dell" of "HP". Dat zijn pagina's van slechte kwaliteit. Daardoor wordt de gebruikerservaring bij het begin al slecht.
'Iedereen denkt altijd dat we dat als Microsoft makkelijk kunnen afdwingen, maar dat is dus niet zo. Sony is bijvoorbeeld een partner van ons als hardware-leverancier, maar is ook een concurrent als je naar de XBox en andere markten kijkt. Kun je dan open en transparant zijn? We proberen het wel, maar dat lukt dus niet altijd. We willen de gebruiker beschermen.'
Wereldwijd heeft Microsoft zeker meer dan 90 procent van de softwaremarkt in handen. Wat is dan nog je referentiepunt?
Hoek: 'Ja, Microsoft is dan ook helemaal niet zo anti-Apple. Zij kunnen dingen doen of laten, die wij niet kunnen doen of gewoon niet kunnen laten. Wij hebben minder bewegingsruimte. Wij moeten altijd compromissen sluiten, want de gebruikersgroep is zo groot en divers. Wij maken echt een Swiss army knife en zij een mooi gestyleerd mes, dat echt maar één ding kan. Apple hoeft alleen maar Steve Jobs te plezieren. Wij hebben het moeilijker'.
Waar is Hoek dan het meest trots op?
'Toen we begonnen was de doelstelling: we moeten niet alleen doen wat we beloven, maar we moeten er ook meer beauty, pleasure en emotie in stoppen. Als je Vista gebruikt dan moet je denken: "This makes me feel better!" Ik ben er trots op dat je uit de gebruikersverslagen ziet dat dit ook lukt. Er zit meer 'hart' in Vista. XP was een stoptrein, Vista is een sneltrein, die toch 'natuurlijker'aanvoelt. Continuity in flow , noemen we dat.'
Rest de vraag; waarom zou ik volgende week naar de winkel rennen en Vista kopen?
'Zelf vind ik de foto-applicatie erg onderscheidend en goed. Het laat de foto's veel sneller zien. Het is eenvoudig te gebruiken. Je hoeft photoshop niet te openen, maar kunt veel sneller rode ogen en andere fouten corrigeren. Het is simpel.'
En weg is Hoek weer, op weg naar zijn volgende afspraak.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Pff die past bij Mircosoft.
grote monde veel blabla en maar stiekem afkijken van MAC os.
en bij CNN glashard ontkennen dat vista lijkt op de mac os die al 2 jaar eerder draaide.
Andre
Thu 09 Aug 2007, 15:45
wat een vervelende vent die tjeerd. en ook grappig dat ie t niet over virussen e.d. heeft gehad, want op dat gebied is m$ helemaal slecht!
vincent
Mon 12 Mar 2007, 22:32
@Jacqueline: geweldig!
Theo van Vugt
Thu 01 Feb 2007, 16:49
Over WOW en Word of Mouth in relatie tot Vista gesproken: Iemand deze prachtige foto op Seth Godins blog al gezien? http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2007/01/wow.html
Jacqueline
Thu 01 Feb 2007, 16:35
Overigens is dat fotoprogramma aardig geïmpleteerd.
Hier een goede beschrijving van een een Mac gebruiker die overstapte naar Vista en terug naar Mac. Het hoe en waarom. Zeer gebalanceerd: http://www.msnbc.msn.com/id/16873608/
roy
Thu 01 Feb 2007, 16:31
Jeetje, ik moet Vista kopen vanwege een mooi foto programaatje ;-)
(dat overigens weer rechtsreeks uit de opensource gemeenschap gejat is. Tsja...)
Als het MS lukt om Vista tot een succes te maken is dat de grootste marketing truuk van deze eeuw....hahaha
Robert
Thu 01 Feb 2007, 16:22
Fotoapplicatie zegt ie dan.....
Sja. Wel erg Apple gericht zeg, dit verhaaltje. En dat terwijl TH juist aangeeft niet zo anti-Apple te zijn...
Gerben
Thu 01 Feb 2007, 12:25
Hahahaha, leuk marketeers die zelf het welles nietes spelletje Windows/Mac spelen. Ik vraag me alleen af waarom Microsoft 500 miljoen uit moet geven voor iets waarvan ze zelf denken dat het word of month-potentie heeft. Wow, da's pas een vraag om over te discussieren!
ron
Thu 01 Feb 2007, 10:19
Juist Windows is voor huis, tuin en keuken gebruik. Daar bedoel ik dus ook de Office, Powerpoint, etc. gebruikers mee. Het zijn programma's voor de leek. Apple is juist een computer voor de professional. Ze richten zich pas sinds 7 jaar pas echt op de consument, daarvoor was Apple enkel bezig met het bedrijfsleven. Vooral de grafische industrie (waar het gebruik van een computer het meeste vergt). Hou dus een keer op met die domme argumenten dat de Mac een beetje een speeltje is. Waarom zou Microsoft Apple vanaf dag 1 hebben nagemaakt?
Lisa
Tue 30 Jan 2007, 12:19
Nee, de consument denkt zo niet. Vandaar dat de gemeentelijke kredietbanken zo druk zijn. Goedkoop is duurkoop, maar met al die overheidsbescherming gaat er bij de consument nooit een lichtje branden dat ze zelf ook enige verantwoordelijkheid hebben om iets uit of na te rekenen.
De houding die Microsoft erop na houdt is, los van kostprijs, overigens al reden genoeg om er helemaal niets mee te willen doen. Ik heb ze van heel dichtbij meegemaakt toen ik ooit (eind jaren '90) directeur was van een systemintegrator en dat was eens, maar nooit weer. Zit overigens wel een mooi molblog verhaal in, nu ik er zou aan terugdenk ...
roy
Tue 30 Jan 2007, 11:40
@Carl en Roy: in De Pers vandaag (in het artikel over de aankondiging van Vista...): 'Volgens marktonderzoekbureau
iSuppli zal de pc met de komst van het nieuwe Vista zo?n 10 procent duurder worden.
Alternatieven zijn het goedkope Linux,
of de wat duurdere gebruiksvriendelijke computers van Apple.'
Elsbeth Eilander
Tue 30 Jan 2007, 11:38
@Roy: je hebt helemaal gelijk.
Niets tegen in te brengen. Alleen, denkt de consument ook zo? Ik denk het dus niet, gezien het marktaandeel pc/microsoft.
Daarom kan Microsoft zich de houding veroorloven die het nu laat zien met de introductie van Vista.
Kari-Anne
Tue 30 Jan 2007, 11:32
@Kari-Anne
Ik weet niet of een Mac duurder is. Probleem is dat er vaak appels met peren vergeleken worden. Een Mac koop je, trek je uit de doos en is binnen een uur productief op het netwerk. Dat is inclusief installeren en configgen machine en installatie software.
Voor een PC heb je 2 uur nodig (en een half uur om de dozen weg te gooien), inclusief installatie anti-virus en anti-spyware software. Die moet je ook nog kopen of via abonnement afnemen.
Ik weet dat wij jaarlijks tenminste 20% besparen op onze interne automatisering sinds we Mac gebruiken (Internetprovider). Dat is inclusief installatie en onderhoud.
Niet meegeteld: restwaarde Macs na 5 jaar (houdt belastingdienst aan). Waar ik een PC dan weg kan gooien, levert een Mac nog enkele honderden euro's op.
Oh, nog een subtiel verschil: bij Apple word je eigenaar van de licentie op je OS en kun je die bij nieuwe versies dus doorverkopen. In de Windowswereld koop je een niet doorverkoopbaar gebruikersrecht. Ook een aardig verschil.
roy
Tue 30 Jan 2007, 11:26
@Carl: Dat is netjes inderdaad, de helft van de verkoopwaarde.
Kari-Anne
Tue 30 Jan 2007, 11:14
@Kari-Anne: "een 'goedkope' Apple met alles erop en eraan" -> Een Apple is direct uit de doos al heel erg compleet, met meer (hardware en software) er in, er op en er aan dan elke PC. Dus daar zit 't probleem niet.
Maar goedkoop worden ze nooit; ze zijn zelfs bijzonder waardevast te noemen. Zelfs na twee jaar gebruik krijg je er bij verkoop nog makkelijk de helft van het aankoopbedrag voor terug...
Carl Mangold
Tue 30 Jan 2007, 11:13
@Carl: zo denkt iemand niet die een computer koopt om af en toe zijn mail te checken, wat te downloaden en zijn webpagina te onderhouden.
Hij/zij kijkt naar het totale prijskaartje en feit is: een pc is een stuk goedkoper dan een Apple.
Als ik naar mezelf kijk:
(even afkloppen) ik heb nu anderhalf jaar een Dell-computer (god beware me, een inferieur product volgens kenners) en nog nooit een probleem ondervonden.
Maar als jij een adresje weet voor een 'goedkope' Apple met alles erop en eraan wat ook op mijn Dell zit, ik houd me aanbevolen! ;-)
Kari-Anne
Tue 30 Jan 2007, 11:02
@Kari-Anne: Kun je software noemen die voor een Apple duurder is dan voor PC? Volgens mij is alles juist veel goedkoper.
En de kosten van de duurdere hardware verdien je binnen een jaar terug, doordat je een gigantische mik dure werkuren aan PC-onderhoud en software (her-)installatie bespaart.
Carl Mangold
Tue 30 Jan 2007, 10:56
Apple-pc, OsX-Vista: het is een discussie tussen gelovigen.
Ik ben een grote fan van Apple, maar mijn portemonnee denkt daar anders over.
Zolang Apple en zijn software onevenredig duur is, trekt Microsoft aan het langste eind. Zeker als het om de huis- tuin en keukengebruik gaat.
Al dat technische gedreutel over de betere Apple ten spijt.
En Hoek/Microsoft weet dat.
Maar dat kunnen ze natuurlijk niet ronduit zeggen ;-)
Kari-Anne
Tue 30 Jan 2007, 10:49
@mark: ja, nu wordt het me toch te gortig!
Ik ga hier niet weer alle verschillen tussen blogs en journalistiek naast elkaar zetten.
Maar op MolBlog zie je echt wel dat we niet alles voor zoete koek slikken en dat we ook niet over de eigen winkel mogen schrijven. Voor de rest is het democratisch en kan iedereen zijn ding doen. Soms is het een mening, soms sec nieuws, soms het verhaal dat iemand vertelt.
Als iemand er naast zit dan corrigeert iemand anders hem wel.
Ik geef hier weer wat Hoek gezegd heeft en als jij daar kritiek op hebt: DOE DAT DAN!
Je mag zelfs de boodschapper ter verantwoording roepen, want niemand is foutloos en het kan altijd beter.
Maar: wij hadden hem wel en snel! En in plaats van Microsoft-bashing te plegen, wat kennelijk gebruik is geworden, heb ik er voor gekozen hem maar te laten praten.
Had je je prettiger gevoeld als ik in de kantlijn maar steeds geroepen had dat 'Hoek wel wat doorschiet' of 'Hoek uit de bocht vliegt'?
Kom op.
Ik ga hier niet nog eens de strijd van vele anderen overdoen, die dat bovendien met hun technische kennis ook veel beter kunnen.
Een posting hoeft niet altijd volledig te zijn. In de reacties daarop kan het beeld aangescherpt worden en vollediger worden.
Alleen maar langs de kant staan en roepen; "hij had kritischer moeten zijn" is te makkelijk....
Theo van Vugt
Tue 30 Jan 2007, 10:24
@lisa: 'Het is juist de ziekte van de Nederlandse journalistiek dat we constant geconfronteerd moeten worden met de mening van de interviewer.'
Het gaat er niet om dat Hoek met de mening van Theo van Vugt geconfronteerd had moeten worden. Het gaat erom dat Hoek kritiek had moeten krijgen. Zeker nu hij zo overduidelijk onzin vertelt.
De mening van de journalist heeft daar niets mee te maken. Een journalist moet ieder woord met argwaan benaderen en dat is hier niet gebeurd. Een gemiste kans dus.
Mark van der Heijden
Tue 30 Jan 2007, 9:51
Toch heeft die Tjeerd wel gelijk hoor, met zijn opmerking dat het werken met een Mac een spel is, en het aan de praat houden van een Windows PC serieus hard werk.
Carl Mangold
Tue 30 Jan 2007, 8:34
Theo, was geen persoonlijke kritiek; kon me alleen de reactie van Peter wel voorstellen. En zoals hierboven ook al gezegd, dat maakt het format van een weblog weer zo aardig dat je er als lezer meteen een kritische vraag over kunt stellen waar je als auteur vervolgens weer op kunt reageren.
Blijf het nog steeds fascinerend vinden en vraag me wel eens af hoe al die printjournalisten het decennia zonder hebben kunnen doen ;-)
mf
Mon 29 Jan 2007, 23:10
Apple niet voor zakelijk gebruik? Deze blijft me altijd verbazen en lijkt altijd regelrecht uit het rode boekje uit Redmond te komen om Apple te counteren. De iPhone? Alleen push-mail en geen zakelijke apps... (Ballmer)
Ik kan alleen maar hopen dat Microsoft in wat zwaarder vaarwater komt. Vista is er, maar ik merk er weinig van in de media of bij mensen om me heen...
Binnen de (mijn) IT sector is Vista vooralsnog een verzwaring van beheer en kosten, zonder echt meer te bieden.
Arne Kuilman
Mon 29 Jan 2007, 17:23
Ik wil even zeggen dat ik het juist erg goed vind van Theo dat hij zijn persoonlijke mening in het midden laat bij dit stuk. Laat de persoon in kwestie zijn verhaal doen en hang je eigen conclusies eraan. Het is juist de ziekte van de Nederlandse journalistiek dat we constant geconfronteerd moeten worden met de mening van de interviewer. Goed gedaan Theo en blijf het zo doen!
Lisa
Mon 29 Jan 2007, 13:57
@Peter: helemaal met je eens over wat de waarde van interactie betreft, maar ik vind dat als je boos bent over wat Hoek zegt, je je pijlen op hem moet richten.
Don't shoot the messenger!
Ik sta redelijk neutraal tegenover Microsoft én Apple, is dat misschien het probleem?
Al ben ik het wel met je eens dat het altijd scherper en beter kan, maar het is eerlijk gezegd soms lastig om al die ballen in de lucht te houden....
Theo van Vugt
Mon 29 Jan 2007, 9:05
@theo: vooropgesteld, ik ben een trouw lezer van Molblog en weet dondersgoed wat de lasten (en lusten) die een weblog met zich mee brengen. Hotspot.nl vult zich ook niet van eigens en het is o zo makkelijk om kritiek te spuien, terwijl elke blogger weet dat je je kwetsbaar opstelt als je hier aan begint en men gaat 'met je meelezen'.
Toch is er ook zoiets als kwaliteit hooghouden. Ik vind dat als je uitgekozen word om de Nederlandse designer van Microsoft te mogen interviewen met drie man(!) en je laat zo'n figuur die dusdanig baarlijke nonsens uitkraamt zonder weerwoord ontsnappen, dat je dan je (trouwe) lezerspubliek niet optimaal bedient - netjes gesteld. Laat dan anderen gaan die meneer de designer wel de wedervraag durft te stellen of bedien het stuk van een persoonlijke noot. Maar klakkeloos optikken vraagt gewoon om een reactie. Dat heeft niets met de zijlijn of onderschatting van het werk te maken, persoonlijk had ik had er heel wat voor over gehad om Tjeerd te mogen spreken, en menig Molblog-lezer met mij. Echter wij zijn niet geselecteerd door M$, en jij wel. Hoe je daar dan mee omgaat is een journalistieke keuze.
In de krant kunnen we het als lezer alleen over ons heen laten komen; in de online wereld kunnen we reageren. En juist die publieke discussie is soms meer waard dan de aanleiding zelf.
Peter Kentie
Mon 29 Jan 2007, 0:55
@Peter en Marco: jullie reactie zit me toch dwars.
We verzamelen hier voortdurend meningen en nieuws uit het vak (schrijf ik voor de 33e keer?).
Gemaakt door marketeers voor marketeers. En door journalisten voor marketeers.
Is het dan allemaal journalistiek?
Nee, natuurlijk niet. Als er een stuk over Microsoft staat óf over Coca-Cola óf over Casema, dan kan dat gebaseerd zijn op hoor en wederhoor en kan dat uiterst kritisch zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook gewoon zo zijn dat je optekent wat iemand zegt en als je daar als vakgenoot moeite mee hebt of denkt dat er een andere duistere kant onderbelicht blijft, dan biedt dit blog de mogelijkheid om te reageren.
Dat lijkt me het principe.
Aan de zijlijn staan en zeggen dat het journalistiek niet klopt vind ik eerlijk gezegd een grove onderschatting van het werk dat we hier verrichten?
Theo van Vugt
Sun 28 Jan 2007, 15:33
Mac een speeltje. Juist ja. Laten we even Microsoft's eigen mensen aan het woord laten.
Microsoft Lenn Pryor, President Director of Platform Evangelism:
"Tonight I got on corpnet, hooked up Mail.app to my Exchange server and then downloaded all of my mail into the local file store. I did system wide queries against docs, contacts, apps, photos, music, and ? my Microsoft email on a Mac. It was fucking amazing. It is like I just got a free pass to Longhorn land today."
Jim Allchin, President of Product and Services Group (verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Vista):
"Vista (voorheen: Longhorn) is a pig and I don't see any solution to this problem."
of over Spotlight:
"I don't believe we will have search this fast."
Download de originele e-mails (PDF) van deze (en meer) bestuurders: http://www.iowaconsumercase.org/011607/7000/PX07278.pdf
Meer: http://www.pcpro.co.uk/news/103108/microsoft-emails-reveal-tiger-envy.html
roy
Sun 28 Jan 2007, 14:45
Wat een onzin dat democratie in een organisatie een beter product zou opleveren. En dan vraag je wat zo geslaagd is aan Vista (een besturingsysteem!!!) en dan kom je met een fotoprogramma. I'm lost here (Windows XP/Vista + Mac OS X-gebruiker)
Ron
Sun 28 Jan 2007, 2:04
Leuk verslag, kan me de reactie van Peter echter wel voorstellen. Was zelf ook uitgenodigd maar kon helaas niet. Heb nog wel een poging gedaan om Carl Mangold - absolute Applefan en op zijn lichtst gezegd wat minder van Microsoft - af te vaardigen maar hij zag het uiteindelijk toch niet zitten.
Marco
Sat 27 Jan 2007, 14:54
@peter Kentie: dank voor je advies! Ik neem het mee voor het volgende gesprek dat ik heb...
Weet je, de aanleiding was de lancering en ik was benieuwd hoe dat er bij M. aan toe gaat. Zeker als je met andere bloggers rond de tafel zit die het soms ook veel leuker vinden om zelf te praten dan vragen te stellen, is dat duwen en trekken.
Bovendien geef je zelf al meteen aan: die eeuwige strijd rond apple en windows kunnen anderen op andere plekken veel beter uit de doeken doen. Ik vond aan de vooravond van de introductie van Vista Hoeks focus op Apple wel erg schrijnend.
Maar laten we tegelijkertijd niet vergeten dat wat hij maakt wel de norm is in software-land. Het gesputter van apple ten spijt...
Theo van Vugt
Sat 27 Jan 2007, 12:31
No afgezien van de (hopeloze) discussie over Macintosh hegemonie qua interface design en build quality ten opzichte van Vista, valt me in deze posting vooral op hoe passief en mak onze 3 top-bloggers zich hebben opgesteld in dit 'exclusieve' gesprek. De onzin en vooringenomendheid van Tjeerd wordt totaal niet gecounterd, amper een wedervraag.
?Apple is een speeltje, het is geen business machine. Vista is voor snel, efficiënt en effectief werken. Je kunt met Vista makkelijker multitasken dan op een Apple.?
Zoiets laat je je toch als journalist niet zeggen in je bijzijn zonder reactie? Of is dit een bewijs dat bloggen toch meer registreren van informatie is en hobbymatig blijft? En by the way, Apple OSX (geen OS10) is ook door een Nederlander ontworpen: Bas Ording.
Peter Kentie
Sat 27 Jan 2007, 12:10
sssshhhhttttt laat Microsoft in die waan!!! Wij Maccers weten wel beter... maar verklap de waarheid nou maar niet. ;-)
Hoek heeft nog niet om het hoekje gekeken lijkt wel. iPhoto: kan je heel gemakkelijk zonder PSD photo's snel bewerken. Multitasken??? 10 keer sneller en beter op een Mac. Op een pc heb je al tien programma's nodig om je te weren tegen allerlei virussen en hacks. Volvo en Mercedes? Ja Mac een Mercedes maar PC (windows) zeker een Lada.
En als we allemaal naar de winkel moeten rennen omdat er een foto applicatie op zit?! Ha... ik blijf lekker thuis met iPhoto en een gratis programmaatje die te downloaden is op XP.
Pannekoek die Hoek.
Faye
Sat 27 Jan 2007, 2:21
Voel me als overtuigde Apple/Mac- fan(prive)en als noodgedwongen Windows gebruiker(werk)geroepen om te reageren. Ook ik ken het filmpje van David Pogue op YouTube en ik heb er erg hard om moeten lachen. Bovendien vind ik de opmerking dat je met Vista beter zou kunnen multitasken helemaal hilarisch want dat gaat-net als alle andere business en persoonlijke dingen dingen- echt geweldig goed op een Mac.
Jacqueline
Fri 26 Jan 2007, 15:00
Wel grappig, afgelopen zomer gaf Hoek ook een interview aan Brabants Dagblad en daarin bekende hij ooit naar de VS te zijn gegaan omdat hij voor Apple wilde werken....
http://www.brabantsdagblad.nl/digitaal/article455290.ece?start=2
Theo van Vugt
Fri 26 Jan 2007, 13:38
Dat niemand eerder OS X had gezien van jullie klanten wil nog niet zeggen dat het niet gejat is. Vista lijkt qua interface, look en feel exact op OS X van Apple. Dan hebben we het nog niet eens over de features. Zie deze link waar haarfijn en duidelijk word uitgelegd hoeveel en wat er allemaal is gejat door Microsoft.
http://youtube.com/watch?v=QK9-9hxNuvk
Lisa
Fri 26 Jan 2007, 13:33