Las vanochtend in de papieren NRC Next een leuk stuk over bouwmarkten. Omdat ik daar toevallig zelf deze dagen daar veel moet zijn, was mij het ook al opgevallen: de rol van de vrouw neemt toe. Zal dit de ultieme vorm …
Las vanochtend in de papieren NRC Next een leuk stuk over bouwmarkten. Omdat ik daar toevallig zelf deze dagen daar veel moet zijn, was mij het ook al opgevallen: de rol van de vrouw neemt toe.
Zal dit de ultieme vorm van emancipatie zijn? Vrouwen nemen een van onze laatste mannelijke bastionen over! Het publiek in de bouwmarkten verandert en dus spelen de bouwmerken daar op in.
Quote van commercieel directeur van Karwei is nog vrij stoffig: "Vrouwen gaan veel vaker mee naar de winkel om mee te beslissen over de kleur van de verf en het type badkamerkranen".
Praxis begon al drie jaar geleden met de winkels vrouwvriendelijker te maken. Hoe doen zij dat? Meer licht, meer kleuren en meer materiaalgebruik. Was dit weekend in de Praxis Megastore in Zuidoost en daar was het opvallend: veel behangetjes, veel modeaccessoires en heel veel zachte kleurtjes. De dominantie van boormachines, zagen en grote stapels hout lijken voorbij.
Een vraag nu aan alle vrouwelijke molblog lezers: klussen jullie meer en vinden jullie het leuker dan vroeger?
Een vraag aan alle mannelijke molblog lezers: waarom geven wij ons unieke terrein uit handen? Vrijwillig (lekker makkelijk dat zij het ook doet) of gedwongen (zij bepaalt toch steeds meer).
Ben benieuwd..
PS: voor de toonzetting van deze discussie kwam ik nog deze heerlijke foute commercial tegen met een klussende vrouw
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

"Ook plinten zagen en schilderen is klussen!"
So?
ThE_ED
Tue 03 Jun 2008, 18:50
Lang leven de emancipatie! Het vrouwenklustijdperk is aangebroken! Ook plinten zagen en schilderen is klussen! Vind jij het niet vervelend dat mannen vaak wel iets beter zijn in klussen dan wij? Wij denken dat daar in de toekomst verandering in gaat komen! Wat zelfs nu al zijn de roze gereedschapkisten in de maak. Wat vind jij? Bezoek onze weblog en geef je mening.
Groeten studenten voor het vak Trends in de wereld.
Anne Oor
Tue 03 Jun 2008, 17:13
Ben het met Loes eens. Het uitwisselen van taken zorgt er ook voor dat mijn vriend bijvoorbeeld zegt: 'Als jij de lampen ophangt, begin ik alvast met koken.' Het verwachtingspatroon van mannen ten opzichte van vrouwen is ook veranderd. Want vrouwen verwachten immers ook dat mannen in de keuken staan en schoonmaken (wat overigens netjes gebeurt). Emancipatie is het veranderen van wederzijdse verwachtingspatronen.
frederique
Fri 17 Aug 2007, 14:08
Kunnen klussen hoort gewoon bij je opvoeding, man of vrouw. Dat het arsenaal van wat de vrouw doet toeneemt, heeft misschien meer te maken met het algemeen meer 'uitwisselen' van taken. Als de man nu thuis de was doet, word je daar ook niet meer raar op aangekeken, toch? Daar had je 20 jaar geleden mee moeten aankomen...
Loes Visscher
Tue 14 Aug 2007, 14:02
@Willem-Albert: ha ha ha, ik heb dat een paar jaar terug gehad toen ik de vuilniszak buiten ging zetten. Een oudere man keek me heel verbaasd aan en zei (hoofdschuddend): "Doet je man dat niet voor je? Dat hoort hij wel te doen hoor, is het niet te zwaar voor je?". Ik kon hem niet uitleggen dat ik best zelf de vuilnis buiten kon zetten.
Tijden veranderen ja. Wij kunnen straks aan onze kleinkinderen niet uitleggen dat hier ooit een heel blog over geschreven is... "Hoezo oma? Vrouwen hebben toch altijd volop meegeklust? Wat een onzin dat alleen mannen dat zouden doen!".
Esthel
Mon 13 Aug 2007, 16:01
@Esthel/ Kim: denk dat het klussen (deels) overdragen aan vrouwen ons deels overkomt, deels gekozen is.
Natuurlijk vinden wij het heerlijk als onze vrouwen ons bevestigen in onze mannelijkheid na een klus die gedaan is ("Dank je schat... echt heel goed gedaaan").
Anderzijds zijn het juist vaak vrouwen die nieuwe klussen in en om het huis aandragen. Dan is het erg prettig om te kunnen zeggen ("Dan doe je het toch zelf? Jij kan dat zelf net zo goed als ik").
Ach ja... de tijden veranderen. Sprak over dit onderwerp met mijn opa en die keek mij meewarig aan: "Dat doe je een vrouw niet aan, klussen en vies worden. Dat is een mannen taak".
Willem-Albert
Mon 13 Aug 2007, 15:47
Een overall met bloemetjes ;-).
Zonder dollen, ik denk dat je gelijk hebt, dat het ze dus gewoon overkomt. En heus niet elke man is zo handig, dus is het verdomd makkelijk als de vrouw het wel even kan doen. Zal dus wel een combinatie zijn.
Toch leuk om het eens van een man te horen, immers op deze site zijn alleen zon beetje vrouwen aan het woord.
Esthel
Mon 13 Aug 2007, 15:41
Ik denk dat het niet een kwestie van toestaan is. Het overkomt ze gewoon. Er zijn steeds meer vrouwen met de broek aan en dit wordt dan wellicht steeds vaker een overall.
Kim Hermes
Mon 13 Aug 2007, 15:39
Ben ik alleen nog benieuwd naar een antwoord op de vraag waarom staan mannen dit toe, dat vrouwen steeds meer klussen: vrijwillig of gedwongen?
Esthel
Mon 13 Aug 2007, 15:35
@Esthel: Natuurlijk ze zijn slim bezig!
Als het echter gaat om het innemen van het mannenterrein...dit is al een tijd geleden gebeurt en dat heeft niets te maken met de behangetjes en leuke motiefjes.
Een behangetje uitzoeken betekent nog niet dat de vrouwen klussen.
Maar ik denk wel dat het aantal klussende vrouwen is toegenomen. In mijn omgeving zie ik een sterke groei daarvan.
Kim Hermes
Mon 13 Aug 2007, 15:30
@Kim Hermes: bouwmarkten willen het gewoon combineren. Vrouwen worden dan misschien wel halve bouwvakkers, als ze langs leuke motiefjes, leuke stoelen of kaarsen lopen wordt hun oog daar eerder naar toe getrokken dan dat een man dat zou hebben.
Bij muren slopen of plafonds renoveren zit niet zo veel verschil tussen man en of vrouw. Hoogstens dus een motiefje op een boorhamer, al vraag ik me af hoeveel vrouwen daarvoor vallen (ik ga persoonlijk voor kwaliteit bij gereedschap en niet voor hoe mooi het eruit ziet). Het gaat gewoon om alle extraatjes die ze eerder aan een vrouw dan een man verkopen.
Vergelijk het maar met de marsen en ander snoepgoed dat tegenwoordig ook bij de kassa van de bouwmarkt ligt. Als je er langsloopt denk je 'Ha lekker' en de bouwmarkt maakt weer winst...
Esthel
Mon 13 Aug 2007, 15:16
Toch zijn we er nog niet helemaal... Als vrouwen inderdaad veel meer gaan klussen en op zogenaamd mannenterrein komen, waarom moet de bouwmarkt dan volgestouwd worden met leuke motiefjes en behangetjes. Dan ziet het er naar mijn mening nog naar uit dat ze selecteren op vrouwen en mannenklussen. Dat likje verf uitzoeken dat deden we 20 jaar geleden ook al. Het gaat er juist om dat ik inderdaad muren aan het slopen ben en plafonds aan het renoveren.
Kim Hermes
Mon 13 Aug 2007, 15:11
@Danielle: 5 jaar in een klushuis? Geen last van de buren? Of pikken die meer van een klusdame dan een klusheer?
Louise
Mon 13 Aug 2007, 15:10
@Willem-Albert: Ik klus ook alweer flink wat jaartjes met m'n man mee in huis, al moet ik eerlijk zeggen dat hij meer klust dan ik. Ik ben altijd het 'domme blondje die alles aangeeft' zoals ik mezelf omschrijf. Maar toch, zonder mij zou het klussen een stuk langzamer gaan. Bovendien ben ik niet bang voor viezen handen en help ik gerust mee om een verwarming te monteren, een betonvloer te mixen, plafonds te maken etc. En ja, schuren, verven etc. horen ook tot het takenpakket.
Maar helaas zie ik in m'n omgeving nauwelijks vrouwen die me dit nadoen. Het valt mij nog mee het aantal vrouwelijke reacties hier. Sterker nog, er wordt vreemd gekeken dat ik zo help (en woon in een klushuis).
Maar boormachines met bloemenprint hoeft van mij niet zo nodig. Misschien toch meer een halve vent dan een vrouw? Of inderdaad, toch gewoon GIRL POWER?!
Esthel
Mon 13 Aug 2007, 15:08
@Nienke: dus ook rond klussen krijgen de Spice Girls hun gelijk: GIRL POWER ;-)
Willem-Albert
Mon 13 Aug 2007, 14:36
Via http://www.tomboytools.com/ kun je vrouwvriendelijk gereedschap kopen. Het werkt hetzelfde als de welbekende Tupperware feestjes. Vind de Pink Tomboy Traveler helemaal geweldig. ;-)
Volgens mij worden mannen steeds onhandiger en vrouwen juist steeds handiger. Zie in mijn omgeving vaker een vrouw een hamer of kwast in de hand nemen. Voor het 'zware werk' wordt meestal de hulp van vader of een oom ingeschakeld, want vriend- of manlief kan die klus zelf ook niet klaren.
Nienke Becker
Mon 13 Aug 2007, 14:34
Onderwerp is ook opgepakt door de Telegraaf online:
http://www.telegraaf.nl/anptelevideo/opmerkelijk/article68653451.ece
Willem-Albert
Wed 08 Aug 2007, 13:42
@ de dames die reageren: hoor een algemene tendens dat jullie de basics allemaal niet schuwen. Maar bepaalde zwaardere klussen nog een drempel hebben. Taak dus voor de bouwbranche om daar op in te spelen.
Wel adviseer ik dat beter te doen dan een initiatief die ik eerder ergens had gelezen. "Nu gereedschap voor vrouwen lichter en met bloemenpatroon". Ideaal toch ;-)
Willem-Albert
Wed 08 Aug 2007, 12:17
Klussen is fantastisch, ja ik klus meer en het is niet per se leuker maar wel meer "gewoon" geworden. Het enige waar ik last van heb, is dat sommige machines of klussen te zwaar zijn voor het vrouwelijke fysiek. Ik heb goeie spullen, waaronder een semi-profi betonboor - maar ga daar maar eens 40 gaten in de muur boren voor een schilderijrail, of in het plafond voor de gordijnrail. Daar doe ik dus 3 x zo lang over als een vent. Niet alleen omdat die boor zwaar is, ook omdat ik kleinere handen heb en die boor dus lastig vast te houden is. Afgelopen weekend dezelfde ervaring met het schuren van een schrootjesplafond (don't go there...;-)).
Overigens rollen omgedraaid met manlief - hij zorgt voor de catering. En als er iets zwaars gesjouwd moet worden komen z'n spierballen ook van pas.
Overigens geeft man dit graag uit zijn twee linkerhanden. Hij ziet dit echt niet als "zijn unieke terrein".
Lindy
Wed 08 Aug 2007, 11:44
Klussen is idd een breed begrip. Behangen, verven en IKEA meubelen in elkaar zetten is voor mij geen enkel probleem, zie het eerder als een heerlijke uitdaging. Als ik verder kijk naar klussen in m'n huis van het afgelopen jaar, dan moet ik toegeven dat ik het compleet installeren van een wastafel en het verplaatsen van een radiator aan mijn lieve vader heb overgelaten. Maar goed, dat is ook een enorme kluskoning die het met alle liefde samen met mij doet. Het scheelt ook dat ik bijvoorbeeld al geen Hilti heb en m'n vader juist erg goed geoutilleerd is met de juiste klustools. Het installeren van een nieuwe thermostaat heb ik trouwens dan wel weer zelf gedaan...
Ach ja, natuurlijk voelt het als een overwinning als je zelf iets voor elkaar hebt gekregen. Maar de bijzondere klussen laat ik graag over aan iemand met verstand van zaken. En of dat dat toevallig m'n vader, een pool of een andere vakman is, dat maakt mij echt niet uit ;-)
Danielle Schouten
Wed 08 Aug 2007, 11:24
Ik ben het helemaal eens met Frederique. Ik doe de meeste klussen in huis zelf. En ik irriteer me ook wel eens aan vrouwen die bij klussen ineens niet meer zo zelfstandig zijn. Ik heb altijd geleerd dat ik in principe alles kan; ik moet alleen soms nog leren hoe het moet.
Maar het voelt inderdaad goed om zelf een klus op te knappen, al is dit gevoel misschien hetzelfde bij mannen als bij vrouwen; je ziet direct resultaat van je werk.
Irene
Tue 07 Aug 2007, 16:05
@ Willem-Albert
Het verschilt. Sommige vriendinnen zijn net zo 'handig' en pakken de boor of decoupeerzaag zonder blikken of blozen in de hand. Anderen vertrouwen het liever toe aan manlief. Het irriteert me trouwens wel hoe sommige vrouwen nog steeds smekend bij broer, vader of vriend aankloppen. Die zijn er nog genoeg.
Eerlijk gezegd heb ik die dingen mezelf aangeleerd in mijn studententijd - lees, toen ik vrijgezel was. Onafhankelijkheid domineert bij mij dus. Bovendien vinden mannen het stiekem ook wel stoer volgens mij...
Frederique
Tue 07 Aug 2007, 15:07
@ Frederique en Danielle: jullie passen dus helemaal in de waargenomen trend.
Wat is jullie observatie: zijn jullie uitzonderingen of zie je dezelfde klus kennis & kunde bij vrouwen in je omgeving?
Willem-Albert
Tue 07 Aug 2007, 14:53
Ik woon al 5 jaar in een klushuis. Heb vanalles gedaan: van tegelen, voegen, kitten, schuren, verven, vloeren leggen, af en toe eens boren en nog veel meer. Alleen sommige dingen doet mijn vriend. Dan komt nl. zijn vader en dan gaat het er vrij seksistisch aan toe: de mannen moeten alleen klussen. Daardoor heeft hij zich gespecialiseerd in electriciteit aanleggen, waterbuizen leggen en alle klussen waar flink getild moet worden. Zelfs nu ik hoogzwanger ben klus ik met nog best een aantal dingen nog mee: zoals behangen, vloer leggen. (Gelukkig is de klus bijna klaar:)
Danielle
Tue 07 Aug 2007, 14:33
Klussen is geweldig. Het geeft vrouwen voldoening en een gevoel van onafhankelijkheid. Net als bandenplakken en andere klussen waarvan vaak gedacht wordt dat alleen mannen het kunnen. (Als ik mijn band sta te plakken, wordt het vaak door een voorbijgaande meneer 'nog even' voorgedaan..)
Samen met mijn vriend heb ik behoorlijk wat geklust in ons appartementje; deuren schuren, schilderen, lampen aansluiten, boren of parket leggen. Het klussen schiet zo tenminste op. Hoef je ook niet te wachten totdat hij het doet ;-)
Frederique
Tue 07 Aug 2007, 14:30
@ Erik: grappig.... als tegenreactie op alle "vervrouwlijkte" bouwmarkten die op interieur toer gaan, krijg je inderdaad waarschijnlijk ook behoefte aan een tegenbeweging.
Zie al de slagzinnen: "Formido: een bouwmarkt zoals ie bedoeld is". Of "Big Boss, voor mannen onder elkaar" ;-)
Willem-Albert
Tue 07 Aug 2007, 13:58
Ik ga voornamelijk naar de Big Boss en Formido. Daar vind ik nog wel wat ik zoek. Onze Praxis is kilometers groot, maar een stuk hout of een goede schroef is ver te zoeken tussen alle behangetjes en decoratieve plintjes. Laat staan een medewerker die het verschil kent tussen MDF en Spaanplaat, of weet welke schuurmachine geschikt is...
Erik Jacobs
Tue 07 Aug 2007, 13:55
Nou ben ik getrouwd met een vrouw die eigenlijk geboren is voor de bouw. En klussen doet ze ook graag.
Maar wat vaak nog een probleem is; de afmetingen en het gewicht van sommige verpakkingen.
Logisch dat bepaalde artikelen niet kleiner of lichter kunnen, maar er zijn nog heel wat "vrouwonvriendelijke" artikelen die handiger verpakt konden worden!
Bij de super is ook alles lichter en gemakkelijker geworden....
Marc Overes
Tue 07 Aug 2007, 13:33
@ Raymond: met je eens. Door de vele klusprogramma's is klussen een stuk eenvoudiger gaan lijken. Dat zal zeker geholpen hebben om mede richting vrouwen de drempel te verlagen.
@ Martijn: samenzweerderig? Wilde alleen met enige ironie deze ontwikkeling bespreken. Hadden het niet over werken in de bouw, maar over klussen. Trouwens denk dat meeste mensen meisjes en vrouwen in de bouw alleen maar toejuichen.
Willem-Albert
Tue 07 Aug 2007, 13:07
Het is juist gaaf als meisjes en vrouwen in de bouw willen werken. Miss Fix-It doet alleen voor haar eigen huisje mee. Het is niet normaal om zoiets tegen te werken door er samenzweerderig over te doen.
Alle vrouwen zijn juist welkom op de bouw en bij het stratenmaken. Gezelligheid kent geen tijd.
Martijn
Tue 07 Aug 2007, 13:01
De woon- en klusprogramma's (Eigen Huis en Tuin, jouw huis mijn huis enz) hebben een erg 'vrouwelijke look'. Vrouwelijke presentators, vrouwen die lijsten en tafels maken werken erg uitnodigend voor vrouwen om ook gereedschap ter hand te nemen. Het lijkt in die programma's ook erg eenvoudig. Ik denk dat deze programma's een grote invloed hebben op het vrouwelijk publiek
Raymond
Tue 07 Aug 2007, 12:25
Ik bespeur een heel nieuwe markt!
Geemancipeerde, ongehuwde vrouwen die voor het klussen bij de bouwmarkt aan een wodkabarretje staan te flirten met Poolse "Handymen", die wellicht ook nog aan de vrouw moeten..
De "Gamma Datingservice"? Afspraak via de site van de Bouwmarkt....
Computers verkopen ze ook al, kunnen ze toch een tooltje voorinstalleren!
Marc Overes
Tue 07 Aug 2007, 11:54
@ Bas: hoorde ik ook, dat bouwmarkten Pools sprekende medewerkers aannemen om alle "handige" Polen te servicen
Jij zegt dat het pure noodzaak is, omdat vrouwen alleen huizen kopen. Toch zie ik mijn omgeving ook het type vrouw opkomen die zelf wel even dat plafond aanpakt.
Maar anderzijds, riep laatst een goede vriendin mijn hulp in om een lamp te vervangen... er is nog een hoop emancipatie werk te doen!
Willem-Albert
Tue 07 Aug 2007, 11:11
Dit is een logische trend, Willem-Albert. Vroeger gingen mensen trouwen en samenwonen als ze het huis uit gingen. Tegenwoordig is het heel gebruikelijk dat vrouwen alleen huizen kopen en zich dus ook bezig moeten houden met klussen en niet alleen inrichting en decoratie. Klussende vrouwen is dus eerder pure noodzaak dan dat ze het leuk vinden. De bouwmarkten spelen hier handig op in.
Een andere trend die nu speelt is de invasie van Polen op de klusmarkt, dus over een paar jaar zijn de klusmarkten weer grauw en mannelijk. Wellicht is er dan ook een vodka-barretje in de bouwmarkt...
Bas
Tue 07 Aug 2007, 11:07
@ Daniela: Nou verven, plinten etc. valt wat mij betreft gewoon onder klussen hoor. Het beeld dat alleen maar "muurtje slopen en bouwen" echt klussen is, is volgens mij voorbij.
Grappig je opmerking "een emancipatie gevoel". Misschien is dat ook wel de insight: dat vrouwen het ook erg fijn vinden om dat "ik kan het zelf ook wel" te ervaren als zij met gereedschap in de weer zijn.
Willem-Albert
Tue 07 Aug 2007, 10:02
Sinds ik in Nederland een huis heb (bijna 3 jaar) klus ik thuis wel! Maar doe ik geen zware werk. Ik ben bezig met plinten, verfen en veel af een toe hout zaggen. In mijn geboorte land deed ik dat nooit. hier heb ik wel een emantipatie gevoel als ik klus.
daniela
Tue 07 Aug 2007, 9:57