Lees de laatste tijd steeds meer berichten over de rol van PR versus het internet. Tendens in Nederland is kritisch zoals in artikelen "PR-bureaus en PR-afdelingen leven in stenentijdperk" en "Driekwart pr professionals monitort geen blogs". Amerikanen pakken het, zoals wij …
Lees de laatste tijd steeds meer berichten over de rol van PR versus het internet. Tendens in Nederland is kritisch zoals in artikelen "PR-bureaus en PR-afdelingen leven in stenentijdperk" en "Driekwart pr professionals monitort geen blogs". Amerikanen pakken het, zoals wij van ze gewend zijn, een stuk positiever op: "... new breeds of PR content: Leveraging the long tail of the Internet"
Zelf ga ik veel meer mee met het positieve beeld. Internet is geen vervelende/ lastige ontwikkeling voor PR professionals, maar geeft extra kansen. Belang van PR neemt dus wat mij betreft alleen maar toe.
De vraag komt dan gelijk op, of je die waarde ook hard kan maken? "Rumour around the brand" is altijd lastig in een waarde te vatten. PR professionals hebben altijd getracht het resultaat van hun activiteiten kwantificeerbaar te maken. Dat gebeurt traditioneel door het bijhouden van media aandacht en daar een factor op te berekenen. Immers redactionele exposure heeft meer effect dan puur commerciele communicatie. Vaak heb je het dan over advertentionele waarde (het aantal mm/ pagina's/ seconden/ ruimte op site x commercieel tarief platform) en de redactionele waarde (advertentionele waarde x de factor).
Steeds meer wordt duidelijk, dat er een derde waarde van PR begint te ontstaan. En die is ook te meten. Dat is namelijk de score in search, voor velen met name hun ranking in Google. De online exposure die PR en persaandacht opleveren levert niet alleen commerciele of redactionele aandacht, maar kan ook leiden naar betere posities in search. Goede / positieve PR zorgt ervoor dat het betreffende merk uit objectieve bronnen goed in beeld komt. Zoekt een potentiele klant eerst online zal de waarde van die positieve PR veel meer waarde toevoegen in het aankoopproces dan alleen offline.
Mijn stelling is dus: internet maakt PR alleen maar belangrijker. Of preek ik nu voor eigen parochie?
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


@Ralph en Paul
Beetje kort-door-de-bocht-analyse als je het mij vraagt. Maar misschien behoeft het bericht over de samenwerking met Het PR Bureau (http://www.hetprbureau.nl) zoals dat wordt aangehaald op Adformatie nadere toelichting (zonder er ook een commercial van te willen maken :)
We pretenderen geenszins op dit moment de eerste te zijn die aan SEO PR doet. Het is een fenomeen dat al jaren speelt en waar niet alleen Checkit maar ook de collega's van Traffic4u, Onetomarket en wij als Traffic Builders al jaren mee bezig zijn. So what's new?
In onze optiek is de combinatie die we maken tussen onze kennis op het gebied van zoekmachinemarketing en de kennis van het PR bureau waar het effectieve PR communicatie betreft nieuw. Dat gaat verder dan sec het runnen van een knipseldienst, of het optimaliseren van een persbericht. SEO PR is veel meer dan dat.
Om SEO PR goed te kunnen uitvoeren moet je een breed scala aan diensten aanbieden die voor een belangrijk deel overlappend zijn met wat we al 7 jaar doen in zoekmachine-optimalisatie, maar waarbij nieuwe ontwikkelingen als blogs en social bookmarking een belangrijke rol spelen. Maar moeten wij als zoekmachinemarketingbureau een knipseldienst gaan opzetten, aan mood-mining gaan beginnen of starten met het opbouwen van een goed onderhouden PR-netwerk? Lijkt me niet.
In onze optiek vraagt dit om een tweede specialisme, dat van een PR bureau. Vandaar de samenwerking waarin beide bureaus de krachten bundelen voor optimaal resultaat. En volgens mij is die propositie nieuw.
Wolter Tjeenk Willink
Wed 13 Jun 2007, 9:31
Goede analyse Ralph!
Graag nog een aanvulling:
http://www.checkit.nl/pdf/whitepaper_search_en_pr-20070219.pdf (whitepaper search en pr in pdf)
Maakt al 3 jaar deel uit van onze propositie, dus niet een hippe ingeving maar een constructieve oplossing die al jaren een werkmethodiek is, maar ook hoort te zijn.
Verder denk ik dat het goed is om eens te kijken naar de PageRank van je leverancier. Goed verspreide PR zorgt ervoor dat je linkpopulariteit toeneemt. Hiermee krijg je niet alleen meer content in Google maar ook weer een hogere pagerank.
Voeg de daad bij het woord:
http://www.viaa.nl/2007/03/sem-bureaus-vergeleken.html
Einde commercial ;-)
Paul
Tue 12 Jun 2007, 21:31
@Willem-Albert: excuses indien je bovenstaande als promo-verhaal beschouwd! Dit was absoluut niet de bedoeling, in mijn enthousiasme over online pr ben ik misschien een beetje doorgeschoten... Nogmaals het was niet mijn intentie om ons bedrijf of producten te promoten. Ik wilde, na een half jaar ploeteren en pionieren gewoon even ter lering ende vermaak delen hoe e.e.a. bij ons gevormd is... En aangezien ik ook dagelijks veel van dit blog leer, leek mij dat wel sympathiek ;-)
Dennis Hendriksen
Tue 12 Jun 2007, 12:22
@ Dennis: snap je punt, maar is wel erg promo. Hoeveel gaat Molblog ontvangen voor jouw sponsored content online ;-)
Willem-Albert
Tue 12 Jun 2007, 11:59
Internet biedt zeker extra kansen voor de pr-man of vrouw! Sterker nog: ik denk dat het een compleet nieuwe discipline is, want hoe pak je zoiets aan?
Het scoren in de organische zoekresultaten van Google is hierbij natuurlijk erg belangrijk, maar misschien nog meer de frequente aanwezigheid in de omgeving waarin de klanten/potentials of journalisten/bloggers zich bevinden.
Ik werk zelf bij een internetbedrijf en wij bieden o.a. webbased E-Learning-producten aan. Om pr-wise onze naam en producten onder de aandacht te krijgen, zijn we op een aantal vlakken zeer actief. Zo onderhouden wij een corporate weblog, waarop wij frequent artikelen plaatsen die divers en verrassend van aard zijn. Goedbeschouwd is dit een mix, waarin slechts een op de vijf artikelen over ons het bedrijf of de producten gaat... Dankzij de goede indexering van Google (dankzij de slimme bouw van de website) en daaraan gekoppeld de bewuste internetschrijfstijl (index-vriendelijk...) behoort een artikel van ons bijna altijd tot de top vijf van resultaten bij Google over het bewuste onderwerp.
Ook laten wij ons met regelmaat inspireren door bloggers in het bewuste vakgebied en refereren naar hen via bijvoorbeeld de trackback url of plaatsen reacties op hun weblogs. Door inhoudelijk op ontwikkelingen te reageren en te tonen dat je als bedrijf je steentje bij wilt dragen, kweek je sympathie en zijn mensen vervolgens weer bereid om jou te helpen. We gaan dus heel bewuste de dialoog aan en nemen de signalen uit het vakgebied meer dan serieus.
Een mooi voorbeeld daarvan is onze onlangs gelanceerde (pr-)website http://www.rocnieuws.nl , een aggregator die het complete nieuws vanaf alle ROC's en AOC's in Nederland verzameld aanbiedt. Naast veel positieve geluiden, kregen wij ook veel tips van docenten binnen over hoe wij de website nog beter konden maken. Op iedere reactie die bij ons binnenkwam hebben wij niet alleen snel proberen te reageren, maar ook de suggestie (indien relevant natuurlijk) door proberen te voeren. Hierdoor hebben wij binnen zeer korte termijn een flinke schare aan betrokken docenten (lees: ambassadeurs) aan ons weten te binden. En natuurlijk hebben wij op de website ook een mooi plekje voor de headlines van onze weblog gecreerd ;-)
Kortom, een voorbeeldje van hoe wij bij Paragin met online pr omgaan...
Dennis Hendriksen
Tue 12 Jun 2007, 11:40
Inderdaad geen toeval, maar wel 'n beetje laat. Clipit en Checkit zijn al tijdje bezig.
Je score op search kun je idd. zien als een indicator, maar meer nog zijn dat je eigen site-statistieken. Search is in die zin de 'vrachtwagen', site-statistieken de 'lading'. Wat is de waarde van de bezoeker die 12 productpagina's heeft aangeklikt na eerst 1 min. op je perspagina te hebben rondgehangen en uiteindelijk niet converteert..? Dit type vraag zou je kunnen afzetten tegen de offline-evenknie; 10x advertentie gezien (outdoor, tv), ook nog 1X in-store maar geen aankoop..Maar online weet je dan wel meer!
Het benutten van de rijkheid in online data staat in de kinderschoenen, geo-, loco-, gender- & behavioral targetting in search, aangevuld met grondige analyse van site-statistics (en reactief hierop handelen!) stelt je in staat 't 'waarde-meten-probleem'
aan te pakken..
Via welke link kwam m'n bezoeker binnen en wat is dat voor source? Een search-history + persoonlijk profiel, y voila. Vragen en analyse van dat type zouden wat mij betreft in de tool-kit moeten van de PR-professional..maar daar zal 't nog ff duren, denk ik ;)
Ralph Ruyters
Tue 12 Jun 2007, 11:28
Kan geen toeval zijn ;-)
"Samenwerking Het PR Bureau en Traffic Builders"
http://www.adformatie.nl/nieuws/ModuleItem50684.html
Het PR Bureau en Traffic Builders zoekmachinemarketing zijn een samenwerking aangegaan om search engine optimization (SEO) en pr gecombineerd aan te kunnen bieden als nieuwe dienst.
Met dit initiatief willen de bureaus inspringen op ?een nog onontgonnen gebied?. Het internet speelt een steeds grotere rol bij het maken of kraken van reputaties. Parallel hieraan constateren Traffic Builders en Het PR Bureau al enige jaren een verschuiving van nieuws naar views.
'Deze ontwikkeling neemt met allerlei online toepassingen een steeds hogere vlucht. 'User-generated content' doet het goed, burgerjournalistiek viert hoogtij, ofwel: de bezoeker bepaalt. Dat betekent dat we ook op een andere manier naar PR moeten gaan kijken,' licht directeur Marnix Geus van Het PR Bureau toe. 'De samenwerking met zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders maakt dit voor ons mogelijk. Zij hebben diepgaande kennis van de werking van zoekmachines.'
Willem-Albert
Tue 12 Jun 2007, 11:02
@ Ralph: natuurlijk is exposure online goed bij te houden. Daar heb je gelijk in. Technorati/ Blogpulse, Brandgossip etc. doen daar goede dingen en vertellen een boel.
Nog steeds zegt het niet echt iets over de waarde. Het meet exposure, maar de impact van de exposure is de echte waarde. Net zoals offline, heb je een factor nodig, die waarde inschat. Mijn stelling is dus dat je score op search een indicator is van die waarde.
Willem-Albert
Tue 12 Jun 2007, 10:48
Spreekt voor zich lijkt me..
Een paar inhoudelijke aanvullingen:
1)Hopelijk komt er ook meer notie dat enkel goede medialijnen 't on the long run verliezen van ècht goede content..aansluitend op 't punt Google ranking wat je terecht noemt.
2) Niet mee eens dat online PR zich lastig in waarde laat uitdrukken...blog & news-tracking is 'n must (aandacht laten uitgaan naar autoriteit van blogger/blog), referrer's in web-analytics + meta-blog-tools vertellen ook een boel!
Ralph Ruyters
Tue 12 Jun 2007, 10:28