RSS

Wilders óf de koran eruit… bij Bol.nl

Jeroen Tebbe
Wilders óf de koran eruit… bij Bol.nl

Wat is er aanlokkender, geheimzinniger, duivelser dan een verboden boek? Schreef Louis Paul Boon al ooit. Wilders wil de koran verbieden. Net zoals Mein Kampf. De Belgen willen Kuifje in Congo kwijt. Lennon-fans willen nog steeds af van Catcher in the …

 

Wat is er aanlokkender, geheimzinniger, duivelser dan een verboden boek? Schreef Louis Paul Boon al ooit.

Wilders wil de koran verbieden. Net zoals Mein Kampf. De Belgen willen Kuifje in Congo kwijt. Lennon-fans willen nog steeds af van Catcher in the Rey. Iran verbiedt de Da Vinci Code. De Engelsen bannen videogame Man Hunt 2. Aleksandr Solzjenitsyn kreeg acht jaar strafkamp en drie jaar opsluiting voor zijn De Goelag Archipel. En er zijn inmiddels ook wat medelanders die de boeken van Wilders willen verbranden.

'Waar boeken branden, branden mensen', zegt de filosoof. Waar wat zegt de marketeer? Is het verbieden van een boek sowieso een slimme marketingtruc?

En hoe principieel is Wilders eigenlijk? Zegt hij nu tegen zijn distribiteur Bol.nl: De Koran eruit of ik eruit?

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Logo’s leren lezen
Speciale aanbieding: Kom ook naar Digitaal Willen We Allemaal!

Reacties / 51  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Jammer,Jammer. al die commotie om een man die aandacht wil. Laat die arme wilders. Lees de koran. ( ik heb het gelezen) begrijp dat dingen in de context die ze geschreven zijn. Net als de bijbel kan je het gebruiken om kwaad mee te doen. vergeet niet dat ook kruistochten, slavernij ed in naam van god zijn gedaan.Respecteer het geloof van anderen( let op. ik zeg niet tolereer!. naar mijn mening impliceert dit een negatieve beginsel) Het gaat u allen goed. in Naam van Allah, Jezus, Shiva en wie dan ook daar aan kan/mag voegen.


radhi

don 02 okt 2008, 20:58

Beste Geert, Begrijpelijk dat je wereldbeeld verstoort raakt als je dagelijks afgeschermd wordt van de echte wereld. En als je jezelf het doelwit maakt van idiote extremisten is het ook verklaarbaar dat je geobsedeerd bent geworden van de gruwelbeelden van excessen die in de wereldmedia rondgaan. Het lijkt wel alsof het gevaar om iedere hoek van de straat schuilt. Maar misschien nieuw voor je, in het echt is dat niet zo. Doe me een lol en lees eens de krant helemaal dan zal het je opvallen dat er meer geklaagd wordt over bumperkleven en poep op de stoep. Er schuilt helemaal geen gruwelijk monster om de hoek, maar we moeten extremisten zoals iedere crimineel identificeren, opsporen en opsluiten. Klaar!


Bas

vri 28 mrt 2008, 14:01

ik vraag ne af wat willen we oorlog of houden van elkaar ik weet het het laatste


joop

zat 08 sep 2007, 2:32

Waar gáát dit over... In mijn ogen een erg slap bericht. De discussie is zelfs nog minder. We moeten over marketing praten, niet over de koran zegt iedreeen. Praat dan ook over marketing en laat iedereen niet zo enorm slim proberen te doen door met hun alom-goede-kennis te gaan gooien.

Moet er bij zeggen, wel erg vermakelijk om dit te lezen gezien de soms wel erg slappe reacties.


Ewout

woe 22 aug 2007, 9:26

@joost
Niet te vroeg juichen, het pamflet 'De ondergang van Nederland' werd toegeschreven aan Gerrit Komrij, en Mohammed Rasoel werd veroordeeld.De verwarring is nog niet over.
Bovendien is 't hoogst ongebruikelijk dat boeken in Nederland verboden worden, de rechten van Mein Kampf zijn in het bezit van de Nederlandse overheid en die heeft besloten om het nooit meer uit te geven. Zo doet men dat in polderland.

Misschien moeten we aan Rasoel vragen hoe het gaat met de verkoop van zijn boek om te horen wat het effect van een verbod is... ideetje?


Angelique

woe 22 aug 2007, 0:01

Bravo Coen! Eindelijk iemand met kennis op deze site. Dat is lang geleden.


Joost

din 21 aug 2007, 15:18

Webmaster Marc heeft het natuurlijk helemaal mis als hij zegt: ?Wat ik bedoel is dat een partij die het woord vrijheid in zich draagt ondertussen vele plannen heeft gelanceerd om vrijheid in te perken.?. Want dat doet Wilders helemaal niet!

Het is n.m.l. niets nieuws dat boeken in Nederland worden verboden en daarmee sluit Wilders gewoon aan bij een bestaande situatie in Nederland. Zo is er natuurlijk Mein Kampf maar ook in 1992 werd deschrijver van het boek: ?De Ondergang van Nederland? veroordeeld, zijn boek mag niet meer verkocht worden.

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_ondergang_van_Nederland

Waar waren jullie toen met jullie gebabbel over vrijheid?


Coen

maa 20 aug 2007, 14:59

Sportief van je Jeroen. Nu kan de discussie weer op een normaal niveau gevoerd worden en op onderwerp. Dus geen rare vergelijkingen en verwarringen meer met politiek en marketing hier. Kom je namelijk steeds vaker tegen.
@Marc, dank voor de verduidelijking.


Else de Maar

woe 15 aug 2007, 17:44

@ Marc
Na zoveel wijsheid rest mij slechts een nederig zwijgen.


Jeroen

woe 15 aug 2007, 15:51

@Jeroen
Juist ja 'politieke marketing'. de term bestaat niet eens. Zo kun bijvoorbeeld ook een lezing houden over 'integratie marketing' of zo. Hier dan nog een keer de definitie van marketing voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen: Marketing is the process or act of bringing together buyers and sellers.


Marc

woe 15 aug 2007, 13:26

(Gezien mijn eerdere reactie van vandaag 'weggemodereerd' is, zal ik hem omformuleren) Volgens mij heeft het verbieden van de Koran door Wilders vooralsnog vooral veel met zijn manier van argumenteren te maken, die overigens een integraal deel is van zijn imago, PR en dus ook van zijn marketing.

Dat in het algemeen het verbieden van een boek lijdt tot meer verkoop, omdat mensen dan 'zelf wel eens willen zien hoe het in elkaar steekt', is al een eeuwenoud principe. Of je het dan ook marketing moet noemen??


Loes Visscher

din 14 aug 2007, 18:16

@Marc
Politiek = Marketing sinds Machiavelli. Prof. dr. A. van der Meiden hield daar in 1992 al zijn Machiavellilezing over'Propaganda, politieke marketing en voorlichting'. Had je dus onderhand wel kunnen weten. Maar bedankt voor je zorgen.www.machiavelli.nl

Jeroen Tebbe
Jeroen Tebbe

din 14 aug 2007, 15:03

Nog 1 keer: Dan verwar marketing niet met politiek. Jullie stuk slaat nergens op. Sorry om het even zo te zeggen maar ik wil jullie voor een afgang behoeden dat jullie het verschil niet weten tussen politieke keuzes en marketing keuzes.


Marc

din 14 aug 2007, 11:47

Laatste keer: reacties die niet marketinginhoudelijk zijn, zullen worden verwijderd.

Zucht...


Kari-Anne

maa 13 aug 2007, 18:19

ja ach ik ben maar een gewone nederlander, en ik sta achter wilders,als er mensen zijn die willen leven volgens de koran dan moeten ze in een land gaan wonen waar de meeste mensen er geen moeite mee hebben.en zeker de manier waar ze vrouwen zo mogen behandelen(meisjes) omdat een of ander iemand dat zo heeft geschreven in een boek???volgens mij staat er ook in dat allha zegt heb respect voor ALLES wat leeft??? zie ik hier wat verkeerd?


ceet

maa 13 aug 2007, 17:10

Wil je een paar extra Kuifjes verkopen, stel dan een verbod voor van 'Tintin au Congo'.

Wil je echte verkooprecords zien, organiseer dan boekverbrandingen. Een flinke fik geeft een nieuwe betekenis aan het begrip omloopsnelheid.


Ali Babo

zat 11 aug 2007, 20:03

Wat een dom geleuter hier. Niemand kent het verschil tussen marketing en politiek blijkbaar. Het lijkt op elkaar en heeft raakvlakken maar dit is wel het meest domme stuk en steling die ik in tijden heb gezien. Het is een politieke keuze voor politiek gewin, geen marketing strategie voor financieel gewin. Maar ik heb zo'n gevoel dat deze reactie geen zin heeft aan de andere reacties te lezen.
Misschien een nieuw onderwerp: Was de fabeltjeskrant van meneer de Uil een briljante marketing zet als voor loper op de gratis krant of enkel een slim doordachte gadget bedoeld voor merchandising doeleinden?...


Van Merck

zat 11 aug 2007, 10:48

Landgenoten!

Al is het voor Wilders voornamelijk hit-and-run marketing, de korte klap telt voor de pruikenman en niet anders. Dat hij daarmee het land ontwricht en het nog natte vernisje van eind 2001 wegvaagt zal hem worst wezen; je wil Zonnekoning worden of niet. Principieel nee, opportunistisch ja. Tel er een Ehsan Jami (Rabbae in de Volkskrant vandaag anyone?) bij op en de mix is weer lekker explosief: die voert net zo goed een drama op terwijl ie ook lekker met z'n lotgenoten in de luwte zou kunnen 'geloofsafvallen' (sonja bakker eat your heart out) Wel degelijk marketing dus. Maar waar zou marketing dan ooit ophouden, interessante meta-vervolgvraag? "Whose Show is this Anyway?" is de vraag die wat mij betreft zo langzamerhand wel eens gesteld mag worden.En als Wilders meer boeken verkoopt omdat ze direct het vuur in gaan, soit, de schoorstenen roken toch wel.

ps: die Qu'Uran is dik genoeg om een radio te herbergen me dunkt?


vis

vri 10 aug 2007, 16:08

Goed gezien Tebbe, al is het voor Wilders voornamelijk hit-and-run marketing, de korte klap telt voor de pruikenman en niet anders. Dat hij daarmee het land ontwricht en het nog natte vernisje van eind 2001 wegvaagt zal hem worst zijn; je wil Zonnekoning worden of niet. Tel er een Jami bij op en de mix is weer lekker explosief. Wel degelijk marketing dus.


vis

vri 10 aug 2007, 15:56

@Piet
Volgens mij bereikt Wilders precies wat hij wil bereiken: :"discussie en awareness".

Kijk eens hoe wij er alleen al op Molblog mee bezig zijn.. En ja, als de Koranverkoop daadwerkelijk een piek beleeft is hij helemaal in zijn nopjes.

Prima marketing!


Rob

vri 10 aug 2007, 14:14

Jammer dat veel mensen niet lijken te zien wat een interessante vraag Jeroen hier stelt, maar juist vervallen in anti-islam of anti-wilders comments...
Anyway, het is inderdaad de vraag of Wilders met zijn oproep tot het verbieden van de Koran bereikt wat hij wil bereiken. Zoals ook bij andere boeken/spellen/muziek etc. die wordt verboden, maakt dit het juist wat interessanter.

Ik zou er dus ook niet van staan te kijken wanneer de Koran verkoop bij bol.com deze week een (kleine) piek beleeft.


Piet van den Boer

vri 10 aug 2007, 14:01

@Jeroen: inderdaad.

Feit is dat er vandaag de dag wel erg makkelijk 'censuur!' wordt geroepen. In dit geval heet het modereren: het leiden/sturen van discussies.

Nogmaals: Jeroen stelt een marketinginhoudelijke vraag aan marketeers en wil daar antwoord op.

Op internet zijn genoeg andere plekken waar je het over geloof en dergelijke zaken kunt hebben. MolBlog is niet zo'n plek, want: blog over marketing.


Kari-Anne

vri 10 aug 2007, 12:34

@Joost
1. Censuur op reacties is 'n prima blog gebruik, zelfs het vermaledijde 'Geen Stijl' heeft kritische webmasters. Dus waarom Molblog niet?.
2. Wilders weet de media te bespelen, doet hiermee aan marketing voor zijn partij, dus de 'post' is daarom relevant, anders had ik hem niet geschreven.
3. Als je de koran wil lezen, bestel heb dan voor 9 euro bij Bol.com
4. Het stukje dat weg is gehaald bestond uit twintig, uit de context gerukte citaten, puur bedoeld om een algemene anti moslim stemming te creeeren. Prima, maar doet dat ergens anders. Erg of-topic. Net als jouw bijzin over joden.
5. Zo, nu even een stukje uit de koran lezen, voordat ik mezelf te veel opwind.

Jeroen Tebbe
Jeroen Tebbe

vri 10 aug 2007, 12:25

@Iedereenik vind dat iedereen mag reageren hoe hij wil. Dat niemand op persoonlijk vlak iemand mag beledigen, maar vind ook dat Molblog geen censuur mag plegen. We kunnen nu wel zeggen dat dit off-topic is maar het is nu eenmaal gedaan. Persoonlijk denk ik ook dat de mensen van Molblog gewoon bang zijn om die teksten op de site te hebben, maar dan begin ook geen onderwerp over Wilders. Qua marketing is het onzin en is voor Molblog ook gewoon een manier geweest om de algemene mening over Wilders weer uit te dragen. Erg slap van molblog moet ik zeggen. Ook triest om te zien dat dezelfde angst ook de angst is die zoveel joden het leven heeft gekost in de oorlog door te zwijgen hier weer terug te vinden is. Lees goed, voor er een rare discussie begint.


Joost Wijn

vri 10 aug 2007, 11:34

Laten we a.u.b. bij de oorspronkelijke vraag en discussie blijven: Betreft het hier een slimme marketingtruc?

De inhoud van de Koran is van ondergeschikt belang voor deze discussie. Anders gaan we weer ongenuanceerd roepen in welke mate we het (on)eens zijn met Koranteksten, en dat we het op basis van een paar oneliners on)eens zijn met Wilders. Blabla..

Stick to the point!


Rob

vri 10 aug 2007, 11:00

ik had hendriks stukken uit de koran wel willen lezen, maar het is inderdaad achtergrondinformatie over de zaak. henkdrik, heb je wellicht een link naar pagina's met dergelijke teksten? dat zou constructiever zijn in deze discussie.


james

vri 10 aug 2007, 10:21

@Jan: het is censuur.


Kari-Anne

vri 10 aug 2007, 10:03

Ik denk dat het nu erom gaat dat Molblog cencuur heeft gepleegd uit angst. Ik mgeef Hendrik hier gelijk in. Het is redelijk schandalig en laf om reacties te cencureren. Als er een stuk uit de Koran nodig was om zijn argumentatie te onderbouwen moet je dat er niet uit bangheid uithalen. En al helemaal niet omdat het zogenaamd niets met het onderwerp te maken heeft want dan kunnen jullie de meeste reacties op stukjes schrappen.
Molblog en de zijnen moet zich schamen.


Jan

vri 10 aug 2007, 9:43

Eventjes: Wilders heeft een probleem met dat gedeelte van de Islamieten die "extremistisch" zijn. Dat betekent: dat gedeelte dat extremer, anders dus, doet dan de meerderheid, dat deel dat bijvoorbeeld allerlei dingen wil verbieden. Toch?
Dus hij kijkt tegen "dat deel" van de Islamieten aan zoals de meeste mensen tegen de partij van Wilders aankijken. Extreem. Willen dingen verbieden.


Jos

vri 10 aug 2007, 2:48

typisch, ok dat juist dat stuk wat er in de Koran staat is verwijderd. Begin er dan niet over. Ik gaf jullie 'marketeers' enkel achetergrond informaie om een domme discussie voor te zijn, maar blijkbaar willen jullie dat niveau zo laag houden. Juist die achtergrond informatie had met jullie 'reacties' op dit onderwerp te maken. Hou de kleppen lekker op, en dat jullie cencuur plegen is nog veel erger... Of laffer.


hendrik Voorst

don 09 aug 2007, 18:24

@Hendrik: dit is een marketingblog. Marketing is het onderwerp, niet de Koran en het islamitisch geloof. Daar zijn weer andere blogs voor.


Kari-Anne

don 09 aug 2007, 18:03

Leuke grappen allemaal...


Maar hier even voor die grappenmakers. U kunt de volledige soera's zoals die in de koran staan onder de cijfers teruglezen.
Maar hier een greep voor de mensen die de Koran zelf nooit heben gelezen. Oordeel zelf of u deze teksten normaal vind maar de meeste zijn in strijd met de Nederlandse wet. Veelal discriminerend en fascistisch.
En om u uit de droom te helpen; Dit staat niet in verhouding to wat er in de bijbel staat.

*Verdere inhoud verwijderd door redactie*


hendrik Voorst

don 09 aug 2007, 17:25

@Jeroen: :-)


Kari-Anne

don 09 aug 2007, 17:06

@ Rob en Kari-anne
Uitgeven en humor gaat wel samen. Ik zou zeggen: 'Nu tijdelijke bij "Kies voor vrijheid' de Koran cadeau'. Lijkt mij een prima actie voor bol.nl
Even testen hoe dat opgepikt wordt in Limburg en dan snel uitrollen naar heel Nederland.

Jeroen Tebbe
Jeroen Tebbe

don 09 aug 2007, 17:05

@Rob: inderdaad!


Kari-Anne

don 09 aug 2007, 14:41

@Kari-Anne
..net zo min als politiek en godsdienst..


Rob

don 09 aug 2007, 14:36

Het zéggen dat je een boek wilt verbieden lijkt me een slimme marketingtruc, niets meer dan dat.
Natuurlijk gaat het Wilders niet om het verbieden van dat boek. Hij wil slechts het discussievuur aanwakkeren en bereiken dat mensen (Islamieten voorop) meer zelfkritiek aan de dag leggen.


Rob

don 09 aug 2007, 14:34

@ All,
Het is gewoon een domme opmerking. Ik kan inderdaad ook lachen om zo'n opmerking alleen niet met deze ondertoon.
De Koran, ik heb hem zelf niet gelezen, zal ongetwijfeld een prachtig boek zijn, net als de Bijbel dus komt het op mij over alsof Limburgers Koran-Haters zijn. Wilders had tot voor kort redelijke standpunten, maar hij zwakt steeds verder af met z'n nutteloze uitspraken. Ik ben benieuwd hoe lang hij dit gaat volhouden.


Marijn

don 09 aug 2007, 14:26

@Webmaster Marc: je weet het, politiek en humor gaan NIET samen.
;-)


Kari-Anne

don 09 aug 2007, 14:15

Pff met dit onderwerp heeft iedereen z'n mening weer klaar. Ik heb hier geen enkele mening gegeven over de Koran.
Wat ik bedoel is dat een partij die het woord vrijheid in zich draagt ondertussen vele plannen heeft gelanceerd om vrijheid in te perken.
Ik snap heel goed de schaduwkanten van de Koran, maar in een democratie hebben we toch vrijheid van meningsuiting ook al worden er dingen gezegd die ons misschien niet bevallen.
En ja die opmerking over limburgers en belden is natuurlijk een knipoog naar Wilders zelf, die regelmatig alle moslims over één kam scheert.
Natuurlijk moet limburg bij ons blijven, ik hou van ze die limburgers.


Marc

don 09 aug 2007, 14:10

@Olaf,

Hoezo, ben jij daar dan Voorziter van?


Marc Overes

don 09 aug 2007, 14:05

zitten alle Wilders fans de hele dag het internet af te zoeken ofzo?


Olaf

don 09 aug 2007, 14:00

Nog even een aanvulling over het schenken van Limburg aan de Belgen!

Langzamerhand lijkt mij dat als Limbo een goede optie, ik mag die Belgen wel!

Alleen zit je daar opgescheept met die Philip de Winter..

Ieder huisje heeft zijn kruisje...

Dat zei mijn moeder altijd, en ze had groot gelijk!


Marc Overes

don 09 aug 2007, 13:54

Als Limbo voel ik me absoluut niet geraakt, sterker nog....ik kan dit soort humor wel waarderen!

Maar over de Koran, ik heb hem dus niet gelezen, maar als ik dat werkelijk wil....wat maakt zo'n verbod dan uit!

Er zal toch echt wel hier en daar op Internet een "copietje" rondzweven!

Voor "Online" mensen zoals wij hier met z'n allen zijn is zo'n verbod op voorhand toch al een farce!


Marc Overes

don 09 aug 2007, 13:50

ik ben een limburger en kan alleen maar lachen om zn opmerking :) klasse marc!

maar afgezien daarvan, hendrik & petras comments zijn nuttiger. door de koran te verbieden weerhoud je de enkele lezers die het als voorwendsel voor geweld gebruiken niet. je verliest er alleen grip op deze groep door. speel in op sociale controle! er zijn veel meer gematigde moslims die geweld afkeuren dan politieagenten in nederland


james

don 09 aug 2007, 13:29

Wie was die andere politicus ook alweer die ideologisch geladen boeken verbood?

P.S. Wat een humorloze reacties op 'geef Limburg weg aan de Belgen'. Ik stel voor om Nederland weg te geven aan Luxemburg, kijken wie reageert.....


maarten

don 09 aug 2007, 13:24

De Koran is niet zomaar een boek! Je kan dan ook nooit het vergelijk trekken met boeken. De Koran is een geschreven geloof en zeer fout. Hier de passage over hoe om te gaan met de vrouw:
De mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de één boven de andere bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen). En de oprechte vrouwen zijn de gehoorzame vrouwen en zij waken (over zichzelf en de eigendommen) in de afwezigheid (van haar man), zoals Allah (ook) waakt. En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen. (als dat niet helpt) negeert hen (in bed) en (als dat niet helpt) slaat hen (licht). Indien zij jullie dan gehoorzamen: zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen). Voorwaar, Allah is Verheven, Groots.

@Marc, je moet toch even lezen en je in het onderwerp verdiepen. Je opmerking is inderdaad niet heel slim.


Petra Heuvelmans

don 09 aug 2007, 13:16

Beste Marc,

Inderdaad een domme opmerking. Waarom Limburg aan de Belgen? Waarom scheer je nu alle Limburgers over één kam met Geert Wilders? Denk even na voordat je zoiets opschrijft.


Marijn

don 09 aug 2007, 13:14

Ik stel voor dat iedereen, voordat ze hier reageren zelf de Koran lezen. Voorat we hier weer zinloze en naïeve opmerkingen krijgen over dat de bijbel dan ook verboden zou moeten worden. Duik er even in en oordeel zelf. Wilders heeft 'm gelezen, doe dan hetzelfde als je je mening wil geven.Multiculti?s maken de fout dat de Koran net zo?n boek is als de christelijke Bijbel ? dat is de Koran niet. De Koran bereidt voor op de strijd ? niet alleen voor de innerlijke strijd om aan de leefregels van Mohammed te voldoen, maar ook voor de strijd tegen allen die Allah?s boodschap weigeren te aanvaarden.


Hendrik Voorst

don 09 aug 2007, 13:02

@Marc,
beste Marc, wat een goedkope en domme opmerking van je. Of kon je echt niets beters bedenken om Geert Wilders aan te pakken? Begrijpelijk dat je dan ook enkel de webmaster van een marketing siteje bent.


Hendrik Voorst

don 09 aug 2007, 12:53

"Kies voor vrijheid" heet zijn boek. Vervolgens wil hij een verbod van de Koran. In wat een vreemde spagaat leeft Geert toch?
Ik stel voor om Limburg weg te geven aan de Belgen.


Marc

don 09 aug 2007, 11:37