‘BMW is Joy’ TV campagne online gestart

Daniëlle Schouten
‘BMW is Joy’ TV campagne online gestart

BMW komt morgen (maandag 15 februari) na vier jaar weer op de beeldbuis. Om 20.29 uur zal er op SBS6 een verlengde versie van de nieuwe 'BMW is Joy' campagne live gaan. "Spannend zeg" zult u wellicht denken. Mwah, dat is het misschien voor velen niet echt nee.

Wat wel uniek is, is dat de video sinds vanavond al via YouTube te zien en via Twitter verspreid is. Goed, ook daarmee springt u wellicht niet meteen een gat in de lucht. Toch is dit wel het moment dat BMW Group Nederland social media officieel een kans geeft. En we hopelijk binnenkort meer op dit vlak gaan zien van het merk. Dat het zich open durft te stellen. Niet alleen zendt en luistert, maar ook de interactie aangaat en aanjaagt en op speelse wijze consumenten en fans online voor zich weet te winnen.

 

Bij BMW AG is al eerder het licht aangegaan. Sinds september 2009 wordt er vanuit het hoofdkantoor in Duitsland aandacht besteed aan Social Media. Met onder andere de komst van BMW.tv en een fanpage op Facebook werden de eerste stappen gezet. Waarbij interessant is te melden dat BMW afgelopen vrijdag haar 500.000ste fan mocht begroeten. Wereldwijd kunnen verschillende vestigingen nu advies en hulp krijgen bij het inzetten van Social Media. Maar dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat dit al op grote schaal gebeurt.

In Nederland heeft Marlie van Doorn voor haar studie een onderzoek bij BMW gedaan naar het betrekken van social media vanuit een PR perspectief. Tot in de directiekamer heeft ze zich hard moeten maken voor het nut en belang ervan. Ik liep ooit zelf stage bij BMW Group Nederland en kan me levendig voorstellen hoe de grijze mannen het haar moeilijk maakte. "Wat is dan de ROI van Social Media?" en "Hoe gaan we daar dan meer producten door verkopen?" Herkenbare vragen uit boardrooms van grote bedrijven.

Toch kon ze in November al haar eerste wapenfeit presenteren toen ze BMW's eerste Social Media Release (persbericht 2.0) verstuurde. (Lees hier meer over via Marketingfacts) Experimenteren en leren is het devies. Iets waar Van Doorn inmiddels in een vaste betrekking bij het bedrijf ruimte voor krijgt. Binnenkort krijgt ze daar bovendien hulp van hogere hand bij. De nieuwe Algemeen Directeur bij BMW Group Nederland is namelijk Jan-Christiaan Koenders. Iemand die in zijn vorige functie binnen het Duitse hoofdkantoor Social Media al omarmde. Let the joy begin!

Goed, omdat ik u nu toch nieuwsgierig heb gemaakt. Waar het voor fans toch stiekem om draait. De nieuwe BMW Commercial.



Ter aanvulling: in januari schreef ik voor mijn 'Branddriven' column in Tijdschrift voor Marketing een column over de BMW 7 Serie waarin ik ook kort in ga op de online presence van het merk.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 13  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Leuk dat men in de automotivebranche eindelijk eens zichtbaar wordt online. Het mag alleen allemaal wel wat spannender. De preview van de 5 serie was ook een mooie gelegenheid geweest om al iets te doen. Het nut van social lijkt bij de beslissers nog niet helemaal door te dringen. Volgens mij kun je via social media ervoor zorgen dat je grote fans je superpromotors worden en dat je de twijfelaars aan je kunt binden, zodat ze in dit geval, de volgende keer geen Audi maar BMW kiezen. Benieuwd naar de volgende stappen dus!

Jos Govaart
Jos Govaart

Sun 14 Feb 2010, 21:26

@Jos precies, veel beslissers zijn zelf sociaal gezien niet actief en kunnen het binnen hun eigen belevingswereld nog niet goed genoeg plaatsen. Experimenteren en cases opbouwen helpt dan stap voor stap het nut van social aan te tonen.

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

Sun 14 Feb 2010, 22:51

Idd, grappig dat diezelfde beslissers in hun eigen privecontext waarschijnlijk gebruik maken van allerlei sociale media. Als ze op hun beslisstoel zitten is daar ineens een blinde vlek. Das altijd een leuke.

Jos Govaart
Jos Govaart

Sun 14 Feb 2010, 22:56

Wat mij meer opvalt dan de online introductie, is het feit dat BMW na 4 jaar toch weer de behoefte heeft om zich op TV te presenteren. Waarom? Klinkt toch minder innovatief dan het sponsoren van TED video's.


Gijsbregt

Sun 14 Feb 2010, 22:07

@Gijsbregt ik geloof voor grote merken met uiteenlopende doelgroepen in een geïntegreerde, versterkende aanpak. Ja, het sponsoren van een TED video is innovatief. Maar heel eerlijk. Die worden ook maar door een kleine, beperkte doelgroep bekeken. (Zijn daar eigenlijk cijfers van in NL?)

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

Sun 14 Feb 2010, 22:51

Erg traditionele commercial. Waarom zou ik die doorsturen? Je TV commercial uitzenden via Youtube is natuurlijk niet echt Social Media gebruiken. Erg zonde, want BMW is natuurlijk een sexy merk en heeft heel erg veel fans. Waarom die dan inderdaad niet gebruiken?

Wij (Euro RSCG 4D) proberen dat anders te doen met Volvo. Een merk dat er wel voor open staat om verniewend te werken. Zo hebben we enige tijd geleden 'The Blind Preview' gemaakt. Een campagne waarin we het moetsen hebben over een nieuwe Volvo (S60), zonder die daadwerkelijk te mogen laten zien. Wij hebben een blinde schilder uit Turkije laten komen om de auto te schilderen. Fans uit de Volvo Fanpage mochten stemmen op welk onderdeel van de auto zij het liefst geschilderd zagen worden.

In 'DRIVe around the world' hadden mensen 80 dagen om een team binnen facebook te maken en een DRIVe range Volvo C30 zo ver mogelijk rond de wereld te rijden. Een virtuele auto dus, die je virtueel moest doorgeven aan een vriend die 1333 km verderop woonde. Dat was precies de afstand die de auto kon rijden op 1 tank benzine.

Ik denk dat dit goede voorbeelden zijn van nieuwe manieren om social media te integreren in je marketing.

Jeroen
Jeroen

Sun 14 Feb 2010, 22:24

@Jeroen het gaat niet op de inhoud van de commercial, het gaat om de timing van het verschijnen ervan. Daarmee geeft BMW bloggers en fans iets unieks wat het toegevoegde waarde geeft.

Leuke casebeschrijving uit eigen doos overigens. (Als je mij ermee bereikt had, had ik daar zeker een artikel over geschreven;-) Ik denk wel dat we twee dingen uit elkaar moeten houden. Je klanten engagen, een commercial crowd-sourcen etc. zijn groot uitgewerkte campagnes, die bovendien hun eigen investering vereisen. BMW doet ook zeker wel sexy en innovatieve dingen op dat vlak. (Denk bijvoorbeeld aan de Augmented Reality campagne met de Z4.) Waar het hier om draait komt meer vanuit de PR kant van social media. Het beschikbaar stellen van unieke content aan online media, bloggers en fans. Dat hoeft niets te kosten, maar levert wel op.

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

Sun 14 Feb 2010, 22:58

BMW heeft al eens een transparante online campagne gevoerd:
http://www.interactieveproefrit.nl/case/


Thomas

Sun 14 Feb 2010, 23:42

Precies, dat was ook een mooi voorbeeld van een online campagne. Wel vooral nog gericht op zenden...

Daniëlle Schouten
Daniëlle Schouten

Sun 14 Feb 2010, 23:44

tja, het is lastig. Autofabrikanten willen graag, maar stapje- voor stapje. Zij weten wel dat heel hard hun best moeten gaan doen, op het gebied van social media, maar de stroperigheid van een internationaal netwerk, buitelandse hoofdkantoren, gezeur uit sales-hoeken (de roep om een 'Nu 20% bijtelling' uiting) etc, dat soort zaken maakt het lastiger.

Maar ik weet zeker dat ook BMW deze stap op korte termijn gaat maken. Die campagne van EURO RSCG klinkt leuk. Wel een beetje een kopie van wat Selmore maakte voor Skoda. Maar ach, het is lastig om innovatief te blijven, ook als je dat graag wilt.


ZBI

Sun 14 Feb 2010, 23:53

Hee, potverdikkeme! Hebben die gasten toch naar je #branddriven advies geluisterd. Well done mevrouw Schouten!


Hans Kramer

Mon 15 Feb 2010, 10:39

De timing valt inderdaad op, aangezien meerdere automerken nu met commercials komen op tv en radio, zoals Audi en Mercedes. Zou het te maken hebben met het aantrekken van de markt (als dat al überhaupt merkbaar is?)? Of proberen ze nu de markt te veroveren met hun 20% auto's aangezien Honda en Toyota auto's terugroepen ivm mankementen aan de hybride auto's??

Dave Fransz
Dave Fransz

Thu 18 Feb 2010, 14:55