C1000 Dungan Actie Verketterd

Erik van Erne
C1000 Dungan Actie Verketterd

Grote ophef over een nieuwe actie bij de C1000. Kinderen kunnen Dungan's sparen en daar een spelletje mee spelen.

Christenen zijn boos en verketteren de actie.

 

Poll: Vraag: Is verketteren van deze C1000 actie een goede zaak?

Helaas, je mag niet stemmen.

Er is een hele rel onstaan om een op zichzelf vrij onschuldige spaaractie bij de C1000. De Telegraaf maakt melding van het feit dat Christenen de C1000 actie verketteren. Komt vooral door een commercial op TV, zie het filmpje. Christenen maken bezwaar tegen het occulte gehalte van de speeltjes, en het feit dat kinderen in het filmpje in demonen veranderen. Er is al een C1000 in Veenendaal die met de actie is gestopt, bevreesd voor imago-schade en omzetverlies. De Dungans zijn geïnspireerd door de populaire televisieserie Avatar en daar heb ik helemaal niemand over horen zeggen dat die serie eigenlijk niet geschikt is voor kinderen.

Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik helemaal niets heb met dit soort spelletjes en de kindertijd is al lang geleden, maar om nu acties te gaan verketteren, gaat mij toch wat ver. Zo bezien kunnen Christenen tal van kinderseries op TV, bioscoopfilms voor jongeren ook wel gaan verketteren. Ook in speelgoedwinkels ligt het vol met allerlei spellejes en bijbehorende figuurtjes die in aanmerking komen voor verkettering.

Ben heel benieuwd hoe u hier nou over denkt.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 29  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Ik ben het niet met je eens.. niet alleen christenen zijn tegen dit soort 'fantasy' uitingen. Het filmpje is inderdaad wel een beetje té voor kids.. waarom niet gewoon acties in de richting van flippo's of wuppie's, dat slaat ook best aan.


Bart

Tue 14 Sep 2010, 8:30

@Bart,

Tja, het is ook niet echt een stijl die mij aanspreekt, maar verketteren gaat wel heel ver. Ik zie tal van filmpjes waar zeer jonge kinderen naar kijken waarvan ik dan denk: moet dat nou zo nodig.

Het Dungan filmpje sluit dacht ik aardig aan bij Avatar.

Erik van Erne
Erik van Erne

Tue 14 Sep 2010, 10:31

Belachelijk:
ik ben naar de site gegaan van rejoicenow.nl

"Na waarschuwingen aan de C1000 in Veenendaal over het gevaar van deze aktie, heeft men besloten om de aktie te vervangen voor een andere aktie. Hieruit blijkt maar weer hoe goed God is!"

Als ze denken dat God daar iets mee te maken heeft gaat het wel heel ver. Dit is gewoon een zielige actie van een paar zielige mensen die niets te doen hebben. en zeggen dat God via deze mensen zelf spreekt.

Ze zeggen ook dat deze Dungangs Occult zijn. Nouja dan moeten ze maar echt gaan uitzoeken wat Occult betekent, alhoewel het vaak word gebruikt door de christenen, is het woord Occult afkomstig van het Latijnse woord voor "verborgen".


Anyonymous

Tue 14 Sep 2010, 10:31

mooi toch, vrijheid van meningsuiting!


nielsFCwillems

Tue 14 Sep 2010, 12:26

waarom niet de D als logo maar de 6 ??

Het is subtiel.. maar hierin is de ware aard te zien van het beestje..


vincent

Tue 14 Sep 2010, 13:28

Deze groeperingen slaan weer helemaal door, wat een onzin zeg om duivels en demonen te zien in dit spel. Die idioten hebben zeker nog nooit gehoord van het rollen spel wat alle kinderen in hun leven spelen. Van Cowboy en indiaan tot Ninja Turtle Bassie en Adriaan en wat al niet meer. Typisch weer een poging van een stelletje beroeps betweters, betuttelaars om de rest van de bevolking hun verwrongen denkbeelden op te dringen. En wij maar denken dat de Islam een gevaar is. Ik roep deze groeperingen dan ook op om met zuiver wetenschappelijk bewijs te komen, bewijs wat verifieerbaar controleerbaar en herhaalbaar is. (zoals dat met elk wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt) Als dan blijkt dat ze gelijk hebben haal dan de dungans uit de winkel, blijkt dat ze ongelijk hebben zou een excuus in de landelijke dagbladen niet misstaan. Wat een stelletje idioten zeg. En die winkel eigenaar moet eens ballen tonen en tegen het scanderen van deze radicale facties stelling nemen en ze zijn winkel uitschoppen.


Jos

Tue 14 Sep 2010, 22:40

Ik lees voor de gein weleens het Nederlands Dagblad en kijk weleens met fascinatie naar Family7 op TV (waarin laatst erg serieus werd betoogd waarom Harry Potter levensgevaarlijk is voor kinderen). En dan begrijp ik wel waarom de C1000 in Veenendaal (Bible Belt) de actie heeft stopgezet.

De reacties op deze actie geeft voor mij aan dat C1000 zich verkeken heeft op de achtergrond van een deel van zijn doelgroep. Of de reacties overdreven zijn of niet, als marketeer moet je toch rekening houden met de onderhuidse gevoeligheden van je doelgroep.

Erik v. Dorp
Erik v. Dorp

Wed 15 Sep 2010, 10:30

het zou ook heidens zijn, maar een ding is zeker:
met kerst hebben alle christenen een kerstboom en ik kan niets bedenken wat meer heidens is.


lucia

Wed 15 Sep 2010, 10:45

@Erik v. Dorp

Dat de C1000 zich verkeken heeft op de mogelijke reacties op de Dungan spaaractie lijkt mij duidelijk.

@Lucia
Zeker en is ook lang niet altijd even duurzaam: http://bit.ly/bC8BxQ

Erik van Erne
Erik van Erne

Wed 15 Sep 2010, 11:42

er zijn mensen die overal opreageren als je het niet wil dan neem je het toch niet klaar en leg je kind uit waarom niet mensen moeten niet zo zeuren ieder zijn eigen ding


fam van zuuk

Wed 15 Sep 2010, 12:42

C1000 heeft bewust het randje opgezocht om een opvallende en populaire kinderactie neer te zetten. Het is een herkenbaar inzicht, alle moeders weten het: als je iets aantrekkelijk wilt maken voor kinderen, moet je het verbieden. De publiciteit rond deze actie levert de Dungans en C1000 alleen maar meer aandacht en aantrekkingskracht op. Het is in ieder geval geen 'gewone' spaaractie meer, iedereen heeft het erover. Of heb je al iemand horen praten over de kidsactie van Plus...? Precies.


Rob Schippers

Wed 15 Sep 2010, 14:55

@Lucia
Ik wil dat “maar een ding is zeker” toch in twijfel trekken. Overleveringen vertellen ons namelijk dat Maarten Luther de kerstboom heeft geïntroduceerd. Dan zou een kerstboom neerzetten niet het meest heidense zijn wat een christen zou kunnen doen (of wat je zou kunnen bedenken dat een christen zou kunnen doen).

@Anyonymous
Ik heb ook Latijn gehad en ik weet dat het woord ‘occult’ afkomst is van het woord ‘occultare’, dat ‘verbergen’ betekent. Nu staat dit woord tegenwoordig in de christelijke wereld synoniem voor ‘satanisch’ of iets in die trant. Die link is op zich wel te leggen als je ‘verborgen’ interpreteert als ‘zijnde in het duister’. Dus nu weet je wat ze daar mee bedoelen. Inderdaad wordt niet letterlijk de woordenboekdefinitie gebruikt. Is dat zo erg?


Q

Wed 15 Sep 2010, 18:50

HohoHo, als God in ons allen zit dan zeker ook de Duivel. Kijk maar eens naar die zogenaamde priesters die hun takken niet thuis kunnen houden van kinderen. Die paar Dungans zullen echt niet zorgen voor meer demonen en ander duister gespuis in ons midden. Kijk maar eens goed om je heen!!


Marcel

Wed 15 Sep 2010, 19:37

Toch wel typisch dat veel mensen hier denken hun mening te kunnen geven over iets waar ze zo te lezen totaal geen kennis van zaken hebben. Aangezien ze die vrijheid denken te mogen nemen, mag een supermarkt volgens mij best zelf weten of ze aan een bepaalde actie meedoen of niet...


J. de Boer

Thu 16 Sep 2010, 1:23

Toch wel typisch dat J. de Boer precies weet hoe mensen denken.

Mee eens iedereen is vrij om te kiezen, ook een supermarkt in Veenendaal die stopt met een actie.

Erik van Erne
Erik van Erne

Thu 16 Sep 2010, 6:08

Q: dat kan dan wel maar in de bijbel staat dat je niks anders mag aanbidden dan God alleen.
Ik ben geen Christen maar heb de Bijbel bestudeerd in 3 jaar.
De kerstboom staat eigenlijk ook voor aanbidding en dat mag niet...
Daarom bedoel ik dat de Christenen de bijbel niet goed kennen en ook meedoen aan heidense dingen.
Het is nogal overtrokken om hier zo'n heisa over te maken want als je het geloof puur wilt belijden dan mag je ook geen kerstboom.


lucia

Thu 16 Sep 2010, 19:38

Misschien bent u niet helemaal op de hoogte, maar er zijn ook in Nederland een groot aantal christenen die om deze redenen geen tv hebben!!!


Madelief

Fri 17 Sep 2010, 23:58

Toch eigenaardig. Er is een groep mensen in de samenleving die zijn leven inricht op gezag van een boek vol rondvliegende wezens en wonderen, en die mensen gaan anderen het genot van sprookjes ontzeggen.

Toine v/d Heijden
Toine v/d Heijden

Sat 18 Sep 2010, 13:31

dat bedoel ik juist.
als je leeft zoals de Bijbel voorschrijft dan is dat prima.
maar als je het ene wel doet en het andere niet dan klopt er iets niet.
maar als je problemen hebt met de dungans dan koop je gewoon niks bij de c1000 of neem je de schijfjes niet aan.
pokemon is hetzelfde verhaal, alles heb je ervan, heb ik ook niemand over gehoord.
maar om actie tegen deze dungans te ondernemen gaat wel erg ver, er zijn hele bevolkingsgroepen die geen varkensvlees eten omdat het onrein zou zijn.
die gaan toch ook niet eisen dat het uit de supermarkt verdwijnt omdat het naast het rundvlees ligt?


lucia

Sat 18 Sep 2010, 15:42

Zucht... Persoonlijk vind ik dergelijke reacties zwaar vermoeiend. Waar ik me echter uitermate aan stoor is het feit dat kinderen worden gek gemaakt met dergelijke acties. Afgelopen vrijdag streek ik met de hand over het hart en kocht ik diverse aanbiedingen bij C1000 waar je extra Dunganactieproducten mee kon krijgen, maar bij de kassa gekomen bleek de winkel de actie te hebben gestopt. Een ontroostbaar kind thuis dat nog steeds reclame gemaakt ziet worden in de folders en op tv. DIT vind IK niet kunnen!


Smits

Sun 19 Sep 2010, 9:59

Lucia,

Ik ben christen en wij hebben met kerst zeker geen kerstboom.
En ik ken veel christenen in mijn omgeving die ook geen kerstboom hebben.
Waar je dat vandaan haalt?

Groeten,
Maarten


Maarten

Wed 22 Sep 2010, 10:34

Het verschil is dat je speelgoed in de winkel niet hoeft te kopen.
Die Dungans krijgt iedereen. Kinderen op school spelen een agressief spelletje ermee, met schopppen enz. Vroeger was het Bassie en Adriaan en Tita Tovenaar. En flippo's... Iedereen beseft wel dat dat heel wat onschuldiger, vredelievender is dan deze tekenfilms.


ernst

Fri 24 Sep 2010, 8:38

Hoezo, te hoog occult gehalte.
Daaraan zie je wel weer dat de mens steeds meer klaagt oer alles.
hoes staat dat in occult gehalte tegenover ghostbusters vroeger in de jaren 80, of He-man of she ra.?

Zeveraars.


Marcotjuh

Sat 25 Sep 2010, 10:42

Dungan zijn chinese moslims.


heilige drieeenheid himself

Sat 25 Sep 2010, 11:57

eigenlijk is het belachelijk een verhaal voor de kinderen de wereld in te helpen om mekaar af te rossen op wat voor manier ook.
ik koop niet meer bij c1000
kwam er anders elke week


de groot

Mon 27 Sep 2010, 22:12

pff,vermoeiend,al die discussies...
mijn zoontje vind het geweldig,ik probeer ze voor hem bij elkaar te verzamelen en hij is er dolgelukkig mee..
merk heus niets aan zijn gedrag,hij vind het gewoon leuk om te verzamelen en die plaatjes zijn voor jongens van 8 natuurlijk erg stoer!
hij heeft ze bijna allemaal en is heus niet veranderd in een duivels wezentje door de dungans,maar als je ze niet wilt,neem je ze toch gewoon niet?
voor een winkelier is het ook een moeilijke keuze,voor beide keuzes zal hij klanten verliezen,maar mensen,waarom zo moeilijk doen?
er zijn echt wel andere dingen waar een mens zich druk om kan maken...
laat iedereen in zijn waarde en respecteer ieder zijn keus,maar ga er toch geen ruzie om lopen maken...het is zo zinloos...


inge

Wed 06 Oct 2010, 20:30

@Inge

Mee eens. laten we niet moeilijk doen en gewoon iedereen de vrije keus laten.

Erik van Erne
Erik van Erne

Wed 06 Oct 2010, 20:44

@ de groot Mon 27 Sep 2010

Volledig mee eens een verhaal de wereld in helpen en na 2000 jaar leidt het nog tot ruzies en oorlogen. JA echt te belachelijk voor woorden.
Als u de sarcasme niet begreep, ik heb het over de bijbel.
En zoals het verhaal zelf zegt "Gij HUICHELAAR u ziet wel de splinter is uw broeders oog maar de balk in uw eigen ziet u niet"

Laat een ieder zijn eigen keuzes maken en als Hij echt bestaat rekent Hij wel met een ieder af.

Oordeelt niet opdat u .....

Groetjes,

Hesje


Hesje Prins

Wed 27 Oct 2010, 19:30

volgens mij maakt iedereen het groter dan het is door het verkettering te noemen. het is gewoon een boycot.


R.S. Loos

Thu 11 Nov 2010, 14:08