De Staatsloterij zegt te willen leren van de kritiek van teleurgestelde spelers, aldus Yvonne van Oort in een exclusief interview met de Telegraaf. Ze belooft beterschap in de krant. Maar komt dit interview niet een beetje laat? En is de gekozen strategie wel de juiste?
De Staatsloterij kreeg na de trekking van 10 augustus te maken met een heus volksoproer. Boze klanten richtten hun hooivorken en fakkels op de loterij én op de directeur persoonlijk.
Men was vooral boos over de manier waarop de Staatloterij had gecommuniceerd. Zo had men in de marcom gesteld dat de jackpot hoe dan ook zou vallen. Die viel wel, maar op een een-vijfde lot... daarbij kwam nog een rel rond het salaris van de directeur, dat veel te hoog zou zijn.
De Staatsloterij wachtte lang met een reactie. Tot vandaag was het stil rond Van Oort. Ze geeft in het interview ook toe dat ze redelijk laat is: ‘Zelf heb ik er sinds mijn aantreden juist voor gekozen op de achtergrond te werken. Te doen wat ik moet doen, deze tent leiden. Maar nu denk ik, misschien had ik wel veel eerder alles zelf eens moeten uitleggen.’
Maar ze belooft beterschap: ‘We gaan nóg opener worden. De mensen nóg beter informeren. Echt!’
Maar is informeren genoeg? En is de manier waarop, de juiste?
Van Oort zegt in de krant: ‘We zullen het draagvlak dat we verloren zijn, moeten heroveren. Het vertrouwen dat een deel van de mensen verloor, weer terug moeten winnen’.
Volgens de Staatsloterij ligt de oplossing in massamedia. Met een nieuwe campagne, waarvan dit interview zo’n beetje de aftrap is. Er is 1 miljoen euro gereserveerd voor krantenadvertenties, er komen nieuwe televisie- en radiospots waarin wordt uitgelegd dat er een kans is dat de jackpot er de volgende keer weer niet helemaal uit gaat. En er komt zowaar een website ‘vraaghetdestaatsloterij.nl’ (op moment van lezen is deze nog niet live), waar dus allemaal vragen kunnen worden gesteld..l Of overal antwoord op wordt gegeven, is nog maar de vraag.
Ik vraag me af of dit de juiste strategie is. Zoals ze zelf aangeeft, had Van Oort veel eerder moeten reageren. Het bedrijf drijft immers op vertrouwen van het publiek. Het gaat om hun geld. Uit eigen onderzoek van de loterij is echter gebleken, dat de medewerkers het meest tevreden over de organisatie zijn, dan volgen de verkooppunten en op de laatste plaats de klanten. Oeps.
Wat te doen in dit geval? Iets meer luisteren zou misschien iets zijn. En in gesprek gaan met je klanten, niet met een pr-antwoord komen op een vraag- en antwoordsite, een gecontroleerde online omgeving.
Een corporate blog zou in dit geval uitkomst kunnen bieden. Als je snel met de billen bloot gaat doet het even pijn, maar kun je op veel meer sympathie rekenen, dan weken later middels een eenzijdige massamediale campagne.
Tip voor Van Oort: lees dit artikel waarin 15 goede corporate blogs worden beschreven.
En Molblog interviewde eerder dit jaar Paula Berg van SouthWest Airlines, een bedrijf dat ook op deze lijst voorkomt. Ook zij kregen te maken met nationale verontwaardiging, en leerden er op de juiste manier mee om te gaan.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


Helemaal eens met je Elsbeth. Communiceren met klanten moeten ze. Dat kán ook wel via massamedia, maar dan is de afstand een stuk groter en lijkt het veel meer op een trucje dat je kunt kopen. Als het de Staatsloterij echt om openheid te doen is, dan moeten ze er ook tijd en energie insteken ook. Een corporate blog zou daarbij een middel kúnnen zijn. Maar wellicht zijn het ook andere dingen, daarvoor weet ik te weinig van de Staatsloterij-klanten.
Jos Govaart
Fri 21 Aug 2009, 10:37
inderdaad, het interview in combinatie met die advertentiecampagne, het komt allemaal niet echt gemeend over. maar ik denk wel dat ze het menen bij de Staatsloterij, die zijn zich natuurlijk rot geschrokken.
Elsbeth Eilander
Fri 21 Aug 2009, 10:51
Ze zouden niet de eerste zijn die eerst ff door de bagger heen moeten, om er vervolgens via de inzet van social media, veel sterker uitkomen..
Jos Govaart
Fri 21 Aug 2009, 10:53
Als je een prijs verloot onder een niet verkocht lot, dan ben je gewoon crimineel bezig. De Jackpot valt niet elke week en dus doen "niet verkochte loten" mee aan de trekking. Zo kan je makkelijk communiceren dat er 100 loten verkocht zijn en dat dus je kans 1 op 100 (10%) is (bij aankoop van 1 lot), maar als er vervolgens 900 niet bestaande loten toegevoegd worden bij de trekking, dan is je kans ineens maar 1 op 1000 (1%). Dat is toch niet te verkopen, of wel ??
Xander
Fri 21 Aug 2009, 11:24
@Xander
Ze trekken alleen uit verkochte loten, dus ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Daan Remarque
Sat 22 Aug 2009, 10:29
Schandalig hoe de Staatsloterij al jaren de trekkingsuitslagen manipuleert. Mevrouw Yvonnen is daar overigens heel goed in. Zo heeft ze er ook voor gezorgd dat ze voor al dat hele zware werk een volkomen belachelijke vergoeding krijgt van maar liefst 420.000 euro per jaar. http://tinyurl.com/nxah9o
Dat is dus twee keer schandalig.
Erik van Erne
Sat 22 Aug 2009, 12:12
@ Daan: hoe verklaar jij dan dat maandelijks de Jackpot niet valt en dus kan groeien tot 27,5 miljoen ? Dat kan volgens mij (weet ik zeker) alleen als je een nummer trekt dat niet verkocht is, anders "groeit" een jackpot toch niet?
Xander
Sat 22 Aug 2009, 20:02
@Xander Zo is het maar net, bovendien heeft men bij de Staatsloterij ook toegegeven dat er tot voor kort ook veel onverkochte loten meededen bij de trekking.
Men had aangekondigd dat nu alleeen de verkochte loten meedoen bij de trekking en dan zou de jackpot dus ook altijd moeten vallen. De nieuwste truc, want in toeval geloof ik niet, was de hoofdprijs op 1/5 lot.
Dat is natuurlijk fantastisch want ergens was bepaald dat de resterende 4/5 deel van het lot nooit verkocht kon worden. Briljante strategie met als gevolg weer een hele grote jackpot voor september.
Zal mij nog behoorlijk meevallen als die er nu echt een keer uitgaat. Of is er nog ergens een mooie ontsnappingsmogelijkheid ingebouwd. Traditiegetrouw blijft de jackpot oplopen tot hij eindelijk valt... in december.
Erik van Erne
Sun 23 Aug 2009, 6:57
Gisteren kwam de nieuwe spot voorbij, jammer genoeg staat hij nog niet online.
Strekking: mensen moeten toch vooral heel erg snel naar de winkel om loten voor de septembertrekking te kopen.
De grote vis heeft wel gezelschap van een kleiner visje, dat een een-vijfde lot moet uitbeelden. Met de uitleg 'Mensen die een een-vijfde lot in bezit hebben, maken kans op 5,5 miljoen'. Niet bijster origineel allemaal.
Elsbeth Eilander
Mon 24 Aug 2009, 9:33
@Xander en Erik: zoek het nou even uit voordat je klaar staat met een mening! Voor alle gewone prijzen (o.a. iedere trekking 1 miljoen) wordt getrokken uit de verkochte loten. Alleen voor de Jackpot, een extra prijs, wordt getrokken uit verkochte en onverkochte loten. Alleen daardoor kan deze groeien, dat is nu eenmaal het Jackpot mechanisme waar veel mensen op kicken. Dit gaat door totdat hij moet vallen (reglement). Dat was bij de afgelopen trekking het geval, dus deze keer is alleen uit verkochte loten getrokken. En er was dus ook een winnaar. Klopt allemaal. Wel vond ik de advertising misleidend, net als de RCC. De kans dat er slechts 1/5e Jackpot wordt gewonnen is namelijk zeer groot.
Daan Remarque
Mon 24 Aug 2009, 10:23
@Daan
Lees nou eerst eens goed voor je een ander gaat beoordelen zou ik zo zeggen. Mijn hele reactie gaat over ........de jackpot. Bovendien is het geen mening, maar een feit, zoals je zelf ook aangeeft.
Mooi hoor om te lezen dat bij de gewone trekking alleen de verkochte loten meedoen. Dat is toch niets bijzonders, maar normaal.
De kunstjes die men met de jackpot uithaalt, daar gaat het om.
Erik van Erne
Mon 24 Aug 2009, 10:31
@ Daan: leer jij de wet dan eens kennen. Dat is nu juist het hele punt. In de wet op de kanspelen (WKS) staat namelijk expliciet vermeld dat een trekking alleen gedaan mag worden onder daadwerkelijk verkochtte loten!!
Ik snap ook niet dat deze discussie nu alleen bij de staatsloterij gevoerd wordt. Als je een beetje kennis van marketing hebt en bekend bent met disclaimers dan is dit echt een bekend issue. Net als het gebruik van het woord GRATIS. Dat mag je niet in een uiting gebruiken als er niet in een vast lettertype en grootte vermeld wordt wanneer iets gratis is. Bijvoorbeeld pas bij aankoop van een ander product, krijg je 'x' gratis...
Xander
Mon 24 Aug 2009, 10:43
@Sander: lees dan ook het stuk over de Jackpot, ben je meteen helemaal op de hoogte ;)
@Erik: ik lees nu nog eens dat je het eens was met Sander dat er uit onverkochte loten getrokken werd, wat dus deze keer niet zo was. En je stelt dat de Staatsloterij heeft "toegegeven" dat er tot voor kort ook veel onverkochte loten meededen met de trekking. Dat is geen toegeven, dat is een uitleg. Ik hoop dat jij nu ook het Jackpotmechanisme snapt?
Daan Remarque
Mon 24 Aug 2009, 10:55
@Daan
Nou jij wilt dus een punt scoren. Prima hoor, maar ik snap het al heel erg lang.
Erik van Erne
Mon 24 Aug 2009, 11:00
@ Daan Wat wil je nou bereiken? Loterijverlies.nl heeft inmiddels 19.000 lotkopers die vinden dat ze misleid zijn. Ik ben het met ze eens, te meer ook omdat hierover voldoende jurisprudentie te vinden is. Als jij het er niet mee eens bent, soi. Je kan bij mij dan een lot kopen voor de "Naive Daan Loterij". Als je 100 Euro naar mij over maakt, dan zorg ik dat de trekking plaats vind onder jouw lotnummer en 1 miljoen niet verkochte lotnummers. Kijken of die op jouw nummer valt...
Xander
Mon 24 Aug 2009, 11:16
@Daan
Ja, waar gaat het jou eigenlijk om. Er zijn heel veel mensen misleid en dat voor een "staats onderneming" en zoals Xander al aangeeft: ook de lotverkopers voelen zich bedrogen.
Erik van Erne
Mon 24 Aug 2009, 11:24
@Erik, @Sander: het lijkt me goed als we op dit professionele blog geïnformeerd bloggen en kritiek geven. Het punt bij de Staatsloterij is hun communicatie, die de RCC -m.i. zeer terecht- misleidend heeft genoemd. Laten we het daar dan over hebben op dit marketing- en communicatieblog.
We moeten de Staatsloterij niet gaan verwijten dat ze al heel lang een jackpot hebben, die werkt zoals jackpots nu eenmaal (al 100 jaar, wereldwijd) werken. En ook niet dat ze trekken uit onverkochte loten. Ten eerste is dat per definitie zo bij de meeste jackpottrekkingen, ten tweede was de gewraakte augustustrekking juist uit verkochte loten. Dus allemaal vertroebeling van de discussie en feitelijk onjuist.
Daan Remarque
Mon 24 Aug 2009, 13:22
@Daan
Helemaal mee eens. Misleiding dus.
Erik van Erne
Mon 24 Aug 2009, 13:28
Los van al dat geneuzel over de juridische aspecten en het salaris van het management (zucht...gaap) denk ik dat er voor marketeers nog veel te leren is van deze case.
Ik denk dat je aan alles kunt zien dat organisaties en marketeers die in alles nog massamediaal denken maar met zeer grote moeite de overstap kunnen maken naar het nieuwe media tijdperk. Je ziet het met zoveel voorbeelden, van AOL (zoek eens op 'Cancel AOL') tot ons zo goed luisterende Ziggo en nu weer de Staatsloterij. De kunst van het ouderwets verleiden (en soms misleiden) via gelikte campagnes wordt kennelijk goed verstaan, maar de belevingswereld van de klant wordt kennelijk niet echt begrepen.
Alle peilen staan op massamedia, hetgeen de reactie in dit geval traag, geregisseerd, onpersoonlijk en bovenal kostbaar en hoegenaamd nutteloos maakt. Hoe kun je die spartelende oranje vis nu in een paar dagen tijd leren dat een traditioneel PR verhaal hier geen soelaas biedt en er echt uit een ander vaatje getapt moet worden?
Rob Beltman
Tue 25 Aug 2009, 17:52