Begrijp daar helemaal niks van. Veel bedrijven schijnen de hele dag niks liever te doen dan Likes verzamelen. ‘Kijk eens, we hebben door onze actie binnen een dag 300 Likes en 230 nieuwe followers.’ En dan besluiten ze weer rustig te gaan slapen en te broeden op een volgende actie.
Maar jongens, ben ik nou gek? Facebook, Twitter, YouTube: het draait toch om het opbouwen van vertrouwen, het bieden van relevantie en het voeren van conversaties. Sociale media zijn geen collectebussen voor Likes.
Wat deed een marketeer vroeger op het schoolplein? Wat deed hij als Marjan, Jikke of Loes naar hem toe kwam om te vertellen dat zij hem erg leuk vond. Beetje blozen misschien, helemaal als hij zelf Marjan, Jikke of Loes ook leuk vond. Maar dan moest hij nu wel wat doen. Achter haar aanrennen. Iets terug zeggen. Actie ondernemen dus. Anders zou die Like nimmer een kus of nog iets mooiers kunnen worden. Da's toch wat je wilde als je van Marjan, Jikke of Loes vlinders kreeg. En dat is toch ook wat je wilt als merk wanneer je hoort dat Marjan, Jikke of Loes je leuk vindt. Met alleen een Like krijg je die kus laat staan die relatie niet.
Een Like is niet iets doods, maar het begin van iets levendigs. Dat duimpje omhoog is niet het einde, maar juist het begin van wellicht iets langdurigs. En dat willen veel merken zich maar niet realiseren in hun monomane Like-verzamelwoede. Doodzonde ook dat je niks aan een follow-up doet.
Old Spice bijvoorbeeld. Dat merk was in 2010 wereldnieuws met zijn ‘The Man Your Man Could Smell Like’-commercial met in de hoofdrol Mustafa. Een prachtige donkere mijnheer met een dito ontblote borstkas die uiteindelijk op een paard zat. Het filmpje was een megahit op YouTube en zorgde voor een flinke flow aan publiciteit en tweets, die hem uiteindelijk naar tal van media en zelfs naar Oprah voerden. Mustafa was hot en midden in the heat startte het merk de interactieve ‘The Response Campaign’. 184 persoonlijke filmpjes die drie dagen aaneen online werden gepost op YouTube. Real time naar aanleiding van vragen van Twitter-volgers en Facebook-vrienden. Die real-time posts zorgden voor een tweettsunami -op een dag zelfs 96.364. De actie was dan ook een van de meest succesvolle interactieve campagnes ooit. Maar toen verdween Mustafa van zijn online podium en daarmee verstomde het online rumoer over het merk. Merkwaardig, want het succesvol inzetten van social media marketing zit toch vooral in het ongoing karakter. Niet in zomaar wat lanceren van kriskras leuke campagnes, hoe kek en jochem en verrassend ook.
Ook als een nachtkaars uit ging de IKEA Facebook Showroom-actie. Bedacht om de opening van een nieuw IKEA-filiaal in het Zweedse Malmö op te leuken. Hoofdrolspeleer was de manager van die nieuwe vestiging, Gordon Gustavsson. Hij kreeg een Facebook-profiel waaraan 12 foto’s uit de showroom werden toegevoegd. Zijn FB-vrienden mochten producten uit die foto’s taggen. Wie het eerst zijn naam op een stoel, bank of lamp zette, kon dat artikel gratis komen ophalen. En ja gratis, dergelijk nieuws verspreidt zich in no time en zorgde dan ook wereldwijd voor een enorme buzz op internet. Niet alleen over Gordon, Malmö en de IKEA-vestiging daar, maar voor het merk IKEA.
Tevens hier ontbrak een goede follow-up. Het account van Gordon Gustavsson op Facebook bleek na de actie zo goed als Mustafa-dood. Alsof de winkelmanager intussen bij de concurrent was gaan werken.
Toch gek. Je hebt een groep fans gecreëerd en die laat je vervolgens links liggen. Waarom voor hen geen speciale acties, primeurs of andere relevante informatie. Waarom Gordon niet gebruiken als vraagbaak voor zijn vrienden? Helaas, en een gemiste kans. En dat gold ook voor KLM. De eerste die binnen 99 uur een KLM-vliegtuig kon vullen met 99 social media vrienden vloog KLM een weekend naar Berlijn. Met alle gratis verwennerij die daarbij hoorde. Moet bakken geld hebben gekocht. Maar na afloop nam de vliegmaatschappij niet de moeite met ook maar één van de 99 vrienden een relatie aan te gaan. Die werden überhaupt niet gebeld, gemaild, ge-dm’d.
Moet ineens ook denken aan Like-monomane hotels waaronder het Coca Cola Village. Op dat Israëlische jongerenresort mochten kids drie dagen helemaal los tegen een flinke korting, maar dan moesten ze eerst wel vrienden worden van de Facebook-pagina van het hotel. Bij binnenkomst kregen ze een armbandje met een RFID-code gekoppeld aan hun Facebook account. Overal in het resort stonden RFID-lezers en als ze op die plek iets leuks vonden of meemaakten konden ze dat Liken op Facebook. Van een wervenmomentje bij het spa, een minifeestje bij het zwembad of dat bordje friet bij het eten. Drie keer drie dagen gingen jongeren aan de hoempapa in het Coca Cola Village. Drie keer 650 jongens en meisjes die bij elkaar 35.000 posts op Facebook plaatsten. In totaal dus meer dan 100.000 van die duimpjes. Het Ushuaïa Hotel op Ibiza deed het RFID-bandjes verhaal nog eens dunnetje over. Onder het motto: je hebt pas vakantie wanneer je al je offline vakantiemomenten kunt delen met je online vrienden. Om hen lekker jaloers te maken. Maar om bij elke glimlach je pols voor een detector te houden, nee, dan moet je volgens mij wel erg Facebook-verslaafd zijn. En opnieuw: over de follow-up hoor je geen woord.
Een Like is geen Lijk. Met een Like beginnen gesprekken pas. Begint je real-time engagement pas.
'Dank je wel voor de Like. Kan ik je verder helpen. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen. Wil je op de hoogte blijven van onze aanbiedingen.'
Ik ben blij dat ik Marjan, Jikke en Loes niet heb laten staan. Alledrie niet trouwens. Komt omdat die andere jongens niet durfden te reageren. Ze zijn allemaal vast marketeer geworden.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


Super artikel! En zo waar, deze tijden wil iedereen likes verzamelen, maar het ontbreekt duidelijk aan de 'nazorg'.
J-artz
Tue 18 Oct 2011, 11:33
Cor Hospes is de beste schrijver over social media, die Nederland rijk is.
Lees zijn eerdere stukken en zijn eerdere werk en wees blij: je hoeft al die Amerikaanse goeroes minder vaak te lezen. De wijsheid zit al gewoon bij ons.
Ewout Wolff
Tue 18 Oct 2011, 11:40
Goede post Cor. Over het algemeen zeer mee eens. Als het gaat om je voorbeelden vind ik ze alleen niet allemaal even gelukkig.. Ik ken bijvoorbeeld iemand die meegeweest is naar Berlijn en die vertelde wel over een follow-up.
In het geval van IKEA is er ook vooral sprake van een ongelukkige kanaalkeuze. Volgens mij is IKEA er best wel voor haar klanten online (iig voor meer dan likes verzamelen)..alleen door zo'n campagne te isoleren maak je er idd een ouderwetse kop-staart-campagne van, en das een gemiste kans!
Het roept bij mij vooral de vraag op wat communicatie drijft bij bedrijven. Is het creativiteit óf de relatie. Een strakke integratie van allebei blijkt vaak moeilijk. Alle voorbeelden die jij noemt kennen een prima creatieve component maar worden op z'n minst matig opgevolgd in de relationele sfeer. Ik gok dat je ook legio voorbeelden kunt vinden die precies andersom werken. Misschien moet het allemaal net iets volwassener worden?
Jos Govaart
Tue 18 Oct 2011, 11:54
@jos Heb drie mensen gesproken die niks van KLM hadden gehoord na deactie. Lijkt dus in ieder geval geen sprake van beleid slash strategie
@ewout. Zelfs van Jikke, Marjan en Loes ging ik minder blozen
@j-artz Dank
Cor Hospes
Tue 18 Oct 2011, 12:21
Wat je hiermee zegt is dat campagnedenken niet werk op social media, maar bedoel je ook dat likes en tweets geen goede metrics zijn om - in elk geval tijdelijk - succes te meten, Cor?
Remco Janssen
Tue 18 Oct 2011, 12:39
Ik zie voornamelijk PR-'mensen' reageren op deze post.
In het PR-vak is het de kunst en het vak om structureel met de doelgroep te communiceren. De meeste organisatie (ah vooruit, bijna allemaal) zetten socialmediacampagnes in als onderdeel van hun marketingcampagne. En die hebben, want zo hebben de marketeers het op school geleerd, een kop en een staart. En zo wordt ook het nieuwe kanaal socialmedia ingezet. Zolang campagnedenken overheerst, en dat zal nog lang duren, verwacht ik weinig verandering in deze aanpak. Helaas.
Benieuwd welke marketeer hier komt uitleggen, waarom hij/zij tijdens het gesprek wegloopt.
Jean-Paul Absil
Tue 18 Oct 2011, 12:47
@remco. Ik begrijp totaal niet waar je het over hebt. Ligt vast aan mij. Ben ook nog een beetje aan het wegdromen bij de oude foto's van Loes en Marjan en Jikke...
Cor Hospes
Tue 18 Oct 2011, 13:20
Helemaal Eens! Ook met Jean-Paul. Het is een soort 'tikkie-jij-bent-m'. En als je dan 'getikt' wordt begint het spel volgens mij pas...
Ward van Beek
Tue 18 Oct 2011, 13:30
Beste Cor,
Ik ben bang dat zolang veel marketeers gewend zijn te ‘zenden’ naar grote groepen de nazorg voorlopig altijd beperkt zal blijven. Nazorg vereist immers een serieus commitment op lange termijn. En dat is lastig door te rekenen en dus te verantwoorden.
Of is het realiseren van veel likes stiekem alleen maar een andere manier om ‘te zenden’ (vandaar de hype rondom de aantallen)? Zonder gebruik te maken van de mogelijkheden om ook online je merkperceptie en voorkeur op de lange termijn te beïnvloeden. Zou dat misschien ingewikkelder zijn?
De hamvraag is natuurlijk wat al die 'gekochte' likes doen voor je merk en de waarde ervan. Want als je die likes alleen maar hebt gekregen omdat je iets leuks hebt weggegeven, zijn ze niet veel waard en vooral eenmalig.
Het op deze manier verzamelen van likes doet bij mij denken aan een feestje waar mensen het vooral leuk vonden vanwege de kwaliteit van de hapjes en niet omwille van de gastheer/vrouw.
Dus als je geen lijken op je feestje wilt die moegezopen en volgevreten tegen het buffet hangen, zul je je als merk toch moeten afvragen hoe je de feestvierders enthousiast krijgt zonder ze gratis drank ter beschikking te stellen. Helaas vereist dat een dieper inzicht in je eigen persoonlijkheid en waarom je voor anderen interessant bent dan een premium account bij de Albert.
Amos Frank
Tue 18 Oct 2011, 14:15
@Remco
Als je tweets/likes meet, wat meet je dan? Wat wil je dan weten? Wat levert dat klanten op? Of de organisatie?
In generieke zin valt er eigenlijk totaal geen antwoord te geven op jouw vraag.
Jos Govaart
Tue 18 Oct 2011, 18:34
@amos Reageren en vragen hoe je iemand verder kan helpen nadat hij of zij je heeft geLiket, me dunkt. dat lijkt me de enige echte verantwoording. Iemand vind je immers leuk. Daar moet je wat mee doen. Dat lijkt me dus als geen ander 'te verantwoorden'.
Cor Hospes
Tue 18 Oct 2011, 21:04
@jean-paul. Die marketeers staan nog altijd sprakeloos op het schoolplein. Niet wetend wat te doen.
Cor Hospes
Tue 18 Oct 2011, 21:06
Like!
Scato van Opstall
Wed 19 Oct 2011, 1:21
Dank je Scato. Kan ik nog wat voor je betekenen?
Cor Hospes
Wed 19 Oct 2011, 1:31
Zeker Cor! "Sociale media zijn geen collectebussen voor Likes." die quote zal ik graag van je lenen. Prima stuk. Het verschil tussen actie en interactie blijft moeilijk voor veel merken.
Scato van Opstall
Wed 19 Oct 2011, 9:24
@scato. Met bronvermelding :-)
Cor Hospes
Wed 19 Oct 2011, 12:25
Goed verhaal Cor. Zonder de (kortzichtige) focus op 'Likes' goed te willen praten(sterker nog, ik onderschrijf jouw mening zoals je die hier verwoordt volldedig): het is wel te begrijpen vanuit 'het merk'. Iedereen loopt te pushen op ROI van Social Media, terwijl het concreet maken van de financiële resultaten nog altijd een uitdaging is. In gesprekken die ik met klanten heb rondom projecten/campagnes is de noodzaak van 'meten' al sterker aanwezig dan 1-2 jaar geleden (da's mooi). Vaak wordt een follow of een like als eerste meeteenheid gebruikt. Begrijpelijk.
Daarna moet die connectie, die aanmelding, die digitale 'ja' sticker wel een vervolg krijgen, anders is er nog geen financiële waarde gecreëerd. Iets wat altijd de bedoeling moet zijn, direct of indirect. En iets waar nog veel te verbeteren is, ook omdat de echt succesvolle cases nog altijd in de minderheid zijn.
Lode Broekman
Wed 19 Oct 2011, 12:38
Leuk verhaal Cor, dat allereerst. Ik (als marketeer) onderschrijf het probleem zeker en ik kan me ook heel goed vinden in de reactie van Lode Broekman.
Wat ik veel om me heen binnen organisaties zie is dat de budgetten voor campagnes vaak volledig aan een concept gespendeerd worden. De tendens is nog steeds: “We moeten iets met social media en de campagne moet veel reuring veroorzaken”. Daarvoor worden kosten nog moeite gespaard. Voor het vervolg is minder of zelfs helemaal geen budget beschikbaar. Immers door het uitrollen van de campagne worden de doelstellingen (likes, conversies, posts, followers, etc) behaald. Klaar!
Waar ik zie dat veel marketeers mee worstelen is het verantwoorden van de financiële inzet m.b.t de opvolging. Voor een goede opvolging moeten immers mensen en tijd worden vrijgemaakt, zonder dat het direct een conversie oplevert. Terwijl een relatie op lange termijn zeker waardevoller is dan een relatie op korte termijn. Voor veel organisaties is het nog moeilijk om deze visie te omarmen. Zeker in een tijd waarin budgetten toch al flink onder druk staan. Veel marketeers kiezen er dan ook voor om te gaan voor korte termijn succes en dat vind ik ook erg jammer.
Dit is dan ook de grootste uitdaging die wij als marketeers hebben denk ik. We zullen organisaties moeten “opvoeden” in social media. Al dan niet met behulp van bureaus die ingeschakeld worden voor de ontwikkeling van een campagne. Ik ben alvast begonnen…..
Sabina Hagenauw
Wed 19 Oct 2011, 12:56
hoi Cor,
In hoofdlijnen ben ik het met je eens hoor, maar de klok die je luidt klinkt als retentiemarketing. En retentiemarketing is altijd al dat afgezonderde jongetje op het schoolplein geweest. Altijd zo dolgelukkig als iemand met m wilde spelen, dat ie m daarna ging stalken ;)
Ik bespeur in je artikel trouwens dat je niet op de Facebook-pagina van Old Spice hebt gekeken wat Old Spice op dit moment daar doet met die likes. Ik zal je de moeite besparen: per dag (!) vissen ze zo'n 1.000-2.000 likes en minimaal 100 comments binnen. Maar met 18 reacties mag je ook niet klagen hoor ;)
Bas Helderman
Wed 19 Oct 2011, 12:57
Aanvullend: het gaat dus niet om de ene campagne na de andere te lanceren (dat is ook onbetaalbaar!), maar om het warmhouden van die contacten. En zelfs marketeers weten dat je dat niet laat begeleiden door een fanfare :)
Bas Helderman
Wed 19 Oct 2011, 13:00
Leuk artikel, Cor. Wij volgen de likes van http://www.facebook.com/uitmetkorting op via onze content strategie. Hierbij vragen we regelmatig om de mening van de 'liker' (en we kijken goed naar likes, reacties, shares, unlikes, etc) en geven hem/haar vervolgens waar om gevraagd wordt. Heb je wellicht tips over hoe wij nog meer uit Facebook likes kunnen halen?
Vincent Heidinga
Wed 19 Oct 2011, 15:06
Ik heb Old Spice (mede door hun online campagnes) ge-liked op mijn facebook en ik krijg nog elke week berichtjes van de beste man. Daarnaast was er nog niet zo lang geleden een tweede response-campagne, met een battle tussen Mustafa en Fabio.
Dus Mustafastil is misschien een verkeerde woordkeuze.
Daan
Wed 19 Oct 2011, 17:32
@bas @daan Dan hebben ze zich een tijdje geleden eindelijk iets van mijn kritiek aangetrokken :-) ik schreef er al over in mijn boekje 'Geld verdienen met sociale media'
@vincent. Bellen kan altijd
@sabina. mooie woorden, herkenbaar
@lode. kijk ook hier eens hoe Zappos dat doet.
Cor Hospes
Wed 19 Oct 2011, 22:00
@cor Eens, Zappos snapt dat er meer moet gebeuren na een Like en heeft een keurige fuik opgesteld. Prima voorbeeld. Te weinig navolging nog.
Lode Broekman
Thu 20 Oct 2011, 11:02
Goed artikel Cor! Volstrekt mee eens (vanuit praktijkervaring) dat bedrijven van 'Likes' 'lijken' maken doordat een goede follow-up strategie mist.
Ik pleit dan ook voor het in het leven roepen van FRM, ofwel Fan Relationship Management (sorry voor de hipdoenheid maar dat vind ik echt). Het opbouwen van een zinnige relatie met je 'fans' met bij voorkeur de liefde van twee kanten.
Er is in principe niks mis met de campagne doelstelling om een bepaald aantal 'Likes' binnen te halen. Het is een duidelijke kwalitatieve metric van je inspanning en geeft een conversie weer. Zodra dit echter het eindpunt word van je strategie had je jezelf net zo goed de moeite kunnen besparen. Een 'Like' heeft uiteraard wel een bepaalde zichtbaarheid = geld waard. Maar het gaat om de mens achter de like uiteraard en het potentieel opbouwen van een lange termijn relatie bestaande uit nog meer likes & comments = bonding & sharing = brand loyalty & word-of-mouth marketing
Wat bij FRM hoort is een 'content plan'. In je eentje elke dag een zinnige opmerking/actie verzinnen voor op je Facebook pagina is nog best lastig. Zeker tijdens momenten van tijdelijk verminderde inspiratie.
Daarom is het belangrijk om iedereen in de organisatie die mogelijk wat zinnigs te vertellen heeft te betrekken. Daarnaast kun je vaste dagen prikken waarop bepaalde soorten content worden geplaatst:
Elke maandag een 'coupon-dag' en elke vrijdag een 'poll-dag' + een fan van de maand zorgt al voor 9 geplande posts in de maand.
Belangrijk bij het 'contentplan' is om vooraf (want zo gaat dat in goede relaties) de verwachtingen uit te spreken van de ontwikkeling van de fan relatie als gevolg van de content die je plaatst. Dus hoe gaat de content die je plaatst de community beïnvloeden? Denk ook vooral in waarde toevoegen! Waar maak je jou fans nou gelukkig mee?
Daarnaast helpt het een heleboel als je ook de email-adressen van je fans te weten komt (= fan werving campagne MET Facebook app voeren!). Bij nieuwe acties kun je dan echt een beroep doen op je fans! (dat gaat je namelijk niet lukken met een paar statusupdate). Je neemt hiermee zelf het heft in handen in plaats van dat je Facebook laat bepalen wat van jou relevantie heeft.
uit de hand gelopen reactie dit maar thanks for sharing!
Sybren Smith
Tue 25 Oct 2011, 16:47
@sybren Fan Relationship Management. Klinkt goed. Bureau beginnen? Kan het verder enkel met je eens zijn. Geloof ook erg in dat content plan dat je voorstelt. Interessant.
Cor Hospes
Tue 25 Oct 2011, 16:51
@ sybren Tis een nieuw soort CRM. Met de C van Content. Of misschien voortaan wel spreken over Custom Content Relationship Management.
Cor Hospes
Tue 25 Oct 2011, 16:54
Vandaag is overigens deze Facebook marketing campagne case van mijn hand geplaatst op Marketing Online: http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/case-facebook-campagne-peau-dor/
Persoonlijk vind ik deze case een goed voorbeeld van hoe het ook kan.
Naast 'likes' maten we namelijk ook:
- Statusupdates
- Wall-to-wall posts
- Opportunities to see
Verzamelden we van 20.000 van onze 32.000 fans de NAW gegevens.
En is er een heldere follow-up strategie aanwezig.
Sybren Smith
Tue 25 Oct 2011, 17:07