We hebben het er hier al eerder over gehad, en ik probeer er inmiddels een beetje van weg te blijven (want je wordt zo’n doodgraver), maar gisteren was er weer veel kritiek op marketeers. Ik stond er bij en keer er naar…
Het gebeurde tijdens de Brand Fuel-bijeenkomst in de schuilkerk in Diemen (kan een plek beter gekozen zijn?).
Eerst was daar Peter Hoitinga, die met zijn persoonlijke verhaal over Audi duidelijk maakte wat er aan veel ondernemingen schort: ook al is het product geweldig, je moet het ook je klanten naar de zin maken. ‘Bij Audi is men vergeten dat er ook nog mensen in de auto zitten’.
Goos Eilander van Trendbox ging nog wat verder: ‘ Marketeers doen me denken aan die lieve, jonge hondjes die over de grond rollen, met de pootjes in de lucht. Zet daar dan die pitbull van finance naast… Marketeers vergeten dat er in bedrijven soms een gemene strijd wordt uitgevochten. Marketeers zijn te jong, te meegaand. Er zijn nu vechters gevraagd!’

Om het helemaal af te ronden zei Eilander ook nog: ‘Als je grote merken in je portfolio hebt, dan pleit ik er voor om het hele bedrijf van de beurs te halen. Dat gaat gewoon niet samen’.
Reclameman Eugene Roorda mocht nog wat olie op het vuur gooien: ‘De crisis is in dit verband een zegen. Ik zie te veel middelmatige mensen aan bureauzijde en aan klantzijde. Een zekere versobering vind ik wel prettig.
‘Succesvolle branches trekken toch te veel zwakke mensen aan. We hebben te lang te veel geld verdiend. Ik zit nu soms in vergaderingen met 30 meisjes, die dit vak…oh zo leuk…vinden. Leuk? Marketing lijkt wel een gezelschapspel. Er worden geen beslissingen meer genomen. Ik verlang terug naar die oude reclamechef, die kennis van zaken had en gewoon dingen kon doordrukken.’

De marketeer van Pepsico, Harmen Scholten: ‘Marketing is een vrouwenvak geworden. Er zijn gewoon geen kerels meer te vinden. Ze gingen de laatste jaren allemaal naar finance, maar niet naar fmcg. Door de crisis verandert dat en dat is goed.’
Eilander van Trendbox: ‘Merken vielen altijd al om, maar in deze tijd draait het om toegevoegde waarde. En dan wordt nu nog sterker geaccentueerd dat sommige merken te zwak zijn.’
De marketeer van Heinz: ‘Retailers letten nu alleen maar op prijs. En dan zetten ze de merken op oneigenlijke wijze onder druk. Als er altijd wel ergens een kratje Heineken in de aanbieding is, dan betaal je toch nooit meer de volle prijs? En dan is dat slecht voor het merk. Albert Heijn is veel machtiger dan alle A-merken samen. Ik zou de verticale prijsbinding wel weer terug willen hebben.’
Maar dat lijkt uitgesloten. En dus dronken de marketeers nog een borrel om daarna in hun Audi weer naar huis te rijden.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Ik herken het beeld van 'lieve jonge hondjes die over de grond rollen met de pootjes in de lucht' wel. Maar Theo, dat is toch geen aanval op marketeers?
Persoonlijk zie ik het als een stimulans om de comlexiteit van het geheel in te zien. Financials of aandeelhouders zijn niet per definitie pitbulls, ze vertegenwoordigen gewoon belangen die zwaar wegen. Het is aan de marketeer om daar rekening mee te houden en binnen dat speelveld de juiste oplossingen te vinden. Als je dat niet kan, lig je inderdaad met de pootjes in de lucht.
Lourens Keers
Fri 04 Sep 2009, 10:47
@Lourens: nou, wat Goos vooral bedoelde: de marketeer als speelse puppy is geen partij voor de pitbull van finance. Wil de marketeer overleven dan moet-ie meer pitbull-genen ontwikkelen.
Theo van Vugt
Fri 04 Sep 2009, 10:53
BrandFuel Provocations is het nieuwe offline discussieplatform waar marketing- en communicatie mensen met elkaar debatteren over het wel en wee in het vakgebied. Gisteren ging het over Brand Fitness.
Daarbij kwam duidelijk naar voren dat marketing aan revisie (M 3.0) toe is en dat niet alleen bij de financiele dienstverleners.
En dat begint bij de marketeers zelf!
Een nieuwe kijk op markten en klanten en afstand nemen van vastgeroeste werkwijzes en daarnaast leiderschap tonen door een heldere strategie te ontwikkelen.
Leo van Sister / #merkcommissaris
Fri 04 Sep 2009, 11:05
@ Theo: Als de nuance zo ligt als jij hem uiteen zet, ben ik het oneens met Goos. 'Pitbull' komt over als agressief, maar de discussie win je op inhoud, niet op karakter. Als je als marketeer komt met een plan dat voldoet aan de eisen van finance, kan en zal deze daar inhoudelijk geen bezwaar tegen hebben.
Laten we trouwens niet vergeten dat financials absoluut geen 'tegenstanders' zijn maar mensen die het belangrijkste aspect van het bedrijf in het oog houdt: financiele gezondheid. Let's love 'm!
@ Leo: ' Leiderschap tonen door een heldere strategie te kiezen.' Is dat niet gewoon heel er marketing 0.1? ;-)
Lourens Keers
Fri 04 Sep 2009, 18:54
Lourens, marketing is destijds gestart met voornamelijk productmarketing en een merkstrategie als bedoeld werd toen niet of nauwelijks ontwikkeld.
Het hebben van een uitgebalanceerde merkstrategie en die op consistente wijze door en met de organisatie voeren is zeer van deze tijd.
Merkwaarden die aansluiten op actuele consumentenbehoeften is key voor marketeers en dat is de centrale spil waar alles om draait.
Ongetwijfeld herken je dat.
Leo van Sister / #merkcommissaris
Fri 04 Sep 2009, 20:15
Alsof er geen meiden/vrouwen zijn die niet doortastend kunnen optreden wat marketing betreft. Sterker, vrouwen kunnen denk ik erger de pitbull uithangen dan de meeste mannen! En marketing is ook gewoon 'leuk', niks mis met mensen die hun vak gewoon eens leuk vinden voor de verandering ;)
Maar ja, tenslotte moet het allemaal met elkaar samenwerken, marketing is wel nodig om die financials van werk te voorzien. Een bedrijf loopt nou eenmaal niet vanzelf lekker. Dus hier en daar van beide kanten wat consessies doen lijkt me niet verkeerd. Dus samen werken aan een goede strategie, ipv elkaar tegen werken. Die merkwaarden komen vanuit het hele bedrijf, die worden niet alleen 'gemaakt' door de marketingafdeling of door welke afdeling dan ook.
Annelies Verhelst
Mon 07 Sep 2009, 11:54
Mijn reactie op de woorden van Eugene Roorda: http://www.molblog.nl/bericht/algemene-beschouwingen-van-de-marketing/
Paul Blok
Fri 25 Sep 2009, 16:41
Paul,
Jij kent Alfred en Eugene niet en ik ken jou eigenlijk ook niet goed.
Neemt niet weg dat ik merk dat je het behoorlijk oneens bent met de beide heren. Terecht of onterecht is te beoordelen door de marketeers zelf.
Als je het op prijs stelt biedt ik je graag aan bij de volgende BrandFuel Provocations als columnist JOUW mening te geven op de actuele marketingzaken.,
Kunne we je alvast inplannen?
M.vr.gr.
Leo van Sister
BrandFuel
Leo van Sister / #merkcommissaris
Fri 25 Sep 2009, 18:09
@Leo: "Terecht of onterecht is te beoordelen door de marketeers zelf" - ben ik het deels mee eens, ik ben zeker benieuwd wat Levi en Roorda te zeggen hebben.
Maar daarbij: andere vakmensen hebben er vast ook een mening over, ik ben bv erg benieuwd naar jouw mening. Al zou het alleen maar zijn wat JIJ op BrandFuel hebt gehoord en wat jij van de woorden van Roorda vindt (ik heb het uit tweede hand, n.a.v. een blogpost van Theo). Ik zie je reactie op mijn post tegemoet ;-)
En over de volgende Provocations: doen we. Leuk. Ik denk dat ik wel een mening heb ;-)
Paul Blok
Sat 26 Sep 2009, 11:44
Beste Paul,
Bij BrandFuel Provocations waren ca. 75 professionals aanwezig vanuit (met name) adverteerders/bedrijven, wat merkspecialisten en enkele bureausmensen.
In mijn beleving werd door velen op aanreiken van de verschillende sprekers beaamt dat vrij veel marketeers - man én vrouw- zuchten onder het huidige juk waarbij de financiele aspecten wel erg preveleren (dus onterecht focus korte termijn) en ook het feit dat zij in veel gevallen onvoldoende kunnen aangeven wat het rendement van marketing is. (wat niet nodig is; daar zijn goede methodes voor beschikbaar!)
Velen zoeken praktische handvaten en ervaringen bij collega's en Provocations is een prima platform om dit te delen.
In mijn eigen merkpraktijk zie ik veelal dezelfde "zoekende marketeer".
Alleen cursussen volgen is onvoldoende, de essentie van de meeste marketingzaken komt voort uit de praktijk en dus ook van de oude rotten.
Ik kan niet ontkennen dat er ook "experts" in ons vak rondlopen welke wel erg overtuigd van hun eigen gelijk zijn.
Mijn ervaring is dat iedere bedrijfsituatie anders is en dat die samen met de verantwoordelijke mensen in een juiste strategische balans gebracht moet worden. Dat is het leuke van ons brede vakgebied.
groet, Leo van Sister
p.s. je bent welkom als een van de volgende columnisten bij BrandFuel.
Leo van Sister / #merkcommissaris
Sat 26 Sep 2009, 12:11
@Leo, dank je, verhelderend. Wil je dit misschien ook onder mijn blogpost toevoegen? Het voegt daar m.i. wel verduidelijking en relativering toe. En dan hebben we daar alle reacties tenminste centraal. Nou, Kijk maar...
Paul Blok
Sun 27 Sep 2009, 20:54