In februari liep mijn zoon Roderick twee weken stage bij Marqt in Haarlem. Deze week werkte hij aan zijn verslag en moest daarbij ook ingaan op het reclamebeleid van Marqt. Zoals dat hoort bij zijn generatie, ging hij uitzoeken wat het bedrijf zoal doet in Social Media. Zijn bevindingen deel ik graag me u!
Vol trots vertelde hij dat Marqt 3.837 volgers in Facebook heeft, en meer dan 1000 volgers op Twitter (Marqt Amsterdam). Hij vroeg me of dat veel was? Ik vind het een behoorlijk goede score: zo’n 1300 fans per vestiging en 1000 volgers op twitter. Ik zie weinig winkelketens en zelfs merken zo’n hoog aantal halen En Marqt is heel relevant voor fans en volgers: nieuwtjes, aanbiedingen, recepten, acties. De mensen die van Marqt en haar propositie (echt eten) houden, die smullen ervan.
Toen vroeg hij: wat zou Albert Heijn eigenlijk doen? Is dat geen goede vergelijking?
Ik las in de Distrifood van 29 januari dat AH eigenlijk de enige supermarkt is die internet echt goed begrijpt (subtitel van het artikel: ‘Alleen Albert Heijn lijkt te snappen dat er een Facebook generatie aankomt’). En dat het bedrijf meer dan 50 mensen in dienst heeft die zich met internet bezighouden. De Iphone app ‘Appie’ won dan ook de prijs voor de beste Mobile Media & Marketing Awards. Bron
Kortom: vol spanning gingen we op zoek naar de social media getallen voor AH. Met ruim 800 filialen is de supermarkt ruwweg zo’n 250 keer groter dan klein duimpje Marqt. Tsja, 50 medewerkers op online en hun toonaangevende visie. Mijn zoon vond een Engelstalige pagina voor ‘Albert Heijn organisatie’ met 1493 fans. Geen echte content, maar een samenvatting uit Wikipedia. Twitter dan? Zo’n 1086 volgers op Appie Bonus.
Even snel rekenen: zo’n 2 fans per filiaal op facebook…en iets meer dan 1 volger op twitter.
Wat zegt dat? Inderdaad. De Facebook generatie komt eraan. Een generatie die de dingen graag loslaat, die experimenteert, altijd zichzelf is en zich niet achter protocollen verschuilt. Waar de binnenkant de buitenkant is. Waar van mens tot mens gecommuniceerd wordt. Met 50 man en diepe zakken kun je een succesvolle applicatie laten maken. Maar er is toch heel iets anders nodig om in social media een relatie aan te gaan met echte mensen. Prachtig om te zien hoe Marqt social media onderdeel gemaakt heeft van haar strategie en daarmee mensen aan zich bindt. Een mooie case...en een mooi verslag van zoon Roderick.
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


Wat Marqt ook goed doet is de reacties die ze via social media krijgen ook in de winkel laten zien. Tussen het vlees liggen lovende woorden over de slager en zijn waar. Bij aanbiedingen staan recept tips uit twitter. Erg goed gedaan!
Jasper
Wed 02 Mar 2011, 21:36
Ik vind de reactie van Jasper een stuk kwalitatiever dan van Jose.
Zoek eerst uit of dat van die 50 man waar is (ik kan je nu al vertellen dat dit grotendeels het customer care team is die ook online mag reageren) en hoeveel daadwerkelijke FTE's hieraan besteed worden - en als je dan toch bezig bent met ergelijkingen op basis van vestigingen: zoek dan ook uit wat de ratio vestiging/mens is waarmee Marqt de markt bestormt.
Appie werd niet door AH zelf gemaakt, maar door een partner. Daarbij zullen mensen van innovatie (1) en e-marketing (1) voornamelijk te maken hebben gehad. Wellicht dat van beiden nog iemand over de schouder keek.
Waar je het niet eens over hebt is wat ze precies doen - hoe binden ze mensen aan zich. Wat zouden de doelstellingen van beide bedrijven zijn en hoe goed/consequent vullen ze dat in.
Simpelweg naar volgers kijken is makkelijk en dom.... het zegt helemaal niets over hoe goed datgene wordt ingevuld wat je met social moet willen.... het is old-school marketing (zenden -> hoe meer mensen kijken, hoe grotermijn bereik, de meer ik mijn boodschap kwijt kan)
koningwoning
Thu 03 Mar 2011, 9:15
Mooi onderzoek! Ik vind namelijk dat Marqt de juiste tone of voice en open communicatie heeft gevonden.
@Koningwoning. Het gaat inderdaad niet om het aantal volgers maar over de betrokkenheid. En ik denk dat Marqt daar echt een streepje voor heeft op AH. Bij Marqt heb je t idee dat je echt gehoord wordt!
Dus 15-jarige Roderick heeft dit prima ingezien en zijn conclusie is niet zo kort door de bocht als jij aangeeft. Wie weet over een paar jaar een baan voor Roderick bij Marqt!!
Jennifer
Thu 03 Mar 2011, 10:30
Ik vind het stuk veel te kort door de bocht. Het stuk was veel sterker geweest als Marqt centraal stond ipv de vergelijking met AH. Het was veel interessanter geweest om uit te diepen hoe Marqt zoeel volgers krijgt en behoud, en zit daar een stijgende lijn in? Wie is de klant en doelgroep en hoe verhoudt zich dat tot het aantal online fans? Wat zijn de doelstellingen die hieraan liggen? En hoe vertaald zich dat door naar de marketingactiviteiten? En hoe ga je een stap verder van zender naar aanjager in het verbinden en delen van je content met je doelgroep? Hoe ver komt je boodschap? Wat is je bereik?
Tot slot waar het om gaat is een gefundeerde aanpak die past bij het merk, doelstellingen, doelgroep en het umfeld binnen de markt waar je wilt staan en naartoe wilt.
Marjolein Denekamp
Thu 03 Mar 2011, 10:49
Hallo! Het gaat hier om een 15 -jarige scholier. Weet niet wat voor diepte onderzoeken jullie allemaal van hem verwachten?
Jennifer
Thu 03 Mar 2011, 11:23
@jennifer Ik weet zeker dat Roderick een geweldige aanwinst zal zijn bij Marqt. Zijn onderzoek laat zien dat het 'anders leren denken' al in de jeugd zit en wat merken als Marqt in staat zjin online.
Marjolein Denekamp
Thu 03 Mar 2011, 11:30
Het was maandagavond net na het eten en ik zat samen met Roderick aan de keukentafel. Het ging over zijn verslag en zo kwam dit hele stuk uiteindelijk tot stand.
De critici die vinden dat het te weinig diepgang heeft, snap ik. Het stuk had wat dat betreft niet teveel pretentie. Ik wilde de lezer meenemen in een leuke ervaring.
Hoewel: als je tussen de regels doorleest, worden er wel degelijk een aantal belangrijke observaties gemaakt:
- Een jongen van 15 die als het over reclame gaat niet over print of radio begint, maar naar facebook kijkt.
- En nog relatief klein bedrijf dat al een behoorlijk groot aantal volgers heeft. Ik en het totaal niet eens met de observatie van Koningwoning dat getallen niet terzake doen. Wat een onzin. Marketing gaat nog steeds over bereik, effectiviteit en ROI. Of je nu kiest voor een dialoog of klassiek zenden. Gemiddeld 1300 volgers per vestiging geeft aan dat je voldoende mensen bereikt om serieuze impact op je business te hebben. En uiteraard gaat het erom hoe je die volgers bedient, maar dat zit bij Marqt helemaal goed. Een echte organisatie, met echte mensen en een echt verhaal – committed om een echte dialoog aan te gaan en haar klanten echt te involveren in de business. Het leuke voorbeeld van Jasper spreekt wat dat betreft boekdelen.
- De vergelijking met AH was in eerste instantie bedoeld om een beetje gevoel te krijgen voor verhoudingen. Hoe groot is de afstand tussen challenger Marqt en de grote marktleider. Beide dachten we echt dat het tienduizenden volgers zouden zijn. Zoals Tesco in de UK met 75.000 fans of Foot Locket met bijna een 1.000.000 (ok, ok vergelijking gaat niet helemaal op, dat is internationaal). Dan is het echt opmerkelijk dat de aantal van AH niets voorstellen en je voor nu kunt constateren dat er geen sprake is van een succesvol social media beleid bij AH (en dus wel bij Marqt)
Tot slot: zoon Ro is zeer trots op zijn 15 minutes of social fame! Dank voor jullie bijdrage ☺
Jose Evers
Thu 03 Mar 2011, 13:34
dank voor deze posting. laat je ook nog weten wat de leraar ervan vond? ben benieuwd of het ook op school gesnapt wordt...
Elsbeth Eilander
Thu 03 Mar 2011, 15:42
Hi Jose,
Dank voor je antwoord.
Je verhaal dat je zoon eerst naar Social kijkt als hij advertising onderzoekt vind ik heel cool en geeft inderdaad een veranderende wereld aan. En ik hoop dat hij nog heel vaak in de (social) spotlight mag staan
Maar, ik ga toch maar even Facebook uitleggen: als je geen interactie hebt met FB, dan kom je na een paar posts niet eens meer op de wall... aantal fans zegt dus niets over bereik! Dat is dus de fout die de meeste mensen maken: die twee dingen verwarren
Hetzelfde geldt voor Twitter: als we kijken naar hoe vaak & lang men binnen het medium zich bevindt vs. hoe vluchtig het contact is.... dan zegt het aantal volgers geheel niets. Intesiteit van je volgers zijn een veel belangrijkere graadmeter... want dan zal de o zo vluchtige boodschap blijven hangen (en dat hebben ze nodig want de actie vindt op een andere plaat weer)
beter nog is wat je doet online, niet alleen binnen dat ene gebiedje te houden.... maar juist ook te vergroten waardoor het aantal mensen dat twittert niet uitmaakt - de mensen in de winkel die niet twitteren/FB-en merken deze online presence net zo goed!
En DAT doet Marqt dus heel erg goed.
Wellicht dat doordat zij een ander startpunt hebben mensen zich beter aan hun binden (zowel qua werknemers als qua klanten) - maar daar kan ik hier vanaf de zijlijn eigenlijk veel te weinig over zeggen. Wel kun je stellen dat "Niche creates relevance" ook hier opgaat - en dus dat het sociale gedrag van Marqt in alle waarschijnlijkheid relevanter voor hen is... en dus beter zal werken dan dat van AH. Dat ligt inherent aan beide bedrijven. En Marqt nut dat dus heel goed uit.
Daarbij gaat het er niet om hoeveel mensen per vestiging, maar hoeveel mensen binnen je doelgroep. Wie valt daarbinnen en welk % hiervan bereik je is - als je het toch wilt vergelijken - een betere vergelijking.
Dat kun je een 15-jarige ook wel laten uitrekenen.... we hebben het niet over een domme jongen (dat blijkt uit hoe hij zijn project heeft aangepakt) - en dan had zijn vergelijking beter hout gesneden (dat weet je zelf ook & was een mooi leermoment geweest)
Als laatste hoor ik je slechts over een van de onderwerpen... ik neem aan dat we wie zwijgt stemt toe hierbij mogen toepassen? :-p
koningwoning
Thu 03 Mar 2011, 18:32
Beste Eric,
Dank voor je uitgebreide feedback. Kijk, daar heeft onze jonge social media strategist wat aan! Begrijp je punt - en inderdaad, totdat niveau hebben we onze analyse niet gedaan. Wat betreft het type organisatie. Jij zat bij AH en mijn bureau was betrokken bij de introductie van Marqt (positionering, huisstijl en winkelaankleding)....geen wonder dat we er wat anders naar kijken. Let's agree to disagree; al met al een waardevolle discussie. Dank voor je input. J.
Jose Evers
Thu 03 Mar 2011, 19:30
@Jose - je hebt gelijk - lets agree to disagree.
koningwoning
Fri 04 Mar 2011, 17:59