Social media beïnvloedt je hele organisatie!

Sjef Kerkhofs
Social media beïnvloedt je hele organisatie!

Steeds meer bedrijven beginnen zich te realiseren dat Social media activiteiten niet als losse flodders op de wereld losgelaten moeten worden. Dat is dan ook een van de redenen dat Social media strategie steeds meer voet aan de grond begint te krijgen. Toch kijken de meeste organisaties nog altijd slechts naar 1 afdeling, als het om strategie en uitvoering van Social media gaat.

 

Ik ben er echter sterk van overtuigd dat Social media meerdere afdelingen van een bedrijf beïnvloedt. Daarom hecht ik ook zoveel belang aan het interne draagvlak proces, zoals ik dat al eerder besprak op Bijgespijkerd. Alle afdelingen die de gevolgen van Social media merken moeten dezelfde visie en passie delen, anders wordt het een zootje en gaan de afdelingen tegen elkaar werken. In het bedrijfsleven zien we deze ivoren torens al zo lang als men zich kan herinneren. Afdelingen werken eerder tegen dan met elkaar. Bij het toepassen van Social media is dit dodelijk aangezien de consument het allemaal op de voet kan volgen.

In deze post wil ik graag een aantal afdelingen/onderdelen van bedrijven bespreken waarvan ik denk dat ze moeten samenwerken om Social media een succes te kunnen maken:


  • Marketing: Marketing is natuurlijk een voor de hand liggende afdeling die beïnvloed wordt door Social media. Vooral de rol van de marketingafdeling is verandert. Waar voorheen door het bedrijf de identity en positionering werden bepaald, wordt hierin de rol van de consument steeds groter. De marketeer wordt dus steeds minder de bedenker van de gewenste identity en steeds vaker de herkennen van identity. Iedereen die dat wil kan tegenswoordig marketing bedrijven voor jouw organisatie, als marketeer dien je dit te herkennen en gebruiken.

  • Public relations: Social media is all about PR. Ik durf zelfs te beweren dat Social media bijna per definitie een PR tool zouden moeten (en kunnen) zijn. OnlinePR zie ik dan ook als een synoniem voor Social media. Er is in het huidige internetlandschap vrijwel geen betere manier te bedenken om aan je publieke relaties (klanten, leads, community, pers etc.) te werken. Kortom, PR MOET betrokken zijn bij de Social media activiteit binnen je organisatie.

  • Sales: Ondanks het feit dat Social media niet direct gebruikt moeten worden voor sales, kan ook deze afdeling zeer zeker baat hebben bij betrokkenheid. De data die uit Social media te halen zijn kunnen gebruikt worden voor het voorbereiden van salesgesprekken. Daarnaast moeten Social media data worden meegenomen in klantprofielen in bijvoorbeeld het CRM.

  • Human resources: Ook voor de HR afdeling gaat Social media zeer interessant zijn. Ten eerste moet je dan denken aan het versterken van interne communicatie tussen het personeel. Social media kunnen zeer goed benut worden voor het versterken van sfeer en cultuur binnen een bedrijf. Bovendien kunnen medewerkers tegenwoordig overal hun positieve of negatieve feedback over hun opdrachtgever kwijt op het internet.

  • Product development: Crowdsourcing, Co-creatie zijn termen die steeds vaker te horen zijn in het bedrijfsleven. De afdeling product development kan hier zeer nuttig gebruik van maken. Tevens zeggen consumenten overal op het web van alles over je producten. Deze informatie is goud waard bij het verbeteren en aanscherpen van je producten.

  • Directie: Zelfs de directie, die zich meestal afzijdig houdt van dit soort ontwikkelingen, kan dankbaar gebruik maken van Social media. Dit geeft hen bijvoorbeeld voor het eerst de mogelijkheid hun visie en kennis op een eenvoudige manier te delen met het personeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intern weblog, dat geschreven wordt door de directeur.


Inspiratie voor deze post is afkomstig van Jeremiah Owyang’s weblog Webstrategist. De post is gepubliceerd op Bijgespijkerd.nl

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 9  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Interessant artikel Sjef en kan me er helemaal in vinden!
Volgens mij zijn grenzen steeds meer aan het vervagen. Niet alleen binnen bedrijven (tussen afdelingen) zoals besproken in het artikel. Denk bijvoorbeeld ook aan het vervagen van grenzen tussen 'werk' en 'privé'. Social Media vormen meer en meer verbindingen tussen verschillende onderdelen. Daarom goed om te weten wat de consequenties zijn om hier goed mee om kunnen gaan.
'We zijn ook ''2.0'' want we twitteren en hebben een LinkedIn groep'' zal niet werken. De manier van denken en handelen vraagt nieuwe inzichten, de online middelen zijn slechts een klein onderdeel hiervan.

Niels Jansen
Niels Jansen

Thu 08 Oct 2009, 13:31

ik mis de klantenservice in dit verhaal?

Elsbeth Eilander
Elsbeth Eilander

Thu 08 Oct 2009, 13:51

@Elsbeth: Haha, je hebt helemaal gelijk! Dat is normaliter ook gewoon echt de allereerste optie die ik noem! Wat dom, ik ben het gewoon simpelweg vergeten....wordt een dagje ouder. Dank voor de tip!

Bij deze dus alsnog:

Klantenservice: Traditionele telefonische klantenservice, vaak aanleiding tot grote frustratie bij klanten zal steeds meer naar online afhandeling gaan. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat online afhandeling veel goedkoper is en bovendien voor minder irritatie en meer tevredenheid zorgt.

Sjef Kerkhofs
Sjef Kerkhofs

Thu 08 Oct 2009, 14:03

Klantenservice niet als onderdeel van sales? Goede klantenservice leidt weer tot sales...In mijn ogen horen die dus dichter bij elkaar dan zoals nu vaak uitgevoerd wordt.

Peter Kerkhofs (familie van?) heeft onderzoek gedaan naar webcare:
http://www.marketingprvisie.com/2009/09/onderzoek-naar-webcare-een-persoonlijke.html

Niels Jansen
Niels Jansen

Thu 08 Oct 2009, 14:16

Neenee, ik zie klantenservice zeker niet per definitie als onderdeel van sales. Ik heb gewoon een afdeling vergeten in het artikel ;)

Ik geloof niet dat Peter familie is nee, de meeste Kerkhofsen zitten in de creatieve sector voor zo ver ik weet. Muziek/Kunst etc.

Sjef Kerkhofs
Sjef Kerkhofs

Thu 08 Oct 2009, 14:19

Oh, het is ook Kerkhof en niet Kerkhofs zie ik nu.

Niels Jansen
Niels Jansen

Thu 08 Oct 2009, 14:21

Ik ben van mening dat de impact van Social Media verder gaat dan hier beschreven. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat Social Media van belang is voor de afdelingen Marketing, PR, Directie, enz. Maar belangrijker is dat de rol van de afdeling zelf binnen de organisatie verandert. De traditionele communicatieafdeling heeft in de nieuwe situatie bijvoorbeeld niet langer het alleenrecht op communicatie. In de nieuwe wereld waarin iedereen zender is, dus ook iedere medewerker, zal zij facilitator moeten zijn van processen. Haar rol wordt meer ondersteunend dan sturend in een gezamenlijke onderneming. Zoals terecht gesteld in het artikel betekent het dat interne processen en communicatie goed op elkaar afgestemd moeten worden. Daar speelt de communicatieafdeling een rol, zonder zelf te communiceren. Het protocol dat bijvoorbeeld Kodak hiervoor opstelde is een goed voorbeeld van hoe het kan.

Hetzelfde geldt voor andere afdelingen. Ineens kan iedereen sales bedrijven binnen netwerken zonder dat de afdeling Sales daarop het alleenrecht opeist. Waarom zou zij ook?

Dit maakt het werken in moderne organisaties uitdagender, complexer omdat het een groter beroep doet op en veelheid aan talenten van alle medewerkers. En dat is best een leuk vooruitzicht.


Tino Meijn

Thu 08 Oct 2009, 14:40

Couldn't agree more. Op LoyaltyFacts.com staat een column van Theo van der Meer, ook over dit onderwerp. Hij merkt heel terecht op dat marketingtijgers, reclamevogels, PR- en andere communicatiedieren vooral strijden om het social media budget binnen te harken. Is het misschien zo dat we deze stelling misschien wel met de mond belijden dan dat we er met z'n alleen ook echt op deze manier aan werken? Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken...


Hans Kramer

Wed 14 Oct 2009, 8:19

Ik ben het helemaal eens met de reactie van 101result. Ik wil daar nog de link met (online) reputatie aan toevoegen. Medewerkers kunnen een actieve rol vervullen in het versterken van de online reputatie van een bedrijf. Zij kunnen reageren op berichten over het bedrijf. Maar ze kunnen ook pro-actief bijdragen aan een sterke reputatie door bv. content te plaatsen op blogs, om op die manier de expertise van het bedrijf uit te dragen. Medewerkers worden zo de stem van het bedrijf. Terecht dat 101result opmerkt dat dit niet meer alleen is voorbehouden aan de communicatie- of PR-afdeling. Social media -en daarmee de online reputatie van het bedrijf- gaan alle afdelingen en elke medewerker aan.
Behalve het goed afstemmen van interne processen en communicatie is het zinvol om afspraken te maken over gebruik van social media (bv. hoe te reageren op negatieve berichten over het bedrijf, wie schrijft over welk onderwerp. etc.).


Berlinda Harkink

Wed 14 Oct 2009, 21:28