Ligt het aan mij of is een ware Twitter-hype aan de gang?
Werd ik eerst helemaal gek gespamd door Plaxo Pulse, ineens is iedereen aan het twitteren. Wellicht door de crash van het Turkse vliegtuig- waarover het verhaal de ronde deed dat het nieuws het eerst op Twitter rond ging, lijkt het wel of iedereen er nu bij moet zijn.
En ik moet bekennen dat ik als mak schaap mee ga in de hype- ik had al lang een twitter account maar maakte er niet heel actief gebruik van. Nu het ineens bruist van de activiteit, ben ik er ook veel vaker op te vinden. Je zult toch maar eens iets missen he?
Poll: Is Twitter het social medium van de toekomst?
Ik kan me voorstellen dat de Twitteraars van het eerste uur, de populariteit met lede ogen aan zien. Waar de massa heen gaat, zijn de bedrijven namelijk ook te vinden. Dus je ziet een enorme wildgroei ontstaan van bedrijfsprofielen, waarvan sommigen al driftig aan het spammen zijn.
Ik vraag me daarom af hoe lang het duurt voordat deze club weer elders zijn heil zoekt en de hele social media meute in het kielzog mee neemt. Na een paar maanden dan....
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Hét social medium van de toekomst bestaat niet, er zal altijd weer iets nieuws bijkomen. Tenminste, dat hoop ik, want dat is wat internet zo fascinerend maakt. Twitter een hype? Tja, door de veelvoud aan berichten met dezelfde kop als deze post houd je 'm wel in leven, ja. Twitter is niet meer of minder een manier van communiceren, zoals alle andere platforms die er zijn en zullen komen. Er zullen altijd first adapters zijn die er baat bij hebben dat iets een met mystiek en grote beloften omgeven hype is/wordt, zoals bloggers die even geen inspiratie hebben! ;-)
Een beetje marketeer doorziet snel wat de plussen en minnen van een medium zijn. De kunst is alles eruit te halen wat erin zit; niet als een dolle stier focussen op één 'hype' maar dat medium zo snel en zo goed mogelijk te verweven in zijn marketingmix, mits hij er een originele meerwaarde voor de organisatie en doelgroep mee weet te creëren.
Eva Smitt
Wed 11 Mar 2009, 10:04
kLOPT, We zien hier bijvoorbeeld ook steeds vaker dat er via Twitter gereageerd wordt op blogpostings, dus wat dat betreft gaan we mee in de 'hype' door in de niet al te verre toekomst een twitterfeed te integreren, ja.
Elsbeth Eilander
Wed 11 Mar 2009, 11:57
Twitter zal absoluut groter gaan worden dan het nu is, daar ben ik van overtuigd. Maar het zal denk ik niet overleven. Napstar was een succes, maar het echt grote succes was voor Kazaa en Limewire. Hi5 was een van de eerste social networks, maar het latere Hyves (en straks Facebook) is veel groter succes geworden.
Het wachten is volgens mij dus op een versie (die ongetwijfeld zal lijken op Twitter) die het echte grote publiek zal aanspreken. En dan kunnen wij early-adaptors weer opzoek naar de volgende hype..
Ricodb
Wed 11 Mar 2009, 12:36
Twitter geeft je de mogelijkheid om heel snel met mensen in contact te komen waarmee je een akelige match hebt. Hoe vaak komt het nu voor dat je binnen een uur mensen tegenkomt, die net als jou, ook van “onderwater vliegen” houden. Wellicht een beetje overdreven maar twitter laat je in contact komen met je schizofrene broer, een broer die net als jou eenzelfde interesse heeft. De vele twitteraars geven mij simpelweg inspiratie en geven mijn digitale werkdag een enorme sociale impuls.
Maar, kijk eens naar de ontwikkelingen als hyves. Het lijkt wel of je populariteit is gelinked aan het aantal vrienden maar is dit wel geloofwaardig en juist ? Hyven met een gedoceerd aantal vrienden is volgens mij veel geloofwaardiger. Lichtelijk overdreven kan “social-stress” een direct gevolg zijn wanneer je een hyves-gebruiker bent met 500+ vrienden. En wat dacht je van het aantal mails welke je dagelijks kan verwerken, bah. Ik zie hyves als iets om logisch aan gekoppeld te zijn maar ik mis de echte interactie. Hyves zit volgens mij vol gluurders.
Echt, twitter is voor mij niet meer weg te denken om de juist match te vinden, ik ga alleen niet de uitdaging aan om meer dan 2000 followers te krijgen. Uit een klein persoonlijk onderzoek is gebleken dat, wanneer ik dat echter wil, ik een drievoud aan mensen zelf moet gaan volgen. Daarnaast ontstaat er dan ruis op mijn twitter met als direct gevolg dat ik binnen enkele weken verzadigd ben aan dit fenomeen.
Oh ja, ik vergeet in dit klein stukje de link te maken naar “knikkeren”. Mijn gedachte komt vanuit mijn succesvolle jaren als knappe scholier, in de pauzes was ik heer en meester op het schoolplein. Meestal binnen enkele uren was ik die gedreven succesvolle knikkeraar die lichtelijk sarcastisch afscheid nam van de zoveelste verliezer. Telkens kwam ik thuis met een doos, van een bekend waspoeder merk, dat tot de rand vol zat met “nieuwe” knikkers als smurfen, bikkels en bonken. Iedereen op het schoolplein was altijd jaloers dat mijn doos meestal beter gevuld was dan die van hem of haar. Een paar jaar later, diep in mijn pubertijd, zijn knikkers vervangen door het sparen van flippo’s, tegenwoordig zijn het weer even de continu terugkerende voetbalplaatjes.
De digitale sociale gemeenschap is op dit moment bezig om belachelijk veel vrienden te vinden en te onderhouden. Socialising is cool maar we moeten het met z’n allen niet overdrijven. Het is wellicht een taboe om zo te denken, zeker als marketeer, maar ik denk dat dat twitter anders een hype blijft, dit zou eeuwig zonde zijn. Ik hoop dat twitter straks veel vaker wordt geïntegreerd in tal van community sites als hyves of linked-in, dit zou voor mij veel handelingen kunnen wegnemen. Door twitter standaard aan te bieden, en een match te maken met je huidige commnunity profiel kan twitter een groot succes worden.
Vanwege het feit dat ik mijn dagelijkse handelingen beter wilde verdelen heb ik onlangs het besluit genomen om mijn “oude” blog, http://www.WaanZinnige.Nl , direct te verwijzen naar mijn openbare hyves-profiel. Waarom? Puur een test en het scheelt mijn veel WordPress updates. (gedatteerde opmerking, deze weblog is weer actief sinds 17 februari 2009)
Echter, een klein knipoogje naar alle marketeers. Bovenstaande constatering geldt niet voor alle marketeers over the world. Marketeers willen toegang tot zoveel mogelijk mailboxen, zolang de consument consumeert is er niks aan de hand. Waarom moet de marketeer zijn of haar gedrag aanpassen als er simpelweg behoefte is. Internet is cool en dat zal altijd zo blijven. Ik hoop echt dat twitter niet kapot gaat aan haar eigen succes want ik beleef er persoonlijk ontzettend veel plezier aan.
follow me @waanzinnige_NL
Groeten van Pascal
pascal
Wed 11 Mar 2009, 12:45
"zijn knikkers vervangen door het sparen van flippo’s, tegenwoordig zijn het weer even de continu terugkerende voetbalplaatjes"
grappig link, een social network als flippo-verzameling;-)
zouden twitteraars met een groot aantal followers ook verwoede verzamelaars zijn?
Elsbeth Eilander
Wed 11 Mar 2009, 21:04
Ik was voorheen Twitter-scepticus nummer 1, maar moet daar toch wel wat op terugkomen. De manier van communicatie die tot Twitter tot stand gebracht kan worden is volgens mij toch echt wel uniek. Het is openbaar, maar over het algemeen toch met een hek er omheen. Het maakt het heel erg makkelijk om met mensen in contact te komen, trends te spotten en ook nieuws te volgen. Je hebt best kans dat er weer iets beters komt tzt, maar t type tool is wat mij betreft wel een blijver.
Jos Govaart
Wed 11 Mar 2009, 15:19
Lees het artikel over het 'perfecte aantal' vrienden. Volgens onderzoek is dit 150 (!!).
Het aantal echte goede vrienden beperkt zich tot een vijftal, met daarnaast nog 10 andere vrienden.
Het artikel laat niet echt een onderscheid zien tussen digitale vrienden en 'echte' vrienden, maar toch interessant om te lezen:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7920434.stm
Er wordt ook een opmerking gemaakt dat een studie uitwijst dat de meest rijke mensen de meeste vrienden op school hadden. Elke extra vriend, gold voor 2% meer salaris.
Wat zou het aantal 'followers' op twitter zeggen over je salaris?
Berber Hoekstra
Wed 11 Mar 2009, 17:44
Dat zegt natuurlijk helemaal niks. Ik vond het verband met LinkedIN al enigszins wankel. Het verband met Twitter is nog veel wankeler. Er is geen platform op Internet te vinden waarbij je zo makkelijk in contact (en in een lijstje) terechtkomt als Twitter. Als je alleen op basis daarvan iets wil afleiden...dat lijkt me toch niet.
Jos Govaart
Wed 11 Mar 2009, 17:48
Ik weet t niet. Het is leuk als je snel op elkaar reageert. Maar het lijkt soms ook windowdressing: kijk eens wat ik kan! wie ik ken! en wat ik doe!
en dan al die autisten die alleen maar over hun fysieke ongemakken doorzeuren en vertellen wat ze eten...
Het is gewoon te kort om echt inhoudelijk te zijn en ik wil het toch graag ergens over hebben. Als je niks te melden hebt: hou dan je mond.
Bovendien: je raakt zo ' gefragmenteerd'. Alles moet er meteen op, moet je af en toe niet eerst eens nadenken?
Theo van Vugt
Wed 11 Mar 2009, 22:09
Eens met Theo wat betreft windowdressing op twitter. Regelmatig kom je op Twitter dit soort haantjesgedrag tegen.
Volgens mij is Twitter uiteindelijk veel geschikter voor sociale contacten ipv zakelijke contacten. Updates die authentiek van aard zijn zonder een zakelijke kleuring en waarbij followers intrinsiek geinteresseerd zijn in de verzender sluiten meer aan op dit medium dan updates waarbij zakelijke profilering het doel is.
Twitter updates kunnen erg triviaal lijken, maar als het van een bekende komt is het toch wel leuk om 'in touch' te zijn met elkaar.
Deze groei van contextuele informatie zie ik als een belangrijke trend. Eerst konden we zien wat andere van een product of dienst vinden, maar nu kunnen we steeds meer zien wat onze vrienden van een product of dienst zien (zoals Facebook Connect).
Jan-Willem van Beek
Thu 12 Mar 2009, 10:49
Vind het misschien ook wel een zzp-medium: die kunnen nu net als mensen in loondienst leuteren met collegae over het weer, de kat en de koffie.
Ik heb op mijn eerste twitterdag de vergissing begaan om uit een vertrouwelijk gesprek te citeren. Heel klein, heel weinig, maar kreeg het toch gewoon meteen terug. Wat doe je nu? Dit kan niet!
Mea culpa.
Het nieuws- en info-gehalte is dan ook te laag. Voor mij althans.
Neemt niet weg dat het soms wel leuk is om een gerucht te checken (lees: gewoon op twitter te gooien). Er is altijd wel een reactie op de roddel.
Theo van Vugt
Thu 12 Mar 2009, 10:59
En al die zzp-ers hebben nu ook tijd genoeg...
Theo van Vugt
Thu 12 Mar 2009, 11:00
De meerwaarde van Twitter voor mij is de mix.
Het hoeft van mij niet allemaal zakelijk en nuttig. De mix van persoonlijk en zakelijk heeft voor mij de meerwaarde.
En het feit dat ik makkelijk met veel mensen kan communiceren.
Het virtueel 'piemeltjetrekken', stuit mij echter zeer tegen de borst.
'Kijk mij eens geweldige dingen doen.'
Dat is een reden waarom ik gestopt ben om sommige mensen te 'followen'.
Kari-Anne Fygi
Thu 12 Mar 2009, 12:13
@kari-anne
De kracht van twitter is inderdaad het laagdrempelige karakter: je hoort snel de buzz en komt gemakkelijk in contact.
Maar ervaar je de mix van prive en zakelijk als iets prettig?
Ikzelf zal me onder me vrienden andere profileren dan onder mijn zakelijke contacten, en heb dat met twitter ook. Daardoor heb ik de terughoudendheid om 100% eerlijk en open te zijn op twitter. Of zou je het meer als een zakelijke tool moeten zien?
Jan-Willem van Beek
Thu 12 Mar 2009, 16:53
Ik heb er geen moeite mij om privé en zakelijk te mengen, mits ik er zelf de regie over blijf houden.
Ik ben ook terughoudend op Twitter, maar ik ben als het om privé-zaken gehouden, sowieso terughoudend op internet.
Maar ik geef je deels gelijk, soms rijmt je gedrag als privé-persoon niet met je gedrag als zakelijk persoon.
Over het algemeen zie ik Twitter als het begin van iets wat straks niet meer weg te denken valt in social media en in de online omgangsvormen.
Kari-Anne Fygi
Thu 12 Mar 2009, 17:02
Inderdaad, ik constanteer toch een stuk terughoudendheid bij twitteraars vanwege de verschillende groepen lezers.
In dit kader is er een leuk artikel over de vervanging van werk en prive door social media:
http://lensblog.typepad.com/ebiz/2009/03/the-blurring-lines-of-work-and-life-1.html
Jan-Willem van Beek
Fri 13 Mar 2009, 16:47