Bij ons gaat de tv rond zeven uur ’s avonds aan. De kleine is naar bed, we kunnen eindelijk met een wijntje op de bank neerploffen. Helaas, na een beetje zappen hebben we het alweer opgegeven. Er is geen normaal programma meer op tv, tot mijn en mijn partners ergernis. Wat is er toch gebeurd in tv-land? Je moet toch toegeven dat je onpasselijk wordt van al die onzinnige programma’s. De zoveelste talentenjacht hangt ondertussen je keel uit.
Laatst keek ik even naar de “fantastische” show van Gordon en Jamai: "Waar is Elvis?". Ik vraag me af of dit programma daadwerkelijk door een regisseur is gemaakt of dat ze het gewoon samen in elkaar geflanst hebben, er is geen touw aan vast te knopen. Overigens krijgen wij ook spontaan jeuk als we programma’s als “In Holland staat een huis” of “Wat vindt Nederland?” op de buis aantreffen. Moeten Linda de Mol en Jack Spijkerman niet gewoon met pensioen? Op een gegeven moment moet je gewoon voor je eigen goodwill en die van de kijkers besluiten dat je je beste tijd hebt gehad en genoeg geld heb verdiend. Ga lekker iets achter de schermen doen. Geef het jonge grut eens de kans. Die jongeren zijn origineel, fris en nog leuk om naar te kijken.
Vervolgens zap je door naar al die modellenshows met jury’s, die door de adverteerders zijn gekozen en niet in staat zijn om iets zinnigs te zeggen. Griezelig zijn ook de Nederland-is-super-arm-programma’s. We verzamelen de onderkant van de markt, geven het iets kleins. Dan hebben we een voordelig programma en droppen die onderkant weer. Zo, veel succes hè, met de rest van je leven!
Nee, daar worden wij ook niet vrolijker van. Het wordt tijd voor tv on demand, waar de concurrentie groter wordt en er meer aanbod op tv is dan de hele familie ‘de Mols’. Tot dan blijven wij lekker boekjes lezen!
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


Beste Salome,
Ik kan hier niet meer dan 100% met je eens zijn. Het draait op de buis tegenwoordig om 3 dingen lijkt het wel:
1. Docusoap (gluren bij de buren)
2. De beste X van Nederland: programma's gericht op presteren met vooral heel veel SMS acties om geld te verdienen
3. Films en geimporteerde series (24, NCIS, Lost, Desperate Housewives) met 28 reclame onderbrekingen per uitzending
Het is ook niet zo verwonderlijk dat daarom initiatieven als Youtube en Uitzending gemist megapopulair zijn, om over het illegaal downloaden van films en series nog maar niet te spreken,want dat mag natuurlijk niet, maar het ene werkt het andere wel in de hand...
Daarom zeg ik: Gamen, Gamen, Gamen!
Bart Hufen
Wed 09 Sep 2009, 13:54
Er bestaat een nog betere oplossing, namelijk helemaal niet meer zappen en de televisie blijft uit.
Gevolg: partnerlief weet aanvankeijk niet wat haar of hem overkomt, want er blijkt echt tijd en energie te zijn - lees rust-in-de-tent - voor aandacht voor elkaar. Niet tussen de bedrijven op de buis door, maar echte.
De poes weet dat evenmin, om dezelfde redenen.
Er blijken zowaar boeken te bestaan - verrekte goede zelfs - die je in de geest meevoeren naar een wereld die zelfs met de meest gelikte HDtv niet valt op te roepen.
Advies: het werkt.
Rob van der Hilst
Thu 10 Sep 2009, 0:27
ja, haha.... jij houdt tenminste van gamen. Braaf als ik ben, game en download ik geen films. dan maar suf boeken lezen.... mocht je andere suggesties hebben.
Salome Jansen
Wed 09 Sep 2009, 14:05
Beste Bart,
Als, zoals jij zegt, een site als uitzending gemist hierdoor zo populair is geworden, is er dus niets mis met het TV aanbod. Uitzending gemist toont immers alleen maar programma's van de publieke omroep (of RTL of SBS).
Als je het tv aanbod heel slecht vindt en daarom naar uitzending gemist gaat, is het tv aanbod dus helemaal niet zo slecht als je doet voorkomen.
boudewijn
Wed 09 Sep 2009, 16:15
Een Popcorn Hour A110 kopen en je hoeft nooit meer TV te kijken...ideaal!
Je moet idd wel downloaden...maar NOOIT meer reclame en NOOIT meer flauwe herhalingen van series die je niet wilt zien....
Daan.
Wed 09 Sep 2009, 22:46
Ik snap de kern van dit verhaal maar raakt het ook echt dé kern. Wij vinden misschien dat er niets oip tv is, de grote meerderheid van Nederland kijkt toch nog steeds veel tv.
Er is dus behoefte aan het soort tv dat er nu gemaakt wordt. Wel denk ik dat de publieke omroep zich beter moet profileren. Ook daarbij gaat het nu om kijkcijfers en je ziet dezelfde soort programma's als bij de commerciëlen. Soms zie je programma's zelfs het ene jaar bij een publieke en het volgende bij een commerciële. De publieke omroepen hebben als geheel geen identiteit meer. Zelf kijk ik wel af en toe tv, vooral BBC2 en Het Gesprek. BBC2 laat zien dat je zelf goede programma's kan ontwikkelen en voeren dat daarna ook nog eens perfect uit. Vergelijk het originele BBC format een smet de 'rip-off' die vervolgens op Nederland te zien is. Wij maken het koud en kil terwijl de Engelse versie warm is. Zelf kan ik genieten van Het Gesprek, eerlijke tv met aandacht voor een verhaal over media, economie, maatschappij, kunst en cultuur. Zelf nog oprechter (en meer basic) dan VPRO's Zomergasten. Maar meer nog dan tv, lees ik boeken, ga ik naar de film of het theater, luister ik naar muziek of radio (jaja, dat medium is ook nog levend) en ben ik heeel veel te vinden op het net. Voor mij heeft internet de tv allang vervangen.
Niek de Bruijn
Thu 10 Sep 2009, 7:59
Ben het persoonlijk niet eens met je verhaal omdat ik bepaalde shows wel vermakelijk vind; maar ook in het algemeen denk ik dat dit verhaal erg veel mist.
De publieke omroep biedt ook heel veel programma's, van talkshows, tot documentaires, etc. Moet zeggen dat bepaalde shows op de commerciele zender inderdaad echt belachelijk slecht zijn, maar dat betekent nog niet dat de afstandsbediening niet meer in staat is om hier van weg te zappen. Er is tegenwoordig zoveel aanbod aan zenders, bijv. de BBC, National Geographic, Discovery, etc. bieden harstikke kwalitatief hoge programma's.
Denk dat tv on demand dus nog niet eens nodig is in jouw geval, maar het wegzappen van de RTL's en SBS's is misschien een idee?
Maarten de Groot
Thu 10 Sep 2009, 8:43
Beste Salome,
Persoonlijk kijk ik al jaren geen televisie meer, dit om de zelfde irritaties. Maar toch moet ik toegeven dat een groot deel van onze bevolking het fantastisch vindt om deze minder kwalitatieve programma`s te aanschouwen. Ook het vakgebied media is voor een groot gedeelte inspelen op de huidige markt. Dit zegt eigenlijk meer over de gemiddelde kijker dan over het programma. De huidige maatschappij is gericht op zichzelf als individu, mensen willen graag zien dat een Jan modaal een super ster kan worden. Daarbij denken en stiekem hopen het zelf te gaan maken als bekendheid. Mocht dit toch niet lukken om een bepaalde reden dan is er altijd nog de leuke bezigheid om over andere mensen te praten. Om te praten moet je eerst kijken en luisteren naar andere mensen. dit verklaard de docusoap-ellende. Als deze programma`s nog niet genoeg waren om een mening te vormen is er nog altijd het laatste middel, namelijk de mening van de rest van Nederland.
Salome trek het je niet aan, je moet blij zijn dat je de huidige televisiemarkt niet kunt verdragen.
Gr Limoen
Jelle de Boer
Thu 10 Sep 2009, 9:22
@Jelle:
Ik ben het deels eens met je kijk op een bepaald deel van de programma's die beschikbaar zijn, maar wederom zegt dit slecht iets over dit deel van het aanbod, dan het gehele aanbod. Er zijn toch genoeg interessante en intellectuele documentaires beschikbaar waarbij het absoluut niet draait om maar een beetje andere mensen bekijken en alleen over het inidividu nadenken? Ik denk dan ook dat de kwaliteit van het aanbod ligt aan het aanbod op zichzelf, maar aan de keuze binnen het aanbod die de gemaakt wordt.
Salome spreekt van oude rotten in het vak die plaats moeten maken voor de jongere generatie die veel creatiever is: kijk naar BNN! Jelle geeft aan dat er eigenlijk alleen docusoaps bestaan: zet eens een discussieprogramma op!
Maarten de Groot
Thu 10 Sep 2009, 10:01
@niek - ik denk dat de behoefte aan TV-kijken nog steeds groot is, of dat betekent dat de behoefte aan het type irritante programma's zoals Simone beschrijft groot is betwijfel ik.
De irritatie (die ik absoluut deel!) komt denk ik voort uit diezelfde behoefte: gezellig op de bank naar het kastje kijken en dan is het balen dat er 'geen bal op TV is'. De programmadirecteuren en -makers en marketeers in televisieland willen er gewoon 'geen cent teveel hoor' aan uitgeven, zijn zo creatief als de gemiddelde plagiaatpleger, geven geen sikkepit om hun vak (uiteraard: die ene uitzondering daargelaten). Wellicht helpt het als we de rijdende rechter vragen deze types te veroordelen tot een week lang verplicht 24 naar hun eigen programma's te kijken. Hebben we gelijk weer een record TV-kijken te pakken.
En misschien moeten ze ook naar een heropvoedingskamp - kunnen ze daar, vooruit nog één keertje, een realitysoap over maken.
Layana Mokoginta
Thu 10 Sep 2009, 10:22
Beste Salome,
frustrerend inderdaad, zappen tussen troep. Maar er verschijnt een ander tv landschap aan de horizon. Een plaats waar je kan zappen tussen de programma's die jij leuk vindt. Een plek die alle beschikbare tv programma's verzamelt en die leert wat jij wilt zien. Zodat je alleen die programma's voor je neus krijgt die je ook echt boeien. Over enkele weken is dat realiteit op http://www.tvtutti.nl (nee er is nu nog niks te zien).
Van hieraf zijn er nog twee stappen te zetten: (1) Het aantal aanbieders van programma's uitbreiden om de kans te vergroten dat er iets voor je bij zit en (2) de slag van pc naar tv zodar je wel ouderwets op de bank kan hangen. Philips heeft de Net TV geintroduceerd, vele partijen zijn bezig met software en settop boxen. Het heeft nog even tijd nodig maar het komt er echt aan.
Salome, hou vol het komt goed!
omschrijving Beste Salome,
frustrerend inderdaad, zappen tussen troep. Maar er verschijnt een ander tv landschap aan de horizon. Een plaats waar je kan zappen tussen de programma's die jij leuk vindt. Een plek die alle beschikbare tv programma's verzamelt en die leert wat jij wilt zien. Zodat je alleen die programma's voor je neus krijgt die je ook echt boeien. Over enkele weken is dat realiteit op http://www.tvtutti.nl (nee er is nu nog niks te zien).
Van hieraf zijn er nog twee stappen te zetten: (1) Het aantal aanbieders van programma's uitbreiden om de kans te vergroten dat er iets voor je bij zit en (2) de slag van pc naar tv zodar je wel ouderwets op de bank kan hangen. Philips heeft de Net TV geintroduceerd, vele partijen zijn bezig met software en settop boxen. Het heeft nog even tijd nodig maar het komt er echt aan.
Salome, hou vol het komt goed!
vr groet
Jens Borghardt (TV Tutti)
Jens Borghardt
Thu 10 Sep 2009, 14:51
Onze oplossing voor dezelfde soort irritaties is simpel: koop een harddisk recorder. Sommige interessante programma's worden op onmogelijke tijden uitgezonden. Het filmaanbod, incl Filmnetten is best uitgebreid. Er zijn eigenlijk genoeg leuke televisieprogramma's, alleen niet net op het moment dat je op de bank zit te zappen.
De truc bij programma's die je toch live wilt zien (en niet een dag later) maar die onderbroken worden door reclame is om een half uurtje later te starten. De opname gaat onder afspelen gewoon door, alle reclameblokken sla je over.
Karin Beezemer
Thu 10 Sep 2009, 14:57
@ boudewijn
Je hebt gelijk, ik vergat te melden dat dit (dat mensen naar uitzending gemist gaan) komt door reclame op TV, niet door het slechte aanbod aan TV programma's. Dat laatste moet ik ook nuanceren. 'Wij' (in ieder geval Salome en ik) vinden dat er niks interessants op de buis is, maar 80% van Nederland vinden die programma's waarschijnlijk wel leuk, want de kijkcijfers (als je daar op wil vertrouwen) liegen er niet om. Bovendien zal er niet voor niks een deel 1, 2 en 3 uitkomen van dat soort programma's (Expeditie Robinson).
Maar als we elke uitspraak gaan nuanceren dan komt er zo weinig discussie ;-)
Bart Hufen
Fri 11 Sep 2009, 9:03
Wat een raar stuk, en al helemaal op een marketingblog. Ik snap dat je als marketeer de vaste basis van je eigen mening en ideeen altijd 'in de buurt houdt', maar om het nu plots als statement de wereld in te slingeren lijkt me meer iets voor je persoonlijke blog....
Elk volk krijgt het tv-aanbod dat het verdient, en zoals hierboven terecht opgemerkt, de kijkcijfers liegen niet. Dus, Salome, jouw mening en/of smaak en/of kijkgedrag verschilt van dat van het gros van de mensen. Soi. Ga er maar mee om. Maar het zou je goed staan als je je, ondanks jouw persoonlijke tegenzin, kunt (en gaat?) verdiepen in de redenen dat de door jou genoemde programma's het dus wel goed doen en dus overleven. Behalve Elvis dan natuurlijk...;)
Frank Heukels
Fri 11 Sep 2009, 11:45
@Frank Heukels: of 'elk volk en iedere adverteerder krijgt het tv-aanbod dat het verdient'?
Elsbeth Eilander
Mon 14 Sep 2009, 11:01
Hahaha, ja, zeker ook. Maar die spinnen er garen bij. Voldoende volume in ieder geval. En op avonden dat er drie programma's draaien met elk een miljoen plus kijkers is er ook best wat keus!
Frank Heukels
Mon 14 Sep 2009, 11:16
Dank jullie allemaal voor jullie grappige suggesties. Frank, ik vind dat je gelijk hebt en dit stuk hoort niet in een marketingblog. Ik wilde echter een stuk als deze testen, ik heb een aantal marketinginhoudelijke artikelen geschreven waar bijna niemand op reageerde. Ik had al een vermoeden dat zoiets veel beter zou scoren. Overigens realiseer ik en (Bart, denk ik ook) dat wij anders zijn dan de gros Nederlanders.
Salome Jansen
Sat 12 Sep 2009, 14:53