‘Zes procent Nederlanders vindt duurzaamheid bij olie/margarine belangrijk’

Kari-Anne Fygi
‘Zes procent Nederlanders vindt duurzaamheid bij olie/margarine belangrijk’

Nederlanders laten bij hun keuze voor producten als margarine of olie, duurzaamheid zelden meewegen, blijkt uit onderzoek van Inzicht Marktonderzoek in opdracht van producent van duurzame bak- en braadproducten SunRice.

 

Slechts 7 procent geeft aan dat een milieuvriendelijke verpakking en duurzame grondstoffen voor hen belangrijk zijn bij de keuze voor producten.

Verder geeft slechts 6 procent van de ruim 550 ondervraagden aan dat zij bereid zijn meer te betalen voor een duurzaam product.

Uit het onderzoek blijkt dat mannen twee keer zo vaak op duurzaamheid letten als vrouwen. Bijna één op de tien mannen geeft aan dat duurzaamheid meespeelt in de keuze voor een margarineproduct of olie, ten opzichte van vijf procent van de vrouwen. Maar vrouwen laten zich weer vaker leiden door een keurmerk op de verpakking (17 procent van de vrouwen ten opzichte van 10 procent van de mannen).

De belangrijkste reden om voor een bepaald product te kiezen is dat het moet passen in het voedingspatroon en goed is voor de gezondheid. Bijna de helft van de ondervraagden baseert hun keuze op het vetgehalte of omdat het product past in een cholesterolverlagend dieet. Leeftijd is hierin bepalend: hoe ouder de consument, hoe meer wordt gelet op de gezondheidsaspecten van een margarineproduct of olie.

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 10  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Als 6 procent van de ondervraagden zegt duurzaamheid mee te wegen bij de aankoop van bak- en braadproducten, kun je toch niet zomaar als titel zeggen dat maar 6 procent van de Nederlanders duurzaamheid belangrijk vind?

Zelf probeer ik waar enigszins mogelijk biologisch te eten, maar dan focus ik natuurlijk wel op vlees, daarna groente en eventueel op andere producten. Maar boter is nou niet echt topprioriteit als het om duurzaamheid gaat. Verder slaat de term 'duurzaamheid' natuurlijk op veel meer dan alleen eten.

Onzinartikel dit.

Remi
Remi

Mon 03 Aug 2009, 13:08

@remi: je hebt gelijk, titel is aangepast.

Kari-Anne Fygi
Kari-Anne Fygi

Mon 03 Aug 2009, 13:11

Ah, mooi, dank je!

Het bericht heeft me wel aan het denken gezet trouwens. Want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders duurzaamheid belangrijk vind. Ik heb toch wel het gevoel dat dat er steeds meer worden, maar dat kan ook toevallig mijn sociale omgeving zijn.

Probleem is dat duurzaamheid zo'n suf imago heeft. En de mensen die duurzaamheid proberen te promoten slaan steeds weer te plank mis.

Een aantal weken geleden hadden ze hier in de binnenstad van Groningen een duurzaamheidsmarkt. Op zich een goed idee. Er is best behoefte aan goede voorlichting en hulp bij al die keuzes. (ik ga binnenkort een huis kopen, kan ik beter zonnecellen nemen, of zo'n mini windmolen?) En er kwamen ook best veel mensen op af.

Er waren een aantal heel interessante sprekers en kraampjes met informatie over hoe je je huis kunt isoleren en welke subsidies er zijn enzo. Maar ze laten dan ook een kraampje toe over spiritualiteit.
Ik heb niets tegen spiritualiteit, maar dat heeft helemaal niets met duurzaamheid te maken, en versterkt het suffe imago.

Het wordt hoog tijd dat duurzaamheid economisch interessant gaat worden. Gebeurt dat niet, dan gaat de massa zich hier niet mee bezig houden. Want de mensen die er al mee bezig zijn, zijn incompetent om duurzaamheid te marketen.

Remi
Remi

Mon 03 Aug 2009, 13:28

@Remi: duurzaam lijkt mij niet suf, maar juist hip ;-)

En het wordt steeds economisch interessanter, maar het heeft tijd nodig.

Je stelling dat de mensen die bezig zijn met duurzaamheid, te incompetent zijn om het te marketen, vind ik kort door de bocht.

Maar ben het met je eens dat er nog wel veel moet gebeuren.

Kari-Anne Fygi
Kari-Anne Fygi

Mon 03 Aug 2009, 15:40

Tja, persoonlijk vind ik duurzaamheid ook wel hip. En ik probeer ook mijn steentje bij te dragen.
Alleen telkens als ik me er in verdiep door naar een congres te gaan, of me in te schrijven voor een cursus ofzo wordt ik teleurgesteld door de mensen die daar werken. Wellicht is mijn opmerking dat ze allemaal incompetent zijn een beetje kort door de bocht, alleen loop ik steeds tegen die incompetente gevalletjes aan. Maar waarschijnlijk zijn dat de uitzonderingen en zijn er een hoop die het wel goed doen!

Remi
Remi

Mon 03 Aug 2009, 16:02

Kijk, dat gaat de juiste kant op. Nog 94% te gaan.

@Remi Fijn hoor dat beoordelen van mensen en gauw roepen dat iets onzin is. Om even met jou mee te gaan, alhowel ik er niet van hou: wat een onzin reactie van jou.

@Remi Mooi om te lezen dat e.e.a. jou toch aan het denken heeft gezet. Ik zie eigenlijk helemaal niets sufs in duurzaamheid. Het geeft kansen, is vaak innovatief en wie niet in duurzaamheid en duurzaam ondernemen gaat investeren, zal het heel, heel moeilijk gaan krijgen, want de consument gaat langzaam maar zeker steeds meer op dat soort aspecten letten en ... het aankoopgedrag aanpassen.

Duurzaamheid is al lang economisch interessant, maar daar hoort wel een specifieke marketing en communicatie bij. Aangezien ik tot die categorie behoor die al lang met duurzaamheid bezig ben, is de kwalificatie incompetent ook op mij van toepassing. Dank je wel, het is slechts jouw mening en dat stelt mij heel, heel erg gerust.

@Kari, bedankt voor het leuke stukje.

Erik van Erne
Erik van Erne

Mon 03 Aug 2009, 22:04

@ Erik,
Mijn eerste opmerking dat het onzin was ging over het bericht dat SunRice blijkbaar heeft verstuurd. De originele titel van deze post was "Zes procent Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk" en dat vind ik, op basis van dit onderzoek een onzinbewering.
Kari-Anne was het met me eens een heeft de titel aangepast in "Zes procent Nederlanders vindt duurzaamheid _bij olie/margarine_ belangrijk".

Verder ben ik van mening dat duurzaamheid juist cool is. Ik probeer zelf ook mijn steentje bij te dragen. Alleen als ik om me heen kijk, merk ik in gesprekken met mensen om me heen dat "de Nederlander" dat helemaal niet vind. De meeste mensen weten niet wat het is, vinden het suf, denken dat het heel duur is, of dat alleen hippies zich hier mee bezig houden.

Dat beeld is verkeerd en daar stoor ik me aan.

Mijn opmerking dat mensen die zich professioneel met duurzaamheid bezig houden incompetent zijn was ongenuanceerd en had ik niet mogen zeggen. Mijn excuses daarvoor. Door mijn frustratie over het verkeerde beeld dat er heerst en enkele ervaringen met incompetente mensen in de branche was ik even vergeten dat je natuurlijk niet alles over 1 kam kunt scheren en dat we met een lange weg bezig zijn. Excuus voor die ongenuanceerdheid.

Blijft het punt staan dat het de huidige duurzaamheids branche (bestaat dat?) nog onvoldoende lukt om iets te doen aan het slechte imago dat duurzaamheid heeft. Ik geloof die 6% niet, maar stel dat het 10% is, dan is het natuurlijk nog steeds een druppel op de gloeiende plaat.

Waarom beweren de experts telkens weer dat duurzaamheid wél economisch interessant is, maar lukt het ze niet om 'de gemiddelde Nederlander' daar van te overtuigen?

Waarom heeft Groningen zich als doel gesteld om de meest duurzame stad van Nederland te worden, (http://duurzaamstestad.groningen.nl/) maar heeft het gros van mijn collega's, vrienden en familie geen idee wat dat is?

Waarom is er een kraampje over spiritualiteit op een duurzaamheidmarkt?

En waarom grijpt het 'informatiepunt duurzaam bouwen' uit Groningen ondanks meerdere zeer sterke signalen van mij dat ik geinteresseerd ben, geen enkel initiatief om mij te voorzien van voorlichting zoals in hun doelstelling staat?

Dat soort dingen frustreren mij. Het is best heel moeilijk om als consument zonder al te veel technische of financiële kennis je weg te vinden in het woud van subsidies, regelingen en informatie. En de instanties die mij zouden moeten helpen (gemeente Groningen, Informatiepunt Duurzaam Bouwen, de experts, en de organisatie van de duurzaamheidsmarkt bijvoorbeeld), slagen er, op dit moment, niet in mij op een professionele en zinnige manier te bereiken.

Ik denk dat veel mensen zouden concluderen "duurzaamheid klinkt leuk, maar is veel te duur, ingewikkeld en moeilijk" en al lang waren afgehaakt.

En zo krijgen we die 6% nooit omhoog natuurlijk.

Remi
Remi

Tue 04 Aug 2009, 10:21

@Remi

Aha, dat was inderdaad onzin. Ik begrijp dat ook jij tegen die muur oploopt. Duurzaamheid geeft kansen, maar om die te verzilveren is nog knap lastig.
Infopunt ken ik goed en ben ietwat verbaasd.

Duurzaamheid klinkt leuk, maar is ook goed in te vullen en dat is lang niet altijd duur, ingewikkeld en moeilijk vanuit mijn optiek. Ben sinds kort begonnen om een traject coaching duurzaam ondernemen aan te bieden, maar staat nog niet officieel op onze website.

Erik van Erne
Erik van Erne

Tue 04 Aug 2009, 12:42

@Remi
Het is niet het volledige persbericht wat Kari-Anne heeft gepubliceerd. Ze heeft zich, voor de MolBlog-lezers, gericht op de resultaten uit het onderzoek en de ondertitel als kop voor het bericht gebruikt. Je kunt hier het volledige persbericht lezen.

Margarine of olie lijkt misschien niet het eerste waar je aan denkt als je duurzaam wilt shoppen, maar ook bij dit alledaagse product speelt duurzaamheid wel degelijk een rol. Zo bevat margarine vaak palmolie, soja of genetisch gemodificeerde olie en voor deze grondstoffen wordt nog dagelijks belangrijk tropisch regenwoud in Zuid-Amerika en Zuidoost Azië gekapt. Bij een duurzame levensstijl hoort dus, wat mij betreft, niet alleen een biologisch lapje vlees, maar ook goede margarine of olie om het in te bakken.

Verder merk ik als medewerker van SunRice heel direct dat duurzaam consumeren nog in de kinderschoenen staat en had ik het lage percentage bewuste consumenten eerlijk gezegd wel verwacht. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek heeft SunRice besloten de prijzen blijvend te verlagen en op andere punten kosten te gaan besparen. Hopelijk verleidt deze stap meer consumenten tot een duurzame keuze.


Sabine Verbeek

Tue 04 Aug 2009, 17:18

@Sabine

Tja, dat is ook een weg, die naar ik hoop nog wel voldoende marge over laat. Wat echt zou werken is een stelsel van zeg maar Eco-Tax en Eco-Plus zoals dat in veel andere landen wordt toegepast. Om een of andere reden wil de overheid er hier niet aan.

Gewoon wat beter is, wat duurzaam is onder een lager BTW tarief laten vallen en wat slecht is cq helemaal niet duurzaam onder een iets hoger BTW tarief laten vallen.

Zo wordt er ook al een tijdje druk uitgeoefend om biologische producten vrij ste stellen van BTW cq onder een heel laag tarief te laten vallen. Ik heb uit een reactie begrepem dat 0% niet mag in de EU, maar 1% kan wel.
http://www.molblog.nl/bericht/petitie-biologische-producten-moeten-worden-vrijgesteld-van-btw/

Erik van Erne
Erik van Erne

Tue 04 Aug 2009, 20:09