Nikon begrijpt het

Nikon begrijpt het

Vandaag verscheen op nu.nl een advertentie die de tongen losmaakte. Onder een bericht over een vader die verdacht wordt van het maken van pornofoto’s van zijn kids stond een advertentie van Nikon en het magazine Jonge Gezinnen. Hoe reageer je daarop?


 

De advertentie is al lang van nu.nl af, maar op Twitter gaat het nog immer als een speer. Marketeers laten hoongelach horen en ook consumenten laten flink van zich horen. Op zich niet gek, gezien deze twitpic van @Schellevis.



Maar Nikon kwam terug. En hoe! Check deze sobere en redelijk snelle reactie op Facebook. En ook nu.nl reageert op haar eigen blog. Wat vinden we van deze opstoot en de manier waarop Nikon het oppakt? En hoe lossen we dit soort problemen met contextual targetting op?

Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!

Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: ‘Haal de band aan met je kijker en lezer’
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:

Reacties / 33  

Nog geen profiel? Meld je direct aan!

Je zou in een contextual targetingcampagne - zoals deze campagne van Nikon zeer waarschijnlijk is ingeboekt - bepaalde woorden moeten kunnen excluden. Dus: wel banner bij artikelen 'kinderen' en 'ouders', maar behalve in content met de woorden 'pedofiel', 'overleden', 'ziek' en meer woorden die een artikel negatief maken.

Een andere mogelijkheid, die de verantwoordelijkheid van traffickers naar redactie verschuift, is een classificering in 'positief, neutraal of negatief' bij een artikel. Beetje rare gedachte misschien, maar contextual targeting is erg populair en zo kunnen veel van dit soort ongelukkige koppelingen voorkomen worden.

Aangezien de campagne van Nikon echt getarget is op gezinnen met jonge kinderen en er een samenwerking is met jongegezinnen.nl had er wel een belletje kunnen gaan rinkelen. Maar eerlijk is eerlijk, er spelen natuurlijk veel zaken in een grote campagne.

De reactie van Nikon en nu.nl is goed. Snel, discreet, verontschuldigingen aanbieden op meerdere kanalen.

Gonnie Spijkstra
Gonnie Spijkstra

Wed 15 Dec 2010, 17:26

Goede en snelle reactie van Nikon en Nu.nl Zoiets kan met automatische advertentieplaatsingen gebeuren.

Ben het niet eens met Gonnie dat e.e.a. te voorkomen is. Is niet te voorzien welke mediaberichten er zullen komen en welke advertentie daar dan bij terecht komt.

Erik van Erne
Erik van Erne

Wed 15 Dec 2010, 18:41

Sluit me aan bij Gonnie; Voor adverteerders maar vooral mediabureau ism media de taak om dit soort zaken zoveel mogelijk te voorkomen. Dat er ongelukkige plaatsingen blijven, valt echter niet te voorkomen. Als je dat vervolgens oplost zoals Nu.nl en Nikon, dan niets dan lof. Snel, adequaat en sympathiek.


AJ

Wed 15 Dec 2010, 18:47

PS De nominatie die ik op Twitter hoorde voor 'Slechtst geplaatste advertentie' gaat wat mij betreft niet naar Nikon maar naar Eon; Bij een geautomatiseerd online systeem sluipen dit soort dingen erin. Bij een krant met een eindredactie zou je verwachten dat dit niet kan: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=463938873929&set=a.393026133929.172170.583483929


AJ

Wed 15 Dec 2010, 18:54

Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden. We willen alles automatiseren, zo min mogelijk handelingen moeten uitvoeren door minder mensen en toch zoveel mogelijk werk laten doen.

Ga je weer een drempel toevoegen om iets tegen te gaan, dan mis je misschien weer een 'best target'. En waar trek je de grens? Wil je wel adverteren bij een bericht over een tsunami? Of een aardbeving? Een vliegtuigramp? De oplossing van de huidige systemen is ook direct de aanleiding voor dit soort 'fouten'.

Direct reageren op reacties zoals nu gedaan is, is eigenlijk nog de allerbeste manier om te laten zien dat je begaan bent met hoe mensen je merk zien en dat je campagne ook een menselijke factor heeft (en niet alles door 'het systeem' wordt geregeld.

Dat je dan een groepje beroepszeikerds op de koop toe moet nemen, dat is 'part of the deal' en als er mensen zijn met humor die een goede grap kunnen maken van je fout, dan is er zeker geen man overboord.


Martijn Meerman

Wed 15 Dec 2010, 19:16

Ik ben van mening dat ondanks de techniek dit soort "fouten" onvermijdelijk (moeten) blijven. Ondanks dat het soms mis gaat lijkt het me een onmogelijke discussie om te gaan bepalen welke advertenties wel en niet bij bepaalde soorten berichten geplaatst mogen worden. Bovendien ontneem je daarmee de kracht die advertenties / campagnes ook juist kunnen hebben door het spontane en onverwachte. Uiteraard ligt er wel een grote verantwoordelijkheid bij redeacties, zowel offline als online, om grove fouten te vermijden. Ik denk dat Nu en Nikon erg goed hebben gehandeld in deze situatie.


askbabs

Wed 15 Dec 2010, 20:02

@Erik: In dit geval had je (zondagavond al) 100% zeker kunnen weten dat er negatieve artikelen zouden gaan verschijnen waarin het woord 'kinderen' staat.

Ben het wel eens dat je niet alles kunt voorkomen, en misschien ook niet wilt. Nikon zorgt door de reactie in ieder geval voor een positieve talk value, waarschijnlijk meer dan met een goed getargete campagne het geval was geweest.
Dus: vooral geen woorden excluden, maar investeren in een goed social media dashboard en snel reageren maar! ;)

Gonnie Spijkstra
Gonnie Spijkstra

Wed 15 Dec 2010, 20:42

Goeie reactie van nu.nl en Nikon, maar welk percentage van de bezoekers bereikt nu.nl/Nikon met zo'n mea culpa? 1% lijkt me al hoog.

Marc van Gurp
Marc van Gurp

Wed 15 Dec 2010, 22:51

@AJ
Link naar Facebook werkt niet

@Goniie
Inderdaad had je dat zondagavond al kunnen weten en dan? Advertentieplaatsingen gaan uitsluiten. Achteraf is dat makkelijk gezegd: wel banner bij artikelen 'kinderen' en 'ouders', maar behalve in content met de woorden 'pedofiel', 'overleden', 'ziek' en meer woorden die een artikel negatief maken.

Maar wat nou als een redacteur net wat andere woorden gebruikt, dus kinderliefhebber, dood en niet gezond. Dan gaat het dus nog mis.

Is nooit 100% te voorkomen volgens mij en lijkt mij dat men bij Nikon uitstekend heeft gereageerd.

Erik van Erne
Erik van Erne

Wed 15 Dec 2010, 23:06

@Erik Vreemd, hier wel, misschien met inlog te maken. Hij staat hier ook: http://reclamewereld.blog.nl/files/2010/11/Auschwitz-Eon.png


AJ

Wed 15 Dec 2010, 23:31

@AJ
Inderdaad ook niet echt een fijne combinatie van redactie en advertentie

Erik van Erne
Erik van Erne

Wed 15 Dec 2010, 23:50

Wow, het onderwerp leeft! Goede discussie. Ik ben het overigens helemaal eens met Gonnie en AJ. In de ideale wereld moet de contextuele advertentie door een soort likelihood filter heen, maar dat lukt niet altijd. Nog niet. Werk aan de winkel dus voor nu.nl. Hier moet wat op te verzinnen zijn!

Maar er valt me iets op. Ik zie geen seeding van de sorry-boodschap. Geen actieve benadering van influencers. Geen "zeg @schellevis, goed gespot, zie onze reactie". Vreemd? Vergeten? Niet belangrijk? Wat vinden jullie?


Hans Kramer

Thu 16 Dec 2010, 10:12

Update. Ik werd net gebeld door Nikon's country manager Berend van Iterson. Sowieso verdient dat lof. Ze volgens onze discussie met belangstelling, maar willen zich wat terughoudend opstellen in de discussie. Prima keuze, wat mij betreft.

Mijn laatste stelling (zie reactie hierboven) dat Nikon niet aan seeding doet, blijkt onjuist. Nikon heeft inmiddels haar excuses ook richting influencers gecommuniceerd, volgens Van Interson. Ik zie nog niet veel effect daarvan, want de twitpic vliegt nog steeds rond, en de boodschap van Nikon blijft nog erg onderbelicht. Ook niet zo gek, gezien het virale effect van de twitpic. Excuses lijken toch wat minder sexy. Jammer dat men niet de moeite neemt om Nikon na het zure ook het zoete te gunnen.


Hans Kramer

Thu 16 Dec 2010, 12:02

De simpelste en meest effectieve oplossing is om bij dit soort berichten geen advertenties te plaatsen. Een systeem kan nooit volledig bepalen wanneer een advertentie op zijn plaats is of niet.

Volgens de blogpost van chef redactie Wieland van Dijk is dat ook het beleid in dit soort gevallen, een redacteur was het bij dit bericht echter 'vergeten' aan te klikken.

Aangezien dit geen incident is, lijkt het me logisch dat Nu.nl nu gaat kijken hoe voorkomen kan worden dat redacteuren er niet aan denken de advertenties bij dit soort berichten uit te zetten.

Hier moeten technische oplossingen voor te bedenken zijn. Laat het CMS aan de redacteur als bepaalde woorden voorkomen in het bericht automatisch vragen of hij advertenties wil uitschakelen bijvoorbeeld.


Sint Smeding

Thu 16 Dec 2010, 12:44

Dit soort advertentieplaatsingen komt heel vaak voor en dit keer is de combinatie uiterst ongelukkig. Maar, hoe vaak staat er niet een advertentie van een luchtvaartmaatschappij naast een vliegtuigongeluk. De voorbeelden zijn legio.

Vaak is het verweer ´zoiets kan gebeuren´ en dienen afdelingen als webcare en PR, of zelfs country managers in eigen persoon, alles in het werk te stellen om het euvel te verhelpen en de schade te beperken.

Om dit ´real time´ te voorkomen dien je een verschil te maken tussen contextual en semantic targeting. Bij semantic targeting kun je de exacte betekenis van het woord bepalen en belangrijker nog: het sentiment ervan.

Kijk maar eens naar een screendump van dit zelfde artikel maar dan met de semantische classificatie (onder het artikel). De semantische context gaat over 'misdaden tegen kinderen' en het artikel bevat 'adult and nudity'. Zodra je dit dus weet kun je 'real time' je advertentie blokkeren en voorkom je deze ellende. --> http://bit.ly/eILMy1

Deze technologie wordt in Nederland aangeboden in het netwerk van ad pepper media en heet iSense Display en iSense Sitescreen.

Richard Sweep
Richard Sweep

Thu 16 Dec 2010, 14:33

Heel waardevol, deze toevoeging Richard! Kende ik nog niet, semantic targetting. Een idee voor een nieuw blogje misschien? Wie de schoen past... Weet iemand meer tools die dit soort diensten aanbiedt?


Hans Kramer

Thu 16 Dec 2010, 15:09

@Richard: verkocht! :)
Dankjewel voor deze leerzame toevoeging.

Gonnie Spijkstra
Gonnie Spijkstra

Thu 16 Dec 2010, 14:41

@Hans

Dat blogje is al geweest op 15 juli van dit jaar, hier op Molblog --> http://bit.ly/dsy6Yh

Richard Sweep
Richard Sweep

Thu 16 Dec 2010, 15:19

Missed that one, Richard. Dank je.


Hans Kramer

Thu 16 Dec 2010, 15:24

Is dit geen flauwe grap?
Op Nu staat er boven een advertentie altijd een donkerblauw balkje met de aanduiding 'advertentie'. En kijk hoe de Nikon advertentie niet in het stramien staat.

Marc van Gurp
Marc van Gurp

Fri 17 Dec 2010, 11:13

Daar had ik op Twitter ook al over zitten speculeren woensdagavond, naar aanleiding van kritische tweets van Michiel Berger en Marco Derksen. Een mogelijkheid is:
- Iemand knutselde de Nikon banner bij het artikel en verspreidde het;
- Nu.nl kon niet met zekerheid achterhalen of de banner daadwerkelijk bij het artikel heeft gestaan;
- Nikon en Nu.nl bieden voor de zekerheid hun excuses aan;
- = Twee partijen op de knieen door een hoax.

Gonnie Spijkstra
Gonnie Spijkstra

Fri 17 Dec 2010, 12:09

Als het een hoax is dan is degene die dit gemaakt heeft ontzettend ziek in het hoofd.

Marc van Gurp
Marc van Gurp

Fri 17 Dec 2010, 12:17

Ik duik er even in. Twitterdetwit, "Schellevis, here I come!


Hans Kramer

Fri 17 Dec 2010, 12:24

Als het inderdaad een hoax is bied ik iig m'n excuses aan voor het plaatsen van deze twitpic, maar ik weet het simpelweg niet. Ik ben de poster van de twitpic die volgens mij de meeste views heeft gekregen, maar ik heb de screenshot niet zelf gemaakt.

Ik had 'm via een andere twitteraar, die de screenshot aan me gaf via het nog altijd bestaande MSN. Dat was een link naar de afbeelding zelf, geen twitpic of yfrog of iets dergelijks, waarop ik 'm zelf op Twitpic plaatste.

Ik denk niet dat het een hoax is. Later zag ik deze variant: http://yfrog.com/h0tfixj

Waarom er geen 'advertentie' boven staat, weet ik niet.


Joost

Fri 17 Dec 2010, 12:44

@Joost: de pic van het scherm ziet er wel echt uit.
Misschien zou nu.nl moeten reageren? Wellicht kunnen zij uitzoeken op welke pagina's de banner geserveerd is. Of hebben ze dat ook echt uitgezocht.

Gonnie Spijkstra
Gonnie Spijkstra

Fri 17 Dec 2010, 12:59

Dat deze advertentie van op deze locatie op nu.nl is verschenen betreuren wij erg. Het is echter wel goed te melden dat deze advertentie hier niet verscheen door het inzetten van contextual targeting. Het betreft hier een netwerk brede campagne die echt per toeval onder dit artikel is verschenen. Ondanks eerder genomen maatregelen. Heel vervelend maar zeker geen gevolg van targeting. Voor verdere uitleg kunt u terrecht op de reeds genoemde blog van nu.nl waar onze redactie reageert. En uiteraard mag u mij altijd bellen of mailen mocht u vragen hebben.

Arno Peperkoorn
Sales Manager Sanoma Digital


Arno peperkoorn

Fri 17 Dec 2010, 18:14

Gisteren nog even contact gehad met de heer Van Iterson. Heel fijn dat hij bij Sanoma heeft aangedrongen op een reactie. En ook goed dat Peperkoorn reageert. Je vraagt je wel af of het een goed idee is om een netwerkbrede campagne te starten bij Sanoma, als ze dit soort ongelukkige combinaties er niet uit kunnen halen, of dat in elk geval niet gedaan hebben. Toch een fout van een redacteur? Wat betekent dit dan voor de verhouding sales/marketing en de redactie?

@Marc en Gonnie, het is dus geen Hoax. Dat was ontzettend onsmakelijk geweest, inderdaad.


Hans Kramer

Sat 18 Dec 2010, 11:29

Wat me bij cases als dit keer op keer intrigeert is onze beroepsdeformatie. Wij zien dit, discussieren erover op Twitter en op dit soort blogs. Hoe groot is de impact daadwerkelijk? Ik kan me daarom ook goed voorstellen dat Nikon het actief seeden op een laag pitje houdt.

Jos Govaart
Jos Govaart

Sun 19 Dec 2010, 12:19

@Jos dank voor je toevoeging. Goed punt. Ik wilde vooral laten zien dat er dus weldegelijk clubs zijn die goed reageren op wat er online gebeurt. Dat zou jou toch wel moeten aanspreken.

Ik denk overigens dat 'dit soort blogs' misschien wel dé plek zijn om met elkaar na te denken over dit soort cases. Juist als beroepsgedeformeerden, want verder interesseert niemand zich in de discussie. Wij zijn namelijk degenen die het meest gebaat zijn bij een controleerbare online advertentieruimte, los van de vraag of we daar ook gebruik van willen maken.


Hans Kramer

Mon 20 Dec 2010, 15:03

Marketeer zijn is van beroependeformatie je beroep maken.


façade

Sun 19 Dec 2010, 13:26

Hans, die discussie moeten we wat mij betreft ook blijven voeren. Ik vind het daarnaast ook belangrijk om eea in context te blijven plaatsen. Ik vind het ook vaak niet reëel om van een organisatie de 100% mogelijkheden te verwachten. Net als die GAP-Logo case. Groot gedeelte van de klanten van GAP hadden geen idee dat er heibel was mbt het nieuwe logo. Misschien dankzij het vroeger ingrijpen van de actieve online community?

Jos Govaart
Jos Govaart

Mon 20 Dec 2010, 15:19

@Jos, Ik zag je Coopr blog. Leuk stuk! Ik beschouw jouw blog even als een uitgebreide reactie op de mijne. Correct me if I'm wrong. Ik voeg hem hier even bij als verderleestip: [coopr.nl/blog/goed-gebruik-van-social-media-is-niet-sexy.


Hans Kramer

Tue 21 Dec 2010, 20:15

Thanks Hans. En je aanname klopt wel. Dit blog was wel de trigger!

Jos Govaart
Jos Govaart

Tue 21 Dec 2010, 20:18