Heineken start vandaag met een nieuwe merkcampagne getiteld 'Serving the Planet'. En je ontkomt er echt niet aan: vanavond is de televisiecommercial vanaf 19.30 uur te zien op alle televisiestations, vanaf 19.00 overigens al op Heineken.nl. Vanmiddag was er een sneak …
Heineken start vandaag met een nieuwe merkcampagne getiteld 'Serving the Planet'.
En je ontkomt er echt niet aan: vanavond is de televisiecommercial vanaf 19.30 uur te zien op alle televisiestations, vanaf 19.00 overigens al op Heineken.nl.
Vanmiddag was er een sneak preview voor de verzamelde pers en werd de nieuwe marketingstrategie uitgelegd.
De nieuwe pay off moet benadrukken dat het biermerk het leven overal ter wereld (want Heineken levert in 170 landen) een beetje plezieriger maakt.
In de commercial heeft de actie van een klein lieveheersbeestje in de brouwerij verstrekkende gevolgen voor de rest van de wereld...heel eventjes maar, gelukkig.
Heineken verlaat met deze TBWA-Neboko campagne het pad dat ze zes jaar geleden met de Biertje?-campagne insloegen.
Die campagne slaagde weliswaar in de opzet om wat stof van de biercategorie af te blazen, maar was tegelijkertijd veel te generiek.
De nieuwe campagne moet Heineken als merk weer onderscheidend maken, in ieder geval van biermerk Amstel, dat het mainstream segment claimt.
Het biertje is een te generiek product geworden. Het mainstream segment is in dit land verreweg het grootste, aldus Herwin van den Berg, marketingdirecteur Heineken Nederland: 'Het merk is uniek; bier niet.'
Van den Berg presenteerde vanmiddag, voorafgaand aan de lancering, de uitkomsten van een onderzoek onder 2000 consumenten naar de verschillende segmenten en de merkpositionering van de drie merken Amstel, Heineken en Brand.
Heineken heeft dankzij dit onderzoek meer inzicht in de omvang van de verschillende segmenten (er zijn er 7 benoemd), de wensen van vrouwen en senioren, het merkgebruik, de merkvoorkeur, en de plekken waar men de consument het beste kan vinden.
Overall conclusie: met 1 biermerk kun je de verschillende segmenten niet invullen.
En een signaal: het segment 'functioneel verfrissend' groeit sterk. Een slecht signaal, aldus Van den Berg. 'Dorstlessers, daar zijn fabrikanten niet blij mee. Bier voor een lage prijs geeft weinig toegevoegde waarde. We moeten dus focussen op de andere segmenten.'
Ik zal morgen een tabel uit het onderzoek toevoegen die de segmenten weergeeft en de verschillende biermerken daarop indeelt.
De drie merken bevinden zich volgens Van den Berg in alle segmenten. 'Bier is niet uit, het is alleen onvoldoende onder de aandacht.'
Pils moet volgens Van den Berg het hart van de categorie zijn. 'Horeca wordt daarbij een belangrijk kanaal om de merken te bouwen, naast Heineken.nl.'
Amstel is inmiddels behoorlijk succesvol geherpositioneerd als beste mainstreammerk (is nu de nummer 2 op de biermarkt), Brand als beste premiummerk (heeft nu 8 procent marktaandeel). Aan Heineken nu de taak om 'leidend te worden in innovatie'.
Floris Cobelens, sinds 3 jaar marketingmanager Heineken Nederland, legt uit: 'De campagne moet meer aandacht geven aan kwaliteit, meer aandacht aan innovatie en meer aandacht aan internationaal succes. Heineken is toch een wereldmerk. Geserveerd in 170 landen. Daarnaast moet het merk meer onderscheidend worden van Amstel.'
Cobelens, iets later: 'Ik denk dat de consument de pay off 'Biertje?' over 10 jaar meer associeert met Amstel dan met Heineken. Een compliment voor Amstel, dat wel.'
Heineken krijgt de segmenten 'sociaal succesvol' en 'funship'. De merkmentaliteit gedefinieerd: vernieuwingsdrang en ondernemerschap sinds 1873, met innovatie op product- en communicatieniveau. Cobelens: 'Het lef om voorop te lopen en de markt te ontginnen.
De strategie stoelt op productinnovaties, promoties en acties, beleving en daarnaast op mvo. Behalve de 'wereld'-commercial wordt bijvoorbeeld ook het tapvat gepromoot via 3 commercials, en krijgt Heineken extra cold over drie weken een grote uitrol met een televisiecommercial.
MVO-onderdeel Enjoy Heineken Responsibly staat niet meer apart maar wordt geintegreerd in de 'serving the planet'-campagne middels tag-ons. En vanaf dinsdag start een ludieke interactieve game op Heineken.nl, waarbij internetters 3 soorten danspasjes kunnen leren en een reis naar New York kunnen winnen. Qi is het bureau achter deze game.
Heineken moet met deze nieuwe campagne weer onderscheidend worden, in ieder geval ten opzichte van Amstel. Wat denken jullie, slaagt deze commercial daarin al, of is er meer voor nodig?
Met een login kun je automatisch reageren, krijg je toegang tot extra content en profiteer je van leuke kortingen. Nog geen login? Registreer nu!
Alleen voor leden:
Laatst toegevoegde download: Vier marketeers over trends in (r)etailmarketing
Speciale aanbieding: Molblog op Linkedin, Twitter en Facebook:


De muziek die in deze reclame te horen is, is `Baddest ruffest` van Backyard Dog. Zoeken kan o.a. via: http://www.ster.nl/ster?nav=eimmLsHCjENpCwC
Daniëlle Schouten
Tue 21 Aug 2007, 11:13
WIE WEET HOE DE MUZIEK HEET DIE ERBIJ HOORT.
HEB OVERAL GEZOCHT....
REACTIES VIA MAIL AUB
ALVAST BEDANKT
rob
Tue 21 Aug 2007, 10:49
Bar slecht, deze strategie en reclame. Heineken doesn't serve the world, but IS all over the world. Bij iedere discussie (politiek, zakelijk of in goed gezelschap), slap of goed gesprek waar ook ter wereld, zie je wel een Heineken. Daar kan je in strategie en communicatie wel wat mee. Dus laat zien dat je een wereldmerk bent, dan zet je de provincie vanzelf op zijn plaats. 'Biertje' vond ik overigens best wel leiderschap uitstralen, daar was niks mis mee.
Alexander Montanus
Wed 18 Jul 2007, 21:19
Bravo Heineken!
Bodhi
Sat 30 Jun 2007, 0:42
Doelgroepen en segmenteren. Het geeft ons onze bestaansrecht, maar als we alles tot op het bot segmenteren is er niks meer te segmenteren. Hoe moet men zich dan onderscheiden. Kies voor massa, creeer massa, ontmoet massa. Geeft ons tenminste weer een paar decennia bestaansrecht als marketinglui. PS start met massamedia...
Bodhi
Sat 30 Jun 2007, 0:42
Dat klopt het is idd leuk!
Pulles
Thu 28 Jun 2007, 17:43
@Pulles: inderdaad, ze bestaan al heel lang. Maar wat zo leuk is in deze commercial is dat ze eventjes bewegen, alsof ze een knipoog geven.
Kari-Anne
Thu 28 Jun 2007, 14:42
@ kari-ann& elsbeth: die e's zijn een ontdekking van de heer freddy zelf en bestaan al heel lang. Die ontdekte dat een vrolijke e meer verkocht. Ik denk dat het een " ode" daaraan is.
pulles
Thu 28 Jun 2007, 13:36
hele vette reclame weet iemand toevallig hoe het nr. heet in deze commercial? alvast bedrankt! grtz
velle
Wed 27 Jun 2007, 17:37
prima slogan ; Heineken heef toch gewoon gelijk, of niet ? wat wil je nog meer?
Bart Schut
Mon 25 Jun 2007, 17:42
@Michel: Inderdaad, de tijd zal het (wel weer?) leren.. Ik vraag me af of ze bij Heineken w.b. hun (her-)positioneringen en de doorvertalingen daarvan naar communicatie-stragegieen eigenlijk wel iets aan benchmarking doen. Er zijn toch genoeg (zeker in de recente geschiedenis) voorbeelden van ijzersterke brands die door een communicatie-switch ofwel ijzersterk zijn gebleven ofwel zichzelf in de voeten hebben geschoten? Of zou Heineken zichzelf wat dat betreft onaantastbaar voelen/weten?
Jos
Sun 24 Jun 2007, 17:30
@jos
Ik voel met je mee. Wat mij intrigeert is dat er wordt gesteld dat ze middels marktonderzoek goed de doelgroepen in kaart hebben gebracht. Maar als ik dan naar die commercial kijk, dan heb ik moeite om de communicatieve doorvertaling te begrijpen. En mogelijk dat je dan weer in de 'loop' zit dat je over een bepaalde tijd weer merkt dat eea onvoldoende zijn vruchten heeft afgeworpen. En opnieuw een onderzoek en wederom een herpositionering nodig is. En zo blijven we lekker bezig.
Maar goed, zo ver is het nog niet. Laten we eerst maar eens kijken hoe het Heineken merk zich gaat ontwikkelen.
Michel Jansen
Sun 24 Jun 2007, 14:15
Wat mij steeds weer opvalt, is dat je om de 2 a 3 jaar hoort dat Heineken niet tevreden is met de manier waarop hun positionering wordt 'opgepikt' en dat de segmentatie over de gebruikersgroepen niet 'helemaal lekker' is. Amstel, Brand en Heineken zitten elkaar dan blijkbaar in de weg, en die "domme consument" wil maar niet snappen welk bier voor hem of haar het beste zou zijn. En vervolgens wordt de MarCom campagne maar weer eens omgegooid. Hoe zou dat komen? Is dat echt een kwestie van voortschrijdend inzicht, of van gebrek aan interne consistentie in het merkenbeleid? Daar zou ik nou over willen vragen: weet iemand meer?
Jos van Liempd
Sat 23 Jun 2007, 0:02
@Herbert; de tabellen zijn te bekijken op http://www.marketingonline.nl/trends/life&living07;-2007.html
Elsbeth Eilander
Wed 20 Jun 2007, 14:57
@Elsbeth, dank voor je reactie. Lijkt mij spannend worden hoe ze een traditioneel, ambachtelijk biermerk als Brand aan vrouwen weten te koppelen. Dat is een prachtige opgave. Maar ik begrijp richting senioren dat er geen bijzondere aandacht komt behalve inspelen op bestaande merktrouw?
Herbert Driessen
Wed 20 Jun 2007, 12:24
@Herbert: zie ook een uitspraak van Herwin van der Berg op Adfoblog (http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/herwin-van-den-berg-heineken-is-niet-hypocriet/) over de specifieke marketing richting vrouwen.
Ellen
Wed 20 Jun 2007, 11:59
@Herbert; Heineken is in ieder geval duidelijk over vrouwen, die moeten meer aan het bier.
Volgens mij aan het Brand-bier...binnenkort hierover meer.
Overigens verwacht ik de segmentatietabellen vandaag, die laat ik je dan direct zien.
Elsbeth Eilander
Wed 20 Jun 2007, 11:53
@Elsbeth, ik ben zeer benieuwd hoe Heineken met haar merken wil omgaan met de wensen van vrouwen en senioren. Krijgen die nog apart aandacht of worden ze ondergebracht in de 7 segmenten? Springen er dan specifieke vrouwen of seniorensegmenten uit? Weet jij dit?
Herbert Driessen
Wed 20 Jun 2007, 11:33
@Kari-Anne. Ja, herken gedeeltelijk wel wat je zegt qua negatieve reacties bij nieuwe campagnes. Eerlijk is eerlijk, ik doe daar zelf even hard aan mee.
Maar ik zal ook de eerste zijn die het zegt als ik iets mooi of zelfs briljant vind. Helaas is daar (van de grote merken in ieder geval) op de grote vakblogs weinig van voorbij gekomen de laatste tijd.. Ik zie in ieder geval zelf in de non-profit branche genoeg moois voorbijkomen.
En nog even wat 'opbouwende' kritiek betreft, dat heeft denk ik ook te maken met hoe je de posting opstelt. Ik vermoed dat als je hem opzet als 'hoe kan het beter?' je heus ook genoeg reacties krijgt. Daar is de gemiddelde marketeer ook wel weer eigenwijs genoeg voor ;-)....
Ellen
Wed 20 Jun 2007, 11:18
@joost. De stampende fabriekslijn geeft wel aan dat Heineken de motor is achter het feest. Maar als ik die slapende mensen zie, dan lijkt het net of het feest al is afgelopen. Zo ziet het er in mijn stamkroeg ook uit als het bijna is afgelopen! Dan hoef ik geen pils meer! De campagne is verder erg algemeen, maar dit is het haakje natuurlijk. Sluit me aan bij Elsbeth dat de invulling verder vorm gegeven gaat worden door lokale invulling of producten.
Maar hieruit is wel te zien hoe moeilijk het is om een goede positionering te vinden tussen 3 merken. De kracht is ook meteen de zwakte. Een té succesvol Amstel, die op dit moment gedowngraded wordt en waarschijnlijk over 10 jaar met de term Biertje geassocieerd wordt.... Dan heeft de strategie van concern Heineken niet zoveel succes gehad..
Geert
Wed 20 Jun 2007, 10:55
Meer een kwestie van gezonde Hollandse nuchterheid en scepticisme tegenover alles wat nieuw is.
En in die generalisatie bedoel ik ook mijzelf uiteraard ;-)
Mattijs
Wed 20 Jun 2007, 9:45
In deze eerste commercial staat de beleving centraal, en dat is natuurlijk maar 1 onderdeel van de hele campagnestrategie. Zoals in het verhaal te lezen valt krijgen de andere onderdelen (innovatie, promoties mvo) over een paar weken aandacht.
Heineken extra cold en het tapvat worden dan flink gepromoot middels eigen commercials. Ik denk dat die spots wel voor meer onderscheid zullen zorgen.
Elsbeth Eilander
Wed 20 Jun 2007, 9:41
@Jos: terechte opmerking!
Wat voor campagnes zou je krijgen als iedereen er wat over te zeggen zou hebben? ;-)
Mijn reactie was een beetje impulsief, ook omdat, om Elsbeths vraag te beantwoorden, je de hele campagne nog niet kan beoordelen op een commercial.
Ik ben benieuwd naar de gehele campagne.
Kari-Anne
Wed 20 Jun 2007, 9:39
@Kari-Anne: wat mij opvalt is dat je beide ziet - zowel posten met positieve opmerkingen over logo's en campagnes als negatieve - maar dat met name de negatieve posten de grootste aantallen reacties opleveren. Met name posten over logo's waaraan het een en ander schort - C1000, London Olympics - staan garant voor tientallen reacties. Laat maar weer eens zien dat je de eindbeslissing over dat soort dingen in een klein comite moet nemen, in plaats van er de hele goegemeente bij te betrekken :)
Jos.
Wed 20 Jun 2007, 9:35
Het valt me vaker op, niet alleen op MolBlog maar ook andere blogs, op het moment dat er een nieuw logo, merkidentiteit, campagne, commercial is gemaakt, dat het op de blogs wordt afgebrand.
Bijna altijd zure, niet opbouwende kritiek. Hoe kan dat toch?
Is dat een kwestie van 'beste stuurlui staan aan wal'?
Kari-Anne
Wed 20 Jun 2007, 9:25
En nog even over die muziek. Ik dacht altijd dat Bacardi als enige merk een slechte smaak voor muziek heeft, maar Heineken neemt dit virus nu over. Fout hip heet dat. Wil niet enkel negatief zijn hoor maar ik ben een grote fan van de heineken campagnes en dit is echt een teleurstelling die ik even moet gaan verwerken...
mark
Wed 20 Jun 2007, 9:20
Wat een ouderwetse 'kijk wat wij goed zijn' commercial. Heel erg. Valt me tegen van TBWA. Jammer.
Mark
Wed 20 Jun 2007, 9:18
@Joost: deze globetrottende medemens denkt daar anders over. 'Serving the planet' betekent voor mij een willekeurige wereldomspanner, of het nu een olieconcern, vliegmaatschappij, Google of Philips-achtige is. Als ik aan het globetrotten ben, denk ik vaker aan een biertje dan aan planeetserveren. Maar ach, misschien geldt voor de Nederlandse Joe Sixpack wel precies het omgekeerde.
Ik vind het in ieder geval maar niks. Bovendien kruipen ze hiermee steeds dichter aan tegen de Carlsberg-campagne ("Probably the best lager in the world"), waaraan ik me hier in Azie al tijdenlang erger omdat het op onderdelen een regelrechte rip-off van Heinekenbeelden is.
Waar blijft het onderscheid?
Jos.
Wed 20 Jun 2007, 8:37
@kari-anne: goed gezien, dat wordt inderdaad voortaan toegevoegd aan de merknaam. Om het plezierige te onderstrepen.
Elsbeth Eilander
Wed 20 Jun 2007, 8:27
Wat ik leuk vind aan het einde van de commercial is dat de lachende e's in Heineken heel even bewegen, alsof ze een knipoog geven.
Of zie ik er nu te veel in ;-)
Kari-Anne
Tue 19 Jun 2007, 23:21
Reclame komt wat langzaam op gang, maar dan is er gelukkig wel een leuk deuntje. Zelf hou ik er niet van om het machinale te benadrukken (fabriekslijn die maar aan het stampen is), maar ik weet niet hoe andere mensen ernaar kijken.
Wel weer grappig hoe merken soms slachtoffer kunnen zijn van marketing die TE succesvol is, bijvoorbeeld "de bank" van ABN-AMRO, Vrienden van Amstel, Senseo van DE (heeft misschien wat meer uitleg nodig) en klaarblijkelijk dus "biertje?". Kan me wel iets voorstellen dat het "premium" merk iets te gewoon is geworden door de toevoeging "biertje?". Serving the planet vind ik echter vrij nikszeggends, maar valt misschien goed bij de globe trottende mens...
JdB
Tue 19 Jun 2007, 21:50